stdClass Object ( [id] => 283243 [title] => Dramski pregled Splitskog ljeta: dogodine mora biti bolje; Opera uspješna, koncertni program neosmišljen [alias] => dramski-pregled-splitskog-ljeta-dogodine-mora-biti-bolje-opera-uspjesna-koncertni-program-neosmisljen [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Budući da je 61. splitsko ljeto svedeno na jednu premijeru, “Nevidljivi grad” Olje Lozice, od nje se puno očekivalo. Tekst dvojice uglednih pisaca (Itala Calvina i Radovana Ivšića), na tri pozornice na Lučcu i Gripama, sa čak 80 sudionika dizao je očekivanja od predstave koja je u prvom dijelu dramska sličica protkana s par zanimljivih brojeva zbora Brodosplit, u drugom glazbeno-plesni spot, a u trećem ladanjska karikatura turizma u duhu teatra apsurda, i s tek par dosjetki, čini se premalo.

Eksperimentalniji teatar statične površine može biti jedna od poetika, ali ne i jedini, skupi izbor. Predstava ima i oponente i zagovornike, pa ćemo po nagradama ili eventualnim gostovanjima i budućim posjetima vidjeti tko je bio u pravu.

Vjera u kazalište

Uz čudno odustajanje od zanimljivog koprodukcijskog “Sprovoda u Theresienburgu“ u režiji Staše Zurovca s kazalištem Ulysses, jedina domaća predstava “Smij i suze starega Splita“ već je petu sezonu na repertoaru. Nastala kao potreban lokalni štih i protupiz klasičnoj i eksperimentalnoj poetici, sada je uz “Nevidljivi grad“ drugi komad slične poetike. I za bogatije Splitsko ljeto dvije ovakve predstave su previše.

Nakon skromne proizvodnje, Ljeto se okrenulo uvozu. “A gdje je revolucija, stoko” u režiji Boruta Šeparovića, prvo gostovanje Montažstroja u Splitu nakon četvrt vijeka postojanja, bučna je, elektrificrana, frljićevska rasprava o autorskim pravima, uz neko vruće ubadanje u društvene probleme poput rasizma, nasilja, zločina…

Iritantna za uljuljkane u nekonfliktno domoljublje i u novi val, predstava na pozicijama Damira Avdića gazi kultove, od Idola do Thompsona, početnu je intrigantnost prekrila prebučnom i preagresivnom završnicom, kao lijevi pandan desnoj buci.

Nižepotpisanog najviše je impresionirao “Thiscasting“ Teatra Rugantino, autorski projekt Mirana Kurspahića, s odličnima Dunjom Fajdić, Iskrom Jirsak i Mijom Biondić. Dobar tekst koji spaja kazališne, TV i filmske audicije, s dobrom komunikacijom s glasom iz offa i publikom. Duhovita studija karaktera i situacija poslije postane ozbiljna, a publika suučesnik jer je to zapravo takvo. Mučna predstava koja ipak vraća vjeru u kazalište, ljude i zdrav razum.

“Vjerenice“ teatra Lero u režiji Davora Mojaša u Podrumima donijele su zanimljivu igru svjetla i sjene, glazbe i scenskih pokreta, odličan dubrovački govor glumica amaterki, zanimljiva svjedočanstva iz kapitalne studije Slavice Stojan. Predstava podcijenjena govora ima blistavih trenutaka, no repetitivna je i tanja kao cjelina.

Bez suradnje s Dubrovnikom

“Plemena“ Planet Arta i teatra Exit u režiji Slavice Knežević već su igrala u Lori. Dobar komad o gluhima, obitelji, razlikama, dobre glumačke izvedbe, uz “Juditom“ nagrađenog Slavena Španovića. Predstava sve kaže u prvoj polovici, a u drugoj upada u idealizam teže kategorije.

No kamo sreće da je više ovakvih predstava ljeti i zimi.
Nažalost, bilo je predstava ispod razine 61 godinu stare smotre. “Mobitel“ kazališta Moruzgva u režiji Krešimira Dolenčića nudi galamu i egzaltiranost, od koje se ne može vidjeti važniji drugi sloj drame. Histrionska predstava “Ne plaćamo, ne plaćamo“ na Klisu zaista nije trebala doći na Splitsko ljeto. Karikirani komad trivijalnih dosjetki nedostojna je i pisca Darija Foa, i redatelja Ivice Kunčevića, glumaca i Splitskog ljeta.

Nažalost, opet je izostala suradnja s Dubrovnikom, neke zanimljive umjetničke predstave nisu pozvane na gostovanja… Opravdanje može biti da se krojilo na brzinu uz ministarske restrikcije, ali program ne mora na prvu pokazivati da je Ljeto izgubilo nacionalni predznak. Dogodine mora biti bolje.

SINIŠA KEKEZ
FOTO: NIKOLA VILIĆ / CROPIX

Opera uspješna, koncertni program neosmišljen

Doseg opernog programa ovogodišnjega Ljeta bio je očekivan - bitno oskudnija materijalna sredstva rezultirala su suženim repertoarom. Premijera „Samsona i Dalile” Camillea Saint Saensa održala se u kazalištu, što je nedopustivo u ambijentalnom kulturnom festivalu.

Nije tako trebalo biti! I u lošijim financijskim okolnostima itekako se može postići dostojanstvena izvedba sa skromnijom scenom i kostimima, a alternativa postoji i u, nekim operama sasvim primjerenoj, koncertnoj izvedbi. Nedvojbeno, izvedba je ostvarila značajan uspjeh cijeloga ansambla Splitske opere i gostujućih pjevača, a posebno je oduševio zbor kojeg je uzorno pripremila Ana Šabašov.

Redatelj Krešimir Dolenčić, u nastojanju aktualizacije drame iz davnih vremena, našao se u neskladu suvremenog života brzog tempa i dugih arija i dvopjeva glavnih protagonista često punim slatkorječivih izraza. Uz to, nismo u potrebnoj mjeri osjetili dramatski naboj ljubavnog zanosa Samsona i Dalile.

Verdijeva „Aida” darovala je više drame od prošlogodišnje premijerne izvedbe, ali nažalost ne i dostojan vokalni izričaj. Najviše su pokazali Ventseslav Anastasov kao Amonasro (vrlo dojmljiv i Dagonov veliki svećenik u „Samsonu i Dalili”) te Ivica Čikeš kao Ramfis.

Ivica Čikeš - najbolji

Gotovčev „Ero s onoga svijeta” u Vrlici je vrijedna tradicija koju valja nastaviti. Koncert opernih arija u povodu stote godišnjice rođenja Maria del Monaca upriličen je u, kad nema vjetra, vrlo primjerenu prostoru Tvrđave Gripe. Iznenadio je broj solista pjevača - njih osmero djelovalo je kao komorni zbor. Prvo ime večeri svakako je Ivica Čikeš.

Koncertni program bio je potpuni fijasko. Naša očekivanja, budimo jasni, nisu uključivala preskupe zvijezde koncertnoga neba. Svjesni smo težine trenutka i realni. Međutim, nema opravdanja ovako izraženoj neosmišljenosti, ishitrenosti, ali i pomanjkanju kriterija u uvrštavanju pojedinih „koncerata” u Splitsko ljeto.

Kao da sve glazbeno u gradu Splitu može ići pod Splitsko ljeto! Nema više razlike glazbenih događaja u organizaciji npr. Turističke zajednice i kulturne manifestacije pod najvišim državnim pokroviteljstvom. Nedopustivo je da na Splitskom ljetu nastupaju bosonogi glazbenici ili da se koncerti pretvaraju u tezge pozivom publici na kupnju CD-ova. Svakako je bila nužna nazočnost ravnatelja glazbenog programa koncertima da se uvjeri u istinitost ovih tvrdnji.

Apsolutno najviši doseg ostvario je violončelističko- gitarski duo Kajana Pačko i Petrit Ceku - vrlo nadahnutim i senzibilnim muziciranjem urasli su u srca brojne publike u Galeriji umjetnina, neprimjerenom prostoru nježnim glazbalima, osobito gitari. Istakli bismo i vrlo kvalitetan nastup ansambla “Balkan Connection Brass”.

Među neklasičnim koncertima kvalitetom se uzdigla obljetnička večer pionira splitske blues scene “Otprilike ovako”, gdje posebno ističemo Željka Milića, sjajnoga glazbenika širokog spektra. I na djelomično uspjelim koncertima bilo je neupitne vrijednosti. Lijepi zvuk glasovira ostvarili su, u ulozi pratitelja, splitski pijanisti Vesna Podrug i Zoran Velić. Oboje su, uz pedagoški rad, aktivni i na koncertnom podiju, a rado bismo ih čuli i kao soliste. Pridodajmo im i vrsnoga jazz pijanista Matiju Dedića.

Koncert klase vokalnog seminara prof. Eve Blahove bio je istinsko otkriće. Iako je riječ o svojevrsnom “pedagoškom” koncertu, čak 18 točaka programa predstavilo je, duboko vjerujemo, skore buduće pjevačke zvijezde. Splitsko je ljeto na najljepši mogući način zaključio koncert Zagrebačkih solista, osobito nadahnutim muziciranjem koje je krasilo znalački odabran program.

Zvuci s ulice


Vrlo ganutljiv mjuzikl „Srce na sceni” jasne etičke poruke u režiji Slavka Sobina odjeknuo bi i snažnije, što apsolutno zaslužuje, da nije bio dijelom Ljeta. I nastup atraktivnog „Glenn Miller Orchestra” postavlja pitanje uvrštenosti u Splitsko ljeto radi estradiziranosti najave i reklame primjerene takvoj glazbi, ali ne i manifestaciji.

Stekao se stoga dojam da je organizatoru taj koncert najvrjedniji. Dodajmo i da su članovima povjerenstva krovne nagrade za glazbeni program bile uskraćene gratis karte pa je događaj eliminiran iz konkurencije.

Koncerti su bili različito posjećeni, pa se nažalost dogodilo da je vrlo dojmljivom nastupu „Balkan Connection Brassa” nazočilo malo publike, a oni popularnijeg tipa imali su puno gledalište. To ne bi smjelo zavarati organizatora - publiku valja odgajati. Kaštilac se potvrdio zvukovno dobro izoliranim prostorom (ne uvijek i akustički dobrim), za razliku od Galerije umjetnina i Peristila gdje zvuci s ulice i obližnjih ugostiteljskih objekata uistinu smetaju.

Gdje su glasovir i violina?

Koncerti su se i prijašnjih godina pokazivali najlošijim dijelom Ljeta, a moguće ih je vrijedno osmisliti uz minimalno novca. Ima odličnih glazbenika, mahom splitskih, s već zavidnom međunarodnom karijerom, koji bi i uz skromnu naknadu nastupili, a baš su ovdje stekli prva glazbena znanja i rado bi se predstavili svojim bivšim nastavnicima i splitskoj glazbenoj javnosti. Tako bi se popunila ovoljetna praznina - nismo čuli nijedan glasovirski ni violinski koncert.

Piše Tatjana Alajbeg

Glazbenici umijećem nadjačali vrućinu

Popisu iznimnih ostvarenja ovogodišnjeg Ljeta pridružio se koncert Zagrebačkih solista u Meštrovićevim Crikvinama, na završnoj večeri. Dogodio se koncert na kojem publika nesvjesno zadržava dah, netremice gleda u izvođače, nepomično sjedi u neudobnim stolicama i prestaje se, unatoč nesnosnim vrućinama, hladiti priručnim pomagalima, a kako bi u potpunosti, svim osjetilima upila nevjerojatan glazbeni trenutak.

Apsurdno bi bilo tvrditi da je to bio koncert odsviran bez greške, bez oscilacija u koncentraciji, nadahnuću i tehničkom aspektu izvedbe. No, jednako je tako besmisleno tome pridavati ikakvo značenje; svojom su iznimnom profinjenošću i bogatstvom izraza, rafiniranim zvukom i potpunim predanjem Solisti zaslužili pravo na pokoji manji propust.

Koncert je otvoren besprijekornom izvedbom Serenade za gudače u C-duru, op. 48 Petra Iljiča Čajkovskog. U zasigurno najuspjelijoj izvedbi te koncertne večeri i jednoj od najljepših glazbenih numera ovoga Splitskog ljeta, ansambl je pokazao ne samo izvanrednu tehničku vještinu i spremnost, kompaktnost i ujednačenost zvuka, već i izniman senzibilitet za raskoš boja i stanja u partituri ovog ruskoga glazbenog genija.

Začudno širokom lepezom dinamičkih stupnjeva i agogičkih nijansi donijeli su Solisti ovo četverostavačno djelo, u koje je i sam Čajkovski bio „strahovito zaljubljen”, posebice nas osvojivši poetičnom izvedbom tugaljiva i čeznutljiva trećeg stavka.

Godišnja doba

Drugi dio koncerta, programski zanimljiv, nije u potpunosti dosegnuo razinu interpretacije prvoga dijela. Izvedbe atraktivnih Bartókovih Rumunjskih plesova, suite za klavir prerađene za gudački ansambl te Piazzollina Cuatro Estaciones Porteñas (Četiri godišnja doba), izvorno pisanog za violinu, klavir, električnu gitaru, kontrabas i bandoneon, pamtit ćemo ponajprije po senzibilnim, tehnički izvanrednim solima glasovitog violiniste Sretena Krstića, temperamentnog koncertmajstora, osebujne muzikalnosti.

Splitsko ljeto prebrodilo je još jednu izazovnu godinu i vjerujemo da ga čekaju administrativno mirnija, a umjetnički uzbudljivija vremena.

Piše Marijo Krnić


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => "Nevidljivi grad" Olje Lozice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => spušten zastor [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2015-08-16 17:57:18 [created_by] => 29 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2015-08-16 19:35:14 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2015-08-17 08:30:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 2400 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2015/08/16/AAA/nevidljivi_grad10-210715.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x532" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38851778 Threads: 3 Questions: 7129768869 Slow queries: 3312514 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609166550 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 48 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/dramski-pregled-splitskog-ljeta-dogodine-mora-biti-bolje-opera-uspjesna-koncertni-program-neosmisljen-283243 [printLink] => /kultura/dramski-pregled-splitskog-ljeta-dogodine-mora-biti-bolje-opera-uspjesna-koncertni-program-neosmisljen-283243?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 223546 [name] => splitskoljeto [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => splitskoljeto [link] => /tag/splitskoljeto ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => "Nevidljivi grad" Olje Lozice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => spušten zastor [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Dramski pregled Splitskog ljeta: dogodine mora biti bolje; Opera uspješna, koncertni program neosmišljen [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-20-03-41-37-29 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/08/16/AAA/nevidljivi_grad10-210715.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2015/08/16/AAA/nevidljivi_grad10-210715.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Budući da je 61. splitsko ljeto svedeno na jednu premijeru, “Nevidljivi grad” Olje Lozice, od nje se puno očekivalo. Tekst dvojice uglednih pisaca (Itala Calvina i Radovana Ivšića), na tri pozornice na Lučcu i Gripama, sa čak 80 sudionika dizao je očekivanja od predstave koja je u prvom dijelu dramska sličica protkana s par zanimljivih brojeva zbora Brodosplit, u drugom glazbeno-plesni spot, a u trećem ladanjska karikatura turizma u duhu teatra apsurda, i s tek par dosjetki, čini se premalo.

Eksperimentalniji teatar statične površine može biti jedna od poetika, ali ne i jedini, skupi izbor. Predstava ima i oponente i zagovornike, pa ćemo po nagradama ili eventualnim gostovanjima i budućim posjetima vidjeti tko je bio u pravu.

Vjera u kazalište

Uz čudno odustajanje od zanimljivog koprodukcijskog “Sprovoda u Theresienburgu“ u režiji Staše Zurovca s kazalištem Ulysses, jedina domaća predstava “Smij i suze starega Splita“ već je petu sezonu na repertoaru. Nastala kao potreban lokalni štih i protupiz klasičnoj i eksperimentalnoj poetici, sada je uz “Nevidljivi grad“ drugi komad slične poetike. I za bogatije Splitsko ljeto dvije ovakve predstave su previše.

Nakon skromne proizvodnje, Ljeto se okrenulo uvozu. “A gdje je revolucija, stoko” u režiji Boruta Šeparovića, prvo gostovanje Montažstroja u Splitu nakon četvrt vijeka postojanja, bučna je, elektrificrana, frljićevska rasprava o autorskim pravima, uz neko vruće ubadanje u društvene probleme poput rasizma, nasilja, zločina…

Iritantna za uljuljkane u nekonfliktno domoljublje i u novi val, predstava na pozicijama Damira Avdića gazi kultove, od Idola do Thompsona, početnu je intrigantnost prekrila prebučnom i preagresivnom završnicom, kao lijevi pandan desnoj buci.

Nižepotpisanog najviše je impresionirao “Thiscasting“ Teatra Rugantino, autorski projekt Mirana Kurspahića, s odličnima Dunjom Fajdić, Iskrom Jirsak i Mijom Biondić. Dobar tekst koji spaja kazališne, TV i filmske audicije, s dobrom komunikacijom s glasom iz offa i publikom. Duhovita studija karaktera i situacija poslije postane ozbiljna, a publika suučesnik jer je to zapravo takvo. Mučna predstava koja ipak vraća vjeru u kazalište, ljude i zdrav razum.

“Vjerenice“ teatra Lero u režiji Davora Mojaša u Podrumima donijele su zanimljivu igru svjetla i sjene, glazbe i scenskih pokreta, odličan dubrovački govor glumica amaterki, zanimljiva svjedočanstva iz kapitalne studije Slavice Stojan. Predstava podcijenjena govora ima blistavih trenutaka, no repetitivna je i tanja kao cjelina.

Bez suradnje s Dubrovnikom

“Plemena“ Planet Arta i teatra Exit u režiji Slavice Knežević već su igrala u Lori. Dobar komad o gluhima, obitelji, razlikama, dobre glumačke izvedbe, uz “Juditom“ nagrađenog Slavena Španovića. Predstava sve kaže u prvoj polovici, a u drugoj upada u idealizam teže kategorije.

No kamo sreće da je više ovakvih predstava ljeti i zimi.
Nažalost, bilo je predstava ispod razine 61 godinu stare smotre. “Mobitel“ kazališta Moruzgva u režiji Krešimira Dolenčića nudi galamu i egzaltiranost, od koje se ne može vidjeti važniji drugi sloj drame. Histrionska predstava “Ne plaćamo, ne plaćamo“ na Klisu zaista nije trebala doći na Splitsko ljeto. Karikirani komad trivijalnih dosjetki nedostojna je i pisca Darija Foa, i redatelja Ivice Kunčevića, glumaca i Splitskog ljeta.

Nažalost, opet je izostala suradnja s Dubrovnikom, neke zanimljive umjetničke predstave nisu pozvane na gostovanja… Opravdanje može biti da se krojilo na brzinu uz ministarske restrikcije, ali program ne mora na prvu pokazivati da je Ljeto izgubilo nacionalni predznak. Dogodine mora biti bolje.

SINIŠA KEKEZ
FOTO: NIKOLA VILIĆ / CROPIX

Opera uspješna, koncertni program neosmišljen

Doseg opernog programa ovogodišnjega Ljeta bio je očekivan - bitno oskudnija materijalna sredstva rezultirala su suženim repertoarom. Premijera „Samsona i Dalile” Camillea Saint Saensa održala se u kazalištu, što je nedopustivo u ambijentalnom kulturnom festivalu.

Nije tako trebalo biti! I u lošijim financijskim okolnostima itekako se može postići dostojanstvena izvedba sa skromnijom scenom i kostimima, a alternativa postoji i u, nekim operama sasvim primjerenoj, koncertnoj izvedbi. Nedvojbeno, izvedba je ostvarila značajan uspjeh cijeloga ansambla Splitske opere i gostujućih pjevača, a posebno je oduševio zbor kojeg je uzorno pripremila Ana Šabašov.

Redatelj Krešimir Dolenčić, u nastojanju aktualizacije drame iz davnih vremena, našao se u neskladu suvremenog života brzog tempa i dugih arija i dvopjeva glavnih protagonista često punim slatkorječivih izraza. Uz to, nismo u potrebnoj mjeri osjetili dramatski naboj ljubavnog zanosa Samsona i Dalile.

Verdijeva „Aida” darovala je više drame od prošlogodišnje premijerne izvedbe, ali nažalost ne i dostojan vokalni izričaj. Najviše su pokazali Ventseslav Anastasov kao Amonasro (vrlo dojmljiv i Dagonov veliki svećenik u „Samsonu i Dalili”) te Ivica Čikeš kao Ramfis.

Ivica Čikeš - najbolji

Gotovčev „Ero s onoga svijeta” u Vrlici je vrijedna tradicija koju valja nastaviti. Koncert opernih arija u povodu stote godišnjice rođenja Maria del Monaca upriličen je u, kad nema vjetra, vrlo primjerenu prostoru Tvrđave Gripe. Iznenadio je broj solista pjevača - njih osmero djelovalo je kao komorni zbor. Prvo ime večeri svakako je Ivica Čikeš.

Koncertni program bio je potpuni fijasko. Naša očekivanja, budimo jasni, nisu uključivala preskupe zvijezde koncertnoga neba. Svjesni smo težine trenutka i realni. Međutim, nema opravdanja ovako izraženoj neosmišljenosti, ishitrenosti, ali i pomanjkanju kriterija u uvrštavanju pojedinih „koncerata” u Splitsko ljeto.

Kao da sve glazbeno u gradu Splitu može ići pod Splitsko ljeto! Nema više razlike glazbenih događaja u organizaciji npr. Turističke zajednice i kulturne manifestacije pod najvišim državnim pokroviteljstvom. Nedopustivo je da na Splitskom ljetu nastupaju bosonogi glazbenici ili da se koncerti pretvaraju u tezge pozivom publici na kupnju CD-ova. Svakako je bila nužna nazočnost ravnatelja glazbenog programa koncertima da se uvjeri u istinitost ovih tvrdnji.

Apsolutno najviši doseg ostvario je violončelističko- gitarski duo Kajana Pačko i Petrit Ceku - vrlo nadahnutim i senzibilnim muziciranjem urasli su u srca brojne publike u Galeriji umjetnina, neprimjerenom prostoru nježnim glazbalima, osobito gitari. Istakli bismo i vrlo kvalitetan nastup ansambla “Balkan Connection Brass”.

Među neklasičnim koncertima kvalitetom se uzdigla obljetnička večer pionira splitske blues scene “Otprilike ovako”, gdje posebno ističemo Željka Milića, sjajnoga glazbenika širokog spektra. I na djelomično uspjelim koncertima bilo je neupitne vrijednosti. Lijepi zvuk glasovira ostvarili su, u ulozi pratitelja, splitski pijanisti Vesna Podrug i Zoran Velić. Oboje su, uz pedagoški rad, aktivni i na koncertnom podiju, a rado bismo ih čuli i kao soliste. Pridodajmo im i vrsnoga jazz pijanista Matiju Dedića.

Koncert klase vokalnog seminara prof. Eve Blahove bio je istinsko otkriće. Iako je riječ o svojevrsnom “pedagoškom” koncertu, čak 18 točaka programa predstavilo je, duboko vjerujemo, skore buduće pjevačke zvijezde. Splitsko je ljeto na najljepši mogući način zaključio koncert Zagrebačkih solista, osobito nadahnutim muziciranjem koje je krasilo znalački odabran program.

Zvuci s ulice


Vrlo ganutljiv mjuzikl „Srce na sceni” jasne etičke poruke u režiji Slavka Sobina odjeknuo bi i snažnije, što apsolutno zaslužuje, da nije bio dijelom Ljeta. I nastup atraktivnog „Glenn Miller Orchestra” postavlja pitanje uvrštenosti u Splitsko ljeto radi estradiziranosti najave i reklame primjerene takvoj glazbi, ali ne i manifestaciji.

Stekao se stoga dojam da je organizatoru taj koncert najvrjedniji. Dodajmo i da su članovima povjerenstva krovne nagrade za glazbeni program bile uskraćene gratis karte pa je događaj eliminiran iz konkurencije.

Koncerti su bili različito posjećeni, pa se nažalost dogodilo da je vrlo dojmljivom nastupu „Balkan Connection Brassa” nazočilo malo publike, a oni popularnijeg tipa imali su puno gledalište. To ne bi smjelo zavarati organizatora - publiku valja odgajati. Kaštilac se potvrdio zvukovno dobro izoliranim prostorom (ne uvijek i akustički dobrim), za razliku od Galerije umjetnina i Peristila gdje zvuci s ulice i obližnjih ugostiteljskih objekata uistinu smetaju.

Gdje su glasovir i violina?

Koncerti su se i prijašnjih godina pokazivali najlošijim dijelom Ljeta, a moguće ih je vrijedno osmisliti uz minimalno novca. Ima odličnih glazbenika, mahom splitskih, s već zavidnom međunarodnom karijerom, koji bi i uz skromnu naknadu nastupili, a baš su ovdje stekli prva glazbena znanja i rado bi se predstavili svojim bivšim nastavnicima i splitskoj glazbenoj javnosti. Tako bi se popunila ovoljetna praznina - nismo čuli nijedan glasovirski ni violinski koncert.

Piše Tatjana Alajbeg

Glazbenici umijećem nadjačali vrućinu

Popisu iznimnih ostvarenja ovogodišnjeg Ljeta pridružio se koncert Zagrebačkih solista u Meštrovićevim Crikvinama, na završnoj večeri. Dogodio se koncert na kojem publika nesvjesno zadržava dah, netremice gleda u izvođače, nepomično sjedi u neudobnim stolicama i prestaje se, unatoč nesnosnim vrućinama, hladiti priručnim pomagalima, a kako bi u potpunosti, svim osjetilima upila nevjerojatan glazbeni trenutak.

Apsurdno bi bilo tvrditi da je to bio koncert odsviran bez greške, bez oscilacija u koncentraciji, nadahnuću i tehničkom aspektu izvedbe. No, jednako je tako besmisleno tome pridavati ikakvo značenje; svojom su iznimnom profinjenošću i bogatstvom izraza, rafiniranim zvukom i potpunim predanjem Solisti zaslužili pravo na pokoji manji propust.

Koncert je otvoren besprijekornom izvedbom Serenade za gudače u C-duru, op. 48 Petra Iljiča Čajkovskog. U zasigurno najuspjelijoj izvedbi te koncertne večeri i jednoj od najljepših glazbenih numera ovoga Splitskog ljeta, ansambl je pokazao ne samo izvanrednu tehničku vještinu i spremnost, kompaktnost i ujednačenost zvuka, već i izniman senzibilitet za raskoš boja i stanja u partituri ovog ruskoga glazbenog genija.

Začudno širokom lepezom dinamičkih stupnjeva i agogičkih nijansi donijeli su Solisti ovo četverostavačno djelo, u koje je i sam Čajkovski bio „strahovito zaljubljen”, posebice nas osvojivši poetičnom izvedbom tugaljiva i čeznutljiva trećeg stavka.

Godišnja doba

Drugi dio koncerta, programski zanimljiv, nije u potpunosti dosegnuo razinu interpretacije prvoga dijela. Izvedbe atraktivnih Bartókovih Rumunjskih plesova, suite za klavir prerađene za gudački ansambl te Piazzollina Cuatro Estaciones Porteñas (Četiri godišnja doba), izvorno pisanog za violinu, klavir, električnu gitaru, kontrabas i bandoneon, pamtit ćemo ponajprije po senzibilnim, tehnički izvanrednim solima glasovitog violiniste Sretena Krstića, temperamentnog koncertmajstora, osebujne muzikalnosti.

Splitsko ljeto prebrodilo je još jednu izazovnu godinu i vjerujemo da ga čekaju administrativno mirnija, a umjetnički uzbudljivija vremena.

Piše Marijo Krnić


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/dramski-pregled-splitskog-ljeta-dogodine-mora-biti-bolje-opera-uspjesna-koncertni-program-neosmisljen-283243 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=a4e3cf00879c43fcb292d1424239db52f97b2e23 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Dramski+pregled+Splitskog+ljeta%3A+dogodine+mora+biti+bolje%3B+Opera+uspje%C5%A1na%2C+koncertni+program+neosmi%C5%A1ljen&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdramski-pregled-splitskog-ljeta-dogodine-mora-biti-bolje-opera-uspjesna-koncertni-program-neosmisljen-283243 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fdramski-pregled-splitskog-ljeta-dogodine-mora-biti-bolje-opera-uspjesna-koncertni-program-neosmisljen-283243 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => "Nevidljivi grad" Olje Lozice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => spušten zastor [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturaspušten zastor

Dramski pregled Splitskog ljeta: dogodine mora biti bolje; Opera uspješna, koncertni program neosmišljen

Piše PSD.
17. kolovoza 2015. - 10:30
Budući da je 61. splitsko ljeto svedeno na jednu premijeru, “Nevidljivi grad” Olje Lozice, od nje se puno očekivalo. Tekst dvojice uglednih pisaca (Itala Calvina i Radovana Ivšića), na tri pozornice na Lučcu i Gripama, sa čak 80 sudionika dizao je očekivanja od predstave koja je u prvom dijelu dramska sličica protkana s par zanimljivih brojeva zbora Brodosplit, u drugom glazbeno-plesni spot, a u trećem ladanjska karikatura turizma u duhu teatra apsurda, i s tek par dosjetki, čini se premalo.

Eksperimentalniji teatar statične površine može biti jedna od poetika, ali ne i jedini, skupi izbor. Predstava ima i oponente i zagovornike, pa ćemo po nagradama ili eventualnim gostovanjima i budućim posjetima vidjeti tko je bio u pravu.

Vjera u kazalište

Uz čudno odustajanje od z...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 05:41