StoryEditorOCM
ŠibenikPRIČA O USPJEHU

Već treći put su proglašeni najboljom malom tvrtkom u županiji: Traže ih i ruski oligarsi i milijarderi sa zapada

Piše Katarina Rudan
12. listopada 2018. - 12:55

Eto, baš danas 11. listopada, trojica Šibenčana, radnih kolega i prijatelja, slave i bogato časte oko dvije stotine uzvanika, zbog još jednog poduzetničkog uspjeha. Sa svojih dvadesetak zaposlenih, klijentima, partnerima, kooperantima, suradnicima i, neizostavno, lokalnim političarima, velikom feštom pod ogromnim šatorom razastrtim na ulazu, svečano obilježavaju početak rada u novom poslovnom prostoru u gospodarskoj zoni Ražine.

Riječ je o tvrtki "Capax" d.o.o., trojice vlasnika Maria Baljkasa, Željka Tešije i Tea Petričevića, koja se bavi tehničkim menadžmentom u nautičkom turizmu, ovlašteni je serviser brodskih motora najpoznatijih svjetskih proizvođača u segmentu jahti i megajahti - Caterpillar, MTU, John Deere i ZF. Bavi se i pregledom i procjenom vrijednosti jahti, projektiranjem i ostalim djelatnostima vezanim uz nautički turizam. Njihov mobilni tim čine iskusni stručnjaci i inženjeri koji su dostupni 24 sata dnevno svojim klijentima diljem Mediterana.

Bore se, ne kukaju...

- Mi vam se još preseljavamo. Malo ste uranili, dobacio je jedan radnik na ulazu, kad smo prije nekoliko dana stigli na razgovor s vlasnicima.

- Ne sekirajte se, sve je dogovoreno, rekla sam. A povod našeg dolaska je bio, ne samo preseljenje "Capaxa" iz Poduzetničkog inkubatora u Mandalini u novi poslovni prostor, već i "Zlatna plaketa" Županijske gospodarske komore koju su prošlog tjedna dobili, već treći put, kao priznanje za najuspješnije poduzeće u kategoriji malih za poslovanje u 2017.godini. Uz to, ove godine bilježe i deset godina uspješnog rada i zaslužili su, valjda, da se o njima piše. I ono što je jako važno - ne kukaju, ne žale se na sustav, državu, davanja, radnike....Od nikoga ne očekuju pomoć, već se za svoj posao, firmu i radnike sami bore. A kako je i zašto sve počelo, doznajem od Maria Baljkasa, dipl.ing, brodogradnje.

Sva trojica su radili u istom poduzeću, NCP-u, nekadašnjem Remontnom brodogradilištu u šibenskoj Mandalini. Tamo su se upoznali, svaki je radio svoj posao, a onda je u poduzeću došlo do problema. I trojac je "kliknuo".

Crna Gora i Albanija

- Ne bih previše ulazio u tu priču o NCP-u. Svakako, nismo bili zadovoljni razvojem situacije i odlučili smo iskoračiti. Ja sam istupio prvi i u ljeto 2008.godine osnovao tvrtku "Yacht conzulting". U početku sam bio jedini zaposleni i radio project menagement, što znači da sam jahte vodio sam, dovodio na servis u NCP te nadzirao izvođenje svih radova i fakturirao. Kasnije mi se pridružio Željko, potom i Ivan Blaškoviš, naš poslovođa, a zatim i Teo kad je završio jedan veliki projekt u NCP-u. Željko je donio znanje i iskustvo što se tiče servisa motora, kao i Blašković, i odlučili smo krenuti u drugom smjeru – servisiranju brodskih motora.

Zbog toga smo 2014.godine i promijenili naziv tvrtke u "Capax", jer kad ti je u naslovu "conzalting", a nudiš servis motora, odmah netko misli da ga pokušavaš "zavrnut". Zadržali smo i tvrtku "Yacht conzalzing group", u međuvremenu smo u Crnoj Gori i Albaniji otvorili poslovnice. I, eto, nakon višegodišnjeg rada u Poduzetničkom inkubatoru, s tim što smo cijelo vrijeme rasli, zapošljavali nove ljude, povećavali posao i promet, danas smo u svom prostoru, rekao je na kraju "biografije" firme Mario Baljkas.

Kad su zaradili prvi milijun kuna, mislili su da su dosegli plafon. No, iz godine u godinu posla je bivalo sve više pa su 2016. imali promet od 20 milijuna kuna, a prošle godine deset više, jer im je "upao" jedan veliki posao s kineskim vlasnikom brodova vrijedan dva milijuna eura. Hoće li takvih poslova biti još, teško je znati.

Posao s Končarom

Njihovi stalni klijenti su odsvakud, od ruskih oligarha do zapadnih tajkuna. Uglavnom su to jahte od trideset metara naviše čija je registracija provedena u tzv. poreznim oazama. I svake godine na njima ima posla u vrijednosti od par do nekoliko stotina tisuća eura.

- Evo, sad imamo jedan posao vrijedan oko milijun eura i radimo ga u Trogiru, u brodogradilištu na koji smo od kad radimo remonte motora najviše naslonjeni, pošto nam je falio izlaz na more. Kroz promjene koje su se događale u tom brodogradilištu od kad ga je preuzeo Danko Končar, osnovali smo zajedničku firmu koja se zove "Adria docks", u kojoj "Capax" trenutno ima upravljačka prava i to funkcionira - kaže Baljkas.

U podužem razgovoru o tomu što sve njih trojica vlasnika i dvadeset radnika rade, morala sam upitati imaju li vremena za sebe, svoje obitelji, je li taj rad mjerljiv. Odmaraju li se ikad i zaborave na jahte, oligarhe i tajkune...

- Vjerovali ili ne, mi zaista ulažemo veliku strast, energiju i ljubav u posao kojeg radimo i to ne mogu izmjeriti nikakvi kriteriji. Istina, ponekad trpe obitelji. I meni, a tako i njima dvojici, dogodi se kad u 18 ili 19 sati dođeš kući s posla odjednom primijetiš da ti jedno dijete više nije u veličini "medium" nego u "large". I shvatiš da djeca rastu! Ja ih imam troje, a Teo i Željko po dvoje, ali to je cijena koju donekle plaćamo. No, kad god možemo s obiteljima smo. Družimo se i privatno, a između Božića i Tri kralja idemo na kolektivni godišnji odmor. Tada "uštipnemo" tjedan dana, ljeti još jedan tjedan i budemo s familijom. Jednom godišnje idemo s dečkima iz firme na team building, a jednom godišnje nas trojica idemo negdje s ženama - reče Mario.

Stalna ulaganja

Željko Tešija nije čuo što sam razgovarala s Mariom, ali je i prije nego sam riječ izgovorila rekao:
- Slažem se sa svim što je reka Mario, a ono što je reka a ne sviđa mu se, napišite da sam reka ja, riječi su čovjeka koji se očito voli šaliti. Iz NCP-a u Capax je došao u veljači 2011. godine, po zanimanju je strojar i zadužen je za radionice.
- Ja san vam za motorni dio, za mehaničare, električare, skladište...
 

- A tko je glavni? Mario mi je rekao da se nikad niste "pokefali". Je li je to istina?
- Nema vam u nas jednog glavnog. Sva tri smo glavni i istina je što je Mario reka. Nema udaranja šakom o stol i svađe - kratak je bio Tešija.

I Teo Petričević, dipl. ing. strojarstva iz NCP-a odlazi 2011. godine i "priključuje" se "Yacht consultingu". Odmah je na osam mjeseci završio u Engleskoj gdje je nadzirao gradnju broda za jednog ruskog vlasnika.

-To je bio prvi ozbiljniji posao na međunarodnom tržištu i odmah nakon njega ugovoren je i drugi nadzor, nad remontom jahte u jednom talijanskom brodogradilištu. Bili su to naši počeci, ali već tada smo imali "kostur" funkcioniranja firme i znali smo što i kako želimo raditi. Sve ostalo je bila nadogradnja. Danas u našoj bazi imamo oko 120 klijenata i svake godine radimo na 100 do 120 brodova, kaže Teo i dodaje da prihodi u "Capax" jednim dijelom dolaze od project menagementa, drugim od servisiranja brodskih motora, kopči i generatora, a s novom investicijom odlaze i korak dalje.

Misli pri tomu na laboratorij za ispitivanje motornih ulja u novom prostoru u Ražinama te ispitnu stanicu za brodske motore u Trogiru, jer bez ulaganja u tehnologiju, ali i ljude, teško je opstati na tržištu.

Imali smo viziju

Svi trojicu pitali smo jesu li se u proteklih deset godina ikada našli u situaciji koja ih je dovela do misli - što je nama ili meni ovo trebalo. Odgovor je isti - NE.

- Da smo bili pametniji možda smo trebali početi i godinu dana ranije. Jednostavno, naš odlazak iz NCP-a bio je plod nezadovoljstva funkcioniranjem unutar sustava. Nas nitko nije tjerao i to je bila isključivo naša želja, naša odluka i vizija da možemo više, bolje i drukčije. Kao i sve hrvatske poduzetnike i nas muče jednake stvari, ništa bolje niti gore. Možda smo mi privilegirani pošto je 90 posto naše klijentele stranci i utoliko nemamo problem naplate kakav imaju drugi koji isključivo ovise o hrvatskom tržištu. Ali i mi se svakog dana budimo s pitanjem da li imamo dovoljno posla. No, za sada uspješno brodimo kroz nevere, rekao je Petričević.

Vjerujemo da su se danas dobro osjećali okruženi uzvanicima te da su spremni za nove pothvate, jer pred njima su mjeseci kad najviše posla ima. Jahte su na vezu, treba ih pregledati, popraviti što ne valja, urediti po volji vlasnika, jer do početka nautičke sezone "ljepotice" moraju biti spremne.


U Ražinama uložili 2,1 milijun eura
U novi poslovni prostor u gospodarskoj zoni Ražine uložili su oko 2,1 milijun eura, s tim što su na natječaju Ministarstva poduzetništva i obrta za dodjelu nepovratnih sredstava iz europskih strukturnih fondova za izgradnju proizvodnih kapaciteta i ulaganje u opremu dobili 5,4 milijuna kuna. Iz poslovanja tvrtke izdvojili su oko 350 tisuća eura, a preostali iznos su kreditna sredstva poslovne banke.

02. svibanj 2024 18:31