StoryEditorOCM
ForumUPUTE ŠKOLAMA

Evo kako će se đaci ocjenjivati na daljinu: višim razredima još dvije ocjene, najmlađi bez njih. Divjak apelira na savjest: Molim, bez prepisivanja! 

Piše Marijana Cvrtila/Slobodna Dalmacija
4. travnja 2020. - 09:44

U nastavi na daljinu, koja se online i televizijskim putem provodi u posljednja tri tjedna u školama i na fakultetima, iza Uskrsa uvodi se ocjenjivanje i vrednovanje učenika.

Ministrica obrazovanja i znanosti Blaženka Divjak jučer je (petak) predstavila Upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu za učitelje, nastavnike, profesore ali i dijelom za roditelje/staratelje i učenike.

- Bitan je pomak s činjeničnog znanja na razvoj kompetencija nužnih za uspješan život i rad u 21. stoljeću kao što su kritičko razmišljanje, rješavanje problema, razvoj kreativnosti i inovativnosti koja mora biti vidljiva i u metodama vrednovanja. Važno je da učenik dobije povratnu informaciju – poručuje Divjak.

Tako učitelje i nastavnike u osnovnim i srednjim školama poziva da u online nastavi usmene i pismene provjere znanja provode u što manjoj mjeri, a naglasak stave na ocjenjivanje aktivnosti učenika te vrednovanje složenijih zadataka.

Na taj način bi, u slučaju da se online nastava produži do kraja školske godine, učenici predmetne nastave (viši razredi osnovne škole i srednjoškolci) iz svakog predmeta mogli “zaraditi“ najmanje dvije brojčane ocjene: jednu iz aktivnosti poput sudjelovanja u raspravama u virtualnom okruženju, izrade zadaća pa do samostalnog istraživanja, a drugu iz složenijih zadataka poput izrade plakata, postera, umnih mapa, eseja, prezentacija, projekata i istraživačkog rada.

Zaključna ocjena na kraju školske godine izvodit će se iz dosadašnjih ocjena dobivenih u redovitoj nastavi plus ocjene iz online nastave.

Za učenike razredne nastave, od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, ne preporučuje se pismeno i usmeno ispitivanje učenika ako nastava na daljinu potraje do kraja školske godine. No, ipak, ako se učenici izrazito trude i vrlo su aktivni u nastavi na daljinu, te ne isključuje da ih učitelj nagradi i brojčanom ocjenom. Treba reći i kako su struka te učitelji praktičari višekratno pozivali Ministarstvo znanosti i obrazovanja da ove godine zbog specifičnih okolnosti ukine brojčano ocjenjivanje i opći uspjeh za učenike u razrednoj nastavi, a osobito za prvašiće, no Ministarstvo je dosad upozoravalo kako je to moguće jedino izmjenama Zakona o odgoju i obrazovanju kroz saborsku proceduru.

image
Blaženka Divjak: Moguće je i video-ispitivanje učenika
Ranko Šuvar/HANZA MEDIA

No, zanimljivo je da u najnovijem dokumentu više ne isključuje ni tu mogućnost, a idu i korak dalje.

- Ako epidemiološka situacija i provođenje nastave na daljinu to budu zahtijevali, Ministarstvo će predložiti izmjenu Zakona o odgoju i obrazovanju te omogućiti da se ne izvodi zaključna ocjena u razrednoj nastavi i predmetima u osnovnoj školi kao što su tjelesna i zdravstvena kultura, glazbena te likovna kultura.

Što se tiče usmenog ispitivanja, iz Ministarstva kažu kako se ono najjednostavnije može obaviti putem video-konferencije. Ipak, usmeno ispitivanje predlaže se jedino u predmetnoj nastavi u osnovnim i srednjim školama i to za predmete koji imaju tjednu satnicu najmanje četiri sata (uglavnom hrvatski jezik i matematika) za koje bi se takav oblik ispitivanja trebao provesti jedanput do kraja nastavne godine, a posebno u slučaju ako učenik i nastavnik imaju dvojbi oko zaključne ocjene. Za predmete koji imaju satnicu tri sata tjedno (uglavnom prvi strani jezik), usmeno ispitivanje preporuča se jedino u slučaju ako se učenika tijekom nastave na daljinu ocjenjuje zaključnom ocjenom odličan ili ako mu prijeti zaključna ocjena nedovoljan.

Za pismeno ispitivanje, pak, mogu se koristiti digitalni alati, programi i aplikacije, osobito u STEM predmetima. Ministrica Divjak pozvala je roditelje da pomognu djeci u nastavi na daljinu, ali i da im sugeriraju kako se ne smiju koristiti nečasnim radnjama poput prepisivanja. 

Istraživački rad i projekti


MATURANTI:
- očekuje se veća samostalnost u radu od mlađih učenika;
- odgađa se esej iz hrvatskog jezika 16. svibnja, a sredinom svibnja, ovisno o razvoju epidemiološke situacije, bit će poznato hoće li se pomicati i ostali rokovi, hoće li matura biti na jesen;

PRAKTIČNA NASTAVA U STRUKOVNIM ŠKOLAMA:
- moguće provjeru praktičnih vještina odgoditi ili prebaciti u sljedeću školsku godinu ako se radi o vještinama koje su ključne;
- obrana završnog rada kao i usmeno ispitivanje - videokonferencija u trajanju dvadesetak minuta; za provjeru praktičnih vještina može se pojednostaviti zadatak, na primjer snimiti videouradak;

STUDENTI:
- angažiranost u online nastavi i rješavanje složenijih zadataka (istraživački rad i projekti) može se brojčano vrednovati;
- neke kolokvije zamijeniti rješavanjem zadataka koji se preuzimaju iz baza zadataka tako svaki student dobiva svoje zadatke;

Primjeri zadataka za ocjenjivanje


HRVATSKI JEZIK:
- sposobnost sažimanja teksta;
- u pitanju se traži poveznica književnog djela sa stvarnim događajima u suvremenom društvu;
- gramatiku se može provjeravati implicitno u pisanom ili usmenom obliku izražavanja;

MATEMATIKA:
- umjesto rješavanja tipičnih zadataka eksponencijalnih jednadžbi, može se zadati učenicima da istraže koje se prirodne i društvene pojave ponašaju eksponencijalno;
- učenici zadatke mogu raditi samostalno ili u timu koji komunicira u virtualnom okruženju; rezultat može biti neki oblik pisanog rada, prezentacija, simulacija u nekom računalnom programu itd.;

19. travanj 2024 14:36