Rezalište je otišlo u prošlost, živila plaža Brodarica! - kao da viče svako zrno šljunka na kupalištu koje gradsku upravu košta 11 milijuna kuna, a bit će namjenom zaokruženo tek dogodine, kada se na puntu s pogledom na "Solarisov” hotelski kompleks smjesti i "adrenalinska" instalacija, vučnica za skijanje na vodi. Ipak, izgleda da staro ime lani preuređene, lijepe plaže razvučene na 500-tinjak metara žala nikad neće ustuknuti pred njenim novim izgledom. Velikoj većini to je i dalje "Rezalište", ma koliko ovdje više nema ruzine, a i nekadašnje je kupalište doduše, privlačilo mnogobrojni svijet, premda je u odnosu na "make over" kojemu je ovo druga ljetna sezona bila pravo ružno pače, noću utonulo u mrak.
Nakon višemilijunskog ulaganja došli su i novi kupači, a ušminkano žalo donijelo je i dašak glamura, tako se da se oko mjesta za brčkanje u moru ne premišljaju ni domaći.
- Dosad sam se kao i svi mi iz Brodarice, kupala pred kućom. A sada - jedva čekam otvoriti sezonu upravo ovdje! - kratko i jasno kaže mlada konobarica iz kafića pored plaže sugestivnog naziva "Fjaka", a i susjednome, "No stress" teško je naći manu u izboru naziva. Pa, ako u svom tom ozračju ne osjetite stanja bliska blaženstvu kakva označavaju, onda je sigurno do vas…
Nedalekom šibenskom zaleđu, Kninjanima i Drnišanima također, to je najbliži izlazak na more: nakon tunela "Ploča" i "Kamenar" eto ih munjevito na Brodarici gdje se kao u Babilonu ljeti miješaju različiti ljudi i jezici. Iz kilometar udaljenih Ražina do Brodarice je tren posla, a tamo se sve više domaćinstava bavi turističkim iznajmljivanjem u obiteljskim kućama.
Obiteljski odmor
Nema što, preobraženo "Rezalište" dodana je vrijednost njihovim destinacijama, kako se to već kaže "uglatim" rječnikom turističke branše.
Ražinci iznajmljuju tek zadnjih godina turističkog buđenja Šibenika i okolice, a Brodaričani primaju goste "od stoljeća sedmog": ni jednog hotela niti stambene zgrade nema ovdje, u šibenskom predgrađu uz more, no zato gotovo svaka obiteljska kuća ima pokoji turistički krevet - napominje Alisa Jurić, službenica TZ-a Brodarica. Brodarica se rastegla na 3,5 kilometra obale ne samo uz more, nego i u gornjem dijelu, pored državne ceste koja naselje presijeca na dvoje, uza sve probleme koje je zbog toga vrijeme nanijelo. Ukupno, tu je 600 obiteljskih kuća s 3150 turističkih ležajeva.
- Posvuda su jedan ili dva apartmana, tako da se na vrhuncu sezone u srpnju i kolovozu izjednači broj gostiju i nas domaćih, 2,5 tisuće stanovnika - kaže Jurić. Govori da je Brodarica već odavno oglašena destinacija za mirni, obiteljski odmor i od te orijentacije ne namjeravaju odustajati jer odgovara većini stanovnika, no zato sezona nije duža od dva mjeseca.
- Lipanj i inače nije osobit, a dok cijeli svijet naganja nogometnu loptu na SP-u uvijek je prava katastrofa, tako da je ovih dana na Brodarici jedva tisuću gostiju - navodi Jurić. No, to će se, iskustvo pokazuje, nadopuniti boljom popunjenošću u srpnju i kolovozu.
Nije riječ o nekakvom turističkom bumu Brodarice, no rast broja gostiju zadnje četiri godine stalnih je 11-12 posto svake sezone, a ležajeva pet posto, u skladu sa sličnim trendovima šibenskog okružja i cijele županije.
Nedostaje hotela
Lani je Brodarica ostvarila 166.208 noćenja, uz 22.377 dolazaka, što je prosjek od pet-šest noćenja. Malo tko zapravo, ovdje dolazi na manje od jednog tjedna, a u srpnju i kolovozu nije rijetkost da gosti ostaju i 10 dana, napominje Alisa Jurić. Smatra da je Brodarica sama po sebi dovela do povećanja gostiju zato što je idealna za obiteljski odmor, a primjereno uređenje jedne veće plaže pratilo je taj trend i svakako je dobrodošlo. Za Brodaričane, to je i prva značajnija javna investicija u naselju gdje je u prošlosti, 60-ih – 80-ih godina do danas, jedva bilo ikakvog urbanističkog planiranja.
Svakako, nedostaje im hotela, ne računajući jedan manji na Krapnju, a tako je uostalom, posvuda osim u vodičkom turizmu. Pitanje je međutim, ima li uopće adekvatnog zemljišta za izgradnju? Uz obalu sigurno ne, kazuje Jurić, pa bi neki budući hotel, bude li interesa, nastao jedino u gornjem dijelu Brodarice. Dosta toga prilagođeno je djeci, vidi se i po čak četiri uređena igrališta, a i programima za najmlađe koji se priređuju u sezoni, poput dječjih karaoka i drugih priredbi. Na Krapnju se već nekoliko godina održava Dječja olimpijada, no i za odrasle ima u Brodarici zabave, budući da spomenuti kafići pored "Rezališta" redovito priređuju nastupe bendova, navodi Alisa Jurić. Ponuda je inače, ugostiteljska "klasika": kafići, poneka pizzerija, dva-tri restorana i nekoliko montažnih objekata duž obale.
Dizalice za brodice
- Kada se ne ulaže i ne radi, tada imate samo jednu manu, a čim se investira, onda ih je stotinu. Takvi su ljudi, to je normalno i životno, no dosad nisam čula da mještani imaju ikakvih primjedbi na preuređenje plaže - govori Ljiljana Nanjara, predsjednica MO-a Brodarica. To je imalo jako pozitivan odjek i među našim gostima, nastavlja zadovoljna što će na jesen konačno, početi zamašni radovi na postavljanju mreže gradskog kolektora. Javni projekt koji nosi šibenski „Vodovod i odvodnja" d.o.o. kasni godinu dana jer su ga zakočili nesređeni imovinsko-pravni odnosi, no to je uvertira u značajno poboljšanje mjesne infrastrukture Brodarice, naročito njenog obalnog dijela. Kolektor je lani stigao upravo do "Rezališta" i jedan njegov krak protezat će se prometnicom uz obalu, a drugi, za gornji dio naselja bit će položen duž vrlo prometne D-8. Nakon toga, barem prema obećanjima gradonačelnika Željka Burića, uslijedit će izgradnja obilaznice, slično kao u Vodicama i s time bi neurotična D-8 postala lokalnom cestom smirenog prometa.
- Ulažući u Brodaricu, Šibenik zapravo, ulaže u svoj centar na moru. Strpljivi smo i realni u očekivanjima pa ako svake godine osjetimo pomake, bit ćemo zadovoljni - ističe Nanjara.
Polaganje kolektorskih cijevi jedinstvena je prilika da se u Brodarici konačno uredi obala, zbrda-zdola načičkana betonskim mulićima, minijaturnim i nešto većim mandročima izgrađenim bez ikakvog plana, možda s najvećim brojem dizalica za istezanje brodica no igdje. Karikirano, skoro pa svatko svoju ima!
Tunel do Krapnja
Drugo lice turizma je ljepota i uređenost ambijenta za odmor te je plan uređenja brodaričke obale ne samo komunalna stvar. U nekoliko riječi, zamisao je otprije barem 20 godina da se izgradi tri do pet dobro opremljenih komunalnih lučica, a mulići bi nestali pod bagerima. Zapravo, gotovo cijela brodarička obala postala bi plaža sa šetnicom i uskim zelenim pojasom do prometince sada neujednačene širine, koja gotovo spaja sjeverni i južni dio naselja do punte Gaja. Dalje, do glavnog mjesnog porta s pogledom na Krapanj i trajektnog pristana može se isključivo pješice, kilometarskom šetnicom uređenom prije 15-ak godina.
- Najvažnije je o toliko ozbiljnom projektu raspraviti s građanima u suradnji i s pozitivnim stavom, jednako i o najnovijoj inicijativi da se Krapanj spoji s kopnom podvodnim tunelom i mostom. Kao biologinji strukom, mislim da to ne bi bilo najbolje za prirodne morske cikluse, no to je ipak samo moje mišljenje. O tome se uostalom, još uvijek nisu izjasnili Krapljani - napomenula je Ljiljana Nanjara.
Konkretno, navodi, gotovo svi Brodaričani te neugledne muliće smatraju svojima i premda su na pomorskom dobru, ima ih s urednim dozvolama iz 60-ih godina! Ni sama ne zna kako je to moguće, no postojalo je očito i takvo razdoblje u zakonodavstvu vezanom za upravljanje obalom. Međutim, kako prenosi raspoloženje mještana, nitko se ne bi protivio da mu se potre sadašnji vez ako bi dobio adekvatnu zamjenu uz pristupačnu cijenu, što je i cilj komunalnih lučica kakve se planiraju na Brodarici.
Prođe život, moj prijatelju!
Ćakula s Gordanom Jurićem
Uzimaju nam i crno ispod nokta
S Gordanom Jurićem, dugogodišnjim mjesnim aktivistom, a poslije i predsjednikom ŠRD-a "Brodarica" razgovarao sam uz jutarnju kavu na punti Gaja, gledajući u mandroč pred nama. Čak pet dizalica za brodove ili gruja, kako ih ovdje zovu, samo je na tome nevelikom komadiću obale, te mu, šaleći se, prenosim kako mi je prije nekoliko godina tu nesvakidašnju pojavu, sa zrnom neizbježnog razbanzavanja objasnio pokojni Šime Zenić, kapetan duge plovidbe koji je također živio na Brodarici.
- Ne govore međusobno, u tome je stvar, zato svatko mora imati svoju dizalicu! - kazao mi je Zenić, na što se Jurić od srca nasmijao.
- Ima i toga, no ipak je u pitanju potriba - odgovara.
Nisam ga slučajno odabrao za sugovornika, budući da je na lučici svoga ribolovnog društva prvo "doktorirao" pomorske propise i zakonsku proceduru, a potom i rezignirao poslije nekoliko godina, povukavši se s mjesta predsjednika jer im je koncesija za sportsku lučicu zapela na upisu u katastar i nikako da odapne već gotovo dvije godine!
- Eto, to je primjer kada se želi ići legalnim putem, kao što smo mi u društvu namjeravali upravljati lučicom s 80 vezova koju su mještani sami izgradili - iznosi Jurić. Pribavili su sve dozvole i dobili koncesiju, ali nema rješenja bez upisa u katastar. To se namjerno stopira, tvrdi, jedino što se otvoreno ne govori, jer Vladina uredba, umjesto sportskih, za brodice građana preporučuje izgradnju komunalnih lučica pod upravom ŽLU-a.
- Pa kada je već tako, što ih ne grade, o tome se govori već 30 godina! I zato, neka nama ovih naših gruja koje su istina, sve nelegalne, poput mulića, jer što u protivnome preostaje našim ljudima toliko okrenutim moru? - pita se Jurić, rođen 1959., u kaiću nasrid "ždrila", kako Krapljani nazivaju kanal između Brodarice i svoga minijaturnog otoka. U vrijeme Jurićeva rođenja na Krapnju je bilo čak 1200 stanovnika, nasuprot današnjih 200-tinjak, ako i toliko. Školjari su prvi kolonizatori Brodarice koju su utemeljili na vlastitim parcelama počevši od 50-ih godina prošlog stoljeća.
- Za Brodaricu nije bilo planova niti ulaganja koji su pratili potrebe živora, pa je svatko radio kako je stigao - zaključuje Jurić. Dojam je da nije prebolio neuspjeh inicijative za izdvajanjem Brodarice u posebnu općinu, zajedno s Podsolarskim, za što je svojedobno bio jedan od inicijatora. Kao što je zdušno, "na ho-ruk", zajedno sa Slavenom Tudićem i ostalim entuzijastima uspješno proveo projekt primorske šetnice koja već 15-ak godina spaja puntu Gaja s glavnim pristaništem brodova za Krapanj ispunivši svoj životni san.
- Eto, Bilice napreduju a ja sam uvjeren da bismo tako i mi, samostalno upravljajući vlastitim prostorom. Jedan od najvećih problema je što su desetljeća potrebna za značajnije pomake. Dobrodošlo uređenje "Rezališta" prva je krupnija investicija Šibenika u Brodaricu nakon tko zna koliko godina! Inače nam administrativno središte i crno ispod nokta uzima... Prođe život čekajući, moj prijatelju...
Septičke jame
Alisa Jurić kaže da na Brodarici nemaju izraženih problema s iznajmljivanjem na crno, niti s prijavljivanjem gostiju. Strani vlasnici nekretnina također ne love u mutnom, smještajući "prijatelje" i po njoj to dobro funkcionira otkako je HTZ uvela paušalno plaćanje boravišne takse.
Kada se Brodarica priključi na kolektorski sustav, svi će odahnuti, jer je lani znatno narasla cijena crpljenja septičkih jama i do 700 kuna. Jedan stari poznanik koji iznajmljuje dva apartmana, povjerio se da u sezoni mora barem triput zvati cisternu, pa kada zbroji i druge troškove, uz rad svih u obitelji tijekom dva mjeseca sezone, zaradi najviše dvije tisuće eura.
- Potrošnja struje uopće nije zanemariva. Turisti gotovo u pravilu hlade prostor uz otvorene prozore i troše neograničene količine tople vode, bez imalo obzira... - jada se ovaj iznajmljivač.
Brodarica se rastegla na 3,5 kilometra obale... Ukupno, tu je 600 obiteljskih kuća s 3150 turističkih ležajeva