StoryEditorOCM
ŽupanijaČudo iz škvera u Betini

Nova gajeta nepotopiva i kada je puna mora

29. prosinca 2016. - 05:59

Jutros najavljeno svečano porinuće nove, tehnološki suvremene gajete izgrađene u Brodogralištu i marini Betina odgođeno je zbog jake bure, no ipak je to povod da na portalu Šibenski.hr predstavimo 7-metarsku brodicu koju s tradicionalnim brodovima povezuje izgled, drvo kao materijal gradnje i plovidbene osobine, a bitno se razlikuju u načinu izvedbe i projektiranja. Istodobno, to je i ogledni primjer solidnosti završne obrade kakvu ovo brodogradilište postiže u svakodnevnoj praksi.
Nova gajeta betinskog škvera, posljednjeg preostalog centra drvene brodogradnje na našoj obali sastavljena je naime WEST sistemom, lijepljenjem laminiranog drva na kraju prekrivenog furnirom od mahagonija i premazanog epoksidnom smolom, objašnjava Joško Radić, tehnički direktor brodogradilišta koje baštini gotovo tri stoljeća tradicije betinske brodogradnje u drvu.
Zbog takve zaštite cijelog broda i kasnijeg bojanja i lakiranja u više slojeva potrebno je minimalno održavanje, kao kod stakloplastičnog plovila, ističe Radić prednosti ovog načina brodogradnje u drvu.
Jarbol i lantina također su izvedeni iz lameliranog drva, jer je i ova gajeta, premda projektirana kao rekreacijsko, a ne radno plovilo po svim karakteristikama jednaka, a prozvođači tvrde čak i bolja od tradicionalnih brodova kojima su Murterini vjerni već gotovo tri stoljeća te su im i danas nezamjenjivi za održavanje prekomorskih posjeda na Kornatima.
-Projektant Srđan Đaković nastojao je da ova gajeta zadrži tradicijske konture Filipijevog broda iz 1740., ali uz primjenu suvremenih rješenja u dizajnu prostora i ergonomiji te izboru materijala i kvaliteti završne obrade današnjih brodova građenih u retro-luk maniri - govori Radić, dodajući kako je ova brodica tehnološki napredan doprinos betinskog škvera očuvanju tradicijske brodogradnje, jedrenja latinskim idrom i drva kao prirodnog, obnovljivog brodograđevnog materijala. Zasad će se graditi isključivo po narudžbi, a cijena je oko 48 tisuća eura s PDV-om.
Zahvaljujući materijalu gradnje i konstrukcijskim rješenjima ova gajeta je nepotopiva čak i pod punim opterećenjem i potpuno naplavljena, ističe Radić.
U probnoj vožnji s ugrađenim motorom od 16 KS i kod jedrenja potvrdila je projektom predviđenu brzinu od najviše sedam čvorova, stabilitet i dobru upravljivost. Postignute brzine pod jedrima obećavaju iznimno uzbudljivu regatnu sezonu pod latinskim jedrom narednog ljeta, uvjereni su brodograditelji.













 


25. travanj 2024 13:59