StoryEditorOCM
ŠibenikPOSLOVNO LICE ŠIBENIKA

Nije sve u turizmu; Marjana Lažeta, direktorica Impol-TLM-a, o širenju biznisa na automobilsku i avioindustriju: Čeka nas još puno posla, stari su obrasci ponašanja još prejaki

27. lipnja 2019. - 14:01

Slovenski Impol je danas činjenica, ne samo u Šibeniku, nego i u hrvatskom gospodarstvu. Otkako su 2016. preuzeli šibensku tvornicu aluminija, i suočili se s brojnim problemima, pa čak i požarom na glavnom valjačkom stanu, u Impol TLM-u fokus je na unapređenju i sustavnom povećanju proizvodnje. Planovi su ambiciozni, ali nimalo nerealni, a dinamika kojom se tvornica razvija uvjerava i najveće šibenske skeptike da aluminij u Šibeniku ima sjajne perspektive. O planovima kompanije i njezinom ulasku u automobilsku industriju, o novom zapošljavanju, proizvodnji i jačanju kapaciteta, razgovarali smo s direktoricom Marjanom Lažeta.
 

Nedavno je u Impol TLM-u otvoren novi pogon kombinirane razrezne linije Salico, vrijedan 6,5 milijuna eura. Što to znači za proizvodnju Impol-TLM-a?
- Instalacija kombinirane razrezne linije Salico će nam omogućiti obradu aluminijskih svitkova od 0.5 mm do 6 mm debljine, maksimalne širine 1600 mm. Linija ima škare za uzdužno razrezivanje do maksimalno 40 rezova, pri čemu je najuži 40 mm širine. Linija može proizvoditi glatke limove u paketima do dužine 6 m te raditi kombinirano razrezivanje pri čemu se mogu proizvesti limovi širine 400 mm. Maksimalna brzina linije je 200 m/min. Nova linija predstavlja proširenje proizvodnog programa Hladne valjaonice te donosi cijeli spektar novih proizvoda koji su namijenjeni industrijskim kupcima i specijaliziranim tržištima u automobilskoj i avio-industriji. Na liniji Salica razrezivat ćemo cijeli debeli program, koji trenutno iznosi 35.000 tona godišnje, a kapacitet linije je znatno veći, te smo spremni za planirano povećanje obima proizvodnje...

Mercedes, Audi, VW...

Nakon ulaska u automobilsku industriju, nova vam je ambicija i avio-industrija?
- Probojem u zračnoj industriji, prvo ćemo se pridržavati programa prešanih proizvoda na lokaciji u Slovenskoj Bistrici, gdje smo također certificirani prema EN 9100. Da bismo to postigli u Šibeniku, moramo stabilizirati procese, postići savršenu kvalitetu proizvoda i razviti nove proizvode od legura, a zanimljive za zrakoplovnu industriju.
 

Što konkretno za Impol-TLM znače ugovori s BMW-om i Samsungom?
- Vrijednost novih poslova je 40 milijuna eura, to je dugoročna suradnja, što znači prijelaz na dodatnu obradu proizvoda. Time postajemo TIER 1 dobavljač, što za nas znači veću dodanu vrijednost u proizvodu, ali i potpuno različite zahtjeve poslovne organizacije (just-in-time, politika bez kvarova, itd.).
 

Spominjali su se i još neki zvučni brendovi iz svjetske automobilske industrije kao potencijalni poslovni partneri?
- Postupno osvajamo različite dobavljače, u pojedinim segmentima radimo posredno i izravno s poznatim brandovima kao što su Mercedes-Benz (Daimler), Audi, VW, itd. U tijeku su i pregovori za dodatne poslove s postojećim kupcima, gdje se razvijaju novi proizvodi za njihove potrebe.
 

Cilj Impola je, čuli smo za otvaranja linije Salico, finalna proizvodnja aluminijskih proizvoda? O čemu se radi?
- To su dodatno obrađene šipke, cijevi i otkivci. Kupci žele imati što dulji lanac obrade. Impolova strateška prednost je vlastita ljevaonica, prese, a ovom dodajemo i daljnju preradu prešanih proizvoda. Plan je proširiti ovaj proces na valjaonice.
 

Najavljena je i investicija u obnovu ljevaoničkih kapaciteta u Impol-TLM-u. O kolikoj je investiciji riječ i kada bi, prema vašem planu, trebala biti realizirana? Koliki će biti ljevaonički kapaciteti nakon toga? Koliko radnika će se zaposliti?
- Novu ljevaonicu planiramo pokrenuti 2021. godine. Investicija prelazi 20 milijuna eura. Dio zaposlenika će se prebaciti iz stare ljevaonice, dio ćemo potražiti na tržištu. Planiramo 30 novih radnih mjesta.
 

Kolika je danas proizvodnja u Impol-TLM-u, koliko tvrtka ima zaposlenih i na kojim tržištima plasira svoje proizvode?
- Broj zaposlenih je 426 (na 31. svibnja 2019.), proizvodimo oko 8000 tona mjesečno, proizvode plasiramo u europske zemlje i SAD.

Suradnja s Mostarom

Što su vaši ciljevi, prioriteti?
- Ciljevi su stabilizacija kvalitete, osvajanje zahtjevnijih tržišta, stjecanje proizvoda od legura i prodiranje u automobilsku industriju.
 

Glavni direktor Impola Andrej Kolmanić nedavno nam je rekao da će trebati poraditi na kvaliteti proizvoda, posebno za razvijenija zapadna tržišta. U čemu je problem sa sadašnjom kvalitetom proizvodnje?
- Još uvijek moramo izgraditi niz kompetencija zaposlenika - tehnologiju, održavanje, skrb za kvalitetu, predanost i samoinicijativu. To je proces koji ne možete ostvariti preko noći.
 

Kako namjeravate rješavati problem radne snage koja je, pogotovo u metalnoj industriji, krajnje deficitarna?
- Taj se problem treba riješiti na nacionalnoj razini, jer jedna tvrtka ima premalo prostora da bi promijenila mentalitet mladih ljudi. Radimo s prezentacijama u školama, politikom stipendiranja i praktičnim radom.
 

Planirate li u Šibeniku značajnije povećanje kapaciteta i proširivanje proizvodnje na neki novi asortiman proizvoda?
- Da, proizvodnja legure za automobilsku industriju.
 

Kakav je vaš odnos s lokalnom zajednicom, je li Šibenik prihvatio slovenske vlasnike TLM-a?
- Vrlo smo zadovoljni odnosom Šibenika i Impola. Smatramo da postoji izgradnja uzajamnog povjerenja kako bi nas smatrali ozbiljnim partnerom u svom okruženju.
 

Nedavno smo pitali državnog tajnika u Ministarstvu gospodarstva kako to da Slovenci mogu, a hrvatske kompanije nisu mogle, ni uz velike državne subvencije, uspješno voditi TLM. Rekao nam je: "Sve je do ljudi". Što vi kažete?
- Važno je da tvrtka ima dobro vodstvo s jasnom vizijom i strategijom za budućnost. Upravo od toga i, naravno, povoljnih gospodarskih uvjeta, najviše ovisi uspjeh tvrtke. Nakon toga slijedi organizacija rada i očekivanja zaposlenika. U području vrijednosti i organizacijske kulture još imamo puno posla, jer su stari obrasci ponašanja još uvijek prejako ukorijenjeni u ljudima.
 

Kakva je perspektiva aluminijske industrije u Hrvatskoj i koje su njezine bolne točke ? Kakva je suradnja Impol -TLM-a s Tvornicom aluminija u Mostaru? Odakle nabavljate sirovinu, osim iz Mostara?
- Sirovine nabavljamo iz različitih izvora, a time otklanjamo moguće rizike. Suradnja s Mostarom je korektna. Kod brojnih analitičara, aluminij se još uvijek opisuje kao metal budućnosti, što znači da ova aktivnost nudi mnoge mogućnosti za razvoj. Na nama je da ih ispravno znamo unovčiti.

25. travanj 2024 09:40