Radovi na Meduliću Kopajući oko palače Galbiani, naišli na stari pločnik, vjerojatno iz srednjeg vijeka

Radovi na Meduliću

Ivica Pleština, arheolog tvrtke "Temenos", koja izvodi radove na spajanju palače Galbiani s komunalnom infrastrukturom zajedno s još jednim pomoćnikom, počeo je po nalogu Konzervatorskog odjela u Šibeniku istraživati staru uličnu podlogu otkrivenu ispod kamenih ploča kod kavane "Medulić".

Nalaz je iznenadio konzervatore jer takvo što nisu očekivali, te je prva izjava za medije Angele Bujas, voditeljice odjela, bila: "Tko zna što se još krije ispod Šibenika?"

Na dubini od 40-ak centimetara radnici su naišli na tzv. saliž, ili kaldrmu, usuho, "na nož" slagane pravokutne komade kamena veličine opeke. Takva su popločenja bila karakteristična za kamene dalmatinske gradove tijekom dugog razdoblja povijesti, a izvodila su se i nabijanjem oblutaka. Ostaci jednog saliža u toj tehnici konzervirani su i vidljivi na Dobriću, a tragovi slaganja "na nož" otkriveni su i prilikom preuređenja Vitićeva bivšeg doma JNA u gradsku knjižnicu, i bit će, koliko je poznato, prezentirani u sklopu obnove Poljane.

– Zasad mogu reći da je to starija, već dosta pohabana ulica, što upućuje na to da je bila u funkciji dulje vremensko razdoblje – izjavio je Pleština. Zaklonjenog ispod tende na pročelju kavane, ni jučerašnja kiša nije ga omela u poslu.
– Doduše, ta je prvotna podloga dosta uništena instalacijama, a kod ulaza u palaču Galbiani očekujemo otkopati i dijelove trase srednjovjekovne kanalizacije. Prerano je, međutim, odrediti kojem razdoblju pripada otkrivena ulična podloga prije nego što ubrzo, na probnoj sondi, vidimo kakav je presjek nalaza i pokretni materijal ispod kamena – kaže Pleština.

Sve će to prekriti - geotekstil

I prilikom istraživanja palače Galbiani, nastavlja, naišlo se na stare strukture, ali ne znatno starije od najranije, gotičke faze same palače.
– Ovo popločenje prekrit ćemo geotekstilom i zaštititi jer ga je nemoguće prezentirati. I zbog nagiba ulice, a i zato što je vrlo frekventna na ovom mjestu. Svakako – sa sigurnošću predviđa Pleština – i u nasuprotnoj Pribislavićevoj ulici, koja se pruža uz lijevu stranu palače Galbiani, uskoro bismo prilikom iskapanja mogli naići na slično popločenje, osim starih odvodnih kanala.

– Još ne znamo u kojoj se mjeri staro popločenje pruža Kalelargom. Na tom mjestu iskapani su kanali za komunalne instalacije i pretpostavljali smo da je većina od toga uništena. Trebamo tek utvrditi koliko je sačuvano – kazala je Bujas.
No, kada se zna da je na mjestu današnjeg lijepog trga – po istoimenoj kavani popularno nazvanog Medulić – postojao blok zgrada porušenih u savezničkom bombardiranju u Drugom svjetskom ratu, a da prije zahvata u poraću nisu obavljena arheološka istraživanja, jasno je iznenađenje u stručnim krugovima zbog recentnog nalaza.

Za taj lijepi trg, koji tome dijelu starog Šibenika daje poseban ugođaj, kao da je originalno srednjovjekovni, zaslužan je veliki Harold Bilinić, arhitekt prema čijim nacrtima je također izgrađena replika renesansne Gradske lože nasuprot katedrale sv. Jakova.
– U svakom slučaju – izjavila je Bujas – nakon što nalaz bude arheološki istražen i snimljen, bit će opet prekriven i zaštićen jer grad mora dalje živjeti. A nama je važno što smo došli do novih važnih podataka o vlastitoj prošlosti.


Ivica Pleština:
Zasad mogu reći da je to starija, već dosta pohabana ulica, što upućuje na to da je bila u funkciji dulje vremensko razdoblje


Angela Bujas:
Nakon što nalaz bude arheološki istražen i snimljen, bit će opet prekriven i zaštićen jer grad mora dalje živjeti. A nama je važno što smo došli do novih važnih podataka o vlastitoj prošlosti

Naslovnica Šibenik

Najčitanije

kakav uzlet! Grcali su u gubicima, predviđali su im stečaj i gašenje, a oni danas ulažu 180 milijuna eura: legendarna šibenska firma kreće s proizvodnjom dijelova za Ferrari, Audi i Mercedes!

Grcali su u gubicima, predviđali su im stečaj i gašenje, a oni danas ulažu 180 milijuna eura: legendarna šibenska firma kreće s proizvodnjom dijelova za Ferrari, Audi i Mercedes!
Predviđao se kraj valjane aluminijske industrije u Šibeniku s tradicijom dugom od pola stoljeća, nakon što je pr...
Grcali su u gubicima, predviđali su im stečaj i gašenje, a oni danas ulažu 180 milijuna eura: legendarna šibenska firma kreće s proizvodnjom dijelova za Ferrari, Audi i Mercedes!