Njima zvizdan ne smeta Ruksak na rame, boca vode u ruku, šešir na glavu i pravac fortica: Stranci guštaju u povijesnom điru po šibenskim tvrđavama

Njima zvizdan ne smeta

Što mislite koje su udarne turističke ure za posjet šibenskim tvrđavama Barone i Sveti Mihovil? Krenete li od dalmatinskih standarda, odgovor sigurno neće biti točan jer turisti baš i nisu podložni tradicionalnoj popodnevnoj fjaki, toliko svojstvenoj ovom podneblju.

Točan odgovor je - od podne do 17 sati! Onda kad "cvrčci padaju u nesvijest" i kad se domaći ljudi hvataju najdublje hladovine ili dobro rashlađenih dnevnih boravaka, Amerikanci, Nijemci, Englezi... pa i Francuzi, kojih je ove godine više nego ikada - kreću uzbrdo prema forticama...

S naprtnjačama na leđima, "naoružani" bočicama vode, velikim šeširima, frontinima i drugim pokrivalima masovno razgledaju kamene spomenike drevnog Krešimirova grada. Udivljeno stoje na bedemima zagledani u Kanal svetog Ante, u otoke i grad koji je s te visine oku darovan kao na dlanu. Ne smeta im vrućina. U to smo se uvjerili točno u podne na Tvrđavi sv. Mihovila. Rutu šibenskim utvrdama, međutim, započeli smo ranije, već oko 10 sati i ni u čemu nismo ostali zakinuti. Za potpuni uvid u to što odredišta nude svojim gostima, kako domaćima, tako i stranima, pobrinula se Ines Furčić, naša vodičica i sugovornica koja posljednju godinu dana radi u Odjelu za marketing, prodaju i odnose s javnošću Tvrđave kulture Šibenik, javnoj ustanovi koja upravlja šibenskim tvrđavama.

Od Ines smo u ležernom razgovoru pod improviziranim jedrima štekata caffea na Baroneu saznali da ta tvrđava konačno postaje prva odredišna destinacija turista, kada je riječ o obilasku utvrda. Predugo je primat imala Tvrđava sv. Mihovila, što je donekle i razumljivo kada se znade da su turistički razgledi vremenski ograničeni, a vodičima se jednostavnije uspeti iz starog dijela grada do nje nego kružiti do Baronea.

- Zapravo, cilj nam je da svaki turist koji dođe u naš grad obiđe obje tvrđave jer svaka je jedinstvena na svoj način i svaka nudi drugačije sadržaje stvarajući vjerodostojni povijesni okvir. Kada dođu na Tvrđavu sv. Mihovila, turisti misle da je Barone udaljeniji nego što stvarno jest. Ah, kažu, koliko je to daleko... Kad sam svojedobno vodila Amerikance u turistički razgled grada, nisu mogli vjerovati kojom smo brzinom stigli s jedne na drugu tvrđavu i koliko ta visinska razlika znade zavarati - prisjetila se Ines.

Oko nas se štekat počeo polako puniti, a konobar Aldo Novak bio je sve zaposleniji.
- Znate što su mi rekli turisti? Joooj, kako ste vi blagoslovljeni što imate radno mjesto s takvim krasnim pogledom! Da smo na vašemu mjestu, mi bismo radili besplatno - nasmijao se Aldo.

I on i Karmen Bedrica koja radi na prodaji ulaznica povjerili su nam da su turisti impresionirani sadržajima i povijesnom pričom vezanom uz Barone, ali i grad Šibenik. Upoznaju je s pomoću tableta koje za potrebe obilaska dobivaju u suvenirnici. Uračunat je u jedinstvenu cijenu ulaznice od 50 kuna. Za djecu je ona 20 kuna jeftinija, a obiteljska košta 110 kuna.

- S pomoću takozvane proširene stvarnosti na Tvrđavi Barone posjetitelj može upoznati Šibenik 17. stoljeća i njegov fortifikacijski sustav, proživjeti opasnost opsada, najvećih osmanskih napada zbog kojih su i sagrađene dvije tvrđave koje su obranile Šibenik, a virtualni vodiči, dječak Jure i Frane Divnić, šibenski povjesničar, provest će ih kroz cijelu tu priču - kazala nam je Ines i s riječi prešla na djelo. I mi smo s laptopom, Jurom, Franom i Ines "prošetali" kroz povijest Šibenika.

Zaustavili smo se na kraju u suvenirnici gdje nam je Ema Lušić pokazala pravo bogatstvo autohtonih proizvoda domaćih obrtnika i OPG-ovaca kojima su posjetitelji tvrđave naprosto fascinirani. Najviše se, veli, traže drveni bodeži i pribor. Napripravit ih se, tako reći, ne može.

- Samostreli, mačevi, praćke, luk i strijela... To je djeci toliko zanimljivo i nema roditelja koji može odoljeti njihovim molbama. Traže se i sapuni i losioni napravljeni od prirodnih sastojaka. Super su i mirisi... Dosta se kupuje nakit sa šibenskim botunima. Prilično je atraktivan i tražen, a cijene su više nego povoljne čak i po domaćim mjerilima. U pravilu su ljudi toliko oduševljeni suvenirnicom da vam to ne mogu opisati. S ponosom volim istaknuti da je sve domaće i ništa se ne "štanca" masovno, nego je proizvodnja limitirana i sve je originalno - zadovoljno će Ema.

Šetnjom do izlaza sreli smo nekolicinu "šetača kroz proširenu stvarnost" i mladu Njemicu koja se fotografirala s replikom topovske kugle. Težina joj je, uvjerili smo se, originalna.

Na putu do Tvrđave sv. Mihovila, Ines je podsjetila na mnoštvo kulturnih događaja koji se, pogotovo ljeti, "vrte" na tvrđavama. Više od 200 ljudi, tako, bilo je na nedavnom koncertu pijanista Aljoše Jurinića. Ništa manje ih na Baroneu neće biti 16. kolovoza kada publika očekuje Bornu Šercara sa Jazziana Croatica Big Bandom. Na Tvrđavi sv. Mihovila za 10. kolovoza (odnosno večeras) najavljen je nastup Pips chips& Videoclipsa, Mayalesa, odnosno DJ Maminha... Slijedi koncert Nine Badrić, Roisin Murphi, Bryana Ferryja...

Otkucalo je podne kada smo iskoristili povlasticu dolaska na Tvrđavu sv. Mihovila na četiri kotača i u infokućici zatekli Marija Radaka, čovjeka jednako spretnog u toj vrsti posla, koliko i u prodaji suvenira, ali i tehničkim detaljima. Makar nam je tako rekla Ivana Kovačević, njegova kolegica koja nas je dočekala u suvenirnici pokraj unutarnjeg infoprostora tvrđave. I Ivani posao sa suvenirima koji su ove godine prvi put u "Mihovilovoj ponudi" ide sasvim solidno. Osjetno je manje proizvoda nego na Baroneu, ali ih je, reče, s obzirom na potražnju i frekvenciju posjetitelja sasvim dovoljno.

Naša pouzdana i vjerna pratiteljica Ines provela nas je cijelom tvrđavom, od unutarnjeg prostora nekadašnjih cisterni koje će, istakla je, iduće godine biti sadržajno obogaćene svjetlosnim i audio-animacijama i pričati svoju priču o Šibeniku, preko back stagea koji oduševljava svakog izvođača pa do impresivne pozornice i bedema. Turisti su samo navirali. Kada smo se rastali od Ines i Ivane, stigla je nova grupa, a sunce je neštedimice žeglo. Turistima je, uvjerili smo se, bilo taman po mjeri.


Samostreli, mačevi, praćke, luk i strijela... To je djeci toliko zanimljivo i nema roditelja koji može odoljeti njihovim molbama. Traže se i sapuni i losioni napravljeni od prirodnih sastojaka. Super su i mirisi, kaže Ema Lušić iz suvenirnice

Naslovnica Šibenik

Najčitanije

VELIKI PREPOROD NJIVICA Kako je nekadašnje radničko naselje postalo bogata žitnica šibenskog turizma, a Trtarska najturističkija ulica u gradu: Nestali su čađa i mangan, sada svaka kuća ima apartman

Kako je nekadašnje radničko naselje postalo bogata žitnica šibenskog turizma, a Trtarska najturističkija ulica u gradu: Nestali su čađa i mangan, sada svaka kuća ima apartman
Jadrija je, kažu požutjele novine, otvorena 6. kolovoza 1922. godine. I već tada je, prije 96 godina, nije za to...
Kako je nekadašnje radničko naselje postalo bogata žitnica šibenskog turizma, a Trtarska najturističkija ulica u gradu: Nestali su čađa i mangan, sada svaka kuća ima apartman