StoryEditorOCM
ŠibenikBesparica ugasila 'Plavi val'

Šibenčani ostali bez udruge za zaštitu potrošača: Prevario vas je trgovac, zovite Split

Piše Katarina Rudan
11. srpnja 2018. - 13:57

Stanovnici Šibensko-kninske županije, a svi su odreda potrošači roba i usluga, suočeni s brojnim problemima kršenja potrošačkih prava već tri godine nemaju se komu obratiti za pomoć u svojoj županiji. Županijska Udruga za zaštitu potrošača "Plavi val", prestala je djelovati 2015. godine, nakon deset godina aktivnog rada. Volonteri, na čelu s Erikom Popović, koja je sve "vukla" dok je mogla, radili su besplatno i pružali savjete svakomu tko bi pokucao na vrata udruge u Šibeniku, u popularnom "Plavom neboderu" ili nazvao na mobitel "Plavog vala". Danas, kad okrenete taj broj javi se automatska sekretarica i kaže "broj se ne koristi".

– U početku je bilo dobro. Godišnje smo od Ministarstva gospodarstva dobivali desetak tisuća kuna, nešto od Županije i Grada Šibenika i moglo se raditi. Međutim, 2007. godine izmijenjen je Zakon o zaštiti potrošača i osnovana su četiri regionalna savjetovališta – u Zagrebu, Osijeku, Puli i Splitu – te se zaposlilo ljude i mi smo ostali bez sredstava Ministarstva gospodarstva, i nastali su problemi. Dotaciju nam je ukinula i Županija od koje smo godišnje dobivali pet, šest tisuća kuna. Grad Šibenik je davao tri tisuće i 2012. povisio na pet. Ali, s tim novcem se nije moglo pokriti niti materijalne troškove, a kamoli organizirati edukacije za građane te platiti stručnu pomoć, jer volonteri ne moraju sve znati – kaže bivša predsjednica "Plavog vala" Erika Popović.

Eto, to je primoralo naše ljude da pomoć traže u Splitu. Ili, ako su internetski pismeni, savjete mogu dobiti i na raznim web stranicama i portalima koji se bave potrošačkim pitanjima. Nas je, ipak, više zanimalo da li se i s kojim problemima obraćaju Savjetovalištu za zaštitu potrošača pri Udruzi "Splitski potrošač". Od predsjednika Udruge Vlade Biljarskog dobili smo potvrdan odgovor...

– U prosjeku, svakodnevno nam se obraća 20-ak potrošača iz cijele regije, pa tako i s područja vaše županije, i to s vrlo različitim upitima i problemima. Općenito, najviše upita i prigovora građana odnosi se na takozvana opća potrošačka prava, uglavnom iz područja trgovine. Tu su razne sporne situacije prilikom reklamacija neispravne robe, kašnjenja isporuke, duga razdoblja čekanja na popravke i zamjene, upiti i problemi prilikom sklapanja ugovora daljinskim sredstvima komunikacije, posebni oblici prodaje, kao što su akcije ili sniženja, različiti oblici nepoštene poslovne prakse i slično.
Dosta problema potrošači imaju i s pružateljima javnih usluga, ponajviše s teleoperatorima, a tu su i pružatelji poštanskih usluga, opskrbljivači električnom energijom, pružatelji vodnih usluga, te usluga prikupljanja i odvoza komunalnog otpada i drugi. Sve nabrojano čini više od dvije trećine svih upita i pritužbi potrošača. Javlja nam se, naravno, i veliki broj građana koji imaju problema s ovrhama, a tu su i upiti vezani uz financijske usluge i pružanje usluga u turizmu – navodi Biljarski.

Šibenčanima koji imaju bilo kakvo pitanje ili problem Biljarski poručuje da se za savjet i pomoć u što ranijoj fazi obrate savjetovalištu za potrošače, jer žalbeni postupci i procedure su različiti i često ovise o specifičnim okolnostima.

– Ono što je svakako najvažnije jest da potrošač uvijek svoj prigovor mora izjaviti pismenim putem, te žalbeni postupak voditi na propisan način, a pritom je svakako poželjno posavjetovati se sa stručnjacima u njima najbližem potrošačkom savjetovalištu – navodi na kraju Biljarski.


Kako do 'Splitskog potrošača'?
– Građani se za savjet i pomoć mogu obratiti preko potrošačkog telefona 072/414-414 ili na broj naše udruge 021/355-057, svakog radnog dana od 10 do 14 sati. Također, savjete pružamo i preko pošte i e-maila: splitski.potrosac@gmail.com. Naravno, građani koji su u mogućnosti mogu doći i osobno u naše savjetovalište, na adresi Ljudevita Posavskog 14 u Splitu, također svakim radnim danom od 10 do 14 sati – kaže Biljarski.

23. travanj 2024 17:41