StoryEditorOCM
ŠibenikPredstavljen projekt SHARE

Kako zaštititi kulturnu baštinu od nekontrolirane turističke eksploatacije?

Piše Katarina Rudan
6. prosinca 2017. - 13:14


Kako turistički valorizirati i razvijati grad a da se pri tomu ne "zaguši" staru gradsku jezgru i kulturno-povijesnu baštinu, što se dogodilo nekim gradovima na Jadranu, ključno je pitanje na koje bi odgovore trebao dati akcijski plan koji se temelji na Strategiji razvoja , Strategiji inovativnog turizma i Urbanom razvojnom planu grada Šibenika.

Tomu će pridonijeti i Projekt SHARE koji se bavi održivom kulturnom baštinom. Sufinancira ga Europski fond za regionalni razvoj (ERDF) kroz program Interreg Europe vrijedan 1,4 milijuna eura, kojeg provodi Grad Šibenik zajedno s partnerima iz još šest europskih država. Glavni cilj projekta je razmjena znanja vezanih uz upravljanje kulturnom baštinom u turističkim destinacijama i urbanim sredinama, kako bi se usvojile najbolje prakse i inovativne metode za njihovo upravljanje korištenjem pametnih pristupa.

- Revitalizirali smo naše dvije tvrđave, sv. Mihovila i Barone, što je dovelo do porasta broja turista koji dolaze u Šibenik. Sad se pojavljuje pitanje, baš kao i u Nacionalnom parku "Krka", kako ograničiti njihov broj da se kulturnu baštinu ne ugrozi. Konkretno – koliko, kada i gdje – turista može doći. Kod nas te brojke još nisu alarmantne, ali rastu i zbog toga smo uključeni u Projekt SHARE, rekao je danas, među ostalim, voditelj odsjeka za gospodarstvo Petar Mišura u šibenskom gradskom Upravnom odjelu za gospodarstvo, na predstavljanju projekta u šibenskoj Gradskoj knjižnici.

Jedno od rješenja koje će se primjenjivati u svrhu zaštite baštine kao neprocjenjivog i jedinstvenog dobra je primjena novih tehnologija.

- Turistima ćemo predstaviti Šibenik kao pametni grad, da prije nego što dođu putem novih tehnologija dobiju sve informacije o tomu kad mogu posjetiti neke objekte, gdje se mogu parkirati i slično. Akcijski plan koji radimo bit će gotov do kraja 2018.godine, a onda slijedi period od dvije godine monitoringa u kojem ćemo pratiti njegove rezultate, rekao je Mišura.

Za potrebe akcijskog plana provedena je i anketa s poduzetnicima i stanarima u staroj gradskoj jezgri, te s turistima. Anketirano je oko tisuću osoba, među kojima je 464 turista ispitaninih u rujnu koji su odsjeli u Šibeniku kao i onih koji su ga došli posjetiti. Rezultati ankete su pokazali da je turistima glavni motiv dolaska u Šibenik kulturna baština i povijest grada.

Svojevrsno iznenađenje terenske ankete je da je sve više mladih visoko obrazovanih turista kojima na prvom mjestu nije zabava, a  na problem nedostatka parkirnih mjesta više se žali domicilno stanovništvo nego turisti. Također, većina ih je u Šibenik došla na preporuku prijatelja i rodbine, a zatim slijede društvene mreže.

- Projekt SHARE je kontinuitet našeg pristupanja turizmu ali i staroj gradskoj jezgri. On hoće pokazati kakva je povezanost razvoja turizma i kulturne baštine koju imamo i zahvaljujući kojoj smo u uzletu. No, mi ne želimo da nam se turizam događa stihijski.

Ovaj projekt bi trebao dati odgovore i o pitanjima strukture gostiju, kakvog su profila, te što očekuju da im osim kulturnih dobara pružimo kao turističku uslugu. Na taj način želimo kontrolirati razvoj ne samo turizma vezanog za kulturnu baštinu, nego turizma općenito, rekao je gradonačelnik Željko Burić i dodao da Šibenik razvoju turizma u staroj gradskoj jezgri pristupa sustavno, jer ona je centar svih zbivanja i programa koje grad želi razvijati.

 

18. travanj 2024 16:41