problem nesavjesnih vozača Obiteljski liječnici: Budemo li se pridržavali Zakona, pola Hrvatske neće smjeti sjesti za upravljač automobila! Pa ćemo vidjeti kako će na to reagirati pacijenti...

problem nesavjesnih vozača

– Ako se obiteljski liječnici, od kojih Zakon traži da prijavljuju sve pacijente kod kojih se promijenilo zdravstveno stanje, budu strogo pridržavali Zakona, pola Hrvatske neće smjeti sjesti za upravljač automobila. Hoćemo li prijavljivati i one pacijente koji imaju dijabetes, kardiovaskularne probleme, neurološke probleme, koji piju određene lijekove ili koji imaju trzajnu ozljedu vrata, koju su zadobili ne svojom krivnjom, u prometnoj nesreći. Ni oni ne bi smjeli voziti automobil – kaže dr. Vikica Krolo, predsjednica KoHOM-a.

Nakon strašne prometne nesreće u kojoj je 11. srpnja ove godine na naplatnim kućicama u Svetoj Heleni na tročlanu obitelj naletio vozač pod utjecajem droga, već za desetak dana njegova je obiteljska liječnica dobila nalog za pretres ordinacije. U njemu je zatražena provjera računala i medicinske dokumentacije pod sumnjom da liječnica nije prijavila promjenu zdravstvenog stanja svojeg pacijenta, netom otpuštenog s bolničkog liječenja.

U rekordnom roku ona je prekršajno kažnjena novčanom kaznom u iznosu od pet tisuća kuna, dok je najveća moguća 15 tisuća.

Zakon o sigurnosti prometa motornim vozilima (članak 233. stavak 3.) propisuje sljedeće: "Ako se na liječničkom pregledu ili u tijeku liječenja utvrdi da vozač boluje od bolesti ili ima invalidnost radi koje nije više sposoban sigurno upravljati vozilom, liječnik koji je obavio pregled ili liječio vozača te izabrani liječnik dužan je uz upozorenje bolesniku o tome obavijestiti policijsku upravu ili postaju u kojoj osoba ima prijavljeno prebivalište, odnosno privremeno ili stalno boravište."

– I sada ćemo mi liječnici obiteljske medicine biti prisiljeni strogo se pridržavati zakona, pa ćemo prijavljivati promjene zdravstvenog stanja svih svojih pacijenata. Pa ćemo vidjeti kako će na to reagirati pacijenti – kaže dr. Krolo.

Naša sugovornica upozorava da su u više navrata upozoravali na manjkavosti Zakona.

– Isti zakon ne definira koje su to bolesti i stanja koja je potrebno prijaviti MUP-u radi upućivanja vozača na izvanredni zdravstveni pregled, a za koje se odgovornost prebacuje na liječnika obiteljske medicine koji nije vještak, niti je specijalist medicine rada. Teoretski, bilo koja promjena zdravstvenog stanja (alergija, bolovi u kralježnici i zglobovima, dijabetes, sva kardiovaskularna oboljenja, uzimanje različitih lijekova...) može biti shvaćena kao uzrok moguće prometne nesreće, a obiteljski liječnik slijedom toga može postati predmet istrage – kaže dr. Vikica Krolo.

Takva odredba u Zakonu postoji od 11. svibnja 2015. i KoHOM je godinama kroz razne institucije pokušavao ukazati na nemoguć položaj u kojem su se našli obiteljski liječnici.

- Učinili smo to i netom nakon nesreće 11. srpnja ove godine, obraćajući se direktno državnom tajniku MUP-a. Podsjećamo i ovim povodom kako smo predlagali izmjene Zakona u skladu s istovjetnim europskim zakonima koji potiču osobnu odgovornost, a liječnicima definiraju točno određene dijagnoze koje moraju prijaviti policiji. Unatoč svim našim naporima, novi Zakon o sigurnosti cestovnog prometa motornim vozilima stupio je na snagu 1. kolovoza 2019., a članak 233. koji definira odgovornost liječnika koji iz bilo kojeg razloga nakon pregleda pacijenta nije prijavio MUP-u, ostao je nepromijenjen – kaže dr. Krolo.

Nakon rekordno brzoga pravosudnog postupka, jedini osuđeni u ovom slučaju je obiteljski liječnik.

– Nakon ovog događaja, a s obzirom da nemamo spoznaju tko je od naših pacijenata vozač, odlučili smo podsjetiti sve svoje kolege liječnike, bez obzira na specijalnost, da još jednom prouče Zakon, svoju prekršajnu i kaznenu odgovornost, te striktno poštuju i sustavno primjenjuju njegove odredbe prijavljujući promjene zdravstvenog stanja svih svojih punoljetnih pacijenata, potencijalnih vozača. Naše pacijente molimo za razumijevanje jer nas država prisiljava da MUP kontinuirano obavještavamo o njihovu zdravstvenom stanju – kaže dr. Krolo.

KoHOM smatra da se ovim gubi povjerenje između liječnika i pacijenata, a upravo je povjerenje ključno za kvalitetno liječenje.

– Stoga i ovom prilikom upozoravamo kako država mora na druge načine rješavati probleme nesavjesnih vozača. Za neodgovorno ponašanje vozača u prometu ne mogu biti odgovorni samo obiteljski liječnici. KoHOM smatra kako bi bilo potrebno uvesti periodične preglede svih vozača, i to za mlađe od 65 godine svakih deset, a za starije od 65 svakih pet godina. Time bismo postigli kontinuirani nadzor zdravstvenog stanja vozača – zaključuje dr. Krolo.

Naslovnica HrvatskaSvijet

Najčitanije