Zrakoplovna industrija u šoku: zašto padaju novi avioni Rušenje Boeinga: dok pilot diže zrakoplov uvis, senzor mu to - ne dopušta!?

Zrakoplovna industrija u šoku: zašto padaju novi avioni

Drugi uzastopni pad Boeinga 737 Max 8, jednog od najsigurnijih aviona po satima naleta, imat će zasigurno ozbiljnog utjecaja na zrakoplovno tržište, a vrlo vjerojatno i na predstojeću turističku sezonu u Hrvatskoj.
Mišljenje je to Tončija Peovića, direktora Zračne luke Brač (prije direktora zračnih luka u Dubrovniku i Zagrebu), u međunarodnim razmjerima priznatog instruktora za aerodromski menadžment, koji je i sam profesionalni pilot.
Nesreća Etiopeana ET-AVJ i raniji pad LionAira PK-LQP krajem listopada sve više zrakoplovnih stručnjaka tjeraju na sumnju u skriveni nedostatak Boeinga 737 Max 8 koji još nije lociran.

Već 14 zračnih prijevoznika prizemljilo je Boeinge ovog tipa, a to čini skoro četrdeset posto flote ovog tipa zrakoplova. Europski i američki prijevoznici za sada prate situaciju. Osim prijevoznika, zabranu letenja mogu izdati i nacionalne zrakoplovne vlasti. Tako je Ujedinjeno Kraljevstvo u utorak izdalo zabranu polijetanja, slijetanja i prelijetanja njihova zračnog prostora ovom tipu zrakoplova - kaže Peović. Budući da TUI, Norwegian i Fly Dubai, koji tijekom sezone redovito i vrlo intenzivno lete prema Hrvatskoj, imaju u svojim flotama ovu vrstu aviona, lako je moguće da će se u redu letenja ovih kompanija stvoriti uska grla koja bi se mogla odraziti i na uspjeh naše turističke sezone - smatra on.

Ključni senzor

U nesreći iz listopada prošle godine, kada se gotovo novi avion srušio nakon polijetanja, sa 189 žrtava, piloti su tražili hitan povratak u zračnu luku zbog gubitka kontrole nad zrakoplovom. U novoj nesreći sa 157 žrtava posada je javila probleme u upravljanju nakon polijetanja. Boeing je moderan i do neki dan veoma omiljen zrakoplov kod avioprijevoznika. Kako i ne bi bio s modernom avionikom i 14 posto nižom potrošnjom goriva. I putnicima je bio drag zbog dizajna i osvjetljenja unutrašnjosti, USB punjača i prostora za prtljagu. Ekolozima također jer je zagađivao upola manje od ICAO odredbi.
Dio tih prednosti u odnosu na prethodne modele treba vjerojatno zahvaliti činjenici da su inženjeri pomaknuli motore nešto unaprijed i odigli ih od zemlje, kaže stručni portal The Air Current. No, takvu promjenu težišta trebalo je i pažljivo nadzirati, a za to je ključan senzor napadnog kuta AOA (Angle of Attack). Taj uređaj, koji je proizveo "Collins Aerospace", i njegova interakcija s avionskim kompjutorom prati ulazni kut zraka u odnosu prema tetivi krila.

Pogrešne informacije

Kad je taj kut na granici dopuštenog i kada prijeti slomom uzgona; laički rečeno, kada zrak udara u krilo pod kutem na kojem krilo samo stvara otpor, ali ne i uzgon, kompjutor aktivira električni trimer na repnom stabilizatoru i avion automatski (spušta nos) i zauzima “bolji” položaj u zraku. Boeing 737 Max 8 ima dva AOA senzora na nosnom dijelu aviona i oba neovisno šalju podatke kompjutoru.

U ovom trenutku brojni piloti mogući problem vide upravo u ovom tehničkom detalju jer ako kompjutor dobije pogrešnu informaciju i spusti nos aviona, pilot će to nastojati kompenzirati i tako nastaje 'rat' između ugrađenoga sigurnosnog sustava i pilota koji nastoji podignuti avion. Taj rat traje sve dok pilot, ako mu ostane vremena, ručno ne isključi automatiku. A to kod zbunjujućih signala može potrajati i postati kobno. Putanje pada obaju Boeinga ukazuju na ovu mogućnost.
Posada LionAira je na prethodnom letu prijavila problem sa senzorom pa je on zamijenjen i već sljedećeg dana dogodila se katastrofa. Indikativno je da je američka kompanija "Southwest" odlučila tražiti modifikaciju i izmjene senzora na svim avionima u svojoj floti, na način da se indikacije senzora prikazuju na glavnom pilotskom ekranu da bi pilot vidio rade li senzori ispravno i kolika su im odstupanja.


Povlačenje narudžbi?
Moguće je povlačenje narudžbi koje im iz sadašnje perspektive osiguravaju desetljeće uspješna poslovanja. A što traženje uzroka tragedije bude duže, duže će trajati i povratak povjerenja u Boeinge. Naime, prije opisani sustav kontrole položaja aviona, tzv. MCAS ugrađen je u B 737 MAx 8 'potiho', tvrdi theaircurrent.com. Pilote nisu htjeli opterećivati s previše informacija.
Znaju li piloti na ostalim tipovima zrakoplova kad im automatika ispravlja avion?


Hitno upozorenje
Američke zrakoplovne vlasti i Boeing su nakon katastrofe Lionaira izdali hitno upozorenje kojim se piloti upozoravaju na sedam mogućih obrazaca ponašanja zrakoplova u slučaju kvara na spomenutom uređaju.
Do sada je naručeno 5111 aviona tipa B 737 Max 8 i Boeing je u ozbiljnu problemu. U njihovu je interesu da se, makar troškovi bili enormni, uzrok ovih dviju nesreća riješi što brže. Nebo se nad Boeingom polako zatvara jer će primjer Ujedinjenog Kraljevstva možda slijediti i drugi.

Naslovnica HrvatskaSvijet

Najčitanije