StoryEditorOCM
ŽupanijaVišedesetljetni brend

Krapanj i Zlarin nisu se prijavili za dobivanje markice: Treba li spužvama i koraljima oznaka Hrvatski otočni proizvod?

22. ožujka 2019. - 14:17

Županijski Upravni odjel za pomorstvo, promet i otočni razvoj raspisao je javni poziv za dodjelu oznake "Hrvatski otočni proizvod" (HOP), predviđene za tradicionalne i inovativne proizvode otočana, bez obzira na to djeluju li na tržištu kao OPG-ovi, trgovačka društva, zadruge ili udruge.

Javni poziv otvoren je do 8. travnja, kada je posljednji dan za podnošenje prijava na adresu Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU-a.


Otkako je 2007. godine iz državne uprave pokrenut projekt otočnog proizvoda, kojemu je markica HOP istodobno i oznaka najviše kvalitete za najbolje, u cijeloj zemlji registrirano je gotovo 300 proizvođača s 971 proizvodom, a na otocima šibenskog arhipelaga, prema lanjskim, najsvježijim podacima, ima 17 proizvođača koji se diče izborom od čak 87 artikala i proizvodnih linija – od kozmetike na bazi ljekovitoga bilja, preko prehrane, suvenira i nakita, sve do didaktičkih pomagala i dječjih igara, u čemu prednjače Murterini u sklopu udruge "Argonauta".

Među proizvodima ovdašnjih otočana s tom prestižnom oznakom ima i nosača zvuka, te izdvajamo CD-ove s tradicionalnim napjevima otoka Murtera u izvedbi ženske klape "Mela", a lani su im se u takvom izdavaštvu pridružili folkloraši KUD-a "Koledišće" iz Jezera priloživši CD uz knjigu "O' Jezera, misto ukraj mora".

Prijavljeni proizvodi moraju zadovoljavati zakonske odredbe o sigurnosti, zaštiti zdravlja i druge, te svojim ukupnim karakteristikama, poput dizajna i ekoloških kriterija, udovoljiti normama kvalitete i potrebama potrošača, podsjeća Jadranka Fržop, pročelnica županijskog Odjela za pomorstvo, promet i otočni razvoj.

– Broj otočnih proizvođača raste iz godine u godinu i voljeli bismo da ih ima što više – dodala je Fržop, ocjenjujući kako je dosadašnje iskustvo pokazalo da projekt otočnog proizvoda, pored klasičnih oblika turizma, ima povoljne učinke na demografiju i gospodarstvo otoka. Proizvodeći kroz samozapošljavanje artikle natprosječne kakvoće, otočani sebi i svojim obiteljima stvaraju uvjete za opstanak i ostanak na školjima, a potrošači se susreću s novim proizvodima čija je izvrsnost neupitna – govori Fržop.

Pročelnica je najavila i 7. festival otočnog proizvoda, koji se ove godine, 22. lipnja, održava na otoku Prviću. Potaknut iz njezina ureda, svake godine održava se na nekom drugom šibenskom otoku, a sudjeluju proizvođači sa svih jadranskih školja.

Brend prije HOP-a

– Bilo bi mi jako drago da oznaku HOP nose i dva tradicionalna, nadaleko poznata proizvoda – krapanjska spužva i zlarinski koralj, koji su postali zaštitnim znacima tih otoka. Međutim, spužvarima i koraljarima kao da nije do toga, barem ne dosad. Možda je to zato što su krapanjska spužva i zlarinski koralj višedesetljetni "brend i prije brenda HOP-a" – pretpostavlja Fržop, pozivajući ih da se pridruže projektu otočnog proizvoda, iako već uživaju reputaciju.
 

Kristin Ljuba, vlasnica radnje za preradu koralja u jedinstveni nakit na Zlarinu, već desetljećima sinonim hrvatskog koraljarstva, bila je pomalo zatečena kada smo je zamolili za komentar ove konstatacije, no potvrdila je da je riječ upravo o tome.

– Oznaka HOP svakako treba nekome tko se probija sa svojim proizvodom, a zlarinski koralj ima dugu tradiciju i neupitnu prepoznatljivost, tako da nam prijava za tu markicu nije toliko u fokusu. Zaokupljena poslom lani sam, recimo, propustila rok za prijavu, no učinit ću to ne toliko zbog moga posla, nego i zato da se zlarinskim koraljem dodatno promiču Zlarin, Šibenik i županija – kazala je Kristin Ljuba.

24. travanj 2024 10:40