Dok su stanovnici priobalnog dijela Šibensko-kninske županije zaokupljeni špicom turističke sezone, zbrajaju i oduzimaju pokazatelje e-Visitora, prazne i pune ležajeve ili naprosto uživaju u suncu i moru, one što žive sjevernije muče sasvim drugi problemi. Nimalo turistički, nego životni. "Zapalile" se društvene mreže, građani su na Facebooku otvorili grupu "Neće proći" te se spremaju za potpisivanje peticije. I kažu – neće na tomu stati. Ako njihova lokalna vlast, Grad Drniš i Općina Ružić, a očekuje se i pomoć Županije, do "dana D", 1. kolovoza, koji je nametnuo splitski prijevoznik "Promet" d.o.o., ne riješe pitanje javnog linijskog prijevoza sa Splitom, spremni su ići i u prosvjede. Konkretnog rješenja još uvijek nema, a do 1. kolovoza ostalo je tako malo dana.
– Autobusna linija Split – Drniš za stanovništvo općine Ružić već 60-ak godina predstavlja glavni prometni pravac prema svijetu. Iako su naša naselja oduvijek administrativno pripadala drniškoj i šibenskoj regiji, zbog zemljopisnih, gospodarskih i drugih okolnosti naši građani više gravitiraju Splitu nego Šibeniku, a neka od općinskih naselja su i zemljopisno znatno bliže Splitu nego Šibeniku. To su činjenice i zbog njih nikada nismo imali izravnu autobusnu liniju prema Šibeniku, a oduvijek imamo prema Splitu. Znajući važnost prometne povezanosti za opstanak života na ovom području, a posebice uzevši u obzir da veliki postotak našeg stanovništva čine ili stariji ljudi, koji su osobito ovisni o javnom prijevozu, ili srednjoškolci i studenti, kojima ta linija predstavlja put u budući život, nije teško zamisliti što rezanje takve prometne žile kucavice i jedinog prozora prema svijetu znači za općinu koja već ionako brzo gubi stanovništvo – kaže nam Dalibor Durdov, zamjenik načelnika općine Ružić.
Goruća tema
Dodaje da cijeli život živi u tom kraju i vrlo dobro zna što sve tišti njegove sugrađane. Ne može se sjetiti da je ikada postojao ijedan problem koji ih je toliko zaokupljao kao najavljeno ukidanje "Prometove" autobusne linije. To je tema o kojoj se govori u kućama, u općinskim uredima, na radnim mjestima, u kafićima, na sprovodima...
– Ništa od završetka Domovinskog rata i poslijeratne obnove do danas nije toliko zaokupljalo misli naših građana! Stoga nije pretjerano reći kako ukidanje ove jedine autobusne linije za stanovništvo predstavlja ogroman korak unatrag u svakom pogledu. Općina Ružić oduvijek je uvažavala probleme "Prometa" i uvijek smo pokušavali zajednički pronaći rješenje, i svjesni smo da "Promet" ostvaruje određene gubitke na našem području. Jasno nam je da autobus od 50 sjedećih mjesta koji napravi 40 ili 50 kilometara u oba pravca i pritom skupi pet ili deset putnika na kratkim relacijama mora završiti u minusu. Jasno nam je i da minuse nastale na našem području neće i ne trebaju pokrivati Split, Solin ili netko treći. Ipak, unatoč prijateljskoj atmosferi u kojoj su se sastanci odvijali, pregovori s "Prometom" su se zadnjih godinu dana pretvorili u najobičnije ucjenjivanje. Jer što je drugo nego ucjena kad vam netko kaže: "Ili potpišite ugovor kojim ćete pokriti sve naše gubitke ili mi od tog datuma više ne vozimo" – kaže Durdov.
U općini Ružić smatraju da je računica "Prometa" napravljena bez ozbiljne studije i nepovoljno za općine koje nisu u vlasničkoj strukturi "Prometa" i nisu dužne sanirati njegove akumulirane gubitke.
– Da je to doista tako, dokazuje činjenica da je "Promet" od nas, prema lanjskim projekcijama, tražio 329.000 kuna godišnje subvencije i to je bio iznos od kojeg smo polazili pri svim našim pokušajima da pronađemo rješenje. Međutim, na zadnjem sastanku u uredu župana Šibensko-kninske županije, "Promet" nam je prezentirao kako je taj iznos u međuvremenu narastao na čak 577.000 kuna godišnje. Dakle, gotovo dvostruko. I sad se od nas traži da potpišemo ugovor kojim ćemo se obvezati pokriti, ne neki konkretni iznos, nego svaki gubitak koji će "Promet" prema svojoj računici ostvariti, a iznos – s obzirom na ovo iskustvo – dogodine može narasti na bilo koji, jer mi nemamo nikakve kontrole nad tim! Naposljetku, ni po zdravoj logici ni po Zakonu o fiskalnoj odgovornosti nitko normalan ne bi potpisao ugovor kojim će se obvezati pokrivati posljedice nečijeg neracionalnog poslovanja, ma kolike one bile. To znači praktički potpisati bjanko-ček – ogorčeno će Durdov.
Hladan tuš
Inače, izvorni proračun Općine Ružić iznosi oko dva milijuna kuna i iz tog se prihoda za razne oblike potpore obiteljima, učenicima, studentima i demografiju općenito izdvaja oko 600.000 kuna godišnje, što je otprilike 30 posto izvornih sredstava. Od sljedeće godine imat će i obvezu financiranja rada novog dječjeg vrtića, koji se gradi uz Područnu osnovnu školu u Gradcu, što će ih koštati oko 300.000 kuna više nego što sada izdvajaju za sufinanciranje područnog odjeljenja Dječjeg vrtića Drniš u Gradcu, što je pola izvornog proračuna. I sad bi tomu trebalo pridodati još 577.000 kuna subvencije "Prometu"! Općina je službeno od "Prometa" zatražila studiju koja će pokazati koliki točno gubitak ostvaruju na njezinu području i da se tek tada razgovara o realnoj cijeni subvencioniranja. Također su predložili da se reducira broj linija, sa sadašnjih ukupno 17 polazaka u oba pravca (devet iz Drniša i osam iz Splita) na 10 ili 12 polazaka ukupno, što bi zadovoljilo potrebe tamošnjeg stanovništva. Predložili su da se optimizira vozni park jer nema potrebe da na relaciji na kojoj putuje 10 ili 15 putnika prometuje autobus od 50 ili 60 mjesta.
– Predlagali smo da se podigne cijena putne karte, jer sve je to bolje nego ostati bez javne linije. Držali smo da bi, uz te korekcije i potporu Šibensko-kninske županije, Općina mogla sufinancirati liniju i sačuvati javni linijski prijevoz na svom području. Međutim, umjesto iznosa stvarno nastalog gubitka nevezanog uz neracionalno poslovanje "Prometa", dočekao nas je hladan tuš i iznos gotovo dvostruko veći od onoga koji nam je prije iznesen. Sve to bez ikakve studije, bez ikakvog racionalnog dokaza da "Promet" uistinu ostvaruje takve gubitke na našem području – tvrdi Durdov.
Isti problem muči i Drnišane, iako iz samoga grada znatno manji broj ljudi svakodnevno putuje na posao, u školu ili na fakultet u Split. Prema prvoj projekciji, Grad Drniš je zadržavanje linije broj 80 trebao subvencionirati s 150.000, a prema "novom" "Prometovu" izračunu sada bi trebao "uskočiti" s 266.000 kuna godišnje. U cijelu priču upućen je i uključen i drniški gradonačelnik Josip Begonja, koji nam potvrđuje da s "Prometom" još ništa nije definirano. Dakle, nije isključeno da se "neki" dogovor postigne, a ako se ne postigne – kaže – rješenje će naći, samostalno ili u dogovoru s Općinom Ružić.
– Ako se do 1. kolovoza s "Prometom", koji nas ucjenjuje, i mi nećemo pokrivati nečije gubitke, ne postigne razuman dogovor utemeljen na činjenicama, razmatramo mogućnost organiziranja vlastita prijevoza na relaciji Drniš – Split. Ako već trebamo subvencionirati javni linijski prijevoz, radije ćemo raspisati natječaj i tražiti prijevoznika koji će voziti manji broj linija, što će i manje koštati. Osobno držim da nije potrebno devet polazaka iz Drniša i da bi bilo dovoljno maksimalno četiri. Također, ako nema puno putnika – a nema ih – zašto na toj relaciji ne bi vozio minibus s dvadesetak sjedišta umjesto velikog autobusa. Ako do toga dođe, razgovarat ćemo s Općinom Ružić i dobro proučiti sve opcije. Ako budemo išli na novog prijevoznika, bila bi to direktna linija Drniš – Split, koja će voziti putnike s našeg i eventualno područja općine Ružić, bez zaustavljanja na usputnim stanicama na području Splitsko-dalmatinske županije. Dakle, čekamo analizu "Prometa", ali istodobno razmišljamo i o alternativnom rješenju. Svakako, autobus na relaciji Drniš – Split i obrnuto će voziti, na ovaj ili onaj način – rekao nam je gradonačelnik Begonja.
Popis putnika
Zbog najave ukidanja nerentabilnih "Prometovih" autobusnih linija i važnosti prometne povezanosti Drniša i Ružića sa Splitom, šibensko-kninski župan Goran Pauk sazvao je 17. lipnja sastanak u Šibeniku, na kojem su bili Tomislav Dželalija, zamjenik gradonačelnika grada Drniša, Ante Pijuk, načelnik, i Dalibor Durdov, zamjenik načelnika općine Ružić, Miroslav Delić, direktor tvrtke "Promet" d.o.o. Split, i Dinko Radić, rukovoditelj komercijale, te Damir Čarić, pomoćnik pročelnika u Splitsko-dalmatinskoj županiji.
– Osnovni problem je obveza osiguranja dodatnih financijskih sredstava od strane Drniša i Ružića za sufinanciranje tih, do sada, nerentabilnih linija, a toliku obvezu, koja je iskazana na sastanku, ne mogu na sebe preuzeti Grad Drniš i Općina Ružić, a ni Šibensko-kninska županija. Zbog zajedničkog stava da se ne bi smjelo, zbog životnih potreba ljudi, odustati od javnog linijskog prijevoza na ovom dijelu naše županije, župan Goran Pauk je predložio da se prije svega dobro razmotri opravdanost potrebe baš svake postojeće linije na području općine Ružić i grada Drniša, kako bi se prije svega smanjenjem broja postojećih linija maksimalno smanjio njihov ukupni trošak, a time i iznos za sufinanciranje. Poduzeće "Promet" se obvezalo dostaviti Drnišu i Ružiću popis putnika na ovim linijama, kao i sve druge dostupne podatke na temelju kojih bi se točnije utvrdilo koje su linije najpotrebnije i koje bi trebale nastaviti prometovati. Do danas Županija nema informaciju jesu li ti podaci proslijeđeni Ružiću i Drnišu, o čijim odlukama ovisi sufinanciranje linija i njihov budući broj – stoji u očitovanju Ureda župana Šibensko-kninske županije.
Uputili smo i nekoliko pitanja o ovoj temi splitskom "Prometu", no odgovore nismo dobili.
Na sastanku u Županiji, piše u dopisu iz Ureda župana Gorana Pauka, direktor tvrtke "Promet" d.o.o. Split Miroslav Delić kazao je da su kroz EU projekt izvršili temeljitu obnovu voznog parka, za sada imaju 52 nova autobusa, a u kolovozu će dobiti još 34. Za to su kroz EU projekt dobili 160 milijuna kuna, te da do kolovoza moraju sklopiti ugovore o javnom linijskom prijevozu sa svakom općinom i gradom kroz čije područje linija prolazi te dokazati isplativosti linije kao obvezu odobrenog EU projekta, ali i europske direktive. Ako se ugovori ne sklope, ukidat će linije na tim područjima. Koliko će biti linija, ovisi o visini sredstava s kojima grad ili općina raspolaže, a više linija znači i veću cijenu koštanja. Svi se moraju pridržavati potpisanih ugovora, plaćanje mora biti izvršeno do određenog datuma u mjesecu, jer inače se plaćaju penali. Isto tako navode da su gradovi i općine do sada izdvajali vrlo malo ili ništa novca za njihove linije te da je i zato gubitak poduzeća "Promet" d.o.o. velik, zbog čega se uvodi štednja te sustav "tiketing", kojim će se pratiti točan ukrcaj i iskrcaj putnika i dobiti točnije informacije o isplativosti svake linije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....