StoryEditorOCM
ŠibenikRobert Baljkas, šibenski lučki kapetan

Zaustavimo avanturiste da ne poginu na moru!

10. listopada 2017. - 15:11

Važnije od činjenica koje će donijeti istraga o presudnim okolnostima nedavne havarije iznajmljenog krstaša s posadom čeških nautičara, nastradalih i teškim naporima spašenih u orkanskoj buri na kornatskom otočiću Bikarijici, trebala bi biti pouka za ubuduće. Pravo je pitanje što ćemo kao država, na razini propisa, učiniti da se to više ne ponovi, smatra Robert Baljkas, šibenski lučki kapetan.
Vjerojatno ništa kao i dosad, pribojava se, a trebalo bi donijeti jasan akt kojim bi se sankcioniralo svako isplovljavanje unatoč meteorološkim prognozama koje upozoravaju na teško more i pogibeljne uvjete plovidbe, kao što je bilo proteklog petka, kada su se Česi nasukali i, srećom, preživjeli. Slično kao i kod istraga zrakoplovnih nesreća, napominje Baljkas, pri čemu se najprije provjerava kakva je bila vremenska prognoza uoči polijetanja i zatim utvrđuje odgovornost pilota.

Budući da sličnog propisa za plovidbu u nas nema, ispada da se u ovoj pomorskoj nesreći, punoj sretnih okolnosti za petoricu Čeha, od kojih je jedino skiper prošao s težim, no za život neopasnim tjelesnim ozljedama, treba čuditi jedino hrvatskoj državi.
– Listopad je ionako vremenski ekstreman mjesec, ima dosta nautičara, također nazovijedriličara, koji koriste posezonske popuste ne bi li za upola nižu cijenu uhvatili malo provoda na moru, i to nije nikakva novost. Mi u Kapetaniji odahnemo tek početkom studenoga i što vrijedi reći da ja, poput brojnih drugih koji poznaju more i uvijek su na oprezu, nipošto ne bih isplovio po takvom vremenu – nastavlja šibenski lučki kapetan.

Činjenica jest da je vjetar toga dana iz srednje snage za kratko vrijeme prešao u orkansku od 55 čvorova i pitanje je tko se uopće može pripremiti na toliko ekstremne uvjete. I spasioci, iskusni pomorski policajci i HGSS-ovci, koji su, kao i uvijek, na visokoj profesionalnoj razini obavili posao, bili su u pogibelji.
– Lučke vlasti i policija odgovorni su za sigurnost i ne možemo reći: "Avanturisti su izašli na more, pa što im bude!" Najlakše je odrediti kaznu, pa i osuditi nekoga na zatvor, no što može vratiti poginulu osobu? S druge strane, nautičari su naši gosti i ako se sami ne znaju čuvati, tada ih s jednim takvim, preventivnim propisom treba štititi naša država i njezine službe – zalaže se kapetan Baljkas.

Kada je čuo da u groznim uvjetima na moru proteklog petka nitko nije stradao, pao mu je kamen sa srca, a koliko je plovidba bila teška i rizična proteklog petka i subote, svjedoči da se sutradan nakon havarije, u solidnome 20-metarskom brodu "Lavsa", do Bikarijice i mjesta nesreće nije uspio probiti iskusni pomorac poput Branka Rameše, kapetana murterske ispostave Lučke kapetanije.
U svakom slučaju, ističe, Kapetanija je napisala nalog za vađenje olupine i prije pregleda havarirane jedrilice da bi se provela obvezna upravna istraga, nema odgovora na pitanje zašto Česima motor nije htio upaliti, a radio je, navodno, dan prije. Dakako, odgovoran pomorac provjerio bi porivni stroj prije isplovljavanja, a ne da na kraju ostanu i bez jedara i mehaničkog pogona. No sada je, ističe, lako govoriti o tome što je tko trebao učiniti. I kasno, kao što bi moglo biti i ubuduće ako samo resorno ministarstvo, nakon ove istrage, ne izvuče potrebne zaključke i potakne donošenje propisa s preventivnom ulogom na prvome mjestu.

Prema svemu sudeći, sretni češki nautičari pričat će o svome brodolomu djeci i unucima kao o uzbudljivoj avanturi i ništa više.
Ni policijsko izvješće DORH-u, prema riječima Marice Kosor, glasnogovornice Policijske uprave šibensko-kninske, ne sugerira odgovornost ni jednog od članova posade za nesreću na Kornatima. Bez čvrstog zakonskog uporišta drukčije i ne može biti, međutim i u policiji razmišljaju slično kao i lučke vlasti: ako postoje sankcije za obijesnu vožnju na cesti, zašto se ne bi kažnjavala obiješću potaknuta plovidba?


IMALI SU SREĆE, JER...
Umalo su ih valovi nabili na grote
Česi su krajem proteklog tjedna, opisuje nam šibenski lučki kapetan Robert Baljkas, imali neviđenu sreću, jer su se nasukali na stepenasti dio obale Bikarijice, tako da su jednostavno mogli izići iz svoje havarirane jedrilice i prijeći na drugu stranu. Bolje je i ne pomišljati što bi im se dogodilo da su ih valovi nabili na grote!
– Sjevernu stranu Kornata uvijek treba izbjegavati, ne razlikuje se puno od obale kod Senja i tamošnje snage bure – podsjeća lučki kapetan Baljkas.


Mi u Kapetaniji odahnemo tek početkom studenoga i što vrijedi reći da ja, poput brojnih drugih koji poznaju more i uvijek su na oprezu, nipošto ne bih isplovio po takvom vremenu


Listopad je ionako vremenski ekstreman mjesec, ima dosta nautičara, također nazovijedriličara, koji koriste posezonske popuste ne bi li za upola nižu cijenu uhvatili malo provoda na moru


Nema odgovora na pitanje zašto Česima motor nije htio upaliti, a radio je, navodno, dan prije. Dakako, odgovoran pomorac provjerio bi porivni stroj prije isplovljavanja

25. travanj 2024 23:19