StoryEditorOCM
ŠibenikO TOME SE PRIČA

Zašto 'Veli Jože' nije dobio nasljednika? Sve dok nema često najavljivanih novih hrvatskih dizalica morat ćemo angažirati strance poput moćne "nizozemke" (FOTO)

4. ožujka 2017. - 15:15

Iako je već svima jasno da legendarna dizalica "Veli Jože" ne bi u šibenskoj Mandalini mogla podignuti luksuznu jahtu sa suhog doka, te je vratiti u more, ipak priča s dolaskom nizozemske megadizalice "Taktlif-7", ima dosta zanimljivih, u trenucima same operacije, nedovoljno ispričanih podudarnosti. One pak otvaraju i niz pitanja, na koja oni "s vrha", iz Zagreba, tek trebaju dati odgovore.

 



Naime, plovna dizalica "Veli Jože" izgrađena je 1941. u Hamburgu, a dograđivana u Kielu. Prenamijenjena i popravljena 1949. u Rotterdamu, kao vlasništvo Brodospasa.
S druge strane, dizalica "Taktlft-7" izgrađena je 1976. u Kielu, dok joj je Rotterdam matična luka.

U cijeloj priči još je jedna podudarnost. Naime, šibensko Remontno brodogradilište NCP-a posljednja je luka u koju je 2010. uplovio "Veli Jože". S namjerom da tamo bude izrezan u staro željezo.

– Dizalica je jako stara i slaba je manevrima i za daleko manje novca od milijun eura mogu se nabaviti daleko modernije dizalice koje su nužno potrebne na Jadranu – izjavio je vlasnik NCP-a Goran Prgin.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture priopćilo je 19. siječnja 2011. da su dijelovi "Velog Jože", koji su dan ranije dopremljeni iz NCP-a Remontnog brodogradilišta Šibenik u Split, pohranjeni u skladište "Plovputa" dok se ne stvore preduvjeti za njihov smještaj u Pomorskom muzeju u Splitu.

 



Početkom 2017. godine, kada se u NCP-ovom Remontnom brodogradilištu dogodila nezgoda, s iskliznućem luksuzne, 500 tona teške jahte sa sinkro-lifta, osiguravateljska tvrtka je angažirala nizozemsku dizalicu "Taktlift-7". Jer, da je "Veli Jože" i danas "živ", ne bi je mogao podignuti. Njegova je nosivost bila 350 tona.
No, kažimo i ovo – da je iskliznula i jahta teška 300 tona, u Hrvatskoj je ne bi mogla dignuti nijedna domaća dizalica. Jer, "Velog Jože" nema, ali nema ni nove adekvatne ploveće hrvatske dizalice.

Ni "Taktlift-7" ne puca od mladosti, ali je u nizozemsku dzalicu ulagano, na njoj je rađeno, i uvijek je obnavljana. I danas odlično stoji na tržištu, iako ima 40 godina. Kao što je svojedobno stajao i "Veli Jože", dok je u njega ulagano. Njega više nema, ali ni često najavljivanih domaćih nasljednika.


Posljednju bitku dobio u Domovinskom ratu
Pod kišom granata posada "Velog Jože" je u Domovinskom ratu najprije gradila pontonski prijelaz preko Maslenice, a nakon rata brod je sudjelovao u gradnji mosta na tome mjestu. Njegov posljednji teren bio je u Kaštelima, gdje je sudjelovao u gradnji marine.

23. travanj 2024 03:54