StoryEditorOCM
ŠibenikDIREKTOR SE ČUDI U ČEMU JE PROBLEM

‘Vodovod‘ šalje Šibenčanima odokativne račune u tisućama kuna,a brojilo i ne gledaju. Poslali su i gradonačelniku Buriću račun od 3000 kuna

Piše Davorka Blažević
12. veljače 2023. - 18:20

Da ne koristimo teške riječi, poslužit ćemo se eufemizmom i reći da nam se ovih dana dogodila prava "komedija zabune", kada smo se, u nastojanju da građanima, revoltiranim računima koji su im stigli iz gradskog poduzeća Vodovod i odvodnja Šibenik, osiguramo kompletne i relevantne informacije, obratili za razgovor onome tko je najpozvaniji odgovoriti na pitanja potrošača Vodovoda – direktoru Damiru Martinoviću.

Bilo nam je na umu da pokušamo u jednom tekstu objediniti najčešća pitanja građana i najveće nedoumice oko spornih visokih računa vodovodnih usluga. Stoga smo od direktora zatražili intervju, dobili pristanak i načelno dogovorili i termin za razgovor. No direktor se ubrzo predomislio i od nas zatražio da mu e-mailom dostavimo pitanja jer je to sve pravna problematika i on bi želio da pravna služba dade očitovanje.

U redu, ako direktor jednog tako velikog i važnog gradskog poduzeća nije spreman na intervju uživo, može i e-mailom. I šaljemo pitanja za intervju, kako je naglašeno i u dopisu upućenom direktoru. No time problem ni približno nije riješen, a niti se može kazati da je intervju ikad, bilo uživo ili elektroničkom poštom, obavljen.

Neviđen postupak

Je li uzrok tome nedovoljna upućenost direktora Martinovića u problematiku tvrtke kojoj je na čelu, pa se odlučio pitanja, od kojih su neka i osobne naravi, proslijediti pravnoj službi kako bi ona birokratskom terminologijom i stilom komunikacije potpuno zamaskirala tražene informacije, ili naprosto ne razumije što intervju kao novinarska forma znači, ne znamo. Tek, Martinović je napravio nešto neviđeno: zloupotrijebio je naš dogovor za intervju, i umjesto da nam na pitanja dostavi jasne i precizne odgovore, poslao nam je selektivno očitovanje, vjerojatno pravne službe, i istodobno ga, pod izlikom "učestalih upita potrošača", objavio na službenom Facebook profilu tvrtke, pojašnjavajući ispostavljene račune građanima i način obračuna, odnosno sve ono što smo ga u nesuđenom intervjuu pitali.

Osim što je postupak direktora Martinovića nekorektan i neprofesionalan, treba reći i da smo čak i na takvo, u osnovi – priopćenje Vodovoda, a ne odgovore na dogovoreni intervju, čekali punih sedam dana! Da ne mudrujemo oko toga što smo pitali i dobili od Martinovića, objavljujemo i jedno i drugo.

Direktora Vodovoda i odvodnje pitali smo redom:

– S obzirom da je od 1. siječnja 2023. gradsko poduzeće Vodovod i odvodnja Šibenik vratilo cijene vode na staro, dakle, na one prije poskupljenja od 30-ak posto, kako objašnjavate nevjerojatno visoke račune koje građani dobivaju u cijelom gradu?

– Problem enormnih računa nije prisutan samo u domaćinstvima u privatnim objektima, nego i u stambenim zgradama. Zašto, što je dovelo do tako dramatičnog povećanja računa?

– Iz privatnih kuća, prilikom radova na Aglomeraciji, izmješteni su vodomjeri i sada su na javnim površinama na kojima se često nalaze parkirani automobili, pa se ne može očitati stvarna potrošnja vode. Građani zbog toga dobivaju procjene, a nakon nekog vremena bombardirate ih "razlikom" u tisućama kuna. Zar nije vaš problem, a ne građana koje kažnjavate, što ne možete očitati brojila koja ste vi, navodno sukladno zakonu, izmjestili na ulice?

Otkud vam ideja?

– Otkud ideja Vodovodu da od građana, potrošača, traži da sami očitaju brojila, na javnim površinama, na kojima su redovito parkirani automobili? Zašto vaši radnici ne pozovu pauk-službu kad na vodomjerima zateknu vozilo, jer ono nije na legalnom parkirnom mjestu?

– Evo primjera: Joso Vrcić živi iznad Poliklinike, i Vodovod je njegovo brojilo iz dvorišta prebacio na ulicu, na brojilu je uvijek parkirano vozilo, Vodovod mu zbog toga šalje procjene, a u danom trenutku dobiva račun za razliku u tisućama kuna. Žalio se više puta, uvijek mu se obećava da će problem biti riješen, ali do danas nije, a čovjek je bolestan, umoran od svega i pita kada će se stati na kraj toj nepravdi i dokle će on kreditirati Vodovod.

– Primjer drugi: stanar u zgradi na Baldekinu živi u tročlanoj obitelji i potkraj godine dobije račun za vodu od 900 kuna!? Slične račune dobili su i ostali stanari zgrade, pa Vodovod ispituje radi li se o eventualnom puknuću cijevi. Utvrdi li se da je doista došlo do puknuća, ono se sanira, i nakon toga, ista obitelj dobiva račun od oko 600-700 kuna! Potpuno nerealno u odnosu na njihovu potrošnju i račune od oko 150 kuna koje su dobili, začudo, stanari susjedne zgrade. Zašto?

– Primjer treći: u naselju Meterize stanari jedne zgrade odlučili su stati na kraj plaćanju po zajedničkom brojilu, ali je Vodovod, da bi uopće mogli postaviti za svaki stan posebno brojilo, tražio 100-postotnu suglasnost svih stanara. I dobili su je, stanari su angažirali tvrtku Brunata d.o.o. i svatko je 2019. dobio vlastiti vodomjer. Ali problem nisu riješili. Kućepazitelj zgrade Miro Petković dobio je u kolovozu 2022. račun na 908 kuna za tročlanu obitelj i tražio od Vodovoda da mu pošalju kompletnu potrošnju vode u njegovu stanu od uvođenja posebnog brojila. Tvrdi da mu je Vodovod naplatio čak 30 kubika više, pravdajući to "rasipnim vodama". Angažirao je tehničare Brunate i oni su utvrdili da nema govora ni o kakvim rasipnim vodama, da je u zgradi sve apsolutno – suho. Dakle, o čemu se tu radi?

– Petković, koji je branitelj čiji su živci i bez Vodovoda već istanjeni, najavljuje da će se s ukupnom prikupljenom dokumentacijom žaliti predsjedniku Vlade i države, te da će zahtijevati od 6 do 12 mjeseci neplaćanja zbog preplaćene vode. Tvrdi da stanari ne plaćaju po stanju na brojilima, da ih se pljačka, jer ako je, recimo, nedavno dobio račun na 529 kuna za potrošnju 20 kubika vode, onda je jasno da su računi u neskladu s potrošnjom. Tvrdi da mu se od 100-150 kuna po mjesečnom računu od 2019. stalno naplaćuje više, kao i ostalim stanarima zgrade. Kako je to moguće?

– Mnogi Šibenčani su ogorčeni na Vodovod, a neki prijete i prosvjedima pred zgradom vaše tvrtke. Možete li ih ikakvim racionalnim obrazloženjem nastalog stanja umiriti?

– Poznato je da ste na dužnost direktora Vodovoda došli po prijedlogu Hrvoja Zekanovića, koalicijskog partnera HDZ-a u Gradu Šibeniku. Radili ste u Solarisu, diplomirani ste inženjer pomorskog prometa. Koliko je to kompatibilno s problematikom Vodovoda?

– Kako uopće objašnjavate činjenicu da Šibenik "leži na vodi", napaja se vodom iz rijeke Krke koja se ulijeva u more u Šibenskom zaljevu, a građani vodu plaćaju skuplje od struje?

– Ako je za sve previsoke račune krivo "rasipanje vode", odnosno puknuće cijevi, zašto se to prelama preko leđa građana? Zar Vodovod nije dužan održavati i mrežu?

– Što možete poručiti sugrađanima koji zbog računa Vodovoda zamalo moraju dizati kredite da bi ih platili? Ima li nade da će se ta situacija promijeniti?

Što su nam iz Vodovoda odgovorili?

"Nastavno na Vaš upit dostavljamo slijedeće očitovanje.

‘Kakvo kažnjavanje?‘

Kao što je poznato trgovačko društvo Vodovod i odvodnja d.o.o., Šibenik, zahvaljujući Mjerama Vlade RH, od 1. siječnja 2023. izvršilo je smanjenje cijene vodnih usluga na način da je varijabilni dio cijene vodnih usluga vraćen na iznos prije poskupljenja dok je fiksni dio cijene vodnih usluga ostao nepromijenjen. Takav obračun cijene vodne usluge se odnosi i na domaćinstva u privatnim objektima i u stambenim zgradama. Slijedom čega nisu u potpunosti jasni Vaši navodi gdje tvrdite da građani dobivaju nevjerojatno visoke račune za vodu u cijelome gradu. Radi razumijevanja posebno se napominje da se obračun cijene vodnih usluga obavlja od 1. siječnja 2023. tako da će naši građani odnosno potrošači dobiti prve račune (prema novom cjeniku) tijekom veljače 2023. za potrošenu vodu tijekom siječnja 2023.

Prvenstveno ističemo da je vodovodni priključak kao mjerno mjesto korisnika usluge posljednja točka javne vodovodne mreže, od koje prestaju prava i obveze Društva kao isporučitelja usluge, a na istu se nastavlja privatna instalacija vlasnika priključenih objekata. Nadalje, prilikom obavljanja radova na raznim rekonstrukcijama, sanacijama i proširenjima javnog vodovodnog sustava odnosno sustava javne odvodnje, uključujući i radove na Aglomeraciji, postupalo se sukladno zakonskim i podzakonskim aktima pa su pojedini vodomjeri (tamo gdje tehničke karakteristike sustava to uvjetuju) izmješteni s prvotne pozicije (nekretnine u vlasništvu fizičkih osoba) na javnu površinu. Korisnici takvih vodomjera dobivaju račune za isporučenu vodu koji su obračunati na temelju stanja potrošnje na vodomjeru slijedom čega nikako ne možemo prihvatiti navode iz dopisa da Vodovod na bilo koji način kažnjava građane.

U slučajevima kada ti vodomjeri iz bilo kojih razloga nisu dostupni za redovno očitanje, trgovačko društvo VIO kao i prema svim ostalim potrošačima postupa sukladno važećim propisima odnosno ovisno o konkretno nastaloj okolnosti. U konkretnom slučaju kada parkirani automobil sprječava čitanje vodomjera Društvo putem svojih tijela na razne načine pokušava otkloniti takvu prepreku u svrhu očitanja brojila na način da se kontaktiraju nadležne komunalne službe, obilazi mjerno mjesto u drugom vremenu, pokuša stupiti u kontakt s vlasnikom vozila putem samog potrošača i njegovih susjeda i slično, ali u nijednom slučaju se ne zahtjeva od građana da sami očitaju brojila, što ne znači da oni to ne mogu ako to žele.

Ukoliko se u kratkom vremenu ne uspije otkloniti takva okolnost, potrošaču se ispostavi račun obračunat na temelju procjene potrošnje od prijašnjih godina u istom periodu te o takvoj činjenici potrošač obavezno bude upoznat. U sljedećem periodu kada se uspije očitati stvarno potrošena voda, takvom potrošaču ispostavlja se račun sa stvarnim stanjem pri tom uzimajući u obzir zaračunatu procijenjenu potrošnju. Ukoliko je iznos računa stvarno potrošene vode manji od procijenjene potrošnje tada se potrošaču nudi (pod pretpostavkom da je uplaćen iznos po procjeni) mogućnost da zatraži povrat ili da se preplaćeni iznos prenese za ubuduće potrošenu vodu.

Isto tako, u slučajevima kada je procjena manja od stvarno potrošene vode zahtijevamo od potrošača plaćanje tog iznosa koji može biti jednokratno ili na rate. Dakle, svaki potrošač plaća stvarno potrošenu vodu prikazanu na vodomjeru.

U odnosu na konkretne slučajeve koje navodite ističemo da je na njih odgovoreno u naprijed navedenom tekstu dok smo u odnosu na problematiku opskrbe vode u zgradama u više navrata javnosti i potrošačima dostavili potrebite odgovore i obrazloženja, a koje Vam ovom prilikom u cijelosti dostavljamo u privitku.

Isto tako, posebno naglašavamo da svaki potrošač ima pravo reklamirati svaki račun, zatražiti pojašnjenja, obrazloženja i slično, u svezi ispostavljenih računa nakon čega će sukladno zakonu dobiti odgovarajuće odgovore.

Trgovačko društvo Vodovod i odvodnja je osnovano u svrhu pružanja javnih usluga javne vodoopskrbe i javne odvodnje na korist svih potrošača na uslužnom području. Nositelji smo najvećih investicija u komunalnom sektoru na ovom području te nam kao takvima zasigurno nije cilj, kako se navodi u dopisu, ‘bombardiranje‘, ‘kažnjavanje‘, ‘nepravda‘, ‘kreditiranje‘, ‘pljačkanje‘ građana, već upravo suprotno, radimo na tome da svaki potrošač bude zadovoljan. Svakodnevno radimo na unaprjeđenju naših usluga u svim segmentima, kako od tehničkih karakteristika tako i u odnosu s potrošačima.

Za kraj posebno napominjemo kako smo za sve potrošače dostupni u redovito radno vrijeme te da se u svakom trenutku mogu obratiti nadležnim službama vezano za svoju problematiku iz domene ovog Društva. Zbog svega navedenog stvarno nam nije jasno odakle uporište za navod iz dopisa gdje se govori da građani plaćaju vodu skuplje od struje.

S poštovanjem,

Direktor Damir Martinović, dipl. ing."

Potpuna neistina

Što da kažemo, u najmanju ruku ostali smo zatečeni. Tko god da je pisao očitovanje, direktor Martinović ga potpisuje pa ćemo ga nadalje tretirati kao njegovo. Dakle, Martinović se čudi da spominjemo visoke račune koje građani dobivaju, a od 1. siječnja 2023. primjenjuje se smanjena cijena vodnih usluga, odnosno ona koja je bila prije poskupljenja. Što to znači? Da se ne računa sve ono što su potrošači plaćali do kraja 2022., to treba zaboraviti, jer će od 1. siječnja 2023. plaćati manje zbog primjene Vladine mjere kojom je limitirana cijena struje?!

Nadalje, iz Vodovoda tvrde da su tijekom Aglomeracije, "sukladno zakonskim i podzakonskim aktima pojedini vodomjeri izmješteni s prvotne pozicije na javnu površinu. Korisnici takvih vodomjera dobivaju račune za isporučenu vodu koji su obračunati na temelju stanja potrošnje na vodomjeru slijedom čega nikako ne možemo prihvatiti navode iz dopisa da Vodovod na bilo koji način kažnjava građane".

To naprosto nije točno, što nam je u izravnom razgovoru potvrdio i sam direktor, jer nakon izmještanja vodomjera iz privatnih nekretnina na javne površine, vrlo često nije moguć pristup vodomjerima zbog parkiranih vozila. Vodovod u takvim slučajevima potrošačima šalje procjene potrošnje, a ne račun za stvarnu potrošnju, a na kraju godine, ili nakon nekoliko mjeseci, obračuna razliku i doista bombardira potrošače enormnim računima u tisućama kuna. Jedan od takvih dobio je, uz ine, i šibenski gradonačelnik Željko Burić (tri tisuće kuna u jednom računu), inače predsjednik Skupštine Vodovoda, iako u njegovu slučaju vodomjer čak i nije bio nedostupan (?!) i kojemu je ponuđeno da račun plati u ratama.

Prema tome, ako se redovito ne očitava stanje vodomjera, što je isključivo posao radnika Vodovoda, pa se potrošače nakon nekoliko mjeseci "obraduje" enormnim računima na ime tzv. razlike između procijenjene i stvarne potrošnje, zar to nije kažnjavanje građana?!

Također, potpuna je neistina da "u slučaju kada parkirani automobil sprječava čitanje vodomjera Društvo putem svojih tijela na razne načine pokušava otkloniti prepreku u svrhu očitanja brojila na način da se kontaktiraju nadležne komunalne službe, obilazi mjerno mjesto u drugom vremenu, pokuša stupiti u kontakt s vlasnikom vozila putem samog potrošača i njegovih susjeda i slično ali u nijednom slučaju se ne zahtijeva od građana da sami očitaju brojila, što ne znači da oni to ne mogu ako to žele". Nevjerojatno je da se direktor, kao odgovorna osoba jednog javnog gradskog poduzeća koje je tu da bi pružalo usluge građanima, od kojih njegovi zaposlenici žive, usudi tvrditi da se ni u jednom slučaju ne zahtijeva od građana da sami očitaju brojila, kad i sam zna da se, među ostalima, i od potpisnice ovog teksta upravo to tražilo!

Osim toga, netočno je i da Vodovod u slučaju da je vozilo parkirano na vodomjeru kontaktira nadležne komunalne službe, jer da doista tako postupaju i pozovu "pauk" da ukloni vozilo s javne površine koja nije obilježeno parking mjesto, tada bi mogli očitati stanje na vodomjeru i ne bi potrošačima ponovno ležerno slali procjenu stanja. Naposljetku, netočno je i da "potrošač bude upoznat ako mu se zbog nedostupnosti vodomjera ispostavi račun obračunat na temelju procjene potrošnje od prijašnjih godina u istom periodu". O čemu se radi, otkud tako visoki račun za vodu, potrošač će doznati samo ako užasnut iznosom ode u Vodovod i uloži reklamaciju. Sva dobrohotnost Vodovoda očituje se u ponudi da taj iznos, nastao zbog neizvršavanja radnih obveza radnika Vodovoda, platite u više rata!

Sročeno da bude nejasno

Na pitanja koja se odnose na staje u stambenim zgradama, a gdje su neki potrošači također dobili račune na iznos od 900, odnosno 600 kuna, direktor Vodovoda ljubazno će nam dostaviti još jedno očitovanje – ono koje je početkom prosinca uputio kolegi Branimiru Periši, a koje je sročeno tako da vam baš ništa ne bude jasno. Jedino što je sasvim očito jest "da se u jednom objektu ne mogu primjenjivati dva različita načina razdiobe i obračuna isporučene vode", što znači ako želite u stambenoj zgradi imati vlastito brojilo i plaćati samo svoju potrošnju, morate imati stopostotnu suglasnost stanara da žele ugraditi vlastita brojila. U protivnom, ništa od toga...

I da zaključimo, nakon ovog neintervjua nismo ništa više doznali od onoga što smo već znali. Vodovod je uvijek u pravu, i iako je to uslužna javna tvrtka koja bi morala uvijek biti na dispoziciji građanima kvalitetnom i pravodobnom uslugom, ona ih tretira kao "dosadni davež" kojem bešćutno dere kožu i od toga "daveža" vrlo dobro živi. Toliko dobro da svi, uključujući i direktora Martinovića, žele raditi baš u Vodovodu.

01. svibanj 2024 18:20