StoryEditorOCM
ŠibenikProšao Scile i Haribde

Vlatko Mikulandra već 25 godina ne da se iz gradske jezgre sa svojim dućanom i tvrdi da će grad oživjeti kada Kalelarga i Masna postanu velika butiga obuće i odjeće

Piše i snimio: Branimir Periša
1. travnja 2018. - 14:22

Povijesna urbana jezgra pravo je šibensko zlato i srebro, ali i teret gradu koji iz godine u godinu napravi korak više prema statusu top turističke destinacije. Najveću dalmatinsku starogradsku jezgru u kojoj je ostalo oko 1500 stanovnika i sve je manje maloprodajnih trgovina karakterizira, naime, vrlo izražena sezonalnost: ljeti se Starim gradom jedva može probijati od svijeta koji se sjati sa svih strana, a zimi prolaznike treba svijećom tražiti.

Zato je gradska uprava osmislila akcijski plan oživljavanja maloprodaje u povijesnoj jezgri kroz europski projekt RetaiLink, koji namjerava provesti u tijesnoj suradnji s trgovcima i stanovnicima Starog grada. Akcijski plan predstavljen je ovih dana i uza sve poštovanje trgovačkih centara, koji su kupce odvukli na rubove grada i privukli besplatnim parkingom - kako se izrazio gradonačelnik Željko Burić - Grad im baca rukavicu u lice, razrađujući u nekoliko točaka strategiju povratka značajnije trgovačke aktivnosti u drevno urbano središte koje se, povijesno gledajući, na trgovini i razvilo.

- Zadatak nije lagan, no moguć je uhvate li se svi za jedan štap - drži Vlatko Mikulandra, trgovac tekstilom specijaliziran naročito za kvalitetne, živopisno tiskane majice. Dok su brojni lokali stalno mijenjali obrtnike, Mikulandrina trgovina jedna je od samo osam koje su opstale u dvjema glavnim ulicama Starog grada zadnjih četvrt stoljeća. Prošao je sve Scile i Haribde zajedno s povijesnom jezgrom koju turizam oporavlja ljeti, a izvan sezone to može jedino dobra, raznovrsna trgovačka ponuda odjeće i obuće. Zajedno s kontinuiranim osmišljavanjem zabavnih i kulturnih sadržaja na trgovima poput Medulića, Male lože i na Starom pazaru, takav asortiman domaćim ljudima najviše treba da ih se iz trgovačkih centara vrati u kale, gdje se sve to živo odvijalo u nedalekoj prošlosti, uvjeren je Mikulandra.

Cijeli Stari grad, procjenjuje, sigurno ima 250 raznovrsnih poslovnih prostora, što je potencijal kakvim ne raspolaže ni jedan trgovački centar, a što se tiče žila kucavica toga dijela grada, Kalelarge i njoj usporedne Masne ulice, Mikulandra je osobno napravio pedantnu evidenciju. Pobrojio je ukupno 108 lokala, među kojima je i 16 već godinama zatvorenih, s izlozima zakriljenim arcima papira. Nadalje, čak 34 posto od pobrojenih poslovnih prostora s Mikulandrine liste zimi ne radi i to treba izmijeniti!

- Dobro je što se gradska uprava odlučila sustavno baviti Starim gradom, no moram reći da domaće kupce neće vratiti gotovo 20 suvenirnica, nego, ponavljam, dobra, raznolika ponuda tekstila i obuće. Nemam dakako, ništa protiv kolega koji se bave suvenirima, no grad bi ih možda, nekakvim internim propisom, trebao prebaciti u postrane ulice, kao što bi gradska uprava trebala razgovarati s vlasnicima više godina zatvorenih lokala te izraditi cjenik poslovnih prostora. Najamnina treba biti umjerena i poticajna, a grad bi mogao i subvencionirati razliku u cijeni ako privatni vlasnici, kojih je najviše, inzistiraju na iznosu previsokom za obrtnika, predlaže Mikulandra. On je opstao jer je zbog krize 2008. bio prinuđen tražiti jeftiniji prostor i otad je već drugi put selio, no uvijek je u Starom gradu i vjeran mu je još od ranih 80-ih godina, kada je počeo konobariti u tada najpoznatijim kafićima.

- Siguran sam da su ti lokali zatvoreni ne zato što vlasnici traže previsoku najamninu, već stoga jer nema zainteresiranih trgovaca. A i kako bi ih bilo s toliko slabim protokom ljudi izvan sezone!? To je kao začarani krug - kaže Mikulandra, iznoseći mišljenje da bi za oporavak, pored arhitekata i urbanista, bio nužan i jedan menadžer, osoba koja bi upravljala lokalima u Starom gradu.

Uz participaciju obrtnika gradska uprava trebala bi, nadalje, postaviti unificirane putokaze do svih trgovina i ugostiteljskih objekata na pročelja zgrada. Dobro je, ističe, što su s tijesnih ulica maknute rasklopne table, tzv. A-paneli, međutim, treba ih nečim nadomjestiti, a putokazi za bolje snalaženje u mreži uličica bili bi najbolje rješenje, drži Mikulandra. Prema iskustvu iz susjednih gradova uvjeren je da bi ljeti bio pun pogodak omogućiti antikvarima pod povoljnim uvjetima - ne "buvljacima", napominje - da izlažu i prodaju na Maloj loži. Pokazalo se, u Zadru primjerice, da turisti vole kupovati i razgledati antikvitete i ti su štandovi cijeli dan posjećeni. Na kraju, Vlatko Mikulandra napominje ono što zacijelo misle i mnogobrojni Šibenčani:
- Imamo prekrasnu staru jezgru, no sigurno bi bila još privlačnija s uređenim fasadama!
 


Trgovci, posvetite pažnju izlozima
U Šibeniku smo imali dugogodišnju tradiciju aranžiranja izloga i vrhunske dekoratere, no sada je to nešto sasvim drugo. Stoga Vlatko Mikulandra toplo preporučuje kolegama da posebnu pažnju posvete izlozima, jer su oni ogledalo cijelog grada i mogli bi biti bolji.
Po njegovu mišljenju, parkiranje koje kupac treba platiti, za razliku od besplatnog u trgovačkim centrima, uopće nije toliki problem Starog grada.
- Kada se akcijski plan započne ostvarivati, mi trgovci uvijek možemo uspostaviti princip da kupcima dademo popust s kojima ćemo im pokriti barem troškove za parkiranje i kavu. Samo neka dođu!


Cijeli Stari grad, procjenjuje Mikulandra, sigurno ima 250 raznovrsnih poslovnih prostora, što je potencijal kakvim ne raspolaže ni jedan trgovački centar


Uz participaciju obrtnika gradska uprava trebala bi postaviti unificirane putokaze do svih trgovina i ugostiteljskih objekata na pročelja zgrada

11. prosinac 2024 11:39