StoryEditorOCM
ŠibenikVrnaža neće biti blamaža

Vezovi u komunalnoj lučici u Mandalini zapaljiva su gradska tema. Šibenski kuloari bruje o tome da se u lučici vežu brodovi iz drugih gradova, kao i veliki krstaši

9. listopada 2017. - 20:48

Komunalna lučica u mandalinskoj Vrnaži, trenutačno u drugoj i najskupljoj fazi izgradnje, zapaljiva je tema po kuloarima. Ekipa "Slobodne", pozvana da se dođe uvjeriti u problem na koji želi ukazati jedan vlasnik 6-metarske brodice iz Šibenika, svjedoči kako diskusija za stolovima mjesnog kafića uz nogometno igrališta učas plane kao potpaljena benzinom čim se spomenu brodovi, vezovi i "pridošlice sa strane" kojima "nije mjesto u Mandalini".

Vrnažu gradi Županijska lučka uprava, zajednički s resornim ministarstvom, Županijom i Gradom Šibenikom, te će na kraju tu biti gotovo 800 vezova. Jedna od zamjerki jest da u lučici ima većih krstaša, a njima je, uvjereni su kritičari, mjesto jedino u komercijalnim marinama.

Trn u oku dijelu starosjedilaca naročito su plovila zadarskih, splitskih i drugih registracija iz županije. Kako tu mogu biti ako se otpočetka govorilo i obećavalo da će Vrnaža, inače prva komunalna lučica u Hrvatskoj koju se gradi od temelja, na mjestu niza improviziranih, nelegalnih vezova, služiti isključivo za brodice Šibenčana, bruji u Mandalini.

 

Dojam je da mnogi strahuju kako će na kraju biti istisnuti od "tko zna koga", budući da oni kojima su brodice već privezane za nove pontone, njih 250, još nisu dobili ugovore za vez koji će ih godišnje koštati dvjesto kuna po metru dužine broda. I naš sugovornik, koji je na kraju inzistirao da ostane anoniman, jedan je od 342 vlasnika brodica koji su u Vrnaži desetljećima starosjedioci i imaju prioritet za vezove kada suvremena lučica bude dovršena početkom 2020. godine. Zbog radova na drugoj fazi lučice otvorenih u kolovozu, već dva mjeseca nije isplovio jer od gomila iskopanog materijala ne može do svoga broda. Ili, ako uspije isploviti, tada ne zna hoće li se moći vratiti kući zbog prepreka na obali.

– Ma ne bojim se ja da jednoga dana neću imati vez, ali umjesto da mi se omogućio prikladni smještaj na već postavljenim pontonima indirektno sam izbačen, privezan na "ničijoj zemlji" kod "Šipada". To je vrlo nekorektno žali se, prosvjedujući poput ostalih što zbog pridošlica na novim vezovima on kao "starosjedilac" sa zajamčenim prioritetom sada biva istisnut.

– Svjestan sam da će neutemeljene priče završiti čim krajem godine dovršimo drugu fazu radova i s time očekujem, smjestimo na nove vezove plovila svih 342 vlasnika s utvrđenim prioritetom. Ama baš nitko od njih ne treba strahovati za mjesto, no svi bi trebali znati da nam se moraju javiti ako ima problema, jer je lučica ipak u izgradnji i sve ide kako je predviđeno. Ne događa se ništa izvanredno – tvrdi Željko Dulibić, ravnatelj Županijske lučke uprave.

Svakodnevno mu u ured dolaze "mali kapetani" predbilježeni za preostale vezove raspitujući se za rokove, svakome je dostupan Dulibićev službeni broj telefona, a u Vrnaži je redovito na svome radnome mjestu lučki redar ŽLU-a Vlado Vuletin, kojemu se mogu iznijeti sve primjedbe. Utoliko je Dulibiću nejasno otkud toliko dezinformacija, naročito kod starosjedilaca u Mandalini. Ako postoji kakav problem, o tome nas trebaju obavijestiti, kako ćemo drugačije saznati?  Znam da je kod "Šipada" desetak brodova, no većina vlasnika tu je željela  ostati i zadržati "gornju" stranu lučice ubuduće, kada postavimo pontone. Ako treba, iznajmit ćemo jedan ponton od NCP-a da privremeno smjestimo sve one kojima je pristup brodovima otežan u sadašnjoj fazi izgradnje, no ponavljam, trebaju nas obavijestiti. I  nama u ŽLU interes je da izvadimo te stare bove kod "Šipada" iz mora, jer ionako više nikome neće trebati - dodaje ravnatelj.

U pogledu pridošlica na postojeće vezove među kojima je i nekoliko krstaša, Dulibić poručuje starosjediocima da je od njih krajnje nekorektno što prebrojavaju vlastite sugrađane koji su -– dok su oni desetljećima imali besplatne, nelegalne vezove, a zajamčeni su im i u novoj lučici - u marinama plaćali tisuće kuna za smještaj svojih plovila. Pravo na komunalni vez u Vrnaži prema zakonu imaju, podsjeća, svi građani Šibenika i naselja u sastavu grada isključivo sa šibenskom registracijom plovila, tako i ovi koji kod nekih u Mandalini izazivaju efekt crvene krpe. Naposljetku, broj vezova u novoj lučici narast će za više od dvostruko i tek kada mjesta popune Šibenčani, u skladu s Pravilnikom moguće je da na vez dođe netko izvan grada. Naravno, pod uvjetom da je brod registriran u Lučkoj kapetaniji Šibenik.

Dulibić međutim, ne vjeruje da će do toga ikad doći, jer je manjak vezova na šibenskom području toliko izražen da će domicilni vlasnici najvjerojatnije zauzeti sva mjesta. Vrnaža će koštati 50 milijuna kuna i najveći je komunalni projekt u županiji koji Mandalini i Šibeniku donosi toliko očekivane urbane promjene nabolje.

– U Mandalini će po izgradnji lučice biti gotovo osamsto vezova, jer je prosjek dužine brodova šibenskih maritima šest metara. Projekt je predvidio šesto plovila, no zaključili smo da planirani razmak od pet metara među njima nije potreban i odlučili bolje iskoristiti prostor – iznosi Željko Dulibić, apelirajući na više strpljenja i razumijevanja.


Ne trče pred sidro
- Ne isključujem mogućnost da se na nove pontone uvukao netko sa strane i koristi gužvu, jer je cijela lučica još uvijek pomorsko dobro u općoj uporabi i zakonski ih nitko ne može udaljiti s veza - ističe Dulibić. Međutim, ako je riječ o ljudima koji nisu stanovnici Šibenika, s istovjetno registriranim plovilom ili ih nema na popisu predbilježbi za vez, neće dobiti ugovore. Postoji također mogućnost, nastavlja, da brodovi s registracijama drugih gradova pripadaju Šibenčanima s pravom na vez koji su ih tamo kupili i u postupku su preregistracije.
U nastavku je obrazložio zašto ŽLU nije ponudio ugovore vlasnicima koji već koriste nove vezove:
- Svjestan sam da tako ŽLU gubi novac, no odlučili smo ugovore sklopiti kada lučica bude završena, upravo zbog odluke da povećamo broj plovila. Naime, svaki vez bit će numeriran, a budući da im konačni broj i poziciju zasad ne znamo točno, ostavili smo to za kraj.


Brojke
50 milijuna kuna koštat će Vrnaža
2020. godine luka treba biti gotova
800 vezova bit će u lučici
342 vlasnika broda s prioritetom
200 kuna po metru dužine broda koštat će vez


Manjak vezova na šibenskom području toliko je izražen da će domicilni vlasnici najvjerojatnije zauzeti sva mjesta.

24. travanj 2024 11:38