StoryEditorOCM
ŠibenikPALA ZADNJA UTVRDA

Uber osvojio Šibenik! Domaći taksisti: Ljudi, ne nasjedajte (FOTO)

3. lipnja 2017. - 18:13

Uber je došao u grad Šibenik. Time je ova tvrtka, koja otpočetka stvara kontroverzije izazivajući tradicionalne taksiste efektom bika i crvene krpe, popunila i posljednju "prazninu" na dalmatinskoj obali od Novalje do Dubrovnika. Uz pomoć aplikacije na pametnom telefonu, od danas Šibenčani i turisti mogu naručiti jednu od tri kategorije usluga – UberX, Uber select i Uber van, što će reći da su im na raspolaganju vozači sa srednjom i luksuznom klasom automobila, te oni s kombijima, kako je na predstavljanju Ubera u Šibeniku izvijestio regionalni direktor Davor Tremac.

Za korisnike usluga pojava ove tvrtke iz SAD-a koja nema ni jednog vlastitog vozača označava, kako tvrde "uberovci", 30-40 posto jeftiniju vožnju od one taksi-usluga u pojedinom gradu, s mogućnošću da korisnik na aplikaciji ocijeni vozača. Uber je nastao u Kaliforniji 2009., pripada IT sektoru i njegov je proizvod internetska aplikacija koja povezuje vozača i klijenta.
Može im kao partner pristupiti doslovce svatko s neoznačenim automobilom, pod uvjetom da ima prijavljenu tvrtku ili obrt i voljan je nešto zaraditi u terminima koji mu odgovaraju, bez posebnih obveza u smislu radnog vremena.

Drugim riječima, priključuje se kada god želi, na svoju zaradu uredno plaća sve poreze i sve bi to bilo gotovo idealno da Uber poput prave gerile ne ruši tradicionalni sustav taksija i njihovih vozača, koji za svoj posao plaćaju licencije lokalnoj samoupravi, trebaju polagati i posebne ispite te imati diplomu KV vozača.
Zbog toga se Uber ubrzo našao na udaru konkurencije, pa je i u Hrvatskoj bilo teških scena, napada na njihove vozače, zapljene vozila po nalogu državne inspekcije, te i aktualna Vlada traži načina kako regulirati  djelatnost Uberovih partnera -vozača, kazali su predstavnici ove tvrtke.

– Uberovi partneri - vozači posluju u cijelosti u skladu s hrvatskim zakonima. Kao članovi radne podskupine pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture sudjelujemo u stvaranju prijedloga modernije regulative koje je ranije ove godine najavio i premijer Republike Hrvatske. Dolaskom Ubera u Hrvatsku stvoreno je više od 1500 novih radnih mjesta u tvrtkama i obrtima partnera-vozača. Isto tako, Uber u Hrvatskoj danas koristi više od 100 tisuća korisnika kojima je na takav način omogućeno sigurno, povoljno i pouzdano kretanje gradovima. Zato smatramo da je potrebno što prije modernizirati postojeću regulativu sukladno preporukama Europske komisije koja zagovara razvoj ekonomije dijeljenja i novih poslovnih modela poput Ubera. – naglašava glasnogovornik Ubera, Matija Mesić.

Prije nešto više od mjesec dana, međutim, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture zatražilo je od DORH-a postupanje prema tvrtkama Uber Croatia i Uber BV u Hrvatskoj smatrajući da rade nelegalno. 

Ministar Oleg Butković tih je dana, upravo u Šibeniku izjavio da je Uber za njega ilegalan te da će se protiv te tvrtke boriti svim sredstvima. Prema Tremčevim riječima, međutim, jedini je problem u tome što gradovi, koji taksistima izdaju licencije, u svoje lokalne propise ne uvrštavaju kategoriju "najam vozila s vozačem" opisanu u hrvatskom zakonodavstvu, te ih inspekcije tretiraju kao taksiste i oduzimaju vozila njihovim partnerima. Jer, Uber pripada upravo u tu zakonsku formulaciju, tvrdi Tremac.

Zasad barem nije poznato da je Butković promijenio stav, no izgleda da taksisti jesu u sve većem broju, prema onoj "ako ne možeš pobijediti, prikloni se". Naime, ustvrdio je Tremac, sve više taksi-vozača koristi Uberovu aplikaciju kako bi nadomjestili svoj prihod.
– Zato i u Šibeniku neće biti nikakvog rata s taksistima, to je prošlo vrijeme i stoga pozivamo sve šibenske taksiste da nam se pridruže. Od toga samo mogu imati koristi – poručio je Tremac.

S njime se slaže Ante Burazer Iličić, predsjednik sekcije 39 šibenskih taksista pri Obrtničkoj komori, no samo u tome da neće biti sukoba.
– Uber je ilegalan, to je stav državnih tijela u koja imamo povjerenja i oni rade svoj posao. Skidaju im tablice i oduzimaju vozila, a što se tiče zakonske odredbe na koju se pozivaju, o tome im je već iz Ministarstva odgovoreno da se odnosi jedino na turistički sektor i iznajmljivanje većih vozila za jednodnevne izlete, a nikako na ovo što u Hrvatskoj radi Uber – kaže Iličić.

Jer, ako netko obavlja jednak posao kao taksi, onda jest taksi i tako treba biti prijavljen. Tvrdi da u Šibeniku nisu došli poslovati radi građana, nego zbog sezone i sve većeg broja turista, te da njihovo poslovanje prerasta u organizirani kriminal. Jer već su se pojavile tvrtke koje okupljaju vozače kao partnere Uberu nastojeći prevariti državu i te nesretne vozače koji će danas-sutra odgovarati na sudu, jer Uber je isključivo marketinška tvrtka i uvijek od svega može oprati ruke. Rizik ovakvog poslovanja snose jedino njihovi vozači – rezolutan je Burazer-Iličić.

Običan je marketing za Iličića i niža cijena Uberovih usluga, s čime uberovci manipuliraju, pa se na aplikaciji neće javiti za vožnju kada dođu turisti, kojima će naplatiti više.
– Neka građani ne nasjedaju i neka se upitaju kako netko zakonito može voziti ispod svake ekonomske norme – poručuje ovaj šibenski taksist. Na kraju je demantirao i Tremčevu izjavu o sve većem broju taksista koji im se pridružuju:
– To je minoran broj ljudi iz našeg ceha. Znam jer kontaktiram s kolegama iz svih gradova, a riječ je o nekima koji na Uberovoj platformi rade s drugim vozilom. Dakako, ilegalno.

Danijel Mileta, šibenski dogradonačelnik, pozdravlja liberalizaciju tržišta jer donosi niže cijene potrošačima, no drži da šibenskim taksistima treba omogućiti da zarade za svoj kruh. Oni su, ističe, planirali svoje poslovanje, plaćaju licencije i druge obveze, a s druge je strane Uber, čiji partneri voze usputno, bez posebnih investicija.

Treba pokušati postići nekakav balans između obje interesne skupine i možda osigurati prijelazno razdoblje taksistima da se snađu. Pratit ćemo što se događa – drži Mileta, dodajući da gradska uprava prati zbivanja na nacionalnoj razini, gdje se u raspravu o Uberu aktivno uključilo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture te su slučaj prijavili DORH-u.
– Problema je bilo i kad se na tržištu pojavio Cameo taxi, ali su onda cijene prijevoza višestruko pale. Treba naći načina kako tržište liberalizirati u interesu građana, koji se žele voziti jeftino i sigurno, ali istovremeno osigurati opstanak klasičnim taksistima – zaključuje Mileta.

18. srpanj 2024 11:03