Dan-dva nakon što je Gari Cappelli, ministar turizma javno pokazao da je ugodno iznenađen 53 postotnom turističkom popunjenošću u odnosu na lani, jednakog je raspoloženja i Dino Karađole, direktor TZ Šibenik. Krešmirov grad naime, ovih dana srpnja dogurao je do 40 posto noćenja ili 4 200 turista. Lani ih je bilo 10 100, s time da Karađole napominje da je to podatak koji se odnosi isključivo na komercijalne goste i najuže gradsko područje, bez samostalnih TZ-a Grebaštice, Brodarice i Zlarina, koji više nisu u krilu TZ Grada Šibenika, nego županijske organizacije. No, šibenski podaci, prema pravilu, odnose se na dobrih 90 posto od ukupnog broja turista na gradskom području.
I HTZ, naime, pojašnjava Karađole, poput brojnih drugih turističkih zajednica, među kojima je i ona susjednih Vodica, iskazuje ukupan broj gostiju, među kojima su i vlasnici kuća za odmor, kojih je u Šibeniku puno manje, a riječ je ipak o drugačijem obliku turizma.
Također, očito je i sasvim logično da će Istra ove godine, usred napredujuće epidemije koronavirusa imati najbolju popunjenost: što južnije, bit će tužnije, vidi se nažalost, prema turističkim podacima iz 'dalekog' Dubrovnika.
-Da mi je prije mjesec i po dana netko rekao da će Šibenik u ovome dijelu srpnja biti na 40 posto lanjskog broja gostiju, ne bih mu vjerovao. Ipak premašili smo očekivanih 30 posto i moglo bi se reći da je to relativno dobar rezultat, govori Karađole i sam, poput svih nas zbunjen šašavom neizvjesnošću 'nove normalnosti'.
Naime, prekjučer je Norveška Hrvatsku upisala na crvenu listu zajedno još s nekoliko europskih zemalja propisujući obveznu karantenu za svoje državljane po povratku s ljetovanja u Hrvatskoj, što znači – bye, bye norveškim turistima a da nisu ni došli. Bilo bi doduše, puno teže i ozbiljnije za rezultate domaćeg turizma koji naročito u Dalmaciji život znači, da nešto slično propišu Nijemci, Austrijanci i Slovenci, prema i tamo postoje sve žešći pritisci za takav korak. Dijelom su argumentirani epidemiološkim zahtjevima, no u propisivanju karantene za svoje državljane ima međutim i logičnog nastojanja da se zadržavanjem građana na svome prostoru pomaže vlastita ekonomija, budući da nema zemlje čije gospodarstvo nije pogođeno pandemijom.
-Za koji dan, 20. srpnja, ulazimo u razdoblje pune turističke sezone i jasno je da više ništa neće biti važno osim epidemiološke slike. Čak niti 'akcijske' cijene smještaja, koji postaje jeftinijim kada je potražnja manja ništa neće značiti dođe li do pogoršanja, govori Karađole. Međutim, nastave li gosti dolaziti sadašnjom dinamikom pod uvjetom da se nešto drastično ne dogodi u vezi sa širenjem virusa, lako bismo u Šibeniku mogli ostvariti 50 postotni broj noćenja u odnosu na 2019., procjenjuje direktor TZ.
Kako je bilo za pretpostaviti, gosti biraju apartmane u manjim naseljima, auto kampove i kuće na osami radije nego hotele. Zato dobru prođu ima smještaj na otocima i u zaleđu, što pokazuju podaci od 70-80 posto popunjenosti na Zlarinu i Kapriju, primjerice. I čarter nautika brodi solidno, premda na 50 posto lanjskih rezultata.
Kako naglašava Karađole, mnogi bi egzistencijom vezani za turizam bili zadovoljni kada bi ove sezone pokrili fiksne troškove, a najteže će biti onima koji su investirali podižući zajmove. Dosta kapaciteta ipak je pod ključem jer im se ne isplati raditi – odnosi se to i na agencije te na različite servisne usluge, pokazujući do koje je mjere sve povezano. U pogledu potrošnje, i to je u skladu s brojem gostiju, koji se i sami ponašaju ne samo štedljivo, nego su i na oprezu zbog moguće infekcije.
-Ako su lani triput dnevno mijenjali katrige ugostiteljskih objekata, ove sezone sjedaju samo na jedno mjesto, bio to kafić ili restoran. Nešto ipak troše, a neki šibenski restorani navečer su puni – opisuje Karađole. A da gostiju ima, dobro se vidjelo na plaži Brodarica u ponedjeljak. Na žalo u popodnevnim satima jedva je ptica mogla sletjeti, a moglo se razabrati razne strane jezike, koji su odjekivali više nego hrvatski. Prema Karađolim riječima, Nijemci su, s 20 posto od ukupnog broja, još uvijek gosti na prvom mjestu. Domaćih je u lipnju bilo 30-tak posto, a sada im se broj prepolovio.
U svakom slučaju, traje marketinška akcija kojom se promovira šibenski kraj u nama najbližim državama na europskom sjeveru, a zajednički je provode TZ Županije, Grada Šibenika, susjednih Vodica, te nacionalni parkovi "Krka", "Kornati" i županijska JU "Priroda".
-Ponašamo se i planiramo kao da neće biti dramatičnih preokreta, kaže direktor TZ. Do onoga, za turistički imidž Hrvatske ipak presudnog teniskog turnira u Zadru, predbilježbe su bile dobre, sa zadovoljavajućim rastom iz dana u dan. I sada je razmjerno povoljno, no ipak je lošije. Jasno, dodaje, Hrvatskoj je trebao jedan tako glamurozan događaj, da pokažemo da smo sigurna zemlja u koju dolaze i velike sportske face, no stvar je nažalost, izmakla kontroli. 'Nova normalnost' ipak nije opuštenost kojoj smo se prepustili kako smo dublje ulazili u ljeto, zaključuje Karađole.