StoryEditor
ŠibenikŠibenik

Pultovi brodara s glavne rive premješteni kod Carine: Nekim prodavačima krstarenja novi raspored nabija kilometražu u nogama

24. lipnja 2019. - 11:19

Šibenska riva i dio obale prema trajektnom pristaništu ljeti je sve življi dio grada, a u pojedinim dijelovima dana doima se kao da će na ipak tijesnom prostoru sve raspuknuti i završiti u moru od mnoštva gostiju, prolaznika i turističkih brodova na koje se žele ukrcati.

Lanjske, jedva podnošljive gužve naročito pri vrhu rive, nasuprot “Lojda” - kako se još uvijek govori u Šibeniku premda te pomorske agencije više nema - ponukale su gradsku upravu da nađe drugi smještaj sve većem broju uličnih pultova za prodaju turističkih krstarenja koji su se borili za svoj komadić i inače uske rive pored punkta city-bikea i skutera za iznajmljivanje duž obale prema Docu. Kako god okrenuli, alternativnog pogodnog mjesta na glavnoj rivi zapravo i nema, te je uz pristanak gradskog vodstva stvar presjekla Županijska lučka uprava. Pultovi brodara i turističkih agencija sada su nanizani na obali kod carinarnice i autobusnog kolodvora, duž ipak mirnijeg dijela gradske crte uz more. Sezona se tek zahuktava i uskoro će na tom dijelu rive sigurno biti još tih minijaturnih štandova sa suncobranima, tolikih da iza njih stane jedna osoba na usluzi putnicima.

Zasad ih je svega četiri no lani je za ukupno 15 mjesta konkuriralo čak 19 brodara i agencija, što samo svjedoči o dinamičnom razvoju te djelatnosti u Šibeniku.

Crnomanjastom mladiću kojeg smo zatekli za pultom zlarinskog brodara Vinka Celića - a on s dva manja glisera obavlja taksi-usluge, dok s većim, 15-metarskim drvenjakom organizira višednevna, najčešće obiteljska krstarenja - novi lučki red i raspored informativnih pultova nabija kilometražu u nogama. Nevoljko govori o ičemu, jedva smo iz njega iscijedili potvrdu da radi za Celića, no za svaki slučaj, ogradio se riječima "ne radim, jedino sam na ispomoć".

Naime, kada mu priđu putnici i ugovore putovanje, tada ih treba odvesti do barem stotinjak metara udaljenih Celićevih brodova: drvenjak je privezan na samome kantunu gata "Krke" i glavne rive, a gliseri za taksiranje pristaju na boku mula, ili ih priveže po bandi drvenjaka, ovisno o tome ima li mjesta. Lučki redar usmjerava pristajanje i osigurava da ne zaiskri među konkurentima baš za svaku sitnicu, budući da su čarke među brodarima redovita pojava na svakoj dalmatinskoj obali, pa tako i šibenskoj.

Vinko Celić, s tri broda nakrupniji poduzetnik na šibenskoj rivi, lani je, recimo, imao okapanja s kolegom iz Zadra, o čemu je pisao Šibenski list. Čak su on i sin prenoćili u pritvoru zbog lažne optužbe da su mu prijetili oružjem, što je policija naposljetku odbacila oslobađajući Celiće odgovornosti.

Ovaj put imao je vremena jedva za rečenicu-dvije jer su ga u taksiju čekali putnici, no u prolazu je kazao da mu novi raspored pultova nimalo ne odgovara. Lani je imao dobru pogodnost jer je njegovo prodajno mjesto bilo tik do broda, a sada mu, eto, treba poseban vodič, trpko se nasmijao. Sigurno, tako će potrajati još neko vrijeme: brodarstvo na šibenskoj rivi naročito od lani raste zajedno s cjelokupnim turističkim zamahom, a infrastruktura na obali tijesnoj za sav taj šušur kaska, priznaje i Željko Dulibić, ravnatelj Županijske lučke uprave.

–I bez pultova na glavnoj rivi su prevelike gužve, a ovdje, ispred Carine i zgrade autobusnog kolodvora, ipak je mirnije. Otpočetka sam se zalagao da se prodajni pultovi tu smjeste, a prema mojim informacijama, zadovoljna je i većina prijevoznika - govori Dulibić. Druga je stvar što brodari, nažalost, običavaju jedni drugima nelojalno konkurirati ne poštujući mjesta za pultove koja su im bila ucrtana, ili se otimaju za putnike, pa se s time povećava ionako velika strka – dodaje.

Druga je novost da pultove mogu postaviti jedino oni kojima je Šibenik luka pristajanja i imaju ugovore sa ŽLU-om, a ne i agencije koje, primjerice, prodaju aranžmane za Paklenicu ili Plitvička jezera. Lani je ŽLU namjeravao proširiti mogućnost priveza brodarima postavljanjem dodatnih pontona na jednom dijelu rivu, no od toga se odustalo. Za takav je zahvat potrebna lokacijska dozvola i upis u registar plovnih objekata, popraćeno ne baš jednostavnom administrativnom procedurom, a stvar dodatno komplicira i to što što je riječ o dijelu šibenske rive pod gradskom upravom, izvan ingerencije ŽLU-a - objašnjava ravnatelj.

Najavljuje da njegova uprava priprema idejni nacrt rekonstrukcije cjelokupne šibenske rive, od poteza na gatu Vrulje, pa sve do dodira s dolačkom obalom, koja će uskoro u preuređenje. Konačnu riječ imat će projektant, provjereni Ivica Galasso iz splitske tvrtke "Pomorski projekti", a kako kaže Dulibić, u njihovim razgovorima ocrtali su konture ne samo sanacije, nego i proširenja šibenske obale za neko buduće vrijeme: pomicanje rive još za nekoliko metara u more, te produženje mula Krke ili dodavanje još jednoga gata, jer je pomorski promet iz godine u godinu sve življi i sigurno će i dalje rasti.

14. svibanj 2021 09:50