StoryEditorOCM
ŠibenikDvostruka mjerila?

Promet i gužve iste: na Ražinama može rotor, a ne može kod Šibenskog mosta! Oglasio se i župan Jelić: "Dajem potporu mještanima Zatona i Rasline!"

Piše Davorka Blažević
18. veljače 2024. - 09:42

Dugo, predugo se čekalo da se Hrvatske ceste odluče staviti u svoje prioritete rekonstrukciju raskrižja Jadranske magistrale, kod Šibenskog mosta, i ceste koja vodi prema Zatonu i Raslini. A kad se to jednog dana napokon dogodilo, taj je projekt doslovce digao na noge stanovnike ova dva prigradska naselja na obodu Šibenika.

Radovi su započeli, mimo, ili čak nasuprot upozorenjima građana da je riječ o lošem prometnom rješenju koje ne donosi veću sigurnost bilo domicilnog stanovništva, ili turista i ostalih namjernika. Zatonjani su glasno zagovarali izgradnju rotora na raskrižju kao najfunkcionalnije i najsigurnije rješenje. Ali, kako to kod nas i inače biva, glas naroda, ma koliko decibela imao, najslabije se čuje. U ovom slučaju, čini se da nositelj projekta ni glas struke nije bio spreman uvažiti…

Radovi su počeli 6. veljače, i sve do 15. svibnja zbog velikih gužvi i zastoja u prometu traumatizirat će vozače, pogotovo jer će na mjesec i pol taj dio magistrale biti potpuno zatvoren za promet. No, to je druga dimenzija problema i o njoj se i ne bi toliko govorilo da su oni koje ovi radovi najviše tangiraju bili zadovoljni i uvjereni da će im novo prometno rješenje na ovoj opasnoj raskrsnici donijeti napokon i veću sigurnost. Ali, nitko u Zatonu i Raslini u to ne vjeruje, pa ih nije bilo teško nedavno mobilizirati ni u prosvjed kojim su, njih čak 300, pokušali još jednom apelirati da se odustane od projekta koji su nazvali “dječjim crtežom” te zatražili od Državnog inspektorata zatvaranje radova i reviziju projekta.

Opasan projekt

Da bi pokazali kako to nije samo laičko mišljenje mještana koji se u struku ne razumiju, pozvali su na lokaciju gdje se izvode radovi, kod Šibenskog mosta, poznatog prometnog stručnjaka prof. Željka Marušića, koji im je dao punu podršku, potvrđujući da je riječ o forsiranju lošeg prometnog rješenja koje je “nesigurno i dovodilo bi”, smatra, “do teških nesreća koje imaju višestruke implikacije na život građana i ugled ove važne turističke destinacije”.

image

Željko Marušić

 

Tonka Lokas/Hanza Media

 

Kao stručnjak, nije dvojio da je pravo rješenje kružni tok koji donosi sigurnost i smanjuje rizike na nulu. Marušić stoga zaključuje da forsiranje neprimjerenog, štoviše opasnog projekta, može biti stvar pogodovanja nečijim interesima. Jer, ako bi se radio kružni tok, objasnio je, tada bi trebalo žrtvovati dio parkirališnog prostora ispred motela “Panorama”, što vlasniku zasigurno ne bi odgovaralo...

- Prigovori kako to smanjuje protočnost su neopravdani jer sustavno prigušenje prometa ovdje povoljno djeluje na sam promet preko mosta i na cjelokupni promet. Loše je što je moralo doći do situacije da građani moraju reagirati, jer kad bi se ovo dovršilo kako je planirano, bilo bi prometno rješenje koje je pogibeljno i koje zahtijeva dodatne intervencije i regulacije, eventualno postaviti uspornike, a rješenje sa semaforima je znatno manje sigurno od kružnog toka – poručio je nedavno sa Šibenskog mosta Marušić.

Unatoč svemu, radovi, koje izvodi “Strabag” prema projektu “Geoprojekta” Split, nastavljaju se, a nezadovoljstvo mještana Zatona i Rasline se ne smanjuje. Evo što kažu neki od njih.

Boris Dukić, predsjednik Mjesnog odbora Zaton, zbog mirnog prosvjeda mještana na Šibenskom mostu (28. siječnja) “zaradio” je i policijsku prijavu. U objavi na Facebooku tim povodom je napisao kako mu nije žao zbog prijave, jer s tim istim ljudima iz Zatona i Rasline, na istom tom mostu je bio i u rujnu 1991., a sad su im se pridružila i “njihova dica”. Tada, u rujnu 1991. su izvojevali pobjedu, pa ispada da im je tadašnji “protivnik” bio lakši - napisao je Dukić.

image

Boris Dukić, predsjednik MO Zaton

Nikolina Vukovic Stipanicev/Hanza Media

- Još 2019. sam u Slobodnoj Dalmaciji izjavio da prometno rješenje koje nam se sprema neće biti dobro, a to sam godinu dana ranije, 2018., rekao i u Hrvatskim cestama. Dobit ćemo ulaz-izlaz kod “Panorame” koji je poput onog kod Interspara, ali bez semafora. Iz Hrvatskih cesta govore kako će se dobiti veća protočnost vozila, ali na čiju štetu? Naravno, nas u Zatonu i Raslini. Sve što mi tražimo je rješenje koje će biti sigurnosno najpovoljnije. To ne mora biti rotor. Predlagali smo im - kaže nam Dukić - i da nam naprave spoj na “Benkovačku cestu”, tamo gdje je sada skretanje za Vodice. Ali, kao da nas nisu ni čuli. S ovim rješenjem dobit ćemo kozmetički zahvat koji će u estetskom smislu izgledati ljepše, ali će u sigurnosnom biti daleko gori - tvrdi Dukić.

Stručna analiza

Kao poseban kuriozitet Dukić spominje da u objašnjenju HC-a zašto grade rotor u Ražinama, navode da je dio Jadranske magistrale na križanju u Ražinama jedan od prometno najopterećenijih. U prilog tome navode da je “prema zadnjim dostupnim brojkama, iz 2022., prosječni godišnji dnevni promet na tom križanju, odnosno južnom cestovnom ulazu u grad, iznosio gotovo 14 tisuća vozila, a prosječni ljetni dnevni promet brojio je 23.500 vozila”. Nevjerojatno je da iste podatke koriste kao argument zašto neće graditi rotor za Zaton i Raslinu.

- Na predmetnoj dionici državne ceste (D8 i nerazvrstane ceste za Zaton i ulaza na odmorište Šibenskog mosta) prosječni godišnji dnevni promet iznosi 15.729 vozila, odnosno prosječni ljetni dnevni promet iznosi 23.359 vozila, što je gotovo kritičan broj vozila za propusnu moć rotora, te je također vidljivo i znatno neusporedivo odstupanje prometnog opterećenja u donosu na privoze iz smjera Zatona i odmorišta - navodi se u obrazloženju HC-a, sada kao argument protiv rotora i zaključuje:

- Dakle, prometno rješenje i tip raskrižja prilikom izrade projektne dokumentacije za rekonstrukciju predmetnog raskrižja nije odabran nasumično, već je izvršena stručna analiza od strane ovlaštene projektantske kuće, te je shodno rezultatima odabrano optimalno rješenje klasičnog četverokrakog raskrižja…

Netko je tu lud, što drugo…?!

- Ovo je rješenje, koje smo imali dosad, trajalo 55 godina, pa valjda ni ovo novo nije za pet mjeseci - veli Dukić.

- Radovi se nesmetano nastavljaju, jer u HC-u nas i naš prosvjed “nisu doživjeli” - rezignirano će. Pisali su svima, dodaje, Državnom inspektoratu, Ministarstvu prometa, Hrvatskim cestama… uzalud.

- Svi respektabilni stručnjaci koje smo konzultirali tvrde da će to biti pogibeljno rješenje, a složit ćemo se svi da ljudski život nema cijenu - zaključuje Dukić i upućuje nas na svoju sumještanku Ivanku Čoga koja je oko ovog problema bila posebno angažirana.

image

Ivanka Čoga

Nikolina Vukovic Stipanicev/Hanza Media

Ivanka nam je ustupila svoju kompletnu korespondenciju s Ministarstvom, Hrvatskim cestama, Gradom Šibenikom…kako bismo vidjeli da su doista sve pokušali, svih upozorili na moguće posljedice inzistiranja na ovakvom prometnom rješenju.

- Naša saga je počela 2009. kada je taj isti projekt, koji je sada u realizaiciji, bio odbačen - odmah će na početku Čoga.

- Prije godinu dana su Hrvatske ceste, od 17. do 29. prosinca 2023., pozvale gospodarske subjekte u Zatonu, a ne mještane, stanovnike, da se očituju jesu li za ili protiv tog projekta. To je apsurdno, karikaturalno, pa mi imamo dva restorana i tri kafića, to su naši gospodarski subjekti! - revoltirano će.

- Unatoč tome, mi mještani smo samoinicijativno slali mejlove, protestirali protiv takvog projekta i svima su nam poslali isti odgovor - da je projekt radila struka i da se neće mijenjati! Kasnije su objavili i da se nijedan gospodarski subjekt nije očitovao, pa projekt ide u realizaciju. Ponovo sam pisala svima, čak i predsjedniku Republike i jedino sam od njega dobila odgovor - ističe.

Prije dan-dva obratila se mejlom Josipu Škoriću u HC-a, šibenskom gradonačelniku Željku Buriću i dogradonačelniku Danijelu Mileti.

- Prije mog mejla, Boris Dukić i dr. Miljenko Bura su ih upozorili na moguće katastrofalne posljedice ovog projekta, a Burić je tada vrlo nekorektno izjavio da mu ne pada na pamet zagovarati kružni tok kako bi se nekome gradio prilaz vinogradima i maslinicima(!?) A nasuprot tome, koga god smo iz struke pitali, svi redom su nam rekli da je projekt jako opasan i neodrživ. Rotor bi bio idealno rješenje. Pitam se pogoduje li se vlasniku “Panorame” na ovaj način i čuva parkirni prostor na štetu građana - kaže Ivanka Čoga.

image

Prosvjed mještana Zatona i Rasline

Nikolina Vukovic Stipanicev/Hanza Media

S posebnom pažnjom je, tvrdi, proučila novo prometno rješenje čvora Zaton i savjetovala se sa stručnim osobama, kako iz prometne, tako i građevinske struke.

- Neovisno o interesu parkinga i pristupa hotelu/motelu “Panorama”, problemima rješavanja imovinskopravnih odnosa s vlasnicima zemljišnih parcela, ovo rješenje vraća nas stanovnike Zatona i Rasline u vrijeme konja i zaprežnih vozila - ogorčeno će Čoga.

- Istina je - nastavlja - da ova rekonstrukcija rješava sve osim najvažnijeg, a to je pogibeljan izlaz iz Zatona. Ne vjerujem, ali imam dojam da je ovo rješenje jako, jako ishitreno.

- J.P. Hrvatske ceste d.o.o. su uložile mnogo u prometnu funkcionalnost i na čast su gradu Šibeniku (rotor Meterize, Rokić I, projekt rješenja kod raskrižja V. Škorpika i DC8), pa molimo Vas, predsjednika uprave HC- a - napisala je u mejlu - da se osobno zauzmete u vezi prometnog rješenja te tako omogućite svima ostvarenje vizije, misije i cilja sigurnosti u prometu za mnoga pokoljenja poslije nas.

Revizija projekta

Također je zatražila objašnjenje na koji se način križanje u Ražinama razlikuje od križanja sporne ceste na magistrali, čvora Zaton, i kako to da isti podaci jednima idu u prilog a drugima na štetu.

Pisala je Ivanka HC-u i Ministarstvu i 2022., molila da bar razmotre prijedlog inženjera prometa za kružni tok kao najbolje rješenje, i tada je od Josipa Škorića iz HC-a dobila odgovor u kojem se navodi da je prilikom izrade idejnih rješenja za čvor Zaton, uz ostale, analizirana i opravdanost izgradnje kružnog raskrižja. No, utvrđeno je, kazali su, da ta lokacija nije prikladna za kružni tok jer nisu zadovoljeni funkcionalni, prostorno-urbanistički i prometni kriteriji kao ni kriterij prometne sigurnosti i propusne moći. Stoga je odabrano kao optimalno rješenje klasično četverokrako raskrižje s trakama za lijevo skretanje, te trakama za ubrzanje i usporenje prilikom isključivanja/uključivanja u glavni prometni tok.

image

dr. MIljenko Bura

Tonka Lokas/Cropix

Ništa manje nije bio angažiran, ali i revoltiran, zbog čvora Zaton, ni dr. Miljenko Bura, ugledni liječnik, specijalist ORL-a i plastične kirurgije glave i vrata u KBC-u Zagreb, koji je nakon odlaska u mirovinu Zagreb zamijenio za rodnu Raslinu.

Iako se radovi uveliko provode, dr. Bura i dalje misli da ih treba zaustaviti. Jer, logika nalaže, veli, ako su iz HC-a zatražili od Prometnog fakulteta u Zagrebu reviziju projekta raskrižja, da se zastane s radovima dok se ne vidi što će revizija pokazati. Ključna je sigurnost građana, podvlači Bura, ocjenjujući ponašanje HC-a neozbiljnim, jer pet godina ih mještani upozoravaju da je projekt loš, a oni tek sada traže reviziju. Pa to je rješenje 2009. bilo odbačeno! naglašava. Ali, u međuvremenu je došlo do promjene vlasti, i 2018. taj isti projekt se reaktivira.

- Mi smo dio grada Šibenika, prigradska naselja, a Grad stoji iza ovog neprihvatljivog rješenja svojim imenom i prezimenom, svojom funkcijom. No, u Gradu ne kažu da je projekt HC-a za rekonstrukciju čvora Zaton najbolje rješenje, nego da dobro surađuju s HC-om i da im vjeruju. A zašto se nije analizirao prijedlog rotora, spoja na “benkovačku cestu” i neka druga moguća rješenja? E, na to gradski oci kažu: Imate HC, pitajte njih! Ne prihvaćamo ovakav projekt rekonstrukcije jer je to igra ruskog ruleta- odlučno će dr. Bura. Za njega je neprihvatljivo da se Grad drži sa strane umjesto da štiti interese svojih građana.

- Treba pitati i župana koji je njegov stav - sugerira nam Bura, jer, veli - kad sam ja građanin Šibenika, a kad sam žitelj županije. Mi smo i jedno i drugo, i naš gas se mora uvažavati, jer mještani Zatona i Rasline ne protestiraju iz hira - poručuje.

image
Nikolina Vukovic Stipanicev/Cropix

Osobno se obraćao Državnom inspektoratu i pitao: Zbog čega sve nas, a sutra i naše unuke dovodite u ovu situaciju? Izvođač radova, Strabag, tri tjedna ni tablu s osnovnim informacijama o investitoru nije postavio na gradilište, što je zakonska obveza. O tome sam i gradonačelnika Burića obavijestio, i tek nakon njegove intervencije se pojavila tabla. Je li Strabag zbog toga kažnjen?

Bura je ogorčen i zbog toga što gradonačelnik nije htio primiti predstavnike mjesnog odbora, saslušati ih kao svoje sugrađane, nego im je s visine poručio: Eno vam HC, mi s tim nemamo ništa!

- Ne želimo mišljenje nikakvih glasnogovorni(ka)ca, želimo čuti od stručnih osoba iz HC-a, Ministarstva i Grada Šibenika da je ovo dobro i sigurno rješenje. Čuli smo prometnog stručnjaka Marušića koji je eksplicite kazao da rotor sigurnost diže na najvišu razinu. Ali Marušić smatra da bi to oduzelo 15-20 posto parkirnih mjesta ispred “Panorame” i da je to taj interes koji je ovdje prevladao, što je, ako je točno, potpuno neprihvatljivo! - rekao nam je dr. Bura.

image

Šibesnko-kninski župan Marko Jelic.
 

Niksa Stipanicev/Cropix

I na kraju, pitali smo za mišljenje i župana šibensko-kninskog Marka Jelića.

- Moj je stav ono što kaže struka. Nemam uvida u taj projekt i ne mogu suditi. Ali čuo sam što o tome misli prof. Željko Marušić, prometni stručnjak, i to mi se čini vrlo realno i vrlo dobro argumentirano. Podržavam ga kao relevantan glas struke i dajem podršku mještanima Zatona i Rasline - kratko i jasno će župan Jelić.

29. travanj 2024 10:55