StoryEditorOCM
ŠibenikJesu li pretjerali s cijenama?

Predsjednik Ceha ugostitelja Obrtničke komore Šibenik: "Je, skuplje je, ali dobro je dok se gosti žale na cijenu, a ne na kvalitetu"

Piše Ana Petrić
10. kolovoza 2023. - 14:25

Bližimo se polako drugoj polovici kolovoza i kraju ove središnje, udarne turističke sezone. Ugostitelji, iznajmljivači i obrtnici minuse i pluseve ovogodišnje sezone počeli su zbrajati, no, za donijeti zaključak je li 2019. godina i dalje ona rekordna i referentna za sve ostale sezone ili ju je ovogodišnja nadmašila, još je rano.

Teško je sumirati ovogodišnju turističku sezonu u kratkim crtama jer, sudeći po medijskim napisima, malo smo najpoželjnija destinacija, malo smo preskupi, a po nekima smo još uvijek među povoljnijim europskim destinacijama. No, Šibenik je, u svakom slučaju, pun inozemnih gostiju. Jedan oblačan dan proteklog vikenda bio je sasvim dovoljan pokazatelj koliko je turista za svoj odmor odabralo upravo Krešimirov grad, obzirom da su se zbog lošeg vremena umjesto na plaže, uputili - u grad. I dupkom ga napunili. I njegove prometnice.

No, da su cijene ugostiteljskih usluga i smještaja, kao i svega ostalog, osjetno više - ipak nije neka velika tajna. Jasni su razlozi koji su tome kumovali, a kakva je realna situacija u ugostiteljstvu i njegovim djelatnostima u Šibeniku te kako su naši ugostitelji zadovoljni dosadašnjim tijekom ovogodišnje sezone, provjerili smo s uglednim rogozničkim ugostiteljem Antom Radićem, ujedno i predsjednikom Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika.

- Sezona je, moram priznati, izazovna. Svi smo morali računati na to da je situacija ove godine zapravo dosta drugačija od prethodnih, obzirom na poskupljenje svih energenata, namirnica, nabave, pa i same konverzije eura, stoga su trenutna razmišljanja da se uspijemo održati da ne prijeđemo tu neku granicu i da ostanemo kvalitetni i cjenovno prihvatljivi. Cijene su se svakako povećale i svaki je ugostitelj morao sebi napraviti računicu u odnosu na nabavu i prodaju, na lokaciju, na svoju klijentelu, odnosno, morao je odlučiti hoće li ići s velikom cijenom pa ne prodati ništa ili manjom i prihvatljivom cijenom pa se održati i imati možda manju dobit, ali zadovoljnije goste. Kritika uvijek ima, sad je li to opravdano ili ne, nisam siguran, ali ima primjedbi gostiju na više cijene, ali to se većinom odnosi na lokale na otocima koji imaju svoj brend, imidž, koji su jednostavno skuplji i koji vjerojatno svoje cijene opravdavaju kvalitetom i smatram da takvih lokala i treba biti. Uostalom, dobro je dok se gosti žale na cijenu, a ne na kvalitetu jer smatram da je jako bitno da kvaliteta prati cijenu - priča nam Radić.

image
Nikša Stipaničev/Cropix

Što se radne snage tiče, nastavlja naš sugovornik, neki su se ugostitelji odlučili na inozemne ‘sezonce‘, no, ima i onih koji s radom krenu prije sezone pa se pokriju ‘domaćima‘.

- Moji su zaposlenici većinom domaći, evo imam samo jednog stranca ali naravno da ima ugostitelja koji su zaposlili više inozemnih radnika. Oni koji ranije otvaraju, odnosno, prije glavne sezone, oni se radnicima ‘pokriju‘ ranije, hoću reći imaju stalniju radnu snagu koja ostane duže, ali razumijem da puno kolega ne može cijelu godinu isplaćivati radnike, a raditi kratko pa uzimaju inozemne radnike, sezonce. Sve to ovisi od ugostitelja do ugostitelja, svatko naravno ima svoju politiku zapošljavanja i rada i isplaćivanja, a plaće u ugostiteljstvu su se povećale obzirom na skup život. Što se tiče broja gostiju u našoj županiji, točne brojke zaista ne znam, ali znam da ih zaista ima. Ne znamo ni koliko će i postsezona trajati, hoće li se obarati ti neki rekordi posjećenosti ili ne, ali evo ja sam zadovoljan. Činjenica je da su vremena teška, teži je standard života, a takujin možda i ne može više pratiti svačije želje. Meni, svim ugostiteljima, pa i cijeloj Hrvatskoj mislim da je najvažnije da ne pokvarimo kvalitetu, odnosno da ju održavamo na razini koju imamo. Vidim da smo malo na tapeti ovu sezonu što se tiče cijena, ali nemamo mi tu što puno, nemamo se čega bojati. Iz iskustva znam da ima puno mjesta i gradova po mediteranskim zemljama koji plasiraju gostima loše proizvode i nas ‘šišaju‘ cijenama, a na nekim našim mjestima gdje se određene usluge i proizvodi plaćaju skuplje, to je stvar izbora hoćete li tamo ići ili ne. Uostalom, oni koji zaista s cijenama pretjeruju i koji za nju ne nude ono što bi trebali, njih će tržište i konkurencija pregaziti. Takav je i život - ističe predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika.

Na pitanje što smatra najvećim izazovom za šibenske ugostitelje, Radić odgovora kako je to upravo održavanje cijene i kvalitete te dodaje da, ako se to poštuje i njeguje, problema nema.

- Treba uvijek pratiti stanje, goste, ukupno kretanje u okruženju i zemlje odakle nam gosti dolaze, ali nešto na što mi ne možemo utjecati su, kažem, cijene energenata i kvalitetnih namirnica čije su cijene zaista otišle u nebesa. Svaki ugostitelj treba sam procijeniti koliko nešto može naplatiti, a da bude dobro i njemu i gostu. Ne može se, doduše, ni dati vrhunski pijat u restoranu za male novce, toga nema nigdje. Šibensko – kninska županija ima puno obiteljskih lokala koji imaju tradiciju 20, 30, 40 godina i to je garancija za jednu dobru gastronomsku županiju, što sada jesmo i što želimo biti i dalje. Bitno je da kao županija uvijek radimo na kvaliteti, možda ovu godinu nećemo ostvariti neke rezultate koje su ljudi htjeli, očekivali ili planirali, ali dugoročno će se to sve namiriti i doći na svoje - zaključuje Ante Radić. 

25. veljača 2024 03:24