StoryEditorOCM
ŠibenikOTKRIVAMO

Novi zamah šibenske poduzetničke zone: Britanci dolaze zbog Brexita; Tvrtke s otoka traže nove adrese za biznis u Europskoj uniji - preko zone Podi

Piše Katarina Rudan
17. srpnja 2019. - 12:05

Pitate me zašto idemo na zonu Podi? Evo zašto! Zato što je infrastrukturno uređena, ima dovoljno struje, vodu, kanalizacijski sustav, telefon, blizu je autoceste i zato što je, u odnosu na neke druge, zaista dobra. S obzirom na to da širimo proizvodnju, pogon u Utorima Gornjim postao nam je pretijesan i odlučili smo kupiti parcelu na zoni i kompletnu proizvodnju preseliti na Pode. Parcela je veličine 3500 metara četvornih, a hala će biti oko 1300 metara četvornih. Bit će tu i novih strojeva i centara za obradu, pa će trebati i novih ljudi, rekao nam je u telefonskom razgovoru Petar Melvan, vlasnik tvrtke Kamen zid sa sjedištem u Drnišu, koja je osnovana 1994. godine. Glavne djelatnosti tvrtke su prerada, rezanje i oblikovanje kamena za oblaganje građevina u čemu imaju višegodišnje iskustvo i kvalitetu, te dugogodišnje iskustvo u restauraciji i obnovi starih kamenih građevina. Trenutno zapošljavaju četrdesetak radnika, a kad dođu na Pode - bit će ih i više.

Sličnim riječima o razlozima prelaska na zonu Podi i preseljenju svoje proizvodnje iz pogona u Bilicama govori i vlasnik obrta Šibenik aluminij Marko Aužina. Dodaje još neke detalje.

- Kupio sam parcelu od 2500 kvadrata, što mi je dovoljno za napraviti halu u koju ću preseliti i proširiti proizvodnju. Nisam još počeo gradnju, još sam u pripremana. Više od 20 godina radimo u Bilicama, a sad su se i okolnosti promijenile. Neki susjedi su se zadnjih godina počeli baviti turizmom i meni više nije primjereno da se u takvom okruženju lupa, brusi ili pila. Može se, nitko mi ne brani, ali nisu uvjeti isti kad sam 1999. godine počeo i danas. Zašto sam odabrao Pode? Prvo, cijena zemljišta je povoljna, a drugo s obzirom da se radi o proizvodnoj djelatnosti Grad Šibenik daje pogodnosti i oslobađa nas plaćanja komunalne naknade, govori Aužina. Njegova tvrtka bavi se izradom i montažom PVC i ALU stolarije: rade ulazna vrata, balkonska vrata, klizne i harmo stijene, grilje, rolete i garažna vrata, a prisutni su na području cijele Šibensko-kninske, Zadarske i Splitsko-dalmatinske županije.

Šest novih pogona

Uz Kamen zid i Šibenik aluminij, na Podima se gradi ili će gradnja ubrzo početi još četiri pogona. Najdalje je otišla tvrtka Skelin Mont, koja u susjedstvu, bolje reći preko puta, već postojećeg pogona tvrtke gradi novi poslovni prostor. S obzirom na to da je tvrtka postala lider na tržištu ALU i PVC stolarije i konstrukcija, da je prisutna na domaćem i stranim tržištima, vlasnik tvrtke Ivica Skelin, kupio je krajem prošlegodine parcelu nešto veću od 11 tisuća kvadrata na kojoj se gradi moderni proizvodni pogon za aluminijske konstrukcije u vrijednosti 17 milijuna kuna i prostire se na 3.500 metara četvornih. Skelin Mont d.o.o. u "starom“ pogonu zapošljava oko 100 radnika, a ova nova investicija omogućit će zapošljavanje još 20-ak te omogućiti širenje tržišta koje već sad obuhvaća Hrvatsku, Sloveniju, Austriju i druge susjedne zemlje.

Tvrtka Media Link vlasnika Krešimira Mrčele, koja se bavi TV produkcijom, gradi poslovni objekt veličine 550 četvornih metara na parceli od 3.000 kvadrata.

– Riječ je o još jednom proizvodnom pogonu u kojem će Media Link, odgovarajući na poslovne ponude, uložiti u proširenje poslova prema proizvodnji telekomunikacijskih sistema za broadcast industriju. Desetak zaposlenih u novom će pogonu proizvoditi sustave za pokretanje satelitskih antena za opremanje reportažnih vozila različitih namjena, kazao nam je direktor Poduzetničke zone Podi, Jakov Terzanović.

Na Pode prelazi i obrt Zamak iz Šibenika koji se bavi prodajom keramike i ALU i PVC stolarije i laminata, te stolarskim poslovima. I konačno, tvrtka Sense Esco, koja je prije nekoliko godina kupila parcelu, počinje izgradnju bioenergane i proizvodnju biomase od komine, ostataka rezanja vinove loze i masline, te drugih ostataka od drveta.

Zanimanje Engleza

Za dolazak na Pode, na kojima danas posluje 37 poduzeća s ukupno oko 1300 zaposlenih radnika, zanimanja potencijalnih ulagača ima. Pode obilazi domaći, ali i strani svit. Ono što je postalo "in" zadnjih četiri, pet mjeseci je interes poduzetnika iz Velike Britanije, Škotske i Sjeverne Irske.

- Zbog svega što se događa oko i s Brexitom, nije im poznato kakvi će gospodarski odnosi između Velike Britanije i Europske unije biti kad se definitivno rastanu, poduzetnici s Otoka – kako ih nazivamo – žele istražiti mogućnosti ulaganja svojeg kapitala i otvaranja pogona u nekoj od zemalja članica EU. Tako su došli i do Hrvatske, pa i naše zone. Imali smo već nekoliko posjeta potencijalnih ulagača koji dolaze samostalno, preko agencija ili posrednika, ili im našu zonu preporuče u Ministarstvu gospodarstva. Naravno da vam iz posve razumljivih poslovnih razloga ne mogu reći o kojim tvrtkama je riječ. Mogu reći samo to da se radi o proizvodnim poduzećima koja imaju prepoznatljiv brend. Što će od svega biti, vidjet ćemo!, kaže Terzanović i ne skriva iskrenost:

- E, kad bi barem jedan od njih došao, bio bi to veliki uspjeh, reče.

Tko zna što se iza brda valja, rekao bi naš narod, živi bili pa vidjeli. Svakako, tko god pokaže interes i ozbiljnu namjeru za kupnju terena u zoni, slobodnih parcela ima. Uz glavnu prometnicu u zoni, dužine 1,1 kilometar, još je oko 300.000 četvornih metara u potpunosti infrastrukturno opremljenog terena koji čeka nove ulagače.

Spoj na autocestu

– To znači da u svakom trenutku možemo zadovoljiti potrebe potencijalnih investitora, te im prodati najmanje 2500 kvadrata pa do stotine tisuća, ako im je potrebno. Mislim da smo bili poprilično mudri kad smo unaprijed državi slali zahtjeve za proširenjem zone dok još nismo popunili postojeće. U ovom trenutku već je zauzeto oko 1,2 milijuna kvadrata terena, a u vlasništvu Grada Šibenika je još oko milijun kvadrata. Uvjete ulaska u zonu od njezina osnivanja 2007. godine do danas nismo mijenjali, a to je u poslovnom svijetu jako bitno. Cijena četvornog metra zemljišta iznosi pet eura, apsolutno preferiramo proizvodnu djelatnost, koja je maksimalno oslobođena komunalnih davanja, kaže Terzanović.

Devedeset posto djelatnosti u zoni su proizvodna i servisna. Najviše je zastupljena strojna obrada metala, plastike i aluminija. Zona je potpuno infrastrukturno uređena, relativno je blizu autoceste, luke i grada, a među prvim je zonama u Hrvatskoj koje su spojene na sustav odvodnje, što je ogroman plus.

Ono što je posebno važno za vlasnika zone, Grad Šibenik, poduzetnike koji na zoni posluju i one koji će sutra poslovati je direktna povezanost zone s autocestom. Naime, postojeće prometnice koje povezuju zonu, koja se prostire na oko 5,5 milijuna kvadrata ili 550.000 hektara, prolaze kroz naseljena mjesta, a put koji kamioni i šleperi moraju prijeći da bi došli do Poda, i s istočne i zapadne strane, dug je oko 13 kilometara. Stručnjaci koji su radili elaborat stoga smatraju kako je najefikasnije za razvoj zone sagraditi poseban čvor na autocesti koji će se zvati Šibenik – Podi. S takvim mišljenjem slaže se i Terzanović te naglašava da direktan spoj Poda na autocestu definitivno može doprinijeti dolasku novih investitora u Šibenik.

Najava iz HAC-a: Čvor Šibenik-Podi do 2022.

Da su Hrvatske autoceste ozbiljno krenule u projekt čvora Šibenik-Podi, potvrđuje njihovo očitovanje na pitanja koja smo im uputili. U njemu navode da su 23. travnja 2018. Hrvatske autoceste d.o.o. sklopile ugovor "Usluga novelacije projektne dokumentacije i provedba upravnog postupka za čvor Šibenik-Podi na autocesti A1 Zagreb-Split-Dubrovnik“ s projektantom "Rijekaprojekt“ d.o.o.
- Tehničko rješenje obuhvaća izgradnju dva cestarinska prolaza s objektima naplate i izgradnju spojne ceste do izvedenih prometnica nižeg ranga, odnosno do ulaza u gospodarsku zonu Podi u duljini oko 900 metara. S obzirom na to da je potrebno izgraditi čvor na autocesti sa spojnom cestom do izvedene infrastrukture nižeg ranga kako bi se ostvarila prometno - funkcionalna cjelina, za potrebe upravnog postupka sklopljen je Sporazum o reguliranju međusobnih odnosa, jer se zahvat prema prostornom planu sastoji od dva dijela: čvora kao točkastog elementa autoceste i spojne ceste planirane kao državne ceste, navode u očitovanju. Do sada je, navode dalje, izrađena procjena zahvata na okoliš i dobiveno je rješenje da nije potrebna provedba studije utjecaja na okoliš. Izrađen je i idejni projekt te je podnesen zahtjev za ishođenje lokacijske dozvole. Procjena vrijednosti izgradnje prema idejnom rješenju je oko 50 milijuna kuna, a početak izgradnje planira se u drugoj polovici 2020., a dovršetak u 2022. godini.

Grad ulaže 10 milijuna kuna

U rujnu će, kaže Trezanović, najvjerojatnije biti objavljen natječaj za izvođača radova na daljnjem infrastrukturnom te hortikulturnom uređenju zone. Grad Šibenik je početkom ove godine za projekt "Izgradnja infrastrukture u poduzetničkoj zoni Podi“ vrijedan 10,1 milijuna kuna, dobio 7,6 milijun kuna bespovratnih sredstva iz Europskog fonda za regionalni razvoj, što je 75 posto vrijednosti investicije. Izgraditi će se 607 metara prometnice širine sedam metara s elektro i komunikacijskom infrastrukturom, javnom rasvjetom, vodoopskrbom i odvodnjom što će aktivirati novih 230.000 kvadrata zone i omogućiti otvaranje novih tvrtki. Uredit će se oko 40.000 kvadrata zelenih površina na koje će se posaditi autohtono mediteransko bilje, a u svrhu poboljšanja vidljivosti zone, osobito s autoceste A1, izgraditi će se veliki trostrani reklamni pano mega-dimenzija 12x5 metara. Rok za realizaciju projekta je 19 mjeseci.

25. travanj 2024 02:19