StoryEditorOCM
ŠibenikDOBAR POSAO

Novi vlasnici šibenske Tvornice aluminija, slovenska Impol grupa, planiraju TLM usmjeriti i prema profitabilnoj automobilskoj industriji: Šibenik se budi, radit će i za Ferrari i za Audi...

16. srpnja 2018. - 20:43

Aluminijska industrija u Šibeniku vjerojatno nikada više neće zapošljavati 6000 radnika, koliko ih je imala potkraj 80-ih godina prošlog stoljeća zajedno sa svojim pogonom za finalizaciju u Omišu (Omial). Promijenile su se okolnosti, tehnologije, zahtjevi tržišta... Ali ima razloga očekivati da bi aluminij mogao ponovno biti ključni čimbenik gospodarskog razvoja Šibenika i šibensko-kninske županije. Pogotovo jer novi vlasnici šibenske Tvornice aluminija, slovenska Impol grupa, planiraju TLM usmjeriti u dobroj mjeri prema profitabilnoj automobilskoj industriji.

Impol grupa iz Slovenske Bistrice ušla je u TLM 2016. najprije kao zakupac, da bi u listopadu 2017. i formalno, na dražbi, kupila TLM Aluminium u stečaju za 73 milijuna kuna, iako je početna cijena bila samo jednu kunu. Počeli su s 208 radnika u Valjaonici TLM-a, a danas Impol-TLM ima nešto više od 400 zaposlenih. Prvi "slovenski" svitak iz šibenskog Impol-TLM-a izišao je zadnjeg dana u ožujku 2016., ali je veliki požar na ključnom stroju, toplom valjku, potkraj svibnja 2016. bio pravi šok za zakupca koji je ubrzanom dinamikom provodio restrukturiranje i renoviranje Tvornice u Šibeniku. Trebala su puna tri mjeseca da bi se sanirala šteta od pet milijuna eura.


Legura AA 5xxx


U svakom slučaju, 2017. Impol-TLM proizveo je 71 tisuća tona aluminijskih proizvoda, a u ovoj, 2018., plan je 94 tisuća tona, da bi do kraja 2025., kako najavljuje direktorica Impol-TLM-a Marijana Lažeta, u Šibeniku planirali realizirati 200.000 tona aluminijskih proizvoda.

Potkraj ove godine šibenska Tvornica počinje se opremati za potrebe proizvodnje dijelova za automobilsku industriju, što bi trebala biti i budućnost Impol-TLM-a. Koliko je to realno u nekom kratkoročnom razdoblju, koliko će biti investirano u opremu i što će to značiti za Šibenik i Impol u cjelini, pitali smo Marijanu Lažetu.

– Automobilska industrija uglavnom zahtijeva trake debljine od 1 do 6 mm. Kako bismo zadovoljili njihove potrebe, uložit ćemo u trakovno-formatnu liniju (slitting line). Investicija je već u tijeku i očekuje se da će biti dovršena do kraja 2018. godine. S tim proizvodima moći ćemo pridobiti kupce automobilske industrije koji traže proizvode izrađene od legura AA 5xxx, koje su pogodne za konstrukcijske dijelove za automobile – ističe direktorica Impol-TLM-a.

Najavljuje i ulaganje u potisnu peć za homogenizaciju, što će, kako napominje, povećati volumen proizvodnje toplo valjanih traka. Za realizaciju proizvoda izrađenih od legura AA 6xxx (legure pogodne za vanjske dijelove automobila jer je materijal prikladan za oblikovanje), Impol TLM mora se dodatno opremiti.


Pogreške nedopustive


– U tu svrhu namjeravamo kupiti novi hladni valjak za EDT procese valjanja i novu liniju za žarenje i gašenje. Predloženi investicijski ciklus trebao bi biti završen u roku od 5 do 10 godina – objašnjava Lažeta planove tvrtke.

– Krajem 2018. godine Impol-TLM će proizvoditi proizvode pogodne za konstrukcijske dijelove automobila, na primjer toplinske štitove, konstrukcijske trake i limove. A što se tiče tržišta, odvijaju se dogovori za suradnju s mnogim proizvođačima automobila – pomalo oprezno kaže Lažeta, ne otkrivajući konkretne potencijalne kupce.

– Suradnja s automobilskom industrijom tvrtki donosi stabilnost, budući da su proizvođači skloni zaključiti dugoročne ugovore. Suradnja s proizvođačima automobila daje tvrtki dobru reputaciju u industriji. Pritom treba napomenuti da automobilska industrija zahtijeva besprijekornu kvalitetu, a pogreške su nedopustive. Stoga ćemo u idućem razdoblju veliku količinu energije usmjeriti na stabilizaciju procesa i razvoj kvalitete – poručuje Lažeta.

Nema u Impolu euforije, nema bombastičnih najava ni obećanja o iskoraku na svjetsko tržište automobilske industrije, važe se svaka riječ, odmjerava se svaka izjava. Stjecanje kupaca iz industrije automobila će, kažu, biti postupno, ali s ciljem intenzivnog povećanja postotka prodaje u tom segmentu.

– Impol-TLM uključen je u različite postupke valjanja unutar Impol grupe – napominje Lažeta. – S jedne strane, Impol-TLM bit će najvažniji proizvođač toplo valjane trake za daljnju obradu unutar drugih tvrtki u Impol grupi, a s druge strane razvijat ćemo proizvode koji će biti prikladni za zahtjevne industrije kao što je automobilska industrija. Zbog veličine industrijske zone, postoje velike mogućnosti daljnjeg širenja programa, ali moraju biti obuhvaćeni i drugi uvjeti: tržišne prilike, postizanje potrebnih standarda kvalitete, sudjelovanje zaposlenika i lokalne zajednica i drugo – oprezno kaže direktorica Impol-TLM-a, svjesna da je bolje najavljene planove premašiti nego s njima sasvim podbaciti.


Dobrodošao Rimac


U ovom trenutku tvrtka je fokusirana na proizvodnju za koju je opremljena i kapacitirana, uz postupno ulaganje u nove proizvodne linije koje će omogućiti konkurentnost njihovih proizvoda i na iznimno zahtjevnom tržištu autoindustrije. Tijekom dvije protekle godine otkako je u TLM-u, Impol je u Šibeniku investirao oko 100 milijuna eura, a do 2025. planiraju uložiti dodatnih 80 milijuna eura u modernizaciju valjaonice i nove presaoničke kapacitete. Impol grupa već niz godina proizvodi dijelove za automobilsku industriju i ostvaruje uspješnu poslovnu suradnju s Audijem i Ferrarijem, kako je to nedavno novinarima kazao izvršni direktor kompanije Andrej Kolmanić, a krajem ove godine u tu proizvodnju ulazi i šibenski Impol-TLM.

Slovenci iznimno puno investiraju u obrazovanje i inovativnost, radi čega organiziraju i simpozije, te ne kriju kako bi na jednom takvom simpoziju rado vidjeli i Matu Rimca, hrvatskog inovatora i poduzetnika, osnivača i direktora tvrtke Rimac automobili, vlasnika superautomobila, hibrida Concept One. Bilo bi pretenciozno reći da bi jednog dana na prostoru bivšeg TLM-a mogao biti i pogon Rimčeve tvrtke, ali tko zna...
 

25. travanj 2024 04:45