StoryEditorOCM
ŠibenikŠibenik

Neizvjesna sudbina Bašićeva projekta: konzervatorske smjernice kontra elevatora u dvojnim bedemima

28. siječnja 2019. - 14:20

Aktualna šibenska vlast na čelu s gradonačelnikom Željkom Burićem ne odustaje od projekta elevatora, pokretnih stuba na tzv. cesti spasa koja je u prošlosti unutar dvostrukih gradskih zidina, kao dijela jedinstvenog fortifikacijskog sustava, povezivala Tvrđavu sv. Mihovila s obalom, premda se u nedavno izrađenom elaboratu konzervatorskih i restauratorskih smjernica jasno predlaže konzerviranje i održavanje zatečenog stanja.

Autor projekta elevatora u dvostrukim gradskim bedemima je poznati zadarski arhitekt i akademik, rođeni Murteranin, Nikola Bašić i svoju je ideju gradskoj upravi predstavio još prije 14 godina. Iako su Bašićeve pokretne stube bile zanimljive i privlačne gotovo svim gradonačelnicima koji su se tijekom tog razdoblja mijenjali na vlasti, projekt se godinama nije micao s mrtve točke. U međuvremenu su i šibenski konzervatori bili podijeljeni oko takve intervencije u fortifikacijskom kompleksu, jer je dio njih smatrao da je ona previše invazivna te da narušava spomeničku vrijednost bedema.

Zatražili elaborat

Zbog toga je aktualna gradska uprava od Hrvatskog restauratorskog zavoda zatražila izradu elaborata konzervatorskih i restauratorskih smjernica, koji je nakon obavljenih istražnih radova i analiza dovršen u studenom prošle godine. U međuvremenu elaborat su potvrdili i u Konzervatorskom odjelu u Šibeniku, a ovih dana Burić se sa svojim zamjenicima Danijelom Miletom i Paškom Rakićem sastao s arhitektom Nikolom Bašićem i pročelnicom Konzervatorskog odjela u Šibeniku Angelom Bujas kako bi se dogovorili što i kako dalje.

 

 

– Hrvatski restauratorski zavod u svom je zaključku predložio da se konzervira i održava zatečeno stanje, što je značajno smanjilo intervencije u dvostrukim bedemima u odnosu na ono što nudi urbani eskalator. Idejno rješenje gospodina Bašića je dovedeno gotovo do razine idejnog projekta, a dogovor je da se eskalator pokuša uglaviti unutar zadanih konzervatorskih smjernica – kazao je dogradonačelnik Mileta.

Rok do kada bi se trebalo znati može li se i kako projekt urbanog elevatora uskladiti sa zadanim smjernicama ili ne, nije određen, kaže Mileta i dodaje kako je Bašićev projekt kao spoj suvremenosti i baštine vrlo zanimljiv aktualnoj gradskoj upravi te će ona nastojati "jahati" na tomu. Ističe kako je riješen i najveći dio vlasništva unutar dvojnih bedema, osim jedne čestice od oko 80 metara četvornih koja ima čak pet vlasnika s kojima još nije postignut dogovor.

Trasa za žičaru

Mileta je otkrio i da se radi i na utvrđivanju trase za žičaru koja bi spajala Tvrđavu sv. Mihovila s Tvrđavom sv. Ivana. Naime, elevator u dvojnim bedemima i sustav žičara koje bi spajale sve tri kopnene gradske utvrde te vaporeti kao veza s četvrtom tvrđavom – Sv. Nikolom na ulazu u Kanal sv. Ante, cjeloviti je projekt arhitekta Nikole Bašića koji je mišljen kao sustav alternativnoga javnog prijevoza kojim bi se koristili i građani, a ne samo turisti. Elevator u dvojnim bedemima bila bi tako tek prva faza tog velikog projekta.

26. travanj 2024 00:36