StoryEditor
ŠibenikSitno brojimo

Na početku tjedna samo 110 gostiju: Stotine su ove godine dobrodošle kao tisuće prijašnjih sezona

Piše Branimir Periša
4. lipnja 2020. - 11:34
Rijetke ptice ove predsezone: njemački turisti na putu za plažu Banj  Dino Karađole

Kako god da okreneš, prebrojavanje turista nama u Dalmaciji je suđeno, pa se tako i Dino Karađole, direkor TZ Grada Šibenika za vrijeme našeg razgovora prenuo, skočio sa sjedalice na štekatu i mobitelom fotografirao rijetke ptice selice ove godine - njemačku obitelj na odmoru, kako oboružana šugamanima i ostalim što treba za plažu, odmiče Kalelargom put Banja. Stotine su u ovogodišnjoj sezoni, sluđenoj pandemijom koronavirusa, dobrodošle kao inače tisuće, a toga dana, u ponedjeljak, Karađole je izvijestio da je na šibenskom području brojkom i slovima, bilo 110 gostiju, najviše Nijemaca! Mahom u auto kampu AM Adria parka, nekadašnjeg "Solarisa", a otvoren je i njihov hotel "Jure", gdje je također bio pokoji turist. Mi smo snivali i planirali doživjeti najbolju sezonu ikad, a epidemija je naposljetku odlučila i sada preostaje jedino spasiti što se dade.

Zajedno s Karađolom, sugovornica nam je bila Željana Šikić, direktorica županijske TZ, a povod za razgovor je reorganizacija poslovanja, pa i ukidanje izvjesnog broja turističkih zajednica, u svjetlu novoga Zakona koji je stupio na snagu prvoga dana ove godine.

Stvar nije nova, ali se, barem kada je riječ o turizmu podgrije uvijek na početku sezone, pa je primjerice, u svome nedavno objavljeno tekstu na stranicama "Slobodne Dalmacije" naša dopisnica Vedrana Stočić izvijestila o nezadovoljstvu tamošnjih turističkih djelatnika, koji su na sjednici skupštine TZ, jedne od ukupno 17 iz sastava županijske TZ prihvatili novi statut i logo. Nisu zadovoljni ni s jednim niti drugim i smatraju ih nametnutim, međutim nije im bilo druge, jer tako nalaže novi Zakon.

- Prvotna zakonska incijativa iz resornog ministarstva bila je da se ukine 30-tak posto od ukupno 333 turističke zajednice i reorganizira sustav, no za vrijeme priprema zakonskog prijedloga ipak se došlo do toga da se one mogu udruživati formalno i neformalno, podsjeća Željana Šikić.

Na korist lokalnim

Očekivalo se kako će se formalnim udruživanjem turističkih zajednica smanjiti njihov broj, no ovo zbog čega negoduju u Rogoznici, odnosi se na promociju destinacije i to županije, kao zajedničkog prostora, premda je to dobrodošla zakonska promjena. Od prvog dana 2020. naime, regionalna turistička zajednica jedina ima zakonsku zadaću provoditi marketinške aktivnosti. Osim županijskih TZ, to je također posao turističkih zajednica gradova i općina s više od milijun komercijalnih noćenja, no opet uz suglasnost županijske TZ.

Kako napominje Šikić, taj odnedavno silom zakona centralizirani destinacijski marketing županijska TZ započela je ionako prije nekoliko godina. Razvijen je primjerice, destinacijski turistički proizvod poput mreže biciklističkih staza na području županije, zatim brend Dalmatia Šibenik... Neke stvari, govori, nisu obvezujuće, no prema njezinome sudu, nova situacija u djelokrugu poslova turističkih zajednica u odnosu na stožernu, županijsku, svakako je "win-win", na korist lokalnim turističkim zajednicama. U tom procesu, pored svoga logotipa, županijska TZ definirala je iz njega izvedene oznake i za sve ostale, s pravom držeći da bi zajednički vizuali doprinijeli prepoznatljivosti zajedničkog, županijskog prostora i njegove turističke ponude.

Imamo zajedničke projekte poput brendiranja obiteljskog smještaja sa vizualom županijske TZ, a po istom načelu razvijamo i "Hike", odnosno program pješačenja u prirodi, sa svima na našem prostoru zajedničkom turističkom signalizacijom. I web platforma županijske TZ, nastavlja Šikić, sadrži podstranice lokalnih zajednica, što je dobro jer su isti koncept i vizuali. Kada provodimo on-line oglašavanje, ili na stranicu postavljamo banere, ne treba do određene destinacije ići posredno, nego se do stranice svake turističke zajednice dolazi najkraćim načinom, samo s jednim klikom na njezin ravnopravno istaknut naziv. Svakako, nema nimalo potrebe da se neracionalno troši novac, kada je takav način svima na dobrobit, zaključuje Željana Šikić.

A u pogledu Rogoznice, tamo su uvijek bili vrijedni i postizali dobre rezultate u turizmu. Njihove specifičnosti i dalje će biti isticane, ostaje im i pravna osobnost turističke zajednice, a sada je samo stvar da svi zajedno, pa tako i oni, u većoj mjeri nego dosad prihvatimo županijski prostor kao zajedničko turističko odredište, dodala je.

Nema konfuzije

- Centralizacija marketinga svakako je bolja. Više nema konfuzije na kakvu su nam se i gosti običavali požaliti, dopunjuje Dino Karađole. Mi smo ovdje, u županiji sa sto tisuća stanovnika ipak premalena sredina, čak je i Dalmacija kao regija malena u svjetskim okvirima. Ovo je dobar model, puno bolji nego da svatko nastupa pojedinačno; sada županijske TZ postaju destinacijske organizacije u menadžmentu i prema vani upravljaju cjelokupnim marketingom.

Na području Grada Šibenika četiri su mjesne, samostalne tz zajedno sa šibenskom, nastavlja Karađole i one bi po novom modelu udruživanja trebale prijeći pod krov TZ Šibenik. Međutim, ukoliko dođe do toga, ništa se neće dogoditi u pogledu njihove samostalnosti, koncepcije i dosadašnjeg upravljanja vlastitim novcem. Sve su one potrebne u svojim sredinama, pokretači su turističkog napretka i kulturnog života, napominje Karađole.

Ideja je bila, nadopunjuje Šikić, da se na području zemlje ukine 15 tz, a od čega na području ŠKŽ čak pet. To su tri na području Grada Šibenika i TZ Jezera, međutim zakon je naposljetku ipak propisao da postojeće organizacije ostaju, pa i spomenute mjesne koje su bile na udaru, s tim da se zabranjuje osnivanje novih. Glavni kriterij da i dalje opstanu, ostaje zapravo, financijska samodostatnost, no to se ove godine neće razmatrati, naglašava Željana Šikić.

Ako se turistička zajednica ne može sama finacirati iz ukupnih sredstava, ukida se. No, ukoliko iza sebe ima lokalnu samoupravu koja je želi podupirati nadomirujući joj troškove za administraciju i provedbu programa, tada će nastaviti s radom i to je model po kojem ministarstvo turizma pretpostavlja da će se neke turističke zajednice gasiti. Čak su u smislu financijske opstojnosti, upitnije izvjesne županijske i gradske, nego turističke zajednice u nekim mjestima, završila je s interesantnim podatkom Željana Šikić.

item - id = 1024711
related id = 0 -> 1134990
related id = 1 -> 1134424
26. listopad 2021 08:35