StoryEditorOCM
ŠibenikTEKUĆA ENIGMA

Muke stanara u Šibeniku: ‘Ugradili smo vodomjere u stanove, a stižu nam računi kao za tvornicu!‘

Piše Branimir Periša
11. prosinca 2022. - 15:21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrtoglavi iznosi računa za vodu, k tome odnedavno 30-ak posto skuplju za potrošače šibenskog “Vodovoda i odvodnje” d.o.o. doslovce guše stanare zgrade u Ulici svetog Jerolima broj 10, probijajući u nebo potrošnju prosječnih domaćinstava. Naročito zadnjih godinu dana računi su učestalo veći 80-100 posto, premda je instalacija unutar zgrade u cijelosti ispravna.

- Sve je suho kao barut, a mjerila u stanovima su točna u decilitar - tvrdi Miro Petković, predstavnik stanara, koji od svih drži neugodni rekord s iznosom računa od čak 908 kuna u kolovozu za tročlanu obitelj!

image

Petkovićevo domaćinstvo je u kolovozu potrošilo realna 23 prostorna metra vode, a ‘Vodovod je obračunao čak 57

Niksa Stipanicev/Hanza Media

Da stvar bude gora ili barem zasad zagonetnija, svi stanari te zgrade s 22 stana na Meterizama izgrađene 1991. uveli su o vlastitome trošku 2019. godine individualna ili sekundarna, digitalna mjerila vode. Za posao su angažirali provjerenu dansku tvrtku sa sjedištem u Zagrebu već godinama prisutnu na hrvatskom tržištu. Njima plaćaju i vrlo pristupačnu godišnju naknadu za očitanje potrošnje GPRS uređajem koje tvrtka mjesečno dostavlja šibenskom “Vodovodu”. U svakom trenutku, i stanari su u mogućnosti pratiti na internetu koliko troše vode.

’Telac po glavac’

Nezadovoljni prethodnim (pre)visokim računima stanari su se na ugradnju odlučili baš zato da bi plaćali jedino onoliko koliko potroše, umjesto kolektivističkog načina obračuna “telac po glavac” iz socijalizma važećeg u velikoj većini šibenskih zgrada podignutih prije novog Zakona o gradnji. Taj propis, usklađen s naraslim potrošačkim pravima obvezuje investitore stambenih objekata na ugradnju individualnih mjerila vode i na snazi je 20-ak godina.

image
Niksa Stipanicev/Hanza Media

No, opravdana i zakonom zajamčena težnja stanara s Meteriza nikako da se ostvari. Ukliještila se između potrošnje očitane na njihovim mjerilima i količina zabilježenih na glavnom mjerilu zgrade. Ono pripada “Vodovodu” i odlučujuće je prilikom obračuna tako da razliku u očitanim količinama distributer raspodijeli na sva domaćinstva u zgradi.

- To pravo “Vodovodu” kao jedinom operateru nitko ne osporava, no, kako je moguće da su razlike između potrošnje stanova i konačnog stanja na glavnom mjerilu dvostruko veće? Čak toliko - nastavlja Petković - da se u cijeloj zgradi, prema “Vodovodu” u kolovozu pojavila razlika čak od 387 prostornih metara vode!? Kao da nam u stanovima radi tvornica aluminija - u nevjerici je Petković.

Za ilustraciju, njegovo je domaćinstvo u kolovozu potrošilo realna 23 prostorna metra vode, a “Vodovod” je obračunao čak 57, vidljivo je na računu! Ta se famozna voda tehnički naziva “rasipnom” a gubitak distributer stavlja na dušu stanarima i dakako - naplaćuje.

image

Račun koji je šokirao obitelj Petković

Niksa Stipanicev/Hanza Media

Petković tvrdi kako mu ništa ne pomaže uvjeravati referente “Vodovoda” da je s instalacijom u zgradi sve u redu i da bi imali gadnu štetu ako bi u jednom mjesecu uistinu iscurilo čak 387 kubika vode; sve se nastavlja dalje, pa dokle ide u toj igri živaca.

Pogled svisoka

- Ukoliko su instalacije ispravne, tada zgrade koje uvedu sekundarna mjerila troše u prosjeku, 30 posto vode manje. Jasno, stanari se u tom slučaju potrude za ispravnost česma i drugih trošila vode, a rasipna voda u našem primjeru ne bi trebala biti veća od 10-ak kubika mjesečno. I to ne zato što negdje istječe, nego jedino zbog razlike od nekoliko dana u obračunima “Vodovoda” i tvrtke koja održava i očitava naša i mjerila - kaže Miro Petković. Nasuprot tome, u njihovoj zgradi otpočetka nisu zadovoljni, nego naprotiv, imaju neprihvatljivo veliku potrošnju, prema čemu se kaže, u “Vodovodu” odnose svisoka, drskom nonšalancijom.

Koliko mu je poznato, većina stanara stisne zube, poput njega i plaća te račune jer strahuju od ovrha. Svi su neprikosnovenom monopolistu za lijepe oči poklonili po nekoliko tisuća kuna od početka godine i još više otkako su investirali u vlastita mjerila.

- Sada, međutim, količina rasipne vode počinje padati - napominje Petković, uvjeren da je to zato što su se u “Vodovodu” suočili s njihovim sve glasnijim protestima. Međutim, u pitanju je i ustaljeni obrazac, u najmanju ruku zanimljiva pojava: rasip će opadati sve do travnja, a onda opet rasti, s enormnom kulminacijom tijekom ljetnih mjeseci, kao i prije. Pa kako je to onda s našim cijevima? Malo valjaju, pa ne valjaju, onako, same od sebe? - ironičan je Petković, prenoseći sve čvršće uvjerenje stanara da ih se namjerno zakida i od njih naplaćuje dio troškova vode na gradskim kupalištima, premda je to teret gradskog proračuna. Nemaju drugog objašnjenja niti im ga tko zasad nudi, ma koliko zvučalo fantastičnim.

Spremaju tužbu

Sada je to prevršilo mjeru te pripremaju dokumentaciju za tužbu DORH-u, izravno potaknuti najsvježijim događajem povezanim s glavnim mjerilom njihove zgrade. Kada reklamacije nisu pomogle, Petković je, veli, podnio zamolbu za baždarenjem glavnog mjerila, no ubrzo ju je povukao, jer je u međuvremenu, kaže slučajno, utvrdio da “Vodovod” izdaje račune s izmijenjenim stanjem potrošnje na glavnom mjerilu. Sa svega tristotinjak “kubika”, a k tome, jedan od terenskih radnika “Vodovoda” kazao mu je, pomalo i posprdno “da se firma ionako ne obazire na mjerila stanara.” Drugim riječima, veli Petković, kako god da okreneš, mjerio ti i sto puta, bit će onako kako odredi “Vodovod”. Makar bilo proizvoljno, nitko ne može razuvjeriti stanare te zgrade.

- Kako sada tih 300 “kubika” kao novo stanje mjerila, ako je 1. veljače ove godine, tada promijenjeno i baždareno mjerilo bilo na broju 610, a do danas je zgrada trošila? Što se s time namjeravalo postići, neka utvrdi sud i nezavisni vještaci. To samo dodatno pobuđuje naše sumnje, odlučan je Petković. Ili sud, ili sporazum nas stanara i “Vodovoda”; bude li dobre volje s njihove strane, rezolutan je Petković.

image

Zgrada na Meterizama koja muku muči s paprenim računima

Niksa Stipanicev/Hanza Media

Pisani odgovor „Vodovoda i odvodnje d.o.o.“ potpisuje Damir Martinović, direktor te među ostalim ističe: 

„Do eventualne razlike u očitanju glavnog vodomjera i privatnih vodomjera suvlasnika može doći zbog tehničke neispravnosti privatnih vodomjera, ali posebno i zbog mogućnosti zloupotrebe od strane svakog pojedinog suvlasnika, budući će se privatni vodomjeri nalaziti u stanu, pa neće moći biti podvrgnuti kontroli, no isto tako razlika može nastati i zbog mogućeg istjecanja vode na unutarnjoj instalaciji zgrade nastalog zbog oštećenja iste.  

Vodovodni priključak kao mjerno mjesto korisnika usluge je i posljednja točka javne vodovodne mreże, od koje prestaju i prava i obveze Društva kao isporučitelja usluge. Na to se nastavlja privatna instalacija vlasnika priključenog objekta. 

O uvodno opisanom načinu poslovanja, postupanju te zakonskim odredbama upoznati su svi potrošači, te posebno oni koji pristupaju ovom društvu s takvom problematikom. O tome da li će zahtjev za ispravnost pojedinog vodomjera biti podnesen ovisi isključivo o volji potrošača. 

Inače, suvlasnici stambene zgrade su temeljem odredbi Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima ovlašteni odlučiti o svakom pitanju održavanja zajedničkih dijelova zgrade, između ostalog i cjelokupne vodovodne instalacije, pa je dogovor o načinu obračuna vode isporučene zgradi kao cjelini, jedno od bitnih pitanja koje bi suvlasnici morali rješavati suglasno. Svakako, u jednom objektu ne mogu se primjenjivati dva različita načina razdiobe i obračuna isporučene vode. 

Izneseno stajalište ovog Društva o mogućnostima uvođenja individualnih mjerila vode u stambenim zgradama u potpunosti je zasnovano na odredbama Zakona o vodama kao posebnog zakona važećeg za sve javne isporučitelje vodnih usluga u RH, Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima u kojemu su određena prava i obveze suvlasnika odnosno vlasnika posebnih dijelova zgrade, te naposljetku sukladno Pravilniku o općim i tehničkim uvjetima Vodovoda i odvodnje d.o.o. Šibenik.“.

image

Na ovom vodomjeru je istina - tako tvrdi ‘Vodovod’

Niksa Stipanicev/Hanza Media

Šibenski ‘Vodovod‘ jedini u Hrvatskoj traži 100 posto suglasnosti

Julijan Šalić, direktor tvrtke Brunata d.o.o. za Hrvatsku koja je postavila mjerila u zgradu na Meterizama, te vodi brigu o stanju potrošnje i servisiranju, potvrdio je navode predstavnika stanara. Očekivano, bio je suzdržan u ocjenama uloge "Vodovoda" za toliko visoke račune.

- Ugrađena je uistinu kvalitetna oprema, međutim i nama je vrlo zagonetno kako to da se u određenim razdobljima godine pojavljuje toliko velik rasip vode, pri čemu stanari uvijek troše unutar vlastitoga prosjeka, a da se potom bez ikakve intervencije potrošnja vrati u prihvatljive okvire. Svakako, pomoći ćemo toj zgradi dokučiti razloge oscilacija u rasipu koliko je u našim ovlastima, jer nam je u interesu da naši korisnici budu zadovoljni. Shvaćam zabrinutost, pa i ogorčenost stanara. Na kraju, ipak je to nekakav novac - kaže Šalić.

U načelu, ističe, slični problemi pojavljuju se u zgradama gdje svi stanari nisu ugradili individualna mjerila, no ovdje je pokriven svaki stan. Imali su u Brunati također slučajeva, kao u Zagrebu, da bi se tek naknadno otkrili neki neprijavljeni, samovoljno izvedeni priključci na poslovne prostore u prizemlju stambenih zgrada. Šalić je niječno odgovorio na pitanje ima li sličnih, enormnih odstupanja u ostalim zgradama na šibenskom području koje su opremili vodomjerima.

- U Šibeniku imamo 25 zgrada, a u cijeloj županiji još 10 i u svima je potrošnja realna. Bilo bi ih i više kada bi šibenski "Vodovod" izmijenio svoje uvjete i poput svih ostalih distributera tražio za ugradnju individualnih vodomjera 50 posto suglasnosti stanara plus jedan četvorni metar. Ostali su zadnji u zemlji koji traže 100 posto, što je jako teško postići - veli Šalić.

- Sinjski vodovod ugodno nam je iznenađenje. Taj distributer potiče potrošače na ugradnju individualnih vodomjera i to je pravi put u odnosu prema potrošačima - kaže Šalić.

image
Niksa Stipanicev/Hanza Media

 

23. srpanj 2024 12:29