StoryEditorOCM
ŠibenikVinoplod Vinarija

Makeover za sljedećih 60 godina u čašama; Trenutak je poslovnog zaokreta, a dio toga je i lepeza likera u proizvodnji

Piše Šibenski.hr
15. prosinca 2017. - 14:46

Tko bi pomislio, unatrag deset godina, da će šibenska Vinoplod – Vinarija d.d. osvajati zlatne medalje za liker čiju prodaju među domaćim pilcima po dugogodišnjoj tradiciji dijele dva velika domaća proizvođača? I to se dogodilo: u prvoj polovici studenoga, na redovitome izboru GIUPP-a (Gospodarsko interesno udruženje proizvođača pića) između 70 uzoraka šibenska travarica i pelinkovac osvojili su zlatne medalje, a liker od višnje ponio je broncu. Travarica doduše, nije nikakvo iznenađenje, budući da već dugi niz godina ne silazi s trona kvalitete i tržišnog lidera, potvrđeno je i u posljednjoj analizi naručenoj od hrvatske ispostave svjetski ugledne agencije za istraživanje tržišta.

- Bilo gdje u zemlji kada se kaže "trava", misli se na šibensku travaricu i zajedno s lozovačom te dvije rakije donose nam 50 posto prihoda u zadnjih nekoliko godina - napominje Damir Lasan, glavni direktor. Njegov dolazak na čelno mjesto tvrtke prije godinu i pol dana poklapa se s neumitnom poslovnom prekretnicom tvrtke koja je oduvijek disala zajedno sa Šibenikom i vinarskom tradicijom njegova kraja, a tijekom 2019. će obilježiti 60. obljetnicu. Pripreme za godinu u znaku jubilarnih šest desetljeća započinju već prvoga dana sljedeće, 2018. godine - najavljuje Lasan.

-Trenutak je poslovnog zaokreta, kada se trebamo okrenuti onome što nam je na tržištu najviše isplativo, a dio toga je i lepeza likera u našoj proizvodnji. Nije to jedino pelinkovac, koji smo osmislili kao piće okusom negdje između starih brendova naše konkurencije, nego su, osim već definiranih likera višnje, borovnice i aronije, u pripremi orahovica, limoncello i uvjetno kazano, "šibenski jeger" - objašnjava Damir Lasan iskorak na tržište s laganijim alkoholnim pićima od 22 i 28 posto alkohola.

Paleta laganijih žestica treba zapravo, nadomjestiti ono što je tvrtka izgubila na vinima sa stečajem vinarije u Vrgorcu 2015. Osamnaest godina ta je tvrtka, kao jedna od rijetkih domicilnih iz oblasti proizvodnje koja je preživjela tranziciju, kao 50 postotni vlasnik Vrgoraca imala vlastitu sirovinsku bazu iz plantažnog vinograda od dva milijuna trsova i na tržištu nastupala s vinima od sorata grožđa različitih nego u šibenskom kraju. Vrgorac je također proizvodio sadnice i zahvaljujući tome Vinoplod – Vinarija d.d. uspješno je sudjelovala u obnovi vinograda nakon Domovinskog rata u suradnji s individualnim vinogradarima, osiguravajući i vlastitu sirovinu za ubuduće.

Sadašnje poslovodstvo spoj je iskustva i mladosti oličene u petero mladih ekonomista porijeklom iz Šibenika zaposlenih u posljednje vrijeme - ističe Lasan. On je od 1989. u tvrtki bio zaposlen u financijskom odjelu i za njega u poslu nema ni jedne tajne, a na mladoj ekipi je da novom poslovnom razdoblju tvrtke udahne svježu energiju.

To je vidljivo već na prvi pogled, u osuvremenjenom, privlačnom izgledu boca i etiketa likera s potpisom šibenskog dizajnera Ante Filipovića Grčića. Pelinkovac se, kao novi proizvod "Vinoploda" nastao prije pet godina radi prepoznatljivosti "skrivao" iza preslikane etikete šibenske travarice, no sada se po svemu vidi da su to nova pića spremna za najvažniju utakmicu, onu na policama trgovina, rame uz rame s oštrom konkurencijom i za sljedećih 60 godina.

U tvrtki uvažavaju konkurenciju i nastavljaju svojim putem, trudeći se i dalje ostati prepoznatljivima uz promišljen marketing povjeren šibenskim snagama, tvrtki "Kreator". Uspjeli su zaustaviti naslijeđene negativne trendove poslovanja i pripremaju snažniji proboj u Belgiju, Njemačku i Austriju od zemalja EU, te u Srbiju, Crnu Goru i BiH, gdje se još dobro pamte pića Vinoplod-Vinarije d.d.

Proizvodi "Vinarije" dugo vremena imali su dobru prođu po inerciji, tako da se tvrtka gotovo i nije ozbiljnije posvećivala marketingu.
-Ta su vremena neusporediva s današnjim, kada s ciljanim marketingom trebamo kreirati potražnju, jer je pred nama mukotrpan put. Tržište je nepredvidljivo i puno lakše mogu mu se prilagoditi manji vinari - napominje Damir Lasan.
- Usporedo s usmjerenošću na proizvodnju likera, tvrtka pročišćuje dosadašnji izbor vina. Od kvalitetnih ostaju dakako babić, koji je proslavila upravo ova tvrtka zajedno s izvanrednim primoštenskim vinogradima, zatim plavina i rose, a od stolnih – koje drugo do li "Jure", uz travaricu "posljednja linija obrane" tradicije "Vinarije" - voli reći Damir Lasan.

- Svim pićima mijenjamo etikete, ambalažu i čepove, osim travarici i "Juri", najpoznatijem fantazijskom nazivu nekog vina u nas. Nasmiješeno, veselo lice šibenskog težaka pozivat će na bevandu odskora samo neznatno retuširano, tek toliko da i tu slavnu etiketu dotakne dah novog, najavljuje Lasan. Poslovodstvo se, govori, priprema i na smion potez povratka neopravdano oduzetog naziva "prošek" na boce desertnog vina "Sv. Jakov" otkako je Hrvatska u EU. Naziv prosecco zaštitila je Italija, za jedno posve drukčije vino, a hrvatski pregovarači nisu se previše potrudili iznijeti kontrargumente.

- Koliko su oni bili nemarni, toliko ću ja sada biti drzak. Podjednako zbog tradicije, jer šibenskog a ni dalmatinskog vinarstva nema bez prošeka, toliko i zbog "Vinarijina" prihoda. Makar je u boci uvijek jednako kvalitetno piće, "Sv. Jakov" ni izdaleka nije privlačan kupcima poput "Šibenskog prošeka", odlučan je Damir Lasan.

05. svibanj 2024 20:31