StoryEditorOCM
Šibeniksigurna plovidba

Kod Žirja postavljena meteorološko-oceanografska plutača: ‘Sada imamo najmoderniji sustav mjerenja mora‘

Piše Toni Veljača
16. srpnja 2022. - 14:27

Peta i posljednja meteorološko-oceanografska plutača postavljena je kod svjetionika Blitvenica, u blizini Žirja, čime smo dobili najmoderniji sustav mjerenja mora na hrvatskom dijelu Jadrana. Nakon Visa, Palagruže, Molunta i Kvarnera red je došao i na šibenski arhipelag.

Bila je to, kako su nam rekli iz Plovputa, splitske tvrtke kojoj je povjeren posao, ujedno i najzahtjevnija lokacija za postavljanje plutače koja je s cijelom konstrukcijom težila punih - 32 tone.

Što je Hrvatska s ovim projektom dobila – pa, mnogo. Dakle, plutača sadrži sustave za mjerenje meteoroloških parametara, površinskih i dubinskih kao i pomorsku navigaciju. Na njima su instalirani dualni meteorološki senzori, valomjeri te strujomjeri koji sondiraju morske struje do dubine od 150 metara.

image

Postavljanje plutače kod Blitvenice

Toni Veljača/

Sve navedeno omogućit će prikupljanje podataka poput temperature zraka i mora, relativne vlažnosti, tlaka zraka, brzine i smjera vjetra, kao i valova na lokacijama na kojima su se do sada radila tek povremena mjerenja.

Ovo je kako su nam rekli iz Državnog hidrometeorološkog zavoda (DHMZ) – revolucija.

- Nakon puno godina rada, prije svega pripreme a nakon toga i administrativnih zapreka i prepreka jako smo uzbuđeni i sretni što smo ovaj projekt priveli kraju. U ove posljednje četiri godine uložili smo zaista mnogo truda i sada napokon možemo reći da Hrvatska ima meteorološke i oceanografske podatke, izmjerene s postaja na otvorenom moru – kazala nam je ravnateljica DHMZ-a, Branka Ivančan Picek.

Plutače s kojima ćemo imati znatno bolji uvid i kontrolu nad Jadranom, za početak će biti u testnoj fazi, nakon čega će prikupljeni podaci biti dostupni javnosti. Od njih će, tvrdi Ivančan Picek, koristi imati ponajviše pomorci, ribari ali i svi oni koji žive od mora i uz more.

- U sklopu ovog projekta razvija se jedna platforma za prihvat podataka, tako da će ti podaci biti na raspolaganju svima koji će biti zainteresirani za njih. Čak i naši susjedi će imati koristi, s obzirom na to da će prikupljeni podaci ići i na međunarodnu razmjenu. Ono što je isto tako jako važno za naglasiti je da Hrvatska još uvijek nema operativnu oceanografiju kao što ima operativnu meteorologiju. Upravo ovi podaci će nam dati mogućnost razvoja jednog takvog sustava. S time će se znatno olakšati potrage na moru, praćenje eventualnog zagađenja ako se dogode kao i prevencija istih. Naravno uz sigurnost plovidbe na Jadranu – zaključila je ravnateljica DHMZ-a.

Naša ekipa provela je gotovo cijeli dan na brodu Plovputa, tvrtke koja se zanimljivo – jedina usudila uhvatiti u koštac s poslom vrijednim nešto više od 12 milijuna kuna. Dokaz tome je i što se nitko osim njih nije javio na natječaj koji je imao i međunarodni predznak.

image

Ante Čorić glavni inženjer za Brodo-strojarske poslove

Toni Veljača/

- Sama priprema posla trajala je gotovo godinu i pol dana. Zahtjevi koji su postavljeni pred nas bili su iznad naših mogućnosti, ali evo, nakon zaista napornog posla mogu reći da smo uspjeli – kazao nam je Ante Čorić, glavni inženjer za Brodo-strojarske poslove koji je pritom naglasio da je tehnološko rješenje s kojim je obavljen posao, osmišljeno upravo u Plovputu.

- Rekao bi da smo posao odradili čistom inženjerskom pameću i uz timski rad koji je neizostavan u ovom poslu. Tehnologija kontroliranog spuštanja betonskih blokova, osmišljena je u Plovputu, što je vrijedno za napomenuti. Naime, kapacitet dizalice s kojom raspolažemo je 10 tona, Dva betonska bloka koja drže plutaču teški su 32 tone, dakle 16 tona svaki, što samo po sebi dokazuje da ovo nije bio nimalo jednostavan zadatak. Cijeli taj sidreni sustav je jako složen tako da mjesta za pogrešku nije smjelo biti – dodaje Čorić.

image

Postavljanje plutače kod Blitvenice

Toni Veljača/

Svi mjerni podaci s plutača, napomenimo, slat će se u satnim i trosatnim porukama putem GSM ili satelitske komunikacije. Također, po prvi put u Hrvatskoj podaci mjerenja s plutača odašiljat će se u realnom vremenu svim brodovima s AIS radio sustavima u blizini plutača.

- S ovim mjernim sustavom, pokrili smo gotovo cijeli Jadran. Mišljenja sam da smo, što se tiče mjerenja, sada postali bolji od zemalja znatno bogatijim od nas, poput Italije, Grčke i Španjolske – kazala nam je Dijana Klarić iz DHMZ-a.

Lokacija sidrenja

Betonski blokovi koji osiguravaju plutaču postavljeni su na dubinu od 211 metara, a samoj lokaciji, prethodilo je dugo i iscrpno istraživanje

Održavanje

Procjena je da će troškovi održavanja iznositi oko 15 posto vrijednosti jedne plutače

Projekt METMONIC

Instalacija meteorološko-oceanografskih plutača dio je Projekta modernizacije meteorološke motriteljske mreže u Hrvatskoj – METMONIC kojeg DHMZ provodi od listopada 2017. i čiji je završetak predviđen za kraj lipnja 2023. godine. Cilj projekta METMONIC je uspostavljanje suvremenog i kvalitetnog sustava automatskih prizemnih meteoroloških postaja, meteorološko oceanografskih plutača i daljinskih sustava mjerenja atmosfere.

25. studeni 2022 11:59