StoryEditorOCM
ŠibenikTako barem kažu u Gradu...

Do otoka brodovima 'na struju' već 2021., uvjeren je gradonačelnik Burić

19. travnja 2018. - 18:00

Šibenik "na struju", tako bi se, sasvim pojednostavljeno, pučki, mogao nazvati revolucionarni projekt ekološkog brodskog prijevoza na električni pogon za šibenske otoke, UrbEco, koji je, tek uvertira, tvrdi gradonačelnik Željko Burić, gradskom električnom prijevozu. Najprije brodovi, potom autobusi i žičare. Sve "na struju", ponosno će najveći promotor projekta alternativnoga gradskog prijevoza, Željko Burić. Fantazmagorija ili realnost?
Na projektu već nekoliko godina radi Gradski odjel za gospodarstvo, poduzetništvo i razvoj, na čelu s pročelnikom Matijom Bumbakom, koji je, da paradoks bude veći, spakirao svoje "kufere" jer od kraja prošloga tjedna više nije zaposlenik gradske uprave. Otišao je u privatne poduzetnike. Zajedno s dijelom suradnika iz Odjela gospodarstva. Kako bi samostalno, nesputani politikom, nastavili razvijati svoje ideje, vizije i projekte...

Bez čekanja i zastoja

No, oni koji su pionirski projekt električnog brodskog prijevoza osmislili, kao šibenski model brzog i djelotvornog otočkog povezivanja s kopnom, na koji bi se u perspektivi mogli nasloniti i drugi gradovi s izoliranim otočnim arhipelagom, ostat će još neko vrijeme na dispoziciji Gradu kako se projekt ne bi zaustavio ili na bilo koji način doveo u pitanje.



Ako pitate Matiju Bumbaka, UrbEco je velik, kompleksan i zahtjevan projekt, ali realan i izvediv. I ako sve bude išlo dinamikom kakva je planirana, 2021. bi prvi električni brodovi trebali zaploviti prema šibenskim otocima. Projekt je vrijedan 40 milijuna eura, a financirao bi se iz europskih fondova. Na potezu je Ministarstvo pomorstva i infrastrukture koje treba, u dogovoru s Gradom, raspisati natječaj ciljano za taj projekt, i kandidirati se za EU sredstva, objašnjava Bumbak.
- Ideja je da se uspostavi sustav brodskih linija po uzoru na tramvajske ili autobusne. Dakle, da su što češće i da omogućavaju što bržu komunikaciju otoka s kopnom. Kako bi ljudi na otoke odlazili ne samo odmarati, ili ih obilaziti, nego i raditi. Kako to postići? Na temelju brojnih razgovora s otočanima, dugotrajne, opsežne analize otočnih problema i potreba, došli smo do saznanja da bi nam za takav način povezivanja otoka u gradskom okruženju trebala četiri broda, svaki kapaciteta 120 putnika. Jedan bi - detaljno elaborira Bumbak - išao od Šibenika preko Zlarina do Kaprija i Žirja. Drugi bi povezivao Vodice s Prvićem, Zlarinom, Solarisom i Brodaricom. Te dvije linije susretale bi se na Zlarinu koji bi bio svojevrstan check-point na kojemu bi putnici, po želji i potrebi, mogli i presjedati u drugi brod. Na taj način bi povezali Vodice i Brodaricu morem, pa se u turističkoj sezoni građani i turisti ne bi morali probijati cestom kroz zakrčeni gradski promet. A uz ta četiri broda, predvidjeli smo i jedan trajekt, koji je važan zbog automobila i prijevoza tereta, a mogao bi prometovati po svim vremenskim prilikama. Jer, otok, jednostavno ne smije biti odsječen od kopna - zaključuje gradski pročelnik u odlasku. Projekt je anticipirao i potrebe Šibenčana za boljom povezanošću sa svojim aktivnim i pasivnim plažama, odnosno unutar lučkog akvatorija. Za tu je namjenu planiran jedan manji brod koji bi vozio u luci, do Banja, Minerske, Mandaline, Martinske i najdalje do Jadrije.


 

Punjenje baterija

Naravno, predviđena je i izgradnja sustava za naplatu i kontrolu karata, platforme za kupnju karata, čekaonice za putnike.
- Jedna od naših glavnih ideja je bila da putnici moraju zaboraviti na brodove, jer su linije tako česte, bar desetak dnevno, da dođete na rivu, kupite kartu, i za koju minutu brod je već tu - ističe Bumbak prednosti ovog pionirskog pothvata.
Cijena električnog broda (kapaciteta 120 putnika) je oko tri milijuna eura, a s HEP-om su obavljeni razgovori gdje izgraditi punionice, koje se potencijalno mogu koristiti i za automobile, i zaključeno da su najbolje lokacije Šibenik, Vodice i Zlarin.
- S jednim punjenjem baterija - napominje Bumbak - brod bi trebao ploviti od Šibenika do Žirja i vratiti se do Zlarina. No, svaki taj brod ima i pomoćni uređaj, neku vrstu mini agregata, koji mu može interventno osigurati manju količinu energije kako bi došao do prve punionice, pa se ne može dogoditi da brod ostane na moru jer nema struje - posebno će naglasiti pročelnik.
Projekt nije nimalo utopistički ili ekonomski neopravdan:
- Vodili smo se poslovnom logikom, koja kaže da su električni brodovi skuplji od tradicionalnih, ali je njihovo kasnije održavanje jeftinije. Stoga smo smatrali da je dobro da apliciramo za EU sredstva na početku kada je to skuplje jer se kupuju brodovi, a poslije, kad je jeftinije održavati ih, to plaćamo mi, odnosno Grad - racionalno će Bumbak.
Brodovi "na baterije" nisu u svijetu više nikakva novost, čak ni budućnost, oni sve više postaju dio naše sadašnjosti...
Međutim, alternativni gradski prijevoz, po modelu otočnog, brodskog, nije dio projekta UrbEco, ogradit će se Bumbak, iako je početno bilo i o tome govora. Ali, to nije razlog zbog kojeg bi šibenski gradonačelnik odustao od ideje ili je, makar na neko vrijeme, odgodio.

Vodovod svima

Šibenik će valorizirati svoje povijesno i kulturno naslijeđe na pravi način, kaže gradonačelnik Burić.
- Imamo tri ključna znaka prepoznavanja koji nas razlikuju od drugih: kulu i povijesne gradske bedeme, vodu (vodeni sat) i svjetla gradonačelnika Ante Šupuka. Priredit ćemo suvremenu digitalnu prezentaciju lika i djela gradonačelnika Šupuka, kao svojevrsnu kuturno-povijesnu i turističku atrakciju. I naposljetku, kompletan gradski prijevoz - elektrificirati! Na kopnu i na moru - zadovoljno će Burić, sasvim obuzet nekom novom ulogom starog industrijskog Šibenika koji se transformira u modernu turističku meku svjesnu svoga bogatog naslijeđa.
- Žirje, Kaprije, Zlarin, to su gradske četvrti Šibenika i da bismo ih revitalizirali, trebamo ih, ne samo povezati s gradom, nego i riješiti problem vode. Do kraja ove godine bit će završen projekt otočnog vodovoda i kreće njegova izgradnja u prvoj polovini 2019. za Kaprije i Obonjan. Ovisno o dinamici, u drugoj fazi ide za Žirje i Zlarin, kako bi do kraja 2019. svi šibenski otoci imali tekuću vodu kao ključnu pretpostavku razvoja i održivosti - ispričao nam je Burić, posebno naglašavajući kako je dio te ambicije i izgradnja Centra koraljarstva na Zlarinu, projekt vrijedan 20 milijuna kuna.

Gradnja eskalatora

A nakon brodskog, ide i gradski cestovni električni prijevoz, uvjeren je gradonačelnik:



- Danas, kaže, imamo dva koncesionara gradskog prijevoza, koje subvencionira Grad, a s njima nismo zadovoljni. Jer se oni vode ekonomskom logikom, a naša je logika dostupnost linija građanima. A onda, kao treći razvojni krak u gradskoj prometnoj povezanosti, idu žičare. Kad bude obnovljena Tvrđava sv. Ivana kao treća gradska fortifikacija, bit će stvoreni svi preduvjeti za povezivanje cijeloga tog sustava, svih tvrđava, kao naše posebnosti, onoga što nas čini prepoznatljivima. Tvorac te priče je poznati arhitekt Nikola Bašić koji je osmislio tzv. šibensku tranzversalu.
Ona povezuje sve tvrđave, uključujući i Sv. Nikolu, čime bi Šibenik dobio pet programa obilazaka grada, u trajanju od 105 do 455 minuta u kontinuitetu, što nema nitko! Nisu dovoljne samo dvije "UNESCO-ove markice", želimo imati i alternativni, ekološki gradski prijevoz kao svoju specifičnost, svoju posebnu atrakciju - oduševljeno priča Burić, uvjeren da bi se vrlo brzo mogao ostvariti i projekt izgradnje eskalatora kroz dvostruki gradski bedem koji bi staru gradsku četvrt Dolac povezao s Tvrđavom sv. Mihovila. Za mjesec-dva očekuju konzervatorsko-restauratorske uvjete za gradnju eskalatora, nakon čega se ide u izradu studije i raspisivanje natječaja. Paralelno se vodi postupak otkupa privatnog zemljišta, oko 350 četvornih metara unutar bedema, a sporna je ostala još samo jedna parcela.
Dakle, koliko god je brodski ekoprijevoz najbliže realizaciji, gradonačelnik Šibenika nimalo ne sumnja ni u električne gradske autobuse i žičare. A navodno, kad nešto silno želite, kad se snažno za to založite, onda nema toga što ne možete ostvariti...

12. listopad 2024 16:32