StoryEditorOCM
ŠibenikGoran Bulat

Direktor šibenskog Gradskog parkinga obećao: Cijena parkiranja na Poljani neće se mijenjati pet godina; Treća etaža je uglavnom prazna

Piše Katarina Rudan
23. srpnja 2020. - 11:05

Uskoro će mjesec dana od kako su središnji gradski trg Poljana i podzemna garaža na tri etaže u njezinoj utrobi s ukupno 256 parkirnih mjesta, nakon nešto više od godine i pol dana radova, predani gradu, njegovim žiteljima i gostima na upotrebu. Logističkim centrom Poljana, kako glasi službeni naziv, iliti podzemnom garažom upravlja poduzeće Gradski parking d.o.o. Šibenik na čijem je čelu Goran Bulat. Kakva su iskustva, je li podzemna garaža donosi prve prihode, kako financijski stoji ovo gradsko poduzeće ne samo u djelatnosti parkinga, već i u ostalim za koje je registrirano i kojima se bavi bile su teme našeg razgovora.
 

Od kad je u funkciji podzemna garaža vidljivo je da gužve oko Poljane, što je bila uobičajena pojava dok je ona bila parkirališni prostor, danas nema. Promet se odvija normalno, nema zastoja, automobili bez problema ulaze i izlaze iz garaže. Znači li to da se investicija isplatila?
-Točno je da nema više tih gužvi i kruženja oko Poljane u potrazi za slobodnim mjestom, smanjena je emisija štetnih plinova, a protočnost prometa glavnom gradskom prometnicom, Ulicom kralja Zvonimira, odvija se bez zastoja. Podsjetit ću da je riječ o zajedničkom projektu Grada Šibenika i Gradskog parkinga, da je Gradski parking za taj projekt podigao kredit u iznosu od 25 milijuna kuna na 12 godina, a ostatak novca osiguran je kroz projekt urbane mobilnosti na području grada Šibenika, 'teškog' ukupno 99,3 milijuna kuna, od čega je 73,8 milijuna kuna dobiveno iz europskog operativnog programa Konkurentnost i kohezija. Logistički centar Poljana jedna je od četiri komponente tog projekta kojim je riješena problematika parkinga u staroj gradskoj jezgri, poglavito za njezine stanovnike i otočane kad dođu u grad, te turiste i već je pridonio poboljšanju kvalitete života u gradu.

Bez povećanja cijena

Korištenje europskog novca uvjetovano je i određenim pravilima. Konkretno, cijena parkirne karte u garaži, u centru grada, vjerojatno je među najnižima ako ne i najniža u jednom turističkom mjestu na obali. Zašto?
-Točno je da nas dobivanje europskog novca obvezuje na neke stvari. Prvo i osnovno je cijena parkiranja po satu u iznosu od 10 kuna u ljetnom i pet kuna u zimskom razdoblju u idućih pet godina. Svakako moram naglasiti da je taj cjenik parkiranja na području grada Šibenika na snazi od 2006. godine. Dakle, zahvaljujući ostvarenim nepovratnim sredstvima iz EU-a, cijene parkiranja se neće povećavati, a stanari gradske jezgre moći će se besplatno parkirati od 22 sata do 7 ujutro, dok otočani imaju jedan sat besplatnog parkinga. Nadalje, u logističkom centru se obavlja opskrba stare gradske jezgre, odnosno prekrcaj robe na električna dostavna vozila. To je na prvoj, ili 'minus jedan' etaži, a za prekrcaj imaju 45 minuta besplatno. Osigurana su i četiri parkirna mjesta s punjačima za električne automobile na 'minus tri' etaži. Na svakoj etaži su četiri parkirna mjesta za invalide, tu je i dizalo i sve u ovom trenutku funkcionira bez ikakvih problema.
 

Ima li prometa u podzemnoj garaži?
- Od kada je stavljena u funkciju, a bilo je to 29. lipnja, dva dana nakon svečanog otvorenja Poljane, u podzemnoj garaži uvijek ima automobila. Doduše, najviše na prvoj, potom i na drugoj etaži. Par dana nakon stavljanja u funkciju zapuhala je bura i turisti, domaći i strani, već po tradiciji došli su svojim automobilima u Šibenik. Tog dana imali smo 1096 ulazaka u garažu, a prosjek dnevnog ulaska u ovom proteklom periodu je oko 750. Pokazalo se da vozači prije svega koriste 'minus jedan' etažu, a kad na njoj nema mjesta, spuštaju se na 'minus dva', dok treća uglavnom ostaje prazna. Takvo stanje sigurno ne bi bilo da je turistička sezona onakva kakva je bila prijašnjih godina, a poznato nam je svima da je epidemija koronavirusa poremetila sve.
 

Osim podzemnom garažom, upravljate i gradskim parkiralištima. S koliko mjesta raspolažete i ima li planova za uređenje novih?
- Upravljamo s oko 1500 parkirališnih mjesta tijekom cijele godine. Uličnih je 693, zatvorenih 677, kod bazena u Crnici koji se naplaćuje samo u sezoni je 100, a u sezoni s još 400 mjesta na lokaciji bivšeg TEF-a. Moram ponovo spomenuti logistički centar Poljana, jer je on od izuzetne važnosti za rasterećenje prometa u kretanju i mirovanju u samom središtu grada. Naši građani imaju sada više mogućnosti za pronalaženje parkirnog mjesta i na vanjskim parkiralištima jer su ona sada rasterećena. Logično je da će za istu cijenu parkinga vozač radije parkirati automobil u garaži nego na uličnom parkingu. Također treba navesti da oko 750 naših sugrađana ima stanarsku povlaštenu mjesečnu kartu po cijeni od 90 kuna u nultoj i 70 kuna u manjoj zoni. Od prošle godine smo proširili opseg mogućnosti parkiranja za stanare stare gradske jezgre na cijeli niz uličnih parkinga oko gradske jezgre. A kad pitate o uređenju ili gradnji novih parkirališta, to rješavamo planski s Gradom Šibenikom u čijem smo vlasništvu.

Spašavaju rezerve

Kakvo je stanje s prihodima Društva s obzirom na to da se bavite i drugim djelatnostima osim upravljanja parkiralištima?
- S obzirom na to da su od sredine ožujka pa do kraja svibnja na snazi bile mjere zabrane rada brojnih djelatnosti i druga ograničenja zbog epidemije COVID-19, osjetili smo, a i danas osjećamo posljedice. Podatak da smo u prvih šest mjeseci lani imali oko 7,5 milijuna kuna prihoda, a ove godine u tom razdoblju tri milijuna manje, dovoljno govori o cjelokupnom stanju. Tako su nam prihodi Autobusnog kolodvora u prvih šest mjeseci pali za 50 posto. Na primjer, za parkiranje autobusa u prvih šest mjeseci lani uprihodovali smo oko 400.000, a ove godine tek 24.000 kuna. Eto, to je najbolji pokazatelj stanja i moram reći da još uvijek Autobusni kolodvor nije „živnuo“, još uvijek je sve na minimumu. Pad prihoda je i u djelatnosti prijevoza roba u staroj gradskoj jezgri jer se nije radilo i gradilo. Slična je situacija i s prihodima od brodske linije Bodarica- Krapanj i privezišta na rivi. Od sredine lipnja stanje je nešto bolje jer i trajekt „Spužvar“ i brod „Borac“ imaju više putnika i tereta. Što se tiče privezišta na rivi, za koje koncesiju dobivamo od 2015. godine, i tu su pali prihodi za 30-tak posto. No, kako nautičara i brodova sad ima očekujemo rast u tom segmentu.
 

Kako ćete preživjeti godinu ako se nastavi ovo neizvjesno vrijeme? Jeste li išli na smanjenje plaća zaposlenicima?
- U Gradskom parkingu već godinama vodimo stabilnu poslovnu i financijsku politiku i brinemo o tomu da uvijek imamo nešto sredstava u rezervi, bez obzira na nepredvidive situacije i iznenađenja, kao što se dogodio slučaj s koronom. Nismo išli u nova zapošljavanja, sad smo u sezoni uzeli petero stalnih sezonaca, a inače smo u normalnim uvjetima poslovanja ljeti uzimali po 15-estak sezonaca. Rekao bih da smo se reorganizirali i sve smo troškove sveli na minimum. Plaće djelatnika, a imamo stotinu stalno zaposlenih, nismo smanjivali, jer ionako nisu visoke. Olakšavajuća okolnost u cijeloj situaciji je i to što nam prva rata kredita kojeg smo podigli za logistički centar Poljana stiže u rujnu 2021. godine, jer imamo grace period od tri godine. Prošle godine u travnju isplatili smo zadnju ratu kredita u godišnjem iznosu od oko 1,3 milijuna kuna, kojeg smo podigli za kupnju Autobusnog kolodvora. Dakle, trenutno smo bez ikakvih obveza vraćanja kredita i duboko se nadamo da će slijedeća godina biti povoljnija za poslovanje od ove, dok nam na naplatu stigne prva rata kredita za podzemnu garažu koja će iznositi oko 2,6 milijuna kuna godišnje. Nadam se da će uz logistički centar Poljana kao i na svim ostalim parkiralištima biti dobra sezona koja će stabilizirati situaciju.

15. travanj 2024 23:04