StoryEditorOCM
ŠibenikKAO U NATO-u

Bili smo u najstrože čuvanoj prostoriji grada Šibenika - ‘E moj Orwele, tvoj je Veliki Brat za ovo bio - mala beba!‘

Piše Zdravko Pilić
21. srpnja 2023. - 14:59

E moj Orwele, tvoj je Veliki Brat za ovo bio - mala beba! Jer, ako se ne možete sjetiti gdje ste jučer bili, s kim ste ili i s kim pili, ne morate se brinuti, pamti to umjesto vas Sustav tehničke zaštite grada Šibenika.

To je nekih 200 injak kamera, postavljenih na 60-ak lokacija na području grada Šibenika, povezanih s 20-ak kilometara optičkih kabela, koji u realnom vremenu prenose sliku i sve moguće podatke do trenutno najbolje osigurane lokacije u gradskoj upravi, u koju se ulazi prema posebnom protokolu, kao u sjedište NATO-a. 

U prostoriju, dijelom ispod zemlje, u koju i gradonačelnik Burić i njegov zamjenik Mileta mogu ući jedino ako ih pozovu. Da bace pogled na četiri velika Philipsova ekrana od 55 inča, ispod kojih sjede operatori koji s džojstikom gledaju i provjeravaju svaku sumnjivu situaciju.

U stvari, ako su prometni redari u pitanju, nemaju što ni gledati, jer ih na jednom od  cijelog niza velikih LCD ekrana umjetna inteligencija obavještava da je 309 vozila od noćas u 1 sat iza ponoći pa do u petak u podne, u – prometnom prekršaju. Svaki je slučaj od tih 309 uredno zabilježen na serveru, slikan, odnosno snimljen, zabilježeno je vrijeme, tablica vašeg automobila, crvenim crtama je omeđen parking, a s druge strane ceste. Sve se vidi u milimetar! Kao da smo u VAR sobi, pa se mjeri koliko je centimetara igrač bio u ofsjadu.

E, točno se tako i toliko na snimkama vidi koliko je centimetara vašeg auta bilo i‘zvan zakona.‘ Sve što prometni redari trebaju napraviti, kad dođu u ponedjeljak na posao, je da pregledaju svaki od ovih snimaka, da utvrde je li ono što vide stvarno tako, i da pošalju dalje, u sustav, prema protokolu, koji će odaslati rješenja o počinjenom prometnom prekršaju u daljnju proceduru. Koja će vas opaliti po džepu!

-‘Koliko vremena ostaje za opciju ‘Zovi Čovika‘?‘ - pitam voditelja ovog Sustava, kojeg nismo ni slikali, a nećemo mu otkrivati ni identitet, s obzirom na pritisak kojem će od ponedjeljka, kada sustav počinje službeno i raditi, biti izložen. Smiju se i on i dogradonačelnik Danijel Mileta:

– ‘Nema nitko mogućnosti izbrisati ništa iz sustava. Sve ostaje evidentirano, svaki ulaz, izlaz u njega, svaka radnja, i sve ostaje pohranjeno. Ako nekog nisi kaznio, ako prometni redar nije prihvatio prijedlog sustava o počinjenju prekršaja, morat će objasniti kontroli, odnosno obrazložiti, zašto to nije napravio! - vele nam, dok im pred očima promiču snimke s brojnih gradskih lokacija. Čim sustav evidentira počinjenje prekršaja, kamere se usmjeravaju na tu lokaciju, rade slike, jednu, dvije, tri, četiri, pet. I sve to u HD rezoluciji, tako da se dobro na fotografiji vidi ne samo registracija, nego i svi drugi detalji. Tko je bio unutra, u autu, tko je prolazio pokraj, kada... Prometni redar, recimo, stisne opciju pauk na kompjuteru, čime se automatski na to mjesto šalje vozilo koje će ga dignuti. Nema više zvanja, alo, Šime, Jure, Mate...Di je ovaj, di onaj? Sve to sad ide automatski! Softver sve radi sam! I pamti – eto, u zadnjih deset dana, veli nam voditelj, smo imali u gradu Šibeniku 2 600 nepropisnih parkiranja. Najviše na gradskoj tržnici, šibenskoj Rivi. To će gradu Šibeniku biti dragocjeni podatci za statistiku i analitiku. Jer, onda će se moći zajedno s PU Šibensko – kninskom, koja također ima pristup ovom gradskom sustavu, za svoje potrebe, posvetiti posebna pažnja sigurnosti prometa pred školama, vrtićima, bolnicom... Svugdje gdje se uoči da za to postoji potreba, ili gdje se oštećuje gradska imovina, prave komunalni prekršaji, ili kakve druge nezakonite, odnosno kriminalne radnje.

-‘Kod Zagrebačke banke je jučer bio jedan slučaj obaranja pješaka., na križanju. I to je sad slučaj koji mi, zajedno s policijom, riješimo u deset minuta. Odvrti se snimak, i točno se vidi sve – i da se vozilo zaustavilo, i da je vozač izašao, da se pješak podigao...sve što je kasnije jako bitno za kasniji prekršajni ili sudski postupak. Kad netko obori pješaka, to se snimi, i počinitelj se ubrzo pronađe. Recimo, ukuca se njegova registracija u softver i sve je kamere traže. I čim se pojavi u zadanom polju, mi je lociramo!‘

A šta je s onim stao sam samo deset sekundi? Ma minutu! Ništa, i tome je odzvonilo, jer vam kamere broje preciznije nego štoperica. Evo, radili su, vele nam, analizu prometa kroz grad, prođe dnevno kroz njega više od 12 tisuća vozila, i zamislite što bi se dogodilo da svi stanu tih deset sekundi. Kaos bi nastao! Pogotovo, što to nisu sekunde, nego minuti, pa čak i puno više.

Sustav je, kaže nam Mileta, primjereno zaštićen od zlouporabe, tako da se nitko ne mora bojati da će podaci koje on prikupi, ili bolje reći, za koje ima mogućnosti prikupljanja, završiti gdje ne trebaju. Jer, pod kamerama su i sami zaposlenici sustava, koji prati svaki njihov pokret, a ulaz u kontrolnu sobu moguć je samo s karticom, koja je neprenosiva. Sustav također ima različite levele pristupnosti, tako da svatko može doći samo do onih podataka na kojima radi. Drugi su mu nedostupni. Ne samo zaposlenicima, nego ih čak ni policija ne može dobiti, bez sudskog naloga. Pazi se ne samo na GDPR, nego je cijeli sustav prošao i valorizaciju pravnika, posebno specijaliziranih za postupke uslijed kojih bi moglo doći do kršenja prava na privatnost i osobne podatke, kazao nam je Mileta. - ‘A i sam sustav je tako napravljen da je fizički maksimalno zaštićen. Čim se takne ormar s opremom, nama se pali alarm, zvučni i svjetlosni. I sve se dostupne kamere fokusiraju točno na to mjesto!‘

Pored prometnih prekršaja, a rade se i pravilnici i postupci za sve one osobe koje se uoče da nepropisno odlažu smeće. Protiv njih se onda pokreću postupci protiv ‘nepoznate osobe‘, pa se onda traže podaci o njoj, itd. Kamere, recimo, tehnički imaju i sposobnost prepoznavanja lica, ali to može samo MUP raditi, i za to treba u svoj softver uložiti nekoliko milijuna kuna. No, kako je krenulo, vjerovatno ni na to neće trebati dugo čekati. I to bi mogli brzo gledati od Njivica pa preko Rokića do Ražina, do crkve Svetog Josipa! Fotoreportera Nikšu, naši su domaćini obradovali podacima o njegovom vozilu, nakon što im je on dao broj tablice! Grad, naime, ima kamere na svim prometnicama, a samim time i podatke o svim automobilima koji uđu i izađu iz grada. Njegovu sliku i podatak kad je ušao i kad izišao iz Šibenika. Svaka se registracija registrira u sustavu i stoji pohranjena neko vrijeme. Pa onda vidite čitav niz slika, i sebe u automobilu, jučer, prekjučer, s ovog ili onog križanja...Divota! Problem bi jedino mogao nastati ako ste nekom drugom rekli da ste u to vrijeme bili na nekom trećem mjestu. Ili - ona vama!

No, bračne probleme na stranu, dobro je znati da su svi gradski dječji vrtići i igrališta pod kontrolom ovih kamera. Pa ako se i u Šibeniku, ne daj Bože, dogodi ono što se prije neki dan dogodilo u Splitu, da netko drugi pokupi vaše dijete, onda zahvaljujući ovim kamerama, neće daleko otići. Lako će ga se - što bi rekao Vladimir Šeks - ‘locirati, identificirati, uhititi, transferirati!‘.

Ovakav sustav nadzora, odnosno tehničke zaštite, razvijen je u suradnji s tvrtkom King ICT-i i trenutno je najmoderniji u Hrvatskoj, tehnički na razini onog što ima grad Zagreb, ali kako je noviji, onda je čak i od njega superiorniji. Koštao je nekih 18 milijuna kuna s PDV – om. Je li to puno ili malo, pokazat će vrijeme. Ono što je jednako bitno, pa možda čak i bitnije, naš ga je MUP dobio mukti, a on će moći koristiti puno više njegovih mogućnosti nego grad Šibenik, jer po zakonu za to ima i puno više ovlasti.

image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
image
Niksa Stipanicev/Cropix
07. svibanj 2024 00:06