StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetVELIKA ŠKRTICA

Žena kupila tri litre mlijeka, a onda ju je na računu dočekao šok: ‘Čekajte, koliko je tri puta 1,22 eura?!‘

Piše Dora Koretić/JL
23. listopada 2023. - 14:41

- Koliko je tri puta 1,22 eura? - zapitala se jedna čitateljica pa nam dostavila račun iz kojeg se vidi kako se matematika koju su nas podučavali u školama razlikuje od one koju primjenjuju u trgovinama.

"Kupila sam tri litre mlijeka, a kad sam pogledala račun, ništa mi nije bilo jasno. Na njemu je pisalo da sam kupila tri artikla, svaki po cijeni od 1,22 eura, no obračun na računu iznosio je 3,87 umjesto 3,66 eura. Je li moguće da trgovina i softver koji koriste ne znaju računati, i koliko potrošača tako bude dnevno zakinuto?", zapitala se pa nam dostavila račun od prije nekoliko tjedana.

Nije jedina koja je zamijetila da se u obračunu dogodila neka "greška" - ovaj tjedan u redakciju smo primili još šest računa uznemirenog čitatelja koji nas upozorava na isti problem.

Jedinična cijena umnožena s brojem kupljenih artikala na računu jednostavno ne štima, svagdje ispada da je naplaćeno više, i to uglavnom za jednu te istu vrstu robe.

"Na računu je vidljivo da je na sokovima, vodi i mineralnoj vodi navedena određena jedinična cijena koja u konačnici bude uvećana za sedam centa po artiklu. Bojim se da su kupci na takav način oštećeni za velike novce, posebno kad se u obzir uzmu ukupne prodane količine", kaže naš čitatelj.

Mi odmah primjećujemo kako se svi računi odnose na istog trgovca, Kaufland, s time da je prvi račun izdan u Sisku, a ostalih šest u njihovoj poslovnici u Virovitici.

image

Sporni račun

Privatni arhiv

Iz tog smo se razloga obratili trgovini kako bismo priupitali zašto dolazi do ove razlike u konačnom obračunu, je li riječ o kakvoj softverskoj pogrešci ili za to postoji neko logično objašnjenje? Jesu li dosad zaprimali kakve prigovore kupaca i mogu li oni, ako su doista oštećeni, na neki način dobiti povrat svog novca?

Nekoliko dana nakon što smo im se obratili iz Kauflanda stiže pojašnjenje kojim umiruju sve svoje kupce, a u kojem pojašnjavaju kako je riječ o robi na koju se naplaćuje povratna naknada - dakle, ambalaži od pića i napitaka - a koja je prema domaćim propisima utvrđena u visini od sedam centi po ambalaži.

"Navedenom artiklu cijena je 1,29 eura. Lijevo na računu se nalazi cijena bez povratne naknade, a desno s povratnom naknadom", pojašnjavaju iz Kauflanda te upozoravaju kako je pri dnu računa navedeno da je potrošaču naplaćena povratna naknada u iznosu od 21 centa, što odgovara razlici od 3,66 do 3,87 eura.

Ista se logika može primijeniti i na račune koje nam je dostavio drugi čitatelj - i kod njega je u lijevoj koloni na računu navedena cijena bez povratne naknade, no ona je potom uračunata u konačni zbroj te posebno specificirana pri dnu računa, što je detalj, čini se, koji potrošači uglavnom ne primijete.

Treba priznati kako je način na koji Kaufland na računima obračunava povratnu naknadu doista malo neobičan - naime, cijena artikla na polici izražena je pravilno s povratnom naknadom, no na računu dolazi do konfuzije - na lijevoj strani izražava se cijena bez naknade, a u konačnom zbroju uračunava se i naknada za koju potrošač može samo pretpostaviti kako je i zašto pridodana.

Ilustracije radi, ostale trgovine u kojima smo kupili nekoliko boca pića na računu normalno izražavaju jediničnu cijenu s uračunatom povratnom naknadom pa ovdje potrošači nemaju problema s razumijevanjem onoga što se zapravo plaća.

Kako je pojasnila predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević, Udruga je zaprimila nekoliko prigovora potrošača na račune iz Kauflanda koje smatraju zbunjujućima.

"Ne znam zašto na ovaj način obračunavaju naknadu, cijena proizvoda na polici mora biti identična cijeni na računu, a cijena općenito potrošačima mora biti transparentna i razumljiva. Obratit ćemo se trgovcu da vidimo što se po tom pitanju može napraviti jer nije uobičajeno da ljudi ne razumiju račune", kazala je Knežević.

26. veljača 2024 11:38