StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetMARKETINŠKI DRIBLING

Trgovci skraćuju radno vrijeme, a zaposlenici ne vide utakmicu

14. srpnja 2018. - 13:29

Prvi je, barem za prigodu ovog Svjetskog prvenstva, krenuo Spar, a onda za njim i ostali trgovački lanci.

Kao na traci medije su počeli zasipati objavama o skraćenom radnom vremenu za vrijeme utakmica, pogotovo za finale svih finala u nedjelju. Čak je i Kaufland, koji je ostao otvoren do 23 sata u polufinalnoj noći pravdajući to kupcima kojima nogomet nije na prvom mjestu i turistima, na koncu popustio i u nedjelju će među prvima zatvoriti vrata svojih centara.

Koliko su nam, međutim, trgovci ovime ponudili PR dribling, ravan onome Modrića i ekipe na zelenom travnjaku? Prvo, ako im je, kako to službeno tvrde, stalo do zadovoljstva svojih zaposlenika, zašto je dobar dio njih trgovine zatvarao ili planira zatvoriti samo pola sata prije početka utakmice?


Rat s poslodavcima


– Nama nikada – kaže nam zaposlenica jednog poznatog lanca – posao ne završava s istekom radnog vremena za kupce. Onda počinju zaključci blagajni, dopuna polica, ribanje podova, narudžbe... Tako će za kolegice koje u nedjelju budu radile do 16.30 biti dobro ako svojim kućama dospiju na poluvrijeme.

U Sindikatu trgovine sve to potvrđuju, ali kao da ovo gledaju samo kao epizodu u svojem dugogodišnjem ratu s poslodavcima za neradnu ili barem skraćenu nedjelju i blagdane.

– Naši članovi s terena dobro su reagirali na ove odluke jer se pokazalo da dužina radnog vremena nimalo ne utječe na promet u trgovinama. Dapače, u vrijeme ove euforije ona je i rasla, i to znatno, govore podaci. Ono što mi želimo jest da se kod nas promijene kupovne navike, da se ne čeka posljednji trenutak prije blagdana da se obavi spiza i ostalo. Svako ograničenje radnog vremena dobro je došlo da bi se ljudi odmorili, bili sa svojim obiteljima, jer nitko osim njih ne zna kako je to snaći se za prijevoz kad više nema onog javnog ili gdje s djecom jer su vrtići odavno zatvorili vrata – kaže o ovoj temi Rozana Duplančić iz splitskog Regionalnog ureda Sindikata trgovine.

Prema riječima Drage Munjize, bivšeg direktora Konzuma, a danas konzultanta, prvi se još prije više od desetljeća na ovakav potez odlučio Ivan Katavić, vlasnik trgovačkog lanca KTC.

– Sjećam se jer smo bili na SP-u u Japanu. Njega su stvarno vodile iskrene namjere, uostalom, taj je lanac držao isključivo hrvatske proizvode i izbjegavao je robne marke na svojim policama. Nakon njega svi su lančano krenuli – objašnjava Munjiza i navodi slučaj jednog poznatog trgovačkog lanca koji se ovaj put suočio i s brojnim kritikama kupaca zbog nehumanog radnog vremena za svoje zaposlenike.

A kad je o kupcima riječ, tu se otvara pitanje koliko se zapravo ranijim zatvaranjem trgovina cilja na njihovu psihu i pojačava kupovna groznica. Jer tko ne kupi na vrijeme, kajat će se.


Dvije milijarde kuna


– To ima utemeljenja. Sport i sportski uspjesi jesu okidač za pojačanu potrošnju, što i dokazuje objavljeni podatak o dvije milijarde kune više fiskaliziranih računa. A gdje je promet u susjednoj Bosni i Hercegovini, pa u Rusiji i drugdje, gdje naši ljudi uvelike troše ne bi li se dokopali Mundijala – ističe Munjiza i zaključuje:

– Kupca se u ovakvim situacijama može usporediti s nekim do ušiju zaljubljenim dečkom ili curom. I on gubi taj kritični moment i u euforiji kupuje što mu treba i ne treba.

Osim toga, svatko želi sudjelovati u jednom velikom, globalnom događaju kakav je SP. Koliko god se navijači poistovjećuju sa sportašima, toliko male zemlje i njezine građane diže uspjeh i daje im dojam da se mogu nositi s razvijenima, jačima.

07. svibanj 2024 12:41