StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetRestrikcija online bookinga?

Je li Airbnb kriv što su sve turističke jezgre postale jedan veliki apartman? Web tražilica koja je 'pogurala' hrvatski turizam završila na sudu, istražili smo što bi nam donijelo njeno ograničavanje

1. svibnja 2019. - 13:47

Web-platforme za iznajmljivanje smještaja promijenile su svijet jer se putuje više nego ikada prije, a turizam je zahvaljujući njima postao jedna od najpropulzivnijih gospodarskih grana uopće. 

Male države poput Hrvatske postale su posve ovisne o turizmu, a najvažnija karika u lancu su internetske stranice za oglašavanje smještajnih kapaciteta kao što je Airbnb. A upravo se ta popularna tražilica našla na meti francuskih hotelijera. Oni, naime, smatraju da im je Airbnb nelojalna konkurencija, dapače, i da zbog poslovanja preko Aibnba cijene podstanarstva lete u nebo, a povijesne jezgre bivaju pretvorene u jedan golem i bezličan apartman.

Iseljava se iz središta starih francuskih gradova, oni su izvan turističke sezone zastrašujuće prazni, pa je zbog toga jedan od francuskih sudova zatražio od Suda EU-a u Luxembourgu da provede restriktivne mjere protiv Airbnba. Web-oglašivač iz San Francisca u svojih je jedanaest godina postojanja, uz konkurentski mu Booking.com, izrastao u jednu od najjačih internetskih platformi na svijetu.

Je li iluzorno tražiti da se u internetom uvezanom svijetu ograniči online prodaja? I vjeruje li itko da jedrenjaci, a to bi u ovom slučaju bile klasične putničke agencije, mogu pobijediti parobrode, platforme poput Booking.coma i Airbnba koje u dva klika spajaju onoga tko smještaj treba i onoga tko ga nudi po najpovoljnijim uvjetima?

Nesagledive štete

– Odgovorit ću vam protupitanjem: je li ikada ijedan zakon zaustavio napredak čovječanstva? Nije, niti će, pa tako neće ni odluka Suda u Luxembourgu u vezi s Airbnbom, ma kakva god bila – kaže poduzetnik u IT industriji Ivan Burazin, organizator Shift konferencije, najveće u jugoistočnoj Europi, na kojoj se svake godine okupljaju menadžeri Googlea, Facebooka, GitHuba...

– Airbnb nije izmislio iznajmljivanje smještajnih kapaciteta, on ga je samo ubrzao. Prije su bakice s kartonima u ruci pozivale goste da kod njih unajme sobu, a sada ti isti gosti preko Airbnba i drugih sličnih platformi pronalaze iznajmljivače – kaže Burazin, i dodaje da je sasvim druga priča zakonska regulativa kojom treba urediti to poslovanje.

– Prije pet, šest godina svi su besplatno "skidali" pjesme s interneta, a danas su te stvari ipak donekle regulirane i ja konkretno takve usluge plaćam. No, postavljati restrikcije Airbnbu u vezi s njihovim uslugama znači samo napraviti veću štetu od one koju su pretrpjeli francuski hotelijeri ili građani koji zbog iznajmljivanja turistima više plaćaju podstanarstvo.

Zamislite samo situaciju da Europa na svojem tržištu ograniči ponudu Airbnbu. Istog bi trena profitirala druga tržišta, Kina, SAD ili Latinska Amerika. Čim vi date do znanja onome tko nešto traži da na toj i toj platformi postoje restrikcije, on je automatski napušta i bira drugog web-oglašivača.

Znate i sami da se u Kini ne drže nikakvih direktiva usvojenih u Americi ili Europi, i samo možete zamisliti kako bi oni reagirali da EU postavi Airbnbu bilo kakva ograničenja – upozorava Burazin i podvlači da bi, odluči li Sud u Luxembourgu u korist hotelijera, štete bile nesagledive.

Airbnb u Francuskoj dominira najvećim turističkim tržištem nakon onoga u SAD-u, s više od 400 tisuća oglašivača. Samo su Parižani oglasili 65 tisuća jedinica za iznajmljivanje i tako bi postali ozbiljna konkurencija tamošnjim hotelijerima. AhTop asocijacija, koja nastupa kao tužitelj u ovom sporu pred Sudom prave u Luxembourgu, okuplja 30 tisuća hotelijera i predstavnika sindikata koji zastupaju njihove radnike. Pravni stručnjaci upozoravaju na nonsens tužbe, jer Airbnb nije vlasnik objekata koji su oglašeni za iznajmljivanje, niti je posrednik u iznajmljivanju nekretnina, a tim slijedom ne može biti ni monopolist. Radi se o klasičnom oglašavanju, samo se ono odvija u digitalnom mediju, a ne na radiju ili u novinama.

Slobodno tržište buja

– Ne možete vi u umreženom svijetu rješavati vaše mikroprobleme ishitrenim potezima i tako napraviti nesumnjivo puno veće štete od koristi koje bi takve odluke donijele. Nitko nije uspio zaustaviti Uber, pa neće ni Airbnb, slobodno tržište ima svoju logiku, ono se stalno razvija i buja, a oni koji na njemu nude najpovoljnije i najbolje usluge idu naprijed – jasan je Burazin.

– Airbnb je stvorio centralno mjesto za ponudu smještaja na globalnoj razini kojem mogu pristupiti svi koji smještaj nude ili ga traže. Zašto takvo što ograničavati? – pita Burazin.

Alijana Vukšić, direktorica Turističke zajednice grada Splita, slaže se da je nemoguće ograničavati online prodaju u globalnom svijetu koji je postao jedno tržište, ali je isto tako, veli, svjesna da takvi procesi imaju i drugu stranu medalje.

– To je preduga i prekompleksna priča da bi je riješila bilo koja sudska odluka. S jedne strane treba voditi računa o onima koji nude privatne kapacitete, ali isto tako i o građanima koji ne žive od turizma. Na koncu, ako oni nisu zadovoljni životom u svojem gradu, onda u konačnici neće biti zadovoljni ni gosti, jer je jedno i drugo međusobno uvjetovano. Svjesni smo da kod nas mnogo ljudi živi od turizma, ali isto tako da oni koji s njim nemaju dodirne točke ne smiju biti žrtve njegova razvoja. Ponavljam, da bi sve funkcioniralo, mora se pronaći rješenje koje zadovoljava sve građane.

19. travanj 2024 13:27