StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetOTOČANIMA PREKIPJELO

Dosta nam je da nas trgovci deru u sezoni! Kilogram istog sira u Zagrebu košta 90 kuna, a na Murteru 140! To je prestrašno, ne samo za lokalno stanovništvo

23. srpnja 2019. - 10:26

Otočanima je prekipjelo što svakog ljeta po duplo većoj cijeni plaćaju pekarske proizvode od, primjerice, kupaca u Zagrebu, pa su odlučili reagirati.

"Pobuna" je krenula, podsjetimo, s Murtera čiji je načelnik Toni Turčinov prije neki dan dijelio kroasane lokalcima i turistima. Ovaj se pekarski proizvod na otoku u sezoni prodaje, naime, po devet kuna, a na kontinentu je maksimalnih pet. Kako cijene ljeti ne dižu samo pekarnice, već i svi trgovački lanci osim "Lidla", pojedinim artiklima čak do 50 posto (o čemu je "Slobodna" pisala posljednjih dana), Turčinov je odlučio pokrenuti inicijativu kojom bi se stalo na kraj ovakvoj praksi.

Miješana pizza sto kuna?!

– Domaći turist mi prije neki dan govori kako je kilogram istog sira u Zagrebu 90 kuna, a na Murteru 140! To je prestrašno, ne samo za lokalno stanovništvo, već i za same turiste. Kako bi se trebao osjećati jedan Zagrepčanin koji ovdje dođe ljetovati? Neće on razmišljati na način da ga dere trgovac i Vlada koja je to dozvolila, već mi Murterani, pa iduće godine neće doći. U svakom slučaju, ove sam godine odlučio nešto poduzeti po tom pitanju jer mi je stvarno prekipjelo. Kontaktirao sam više od dvadeset načelnika i gradonačelnika otočnih i primorskih gradova i općina, od Kvarnera do Dubrovnika i svi su se složili da pokrenemo inicijativu za ujednačavanje cijena na sjeveru i jugu države, te je uputimo Ministarstvu regionalnog razvoja i europskih fondova. Radi se, naime, o Ministarstvu s kojim mi otočani najbolje surađujemo, pa se nadamo kako će oni imati najviše razumijevanja za naše zahtjeve. Ovakva politika trgovaca će, ponavljam, dugoročno loše utjecati na turizam od kojeg otoci žive - smatra murterski načelnik kojemu je, kako kaže, drago i što su njegovi kolege prihvatili ideju za pokretanje inicijative, bez obzira na stranačku pripadnost.

Turčinov navodi i kako cijene nisu neopravdano visoke samo po trgovinama, već i u ugostiteljskim objektima po otocima. Jedna miješana pizza košta, primjerice, od 90 do 100 kuna što je pretjerano.

– Ugostitelj je, međutim, primoran staviti toliku cijenu jer su njemu sastojci za 30 posto skuplji negoli nekom vlasniku ugostiteljskog objekta u Rijeci ili Zagrebu. Meni je nevjerojatno da mi ništa nismo naučili na primjeru Grčke i Turske koje su prvo snizile PDV na ugostiteljstvo, a potom i same cijene. Očito se želimo opeći na vlastitoj koži – govori Turčinov.

Legitimna praksa

Inicijativa za ujednačavanje cijena u trgovačkim lancima trebala bi, prema riječima našeg sugovornika, biti potpisana u prvoj polovici rujna, na Danima regionalnog razvoja koji će se, pretpostavlja naš sugovornik, održati u Šibeniku. Da će se trgovce moći obuzdati spomenutom inicijativom, teško je povjerovati. Naime, iz Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta dali su nam nedavno tumačenje prema kojem je ovakva trgovačka praksa potpuno legitimna.

– Trgovac može određivati cijenu proizvoda sukladno svojoj poslovnoj praksi, što znači da cijene u različitim poslovnicama ne moraju biti jednake... Vezano za isto, iako trgovac može određivati različitu cijenu proizvoda u različitim prodavaonicama, bitno je da je informacija o cijeni jasna, odnosno potrebno je da je u oglašavanju – na plakatima, u reklamama i slično izričito navedeno da se cijena odnosi na prodaju u određenoj poslovnici, a ne u svim poslovnicama istog trgovca. U suprotnom bi se moglo raditi o zavaravajućoj poslovnoj praksi, koja je zabranjena sukladno članku 31. Zakona o zaštiti potrošača. Prilikom oglašavanja potrošač treba dobiti potpunu i točnu informaciju o cijeni proizvoda što uključuje i informaciju gdje se taj proizvod može pronaći po oglašavanoj cijeni – objasnili su u Ministarstvu gospodarstva.

ŠTO KAŽE HGK Nema zakonske podloge za obuzdavanje marži

U Sektoru za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK) ne smatraju spornim divljanje cijena u turističkim središtima.
– Puno je poduzetnika koji posluju u maloprodaji ili planiraju ući na tržište maloprodaje, a samo formiranje cijena je složeno marketinško, prodajno i strateško pitanje za svakog poduzetnika – trgovca. Tržište prema najkraćoj definiciji predstavlja mjesto gdje se susreću ponuda i potražnja te predstavlja istodobno i mehanizam kojim se reguliraju odnosi prodavača i kupaca-potrošača, u uvjetima u kojima sudionici razmjene ili kupoprodaje ostvaruju svoje ciljeve i interese. U RH, kao punopravnoj članici EU-a, vrijedi načelo slobodnog formiranja cijena roba i usluga... Nema zakonskog ograničenja koje se može primijeniti u formiranju cijena, posebice ne što se tiče marži. Model propisivanja visine marži je davno napušten u RH - navode iz HGK-a.

19. travanj 2024 18:57