StoryEditorOCM
Lifestylezatvaraju se obrti

Valu poskupljenja pridružuju se i frizeri, kriza je njihove usluge digla za 20 posto: ‘Ako vam je skupo, čekajte tek dok uvedemo Euro‘

Piše Antea Burazin/SD
27. ožujka 2022. - 15:11

U valu poskupljenja i frizeri kažu da su cijene repromaterijala "krešile" za otprilike 20 posto, pa su stoga neki frizerski saloni povećali cijene svojih usluga u sličnom postotku, dok su se neki još uvijek odlučili boriti s postojećim cijenama. O razlozima poskupljenja frizerskih usluga kao i o izazovima s kojima se susreću na tržištu rada, kontaktirali smo Vedranu Ćenan, predsjednicu Sekcije frizera pri Udruženju obrtnika, i upitali je jesu li poskupile frizerske usluge i zašto.

– Poskupljenje frizerskih usluga je individualno, dakle svaki frizerski salon sam određuje svoje cijene. Mislim da je važno naglasiti da je to rad rukama i da bi trebao imati svoju tržišnu cijenu. Danas je što god taknete poskupilo, od hrane pa do energenata, a da bi frizer opstao, primoran je podignuti cijene. Dakle nisu to samo poslovni troškovi. Frizer ima i osobni život u kojem je također sve poskupilo. Ono što na tržištu sve češće uočavam je da obrtnici pomalo propadaju, odnosno da sami zatvaraju radnje, što otvara mogućnost crnog tržišta i sive ekonomije – pojašnjava nam Ćenan.

– Ljudi pomalo zatvaraju radnje jer smatraju da ih je bolje zatvoriti nego da dospiju u dugove, jer za poslovanje odgovaraju osobnom imovinom. Problem nam je i s bolovanjima. Za vrijeme korone ako bi frizeri bili bolesni, tek nakon 42 dana bolovanja država bi im dala nekakvu financijsku potporu. Ako, primjerice, dva tjedna imate neku laganu bolest i ne možete radit, nitko vam ništa ne plaća i morate sve sami, a to su za nas veliki gubici – veli Vedrana o poteškoćama s kojima se suočavaju.

Previsok PDV

Kao jedan od problema navodi i previsok PDV za ove obrtnike. Saboru su čak uputili zahtjev za smanjivanjem PDV-a, no dobili su odbijenicu. Njihovu je inicijativu prije godinu dana podržao i saborski zastupnik Davor Dretar zvani Drele koji je predložio smanjenje PDV-a s 25 na 13 posto. Kako je tada pojasnio, država bi profitirala jer bi to dovelo do većeg zaposlenja u toj grani.

– Mnogi frizeri odustaju od daljnjeg širenja poslovanja jer je PDV velik. Iznosi 25 posto na svaku odrađenu frizuru. Dakle, sve što od svojih ruku napravite, svaku frizuru. Ne radi se tu o kupljenoj robi, nego o radu rukama i smatram da je to drugačije. PDV je sada "skinut" i na hranu i na energente, ali frizerima nije ništa. I ugostitelji su dobivali neke olakšice, a mi ne – kazuje nam Ćenan, te naglašava kako frizer koji želi napredovati mora ulagati u sebe, a edukacije koje pohađaju izuzetno su skupe.

– Da bi bio suvremen i pratio trendove, frizer se mora usavršavati i ići na edukacije. O tome ljudi koji svakodnevno koriste usluge ne vode računa. Neće istu cijenu usluge ponuditi onaj frizerski salon čiji radnici prolaze edukacije i profesionalno se usavršavaju, od onih koji ne ulažu toliko u edukacije. Netko radi s kvalitetnijim, a netko s manje kvalitetnim brendovima. Feniranja za 35 kuna kao što je nekad bilo, danas gotovo i nema. A takve frizerske salone su uglavnom držali ljudi koji po struci nisu bili frizeri, pa im je to bio dodatan izvor prihoda. Također je drugačije i onim frizerima koji su u najmu prostora, a ovisi i o lokaciji na kojoj se nalaze. Sve to kreira cijenu – nabraja nam Ćenan glavne faktore koji određuju cijenu usluga. Nadodaje nam i da su porasle cijene repromaterijala, što su nam potvrdili i ostali frizeri.

Nepredvidivo tržište

– Repromaterijal raste u pravilu svake godine, neovisno o inflaciji. U pravilu bi se prema tome, cijene frizerskih usluga trebale podizati svake godine – ističe naša sugovornica.

Frizeri djeluju na slobodnom tržištu te sami određuju cijene svojih usluga. Odluku o povećanju cijena usluga ne donose u dogovoru s Udruženjem obrtnika ili kakvom drugom institucijom i udrugom.

– Prije smo imali određene najniže cijene po zakonu i ispod njih se nije moglo ići, međutim sada frizeri djeluju na slobodnom tržištu i individualno kreiraju cijene. Zabranjeno je zajedničkim dogovorom donositi odluke o podizanju – naglašava nam.

Koja je frizerska usluga poskupila najviše? Je li to feniranje, bojanje, šišanje?

– Frizerske usluge poskupljuju sve skupa, neće pojedinačno poskupiti samo bojanje ili samo šišanje. Za svaku nam frizuru treba voda za pranje, pa zatim korištenje fena, a energenti samo poskupljuju.

A što će biti s cijenama kada dođe euro, kaže nam, treba još pričekati i vidjeti kakva će tada biti situacija na tržištu rada.

– Tržište je nepredvidivo i ne znamo kakvo će stanje biti kada dođe nova valuta. Pretpostavljam da će neki možda zaokružiti cijene, ali to opet ovisi o osobi. Ponavljam, tržište je otvoreno i svatko sebi kreira cijene.

Hoće li ovakvo stanje na tržištu najviše pogoditi "male" kvartovske frizerske salone?

– Ne bih salone selektirala na male i velike jer svima je teško. Ustvari svatko će biti primoran boriti se kako najbolje zna. Kod velikih frizerskih salona, primjerice, ako ima osam radnika, dvoje radnika mora raditi samo za isplatu PDV-a. Država bi obrtnike frizere trebala zaštititi po pitanju odgovaranja osobnom imovinom i po pitanju bolovanja, odnosno da nam skrati financijsku potporu tijekom bolovanja s 42 dana na 15 dana. Onda ako si 15 dana bolestan i odsutan, sam sebi plaćaš sve, ali ako si duže od 15 dana na bolovanju države ti pomogne pokrivati troškove – zaključila je Ćenan.

Bit će duplo

Dok se tako naši ljudi mahom žale na poskupljenje frizerskih usluga, koje su skuplje za oko 20 posto, u Njemačkoj klijentice frizuru standardno plaćaju po cijeni od oko 100 eura. Pronašli smo račun s cijenama usluge u jednom njemačkom salonu, a prema kojem je klijenticu bojanje i šišanje, uz neke dodatne tretmane za njegu kose, izišlo 112 eura. Šišanje košta 30 eura, što je oko 290 kuna, a kompletno bojanje kose iznosi 52 eura, što bi kod nas bilo oko 390 kuna. Možemo se složiti da njemački znatno bolji životni standard zasigurno opravdava ovakve cijene.

U Sloveniji koja je standardom koliko-toliko bliža nama, od uvođenja eura 2007. godine frizerske usluge poskupile su od 40 do 50 posto, a Slovenci sada za održavanje kose plaćaju istu cifru kao i Nijemci, oko 100 eura.

U rujnu prošle godine za RTL, Stevo Pavlovič, slovenski frizer, prisjetio se šoka kojeg su Slovenci doživjeli zbog cijena u frizerskim salonima kada su prešli na euro.

– Do sada je oko 42 posto od uvođenja eura porasla cijena frizerskih usluga. Tako vjerujem da će se dogoditi i u Hrvatskoj – izjavio je Pavlovič. Iako nas naš ministar financija Zdravko Marić uvjerava kako se takvo povećanje cijena neće dogoditi, očigledno nam to tek ostaje vidjeti.

02. svibanj 2024 02:10