StoryEditor
LifestylePLAN ZA DUĆAN

Nemojte davati djeci ujutro novac za krafne i peciva! Ojačajte im imunitet uoči sezone gripe, evo koje korake možete poduzeti

Piše Javorka Luetić/SD
7. rujna 2021. - 17:29
Ilustracija/AFP

Imunološki sustav je interaktivna mreža sastavljena od organa, stanica i proteina koji štite naše tijelo od virusa, bakterija ili stranih tvari. Kad ovaj sustav normalno funkcionira, zapravo ga uopće ne primjećujemo.

Međutim, kada se nešto poremeti, pogađa nas bolest i loše se osjećamo. Rujan je mjesec s kojim ćemo zakoračiti u jesen, vjerojatno najugodnije godišnje doba koje je ujedno idealno razdoblje da se malo više posvetimo sebi i osiguramo dobre zalihe imuniteta.

Međutim, možemo se ponašati maćehinski i pitati se tijekom zime zašto nam se događaju različite neugodnosti. Možemo sami učiniti mnogo za potporu imunološkom sustavu.

Vođenjem zdravog, uravnoteženog načina života i konzumacijom određenih dodataka koji su potpuno prirodni - biljke, minerali, vitamini. Ovi dodaci štite nas od infekcija jer djeluju antimikrobno i potiču naš imunološki sustav.

Prije svega, moramo osigurati zdravu prehranu. Šećer je apsolutni prvak među razaračima dobrog imunološkog sustava. Uz njega je svakako prerađena i brza hrana. No, nekima će i to dobro doći ako se odreknu glutena i mliječnih proizvoda. Naša prehrana treba biti bogata povrćem i voćem, ali ne treba zaboraviti na dobre masti i kvalitetne proteine.

Na kraju, ali ne i najmanje važno, treba spomenuti i tjelesnu aktivnost, opuštanje i san. Tjelesna aktivnost trebala bi biti dio našeg svakodnevnog života. Jednako je važno opuštanje i dovoljno sna. Podsjetimo se koji su najučinkovitiji dodatni pomagači našem imunološkom sustavu.

1. Purpurna echinaceja

Utvrđeno je da mnogi aktivni sastojci echinaceje snažno potiču naš imunološki sustav i mogu imati značajan terapeutski učinak. Istraživanja pokazuju da echinaceja ima najbolji učinak na ponavljajuće infekcije ali se pokazala i kao odlična prevencija protiv prehlade.

2. Vitamin D

Vitamin C je oduvijek bio naveden kao potpora imunološkom sustavu. Međutim, već je nekoliko godina jasno koliko je važan vitamin D. Nedostatak vitamina D povezan je s povećanom šansom za razvoj autoimunih bolesti i povećanom šansom za infekcije.

image
Ilustracija/AFP


U jednoj studiji utvrđeno je da nedostatak vitamina D povećava mogućnost infekcija gornjih dišnih putova. No ako ga akumuliramo dovoljno, to između ostalog pridonosi i jakom imunološkom sustavu.

3. Bazga

Bazga se koristi u prirodnoj medicini tisućljećima. Hipokrat, otac medicine, smatrao je da je bazga vrlo važna biljka za jačanje imunološkog sustava. Bazga djeluje u borbi protiv prehlade, gripe, alergija i upala.

Jedno je istraživanje pokazalo da ako se bazga koristi u prvih 48 sati od pojave simptoma, problemi s gripom nestaju u prosjeku četiri dana ranije nego inače.

4. Probiotici

Zapuštena crijeva jedan su od najčešćih uzroka osjetljivosti na hranu, autoimunih bolesti i slabog imunološkog sustava, pa je uzimanje probiotika u ovom slučaju vrlo važno.

Kao što vjerojatno već znate, probiotici su korisne bakterije koje nastanjuju naša crijeva i ključni su za naše cjelokupno zdravlje i dobar imunološki sustav.

5. Astragalus

U povijesti prirodne medicine astragalus je poznat kao stimulans imunološkog sustava. U tradicionalnoj kineskoj medicini ovaj se korijen koristio tisućljećima i smatra se adaptogenom biljkom.

Istraživanja su pokazala da astragalus ima dobar učinak na imunološki sustav, štiti tijelo od upale probavnog trakta i raka.

image
Ilustracija/AFP


6. Đumbir

Đumbir je, što se imunološkog sustava tiče, perjanica ajurvede. Zbog zagrijavajućeg učinka u tijelu, pomaže razgraditi nakupljene toksine u našim organima. Također je poznato da čisti limfu.

image
Ilustracija/AFP


Đumbir zahvaljujući svom antimikrobnom djelovanju pomaže kod upala uzrokovanih bakterijama, virusima i parazitima.

7. Ginseng

Korijen, stabljika i lišće ginsenga tijekom povijesti korišteni su za održavanje zdravog imunološkog sustava i povećanje otpornosti na bolesti i infekcije. Također ima antibakterijsko i antivirusno djelovanje.

8. Eterično ulje smirne

Eterično ulje smirne vrlo je učinkovito i poznato već tisućljećima. Ima antiseptičko, antibakterijsko i antigljivično djelovanje. Od davnine se koristio za liječenje peludne groznice, za čišćenje i liječenje rana, za zaustavljanje krvarenja itd.

Eterično ulje smirne jača imunološki sustav i vrlo dobro djeluje u kombinaciji s eteričnim uljem tamjana bosvelije.To može pomoći za ublažavanje kašlja i prehlade uzrokovane virusnim infekcijama.

Smirna ima adstringentno djelovanje na desni i zubi pa se može koristiti u prirodnim pastama za zube, za grgljanje i ispiranje usta.

image
Ilustracija/AFP


9. Eterično ulje origana

Eterično ulje origana također može jako dobro podržati naš imunološki sustav. Pomaže u borbi protiv infekcija, ima antibakterijsko i protugljivično djelovanje, a učinkovito je i protiv virusa i parazita.

Čiste ruke i duga na tanjuru

 

Škola je već počela, djeca su sretna, a roditelji već smišljaju načine kako ojačati i vlastitu otpornost da se mogu lakše nositi sa

svim zadacima i izazovima, kao i s potencijalnim bolestima, uključujući covid-19. Stariji učenici i studenti mogu se cijepiti protiv ove bolesti, dok mlađima ostaje samo jedno: osnažiti imunološki sustav. Postoji nekoliko načina.

Djeca bi se trebala brinuti o osobnoj higijeni. Iako je tijekom protekle godine to mnogo puta napisano treba opet ponoviti: pranje ruku sprječava mnoge probleme i bolesti. Potaknite djecu da ih peru često, toplom vodom i sapunom, a kada nisu u mogućnosti neka upotrijebe dezinficijens.

Trebali bi oprati ruke prije i poslije hranjenja, nakon korištenja toaleta i uvijek kad stignu kući.

Duga je zakon, svi joj se divimo kad je ugledamo na nebu, a trebalo bi je nacrtati i na tanjuru. Uravnoteženom prehranom činimo mnogo za zdravlje, osobito bi djeca trebala jesti puno povrća i voća, najbolje različitih boja.

Protiv infekcija se borimo uz pomoć cinka, vitamina A, B i C i drugih hranjivih tvari, djeci treba servirati perad, orahe, plodove mora, zeleno lisnato povrće, mliječne proizvode, brokulu, rajčicu.

Umjesto nezdravih zalogaja, ponudite im voće i orahe, a za ručak i večeru uvijek na tanjuru neka bude povrće: ako ništa drugo - kremasta juha od povrća koju će većina djece rado pojesti.

Za očuvanje zdravlja crijeva važno je da unosite dovoljno pro- i prebiotika: jogurta, kefira i uskoro će doći i vrijeme za kiseli kupus koji je izvrstan čuvar crijeva. Umjesto bijelog kruha na stolu bi trebale biti žitarice i mahunarke.

Djeca bi trebala ići na spavanje rano, san je bitan za zdrav imunološki sustav, pa svakako ovih dana ponovno uvedite školsku rutinu spavanja.

Neka djeca odu spavati barem pola sata ranije nego što su to činila tijekom ljeta, i neka usvoje naviku čitanja prije spavanja ili neka slušaju tihu glazbu.

Lakše će zaspati ako barem nekoliko sati tijekom dana provedu vani, u zraku, u pokretu, jer tjelesna aktivnost oslobađa hormone sreće, užitka, a time i umanjuje rizik potencijalnog stresa, jer i djeca ga doživljavaju.

Skriveni ključ zdravlja?

Vitamin D, koji je zapravo hormon jer ga samo tijelo sintetizira, bitan je za život, no da bi ga tijelo moglo proizvesti, potrebne su mu sunčeve zrake, budući da ga je u hrani zanemarivo malo.

Budući da sunčeve zrake zimi i u jesen ne prodiru u nas u dovoljno snažno, već je dulje vrijeme jasno da osim hrane na jelovniku treba svakodnevno biti i vitamin D. I treba znati da čak i ljeti, kada ima mnogo sunca, često je potrebno nadoknađivati vitamin D.

Pokazalo se da je tajanstveni vitamin D hormon. To je jedini vitamin koji tijelo može proizvesti samo, izlaganjem kože ultraljubičastim zrakama. Vitamin D potreban je za život svima.

To je postalo jasno osobito posljednjih godina, kada su preporuke u vezi dnevnog unosa ovog takozvanog sunčanog vitamina naglo porasle. U prosjeku, osoba bi trebala dnevno dobiti 20 mikrograma vitamina D.

Između 10 do 15 minuta opreznog izlaganja suncu 2 do 3 puta tjedno teoretski zadovoljava ljudske potrebe za vitaminom D koji se u aktivni oblik pretvara u našoj jetri i bubrezima što se smatra ključnim za zdravlje.

Mnoge bolesti i loše zdravlje povezani su s nedostatkom vitamina D u tijelu. Zbog toga se mnoge tegobe mogu ukloniti nadoknadom ovog vitamina, koji je dostupan u ljekarnama i specijaliziranim prodavaonicama u obliku kapi ili tableta, a najnoviji oblik je i sprej.

Razlikujemo vitamine D2 i D3; s tim da je potonji je učinkovitiji, iako se nekad smatralo da su jednako važni.

Glavni razlog nedostatka sunčanog vitamina je nedovoljno umjereno izlaganje suncu, jer je to glavni izvor vitamina D za većinu ljudi.

Također se dobiva hranom, ali vrlo malo namirnica prirodno sadrži dovoljnu količinu, bilo da se radi o odrasloj osobi ili djetetu. Nažalost, situacija je iz godine u godinu sve gora.

Najviše vitamina D u prehrani može se pronaći u ribljem ulju, srdelama, lososu, tuni, mlijeku i mliječnim proizvodima.

item - id = 1125503
related id = 0 -> 1125497
related id = 1 -> 1121790
07. rujan 2021 17:30