StoryEditor
Ostalopomalo zaboravljeni

Premda su jedna od glavnih zvijezda ljetnih programa u Krešimirovom gradu: Plesni teatar Sjene u sjeni šibenske kulture

Piše Jordanka Grubač
24. veljače 2020. - 11:34
arhiv/Ante Baranic/Hanza Media

 

 

 

Jedna od glavnih zvijezda ljetnih kulturnih programa, i to iz ljeta u ljeto sve sjajnija, je ona Plesnog teatra Sjene. I ako netko misli da je program Plesnog festivala nešto što nastaje par ‘trenutaka’ prije ljeta, i da je rad šibenskog plesnog ansambla tek ‘slobodna aktivnost’ cura s afinitetom za suvremeni ples, onda treba reći da tako- nije. Ne uz ljetne festivale i prigode, nego Sjene rade cijelu godinu, godinama, rade ozbiljno, rade vrijedne, pa i skupe, plesne stvari. Nakon rada neće dobiti diplome i svjedodžbe recimo poput djece iz Osnovne škole Juraj Dalmatinac u kojoj postoji plesna škola, ali će učenjem s čuvenim profesionalcima s ovih prostora napraviti programe koji mogu stajati- a često i stoje- na svim poznatim plesnim scenama na ovim prostorima- pa i izvan matičnog zavičaja i države. Često čak i tamo gdje inače plešu isključivo profesionalci.
Zorana Mihelčić, osnivačica i voditeljica Sjena i suvremenog plesa u Šibeniku uopće, kaže da je to zato što svi, a osobito srednji i stariji uzrasti šibenskih plesačica tijekom godine rade s profesionalcima, čuvenim i nagrađivanim plesačima, pedagozima i koreografima. Lani je to bila Ivona Grubišić, ove godine prvo Igor Kirov, potom Albina Rahmatullina i naposljetku, do neki dan, Izidora Stanišić.

Plesne tehnike

- Naše osnovno opredjeljenje je stalno usavršavanje u plesnim tehnikama naših plesačica, članica Sjena, a to su uglavnom djevojke koje počinju raditi s nama od vrtićkog uzrasta pa do punoljetstva. Princip je stalan: dva puta to su radionice i vježbe za suvremeni, a jednom za klasični ples. Uspjeva nam dobiti jaka imena profesionalnih plesača i koreografa. Neki budu u Šibeniku i rade s našim plesačica i po pola godine u kontinuitetu, neki dolaze povremeno na mjesec dva ili više mjeseci, u svakom slučaju edukacije traju cijelu godinu, uvijek u Tehničkoj školi.

Primjerice, Igor Kirov, donedavni direktor baleta HNK Split, sa Sjenama je radio od studenoga prošle godine do veljače ove godine. Albina Rahmatullina, nekadašnja prvakinja HNK Split danas glavna majstorica proba tamošnjeg profesionalnog ansambla, već pet godina radi i u Šibeniku u kojem članice Sjena podučava klasičnim baletnim tehnikama.

- I naposljetku, upravo je u radu s našim plesačicama Izidora Stanišić, zaista veliko i poznato ime, koreografkinja, plesni pedagog i plesačica sa stalnom adresom u Beogradu. Izidora Stanišić usavršavala se kao stipendistica mnogih poznatih plesnih centara diljem Europe, u Montpellieru, Beču, Dieseldorfu...a akademsko znanje na polju koreografije stekla je na Institutu za umjetničku igru u Beogradu. Dobitnica je niza nagrada, suosnivačica Station-kolektiva za suvremeni ples, a kako sada radi magistarski program s temom Religija u društvu, kulturi i europskim intergacijama, iskustvo u radu s našim Sjenama dat će joj dragocijene materijale za rad, s nama će steći uvid u te lijepe raznolikosti kultura i mogućnosti posredovanja među njima. Njezin posjet Šibeniku dio je i preliminarnih aktivnosti zajedničke suradnje u okviru projekta naših budućih umjetničkih koprodukcija, govori Zorana Mihelčić.

Nema svijesti

U Šibeniku možda baš i nema razvijene svijesti o tome što rade plesačice Plesnog teatra Sjene, ni koliko je to ozbiljan posao. Najviše zato što veći dio godine rade samozatajno, a pomalo i zato što Šibenik baš nije centar afiniteta za plesnu umjetnost... Tako su lani ‘proizveli’ vrsnu plesnu predstavu ‘Zlokobno zrcalo’, prijavljenu i za MDF. Nitko je nije pogledao, na produkciji nije bilo ni medija ni ljudi iz šibenske kulture i nije dospjela u program MDF-a. Ali jest pozivana na druge strane...

Naposljetku, pitam Zoranu Mihelčić kako uspjevaju sve to financirati?

- Svaku kunu iz članarina koje plaćaju plesačice, odnosno roditelji mladih plesačica, ulažemo u edukaciju i usavršavanje plesnih tehnika, i to upravo s vrhunskim imenima do kojih i nije lako doći. Njihov boravak na radu u Šibeniku također je svojevrstan doprinos ovdašnjoj kulturnoj sceni.

Zorana Mihelčić i Sjene rade i na idućem festivalu suvremenog plesa, repertoaru i organizaciji, nadamo se da će kao i uvijek započeti na svetom Mihovilu a onda nastaviti na tvrđavi Barone i sceni između Katedrale i vijećnice. I da će im ovogodišnja zvijezda biti još sjajnija od lanjske... Tada će se tražiti karta više, kako je to znalo biti lani. A kad se pogase svjetla tih lijepih pozornica, Sjene nastave svoj lijepi ali često mukotrpni plesački rad na njihovoj stalnoj radnoj sceni- u dvorani Tehničke škole.

#ZORANA MIHELčIć#SJENE#IGOR KIROV

Izdvojeno