Projekcijom dvaju filmskih hitova: hvaljenog znanstveno-fantastičnog spektakla "Dina" u režiji Denisa Villeneuvea i "Francuske depeše" Wesa Andersona završava ovogodišnji program šibenskog art kina u Kući umjetnosti "Arsen". Kino je s radom počelo početkom listopada i od tada su se na velikom ekranu male dvorane u preuređenom prostoru davno zatvorenog kina Odeon, u redovitim terminima srijedom i subotom odvrtjeli mnogi domaći i strani filmovi, igrani i dokumentarni, recentni i nagrađivani naslovi iz mahom nezavisne produkcije.
Ako je u početku i bilo skeptičnih promišljanja kako će Šibenčani i Šibenčanke prihvatiti tu novinu, nakon što gotovo 30 godina u središtu grada nije postojalo nijedno kino te su u međuvremenu stasale generacije kojima je ekran mobitela i tableta neusporedivo bliži od filmskog platna, ta se bojazan brzo rasplinula. Za neke su filmove poput "Dinastije Gucci" i "Tome" ulaznice planule čim su se pojavile u prodaji, a veliku gledanost imali su i hrvatski "Plavi cvijet", "Tereza37", "Murina", "Zbornica" te dokumentarac "Ljubav oko svijeta".
U Tvrđavi kulture, kulturnoj ustanovi koja upravlja "Arsenom" ističu kako je kino dodatan zamah dobilo nakon što je, zahvaljujući potpori Ministarstva kulture, početkom prosinca nabavljen digitalni projektor pa je projekcija znatno kvalitetnija negoli je to do tada bilo u mp4 formatu. Time su stvoreni uvjeti za bolju suradnju s kinodistributerima, odnosno nabavu još raznovrsnijih filmskih naslova.
– Sada kada imamo digitalni projektor veći je izbor filmova koje možemo nabavljati. Tako smo se u prosincu proširili i na neke komercijalne naslove da bismo vidjeli kako će publika reagirati. Premda, važan je i duh prostora u kojem se film prikazuje i da je to mjesto u kojem se ljudi susreću. Sve to utječe na kompletno kino iskustvo. No, s obzirom na koronu i probleme koje zbog toga imaju neovisna kina, izuzetno smo zadovoljni odazivom publike u Šibeniku, pogotovo tijekom prosinca – kazala je Jelena Svirčić koja zajedno s Jelenom Pašić i Selmom Mehadžić čini malo programsko vijeće šibenskog art kina.
– Tanka je granica između komercijalnog i nekomercijalnog filma. Imate važna autorska imena koja se distribuiraju i u komercijalnom kontekstu i idu u multiplekse, poput "Dine" koju je režirao Villeneuve koji je jedno od najvećih redateljskih imena danas. Iako je film već bio u multipleksima, bilo nam je važno prikazati ga u "Arsenu", jer je to redatelj kojeg publika koja dolazi u "Arsena" jednostavno mora vidjeti – naglasila je Mehadžić koja je bila i koordinatorica programa zagrebačkog Kina Europa te zahvaljujući i tom iskustvu dobro zna da je razvoj i privlačenje publike dugotrajan proces, i u gradu poput Zagreba trebalo je gotovo godinu dana da ljudi počnu redovito dolaziti u kino.
Šibenčani su, očito, svoje art kino prihvatili već nakon tri mjeseca, a koordinatorica programa u Tvrđavi kulture Morana Periša ističe kako je ipak premalo vremena proteklo da bi se s pouzdanošću moglo govoriti tko sve dolazi u "Arsena". Prema onomu što se do sada pokazalo to je publika u dobi od 35 do 50 godina koja u pravilu redovito posjećuje i ostala kulturna događanja u gradu.
Važna sastavnica šibenskog art kina je i kinotečni program. Održava se jednom mjesečno pod nazivom "Češljaonica", a vodi ga šibenski diplomirani montažer Ante Storić.
Ravnateljica Tvrđave kulture Gorana Barišić Bačelić podsjeća kako je priča oko art kina u Šibeniku počela još prije šest godina na Tvrđavi sv. Mihovila s gostovanjem Motovunskog filmskog festivala, a nastavila se filmskim večerima na Baroneu.
– Kao Tvrđava kulture ušli smo vrlo spontano u filmsku priču svjesni da je nezavisna filmska scena gotovo nepostojeća priča u Šibeniku, jer tada nije bilo ni potrebne infrastrukture za to. Počeli smo vrlo ambiciozno sa željom da ispunimo tu rupu. Ključna riječ oko art kina je suradnja, jer smo ugostili niz festivala i gostiju na Baroneu od režisera, glumaca i glumica do producenata. Željeli smo cijelu tu filmsku priču i industriju osvijetliti s više strana, da ljudi još bolje razumiju to što gledaju i tako ih još više zainteresiramo. Slijedom toga ušli smo i u europski projekt "Connecting Cinemas", a postali smo i dio Kinomreže – kaže Gorana Barišić Bačelić, ističući kako kino nije tek mjesto pukog konzumiranja filmova, već ono svojim sadržajima mora utjecati na kulturnu sliku grada.
Zbog toga se barem jednom mjesečno nakon projekcija održavaju i razgovori s redateljima i glumcima, kao što su to bili Zrinko Ogresta, Leon Lučev te nedavno Marina Redžepović, glavna glumica "Zbornice". Usto, podsjeća Barišić Bačelić, u Tvrđavi kulture pokrenuli su i istraživanje povijesti kinoprikazivačke djelatnosti u Šibeniku koje Andrija Bakula i Jelena Pašić privode kraju, a iz kojeg je već sada jasno kako je šibenska kinematografska tradicija bila duga i bogata, trajala je od kraja 19. stoljeća sve do početka devedesetih 20. stoljeća kada su se ugasila sva tri gradska kina.
No, nije u "Arsenu" dobro startalo samo art kino. Izvrsnu posjećenost bilježe i koncerti, a glazbenici koji su nastupili u "Arsenu" postali su najbolji ambasadori tog prostora i njegovih mogućnosti s obzirom na tehničku opremljenost, tvrde u Tvrđavi kulture.