StoryEditorOCM

tehnički problemi?Iskusni šibenski kapetan: Ne vjerujem u teoriju da je nevrijeme uzrok havarije u Sueskom kanalu

Piše OM
26. ožujka 2021. - 08:44

Nasukavanje samo jednog broda, 400-metarskog Ever Givena na obalama Sueskog kanala poremetilo je gotovo kompletan lanac opskrbe robom, uljem, žitaricama i drugim proizvodima između Azije i Europe. Ovom rutom svakodnevno prolazi oko 30 posto svjetskog prometa kontejnerskih brodova i oko 12 posto ukupne svjetske trgovine robe, a logistički problemi i gubici već sada su golemi.

Iskusni šibenski kapetan Branko Skorić (62), koji je kroz Suez proveo više od stotinu brodova, za tportal objašnjava svoje viđenje ove nesreće i opisuje vlastita iskustva plovidbe ovim pupkom svijeta.

- Osobno ne vjerujem u teoriju da je uzrok havarije nevrijeme: mogao se eventualno pojaviti zanos vjetra kada je problem već nastao. Pretpostavljam da je došlo do zatajenja rada pomoćnih motora koji proizvode struju, pa su izgubljeni pogon i kormilarenje. Brod ima generatore za slučaj nužde, ali pitanje je pale li se oni automatski ili ručno. Pitanje je i kakav je pogon - klasični dizel ili elektrodizel, gdje generatori proizvode struju za elektropogon. Pretpostavljam da je riječ o ovome drugom - daje Skorić svoju prvu dijagnozu, uz ogradu da nema više informacija od onih koje se pojavljuju u medijima.

- Malo je vjerojatno da je otkazao sam motor, moguće da je brod ostao bez pogona i mogućnosti kormilarenja, pa nije uspio održati pravac i vjetar ga je odnio prema kopnu - objašnjava Skorić laicima mogućnost onoga što se dogodilo u Suezu.

Istraga će, kaže, sasvim sigurno dati rezultate: u ovom kanalu obavezna je pilotaža peljara, ispitat će se i vremenski uvjeti te pregledati sadržaj brodske crne kutije. Ljudski faktor odbacuje kao najmanje moguću opciju.

- Pravo pitanje sada jest kojom težinom je brod nalegao na pijesak i kolika je sila potrebna da ga se izvuče. Ne vjerujem da taj posao mogu obaviti tegljači, eventualno se može izjaružati dno oko njega ili podignuti dio kontejnera, pa smanjiti opterećenje. No pitanje je o kolikoj dizalici se mora raditi da bi vratila brod u gaz. U svakom slučaju, moralo bi doći do rasterećenja jer je utjecaj plime i oseke ondje zanemariv - kaže kapetan Skorić za tportal.

CIJELI ČLANAK PROČITAJTE OVDJE

image
AFP

05. svibanj 2024 05:25