stdClass Object ( [id] => 1167189 [title] => Pučinske regate u raljama Schengena: istražili smo razloge kažnjavanja jedriličara, ovih pet slučajeva zorno oslikavaju moguće probleme [alias] => pucinske-regate-u-raljama-schengena-istrazili-smo-razloge-kaznjavanja-jedrilicara-zbog-prelaska-granice-ovih-pet-slucajeva-zorno-oslikavaju-moguce-probleme [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

​Nije rijedak slučaj da se ponekad neke odredbe nekog pravilnika ili zakona čine nelogičnima i u praksi apsurdnima, pogotovo one koje su pisane tako da im tumačenja mogu biti različito interpretirana.

Istina, neki su propisi stvarno napisani tako da njima nije predviđen cijeli niz okolnosti koje se javljaju u praksi, a njihova primjena samo nepotrebno stvara komplikacije, ali ipak su češći slučajevi gdje su ti propisi iz neznanja ili površnosti samo krivo tumačeni.

Kada se susretnete s takvim problemom, najbolje se obratiti tijelu koje je taj pravilnik ili zakon donijelo, upozoriti na propust ili zatražiti pojašnjenje vama nelogičnih stavki. Savjesna institucija taj bi problem trebala sagledati i pokrenuti postupak za ispravak ili vam odgovoriti i dodatnim, detaljnijim pojašnjenjem ukazati vam na vašu zabludu.

Jedan takav potencijalni problem, a koji se kroz više slučajeva spominje u jedriličarskim krugovima, odnosi se na prekršajne prijave kod prelaska morske granice.

Naravno, od nadležnoga ministarstva, Ministarstva unutarnjih poslova, zatražili smo pobliže pojašnjenje zakonske odredbe prema kojoj su te prijave i pisane, članak 17. Zakona o nadzoru državne granice, a iz navedenih primjera nameće se i nekoliko pitanja za koje smo zatražili konkretne odgovore.

---

image
Morska granica Hrvatske odlično se nadzire, a pokrivena je i kamerama visoke rezolucije
Nikša Stipaničev/Cropix
---

Pet primjera

Slučaj I.

Više sudionika jedne domaće off-shore, pučinske, regate koja se jedri od Visa, oko otočića Sv. Andrija i Palagruže i natrag u Vis, jedreći oštro u vjetar nekoliko je puta prešlo granicu teritorijalnih voda RH. Jedna je jedrilica, radi osobne sigurnosti, imala ugrađen AIS i nju se moglo lako identificirati. Voditelju te jedrilice stigla je kazna zbog nelegalnog prelaska granice, čl. 17. st. 2. i st. 5. Zakona o nadzoru državne granice.

Slučaj II.

Dvije jedrilice bile su u transferu iz Ancone u Split i obje su radi osobne sigurnosti imale ugrađen AIS. Jedna je plovila nešto brže i dosta se udaljila od druge, nekoliko sati. Dolaskom u zavjetrinu otoka Šolte, skinuli su jedra, stali i pričekali drugu jedrilicu da se zajedno prijave na carinu u Splitu. Voditelju te jedrilice stigla je kazna po čl. 17. st. 2. istog Zakona.

Slučaj III.

U transferu iz Riminija u Split, jedrilica se uputila na carinski pregled u Split. Naravno, i ova je radi osobne sigurnosti imala uključen AIS. Voditelju je stigla prijava po čl. 17. st. 2. Zakona o nadzoru državne granice jer se nije javio u najbliži carinski prijelaz Šibenik. Kasnijim pregledom snimke ipak je utvrđeno kako je u trenutku presijecanja linije teritorijalnih voda RH slučajno bila nekoliko stotina metara bliže Splitu nego Šibeniku, te se od prijave odustalo.

---

image
Granica teritorijalnog mora Republike Hrvatske
---

Slučaj IV.

Jedrilica se iz Splita uputila prema Brindisiju, te nakon kraćeg odmora dalje prema Malti, gdje je sudjelovala na jednoj regati. Kako carinski prijelaz na Lastovu ima radno vrijeme od 8.30 do 15 sati, te kako stoga ne bi nepotrebno gubili jedan dan puta, odjavu i carinski pregled obavili su u Splitu.

Po putu se nisu nigdje zaustavljali, već su, prilagođeni smjeru vjetra, najkraćim plovnim putem napustili teritorijalno more RH. Cijelo vrijeme AIS je bio uključen. Na povratku voditelj se prijavio na carinski pregled na Lastovu i tamo dobio kaznu po čl. 17. st. 5. Zakona o nadzoru državne granice, jer nije, prema njegovu tumačenju, najkraćim plovnim putem isplovio iz teritorijalnog mora RH.

Kako dalje navodi, da bi se ispoštovao članak 17. st. 5. Zakona o nadzoru državne granice o najkraćem plovnom putu iz teritorijalnog mora, spomenuta jedrilica trebala je zajedriti prema Jabučkoj kotlini, zatim u radijusu od 12 nautičkih milja obići otočić Jabuku, pa u istom radijusu i Palagružu i tek tada se zaputiti za Brindisi.

Ova ruta duga je 245 nautičkih milja, a ako je vjetar iz nepovoljnog smjera, i dosta duža. Najkraći uobičajeni plovni put je kroz Splitska vrata, uz rt Pelegrin na otoku Hvaru, pokraj otočića Kopište, pokraj Lastova, te prema Brindisiju, što je ruta dužine 190 nautičkih milja. Dakle, razlika tih dviju ruta je najmanje 55 NM, a za nepovoljnog smjera vjetra i znatno veća.

---

image
Prije plovidbe preko modre granice valja dobro pročiti propise i proceduru
Goran Šebelić/Cropix
---

Slučaj V.

Slično prethodnom, plovilo koje izvan sezone, kad je carinski prijelaz u Cavtatu zatvoren, treba prebaciti iz Dubrovnika u Boku kotorsku na ruti od 30-ak nautičkih milja, mora isploviti dodatnih približno 25 nautičkih milja kako bi udovoljio uvjetu da najkraćim plovnim putem isplovi iz teritorijalnog mora RH. U sezoni je iz Cavtata taj odnos još veći, umjesto 20, čak 45 nautičkih milja.

Educiranje javnosti

Uz zahvalu na ovoj inicijativi, a u cilju educiranja javnosti i u konačnici smanjenja činjenja prekršaja, pojašnjenja i odgovore na postavljena pitanja nije trebalo dugo čekati.

Općenito, na ulazu u RH policijska granična kontrola obavlja se neposredno nakon dolaska osoba na granični prijelaz, prije carinske i druge kontrole, a na izlazu nakon ostalih kontrola. Granična kontrola provodi se u skladu sa Zakonom o nadzoru državne granice, pravilnicima koji detaljnije razrađuju zakonske odredbe, u skladu s propisima EU-a, Zakonikom o schengenskim granicama i ostalim propisima koji čine schengensku pravnu stečevinu.

Konkretnije, u Prilogu VI. Zakonika o schengenskim granicama, u poglavlju 3. Morske granice, opisane su specifičnosti prilikom granične kontrole na pomorskim graničnim prijelazima, a u članku 17. Zakona o nadzoru državne granice određene su obveze zapovjednika ili voditelja plovila prilikom uplovljavanja u teritorijalno more RH, odnosno isplovljavanja iz teritorijalnog mora RH.

Dodatno, uvjeti dolaska i boravka stranih plovila za sport i razonodu, kao i obveze zapovjednika tih plovila, uređeni su i zakonima i propisima iz domene Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

---

image
Palagruža je pučinski čuvar plave granice
Božidar Vukičević/Cropix
---

Suverenitet Republike Hrvatske na moru prostire se na unutarnje morske vode i teritorijalno more Republike Hrvatske. Nadalje, zaštita državne granice na moru temelji se na dva osnovna elementa: svjesnosti o situaciji i sposobnosti reakcije. Svjesnost o situaciji postiže se objedinjavanjem tehničkih sustava (radari, kamere, AIS bazne postaje i ostali senzori), a sposobnost reakcije prisutnošću policijskih plovila.

Članak 17. stavak 2. Zakona o nadzoru državne granice određuje da je zapovjednik plovila namijenjenoga za sport ili razonodu koji uplovi u teritorijalno more RH te ima namjeru pristati u RH dužan, radi granične kontrole, uploviti najkraćim plovnim putem u najbližu luku s graničnim prijelazom.

Pojam najkraći plovni put odnosi se na plovidbu plovila za sport i razonodu i najkraći je plovni put prema odredištu. Drugim riječima, nakon što prijeđe državnu granicu, vanjsku granicu teritorijalnog mora, u obvezi je ploviti najkraćim uobičajenim putem bez prekida i odgode, ili do pomorskog graničnog prijelaza, ili do uplovljavanja u unutarnje morske vode.

Nakon uplovljavanja u unutarnje morske vode, u obvezi je najkraćim plovnim putem, bez zaustavljanja, uploviti u najbližu luku u kojoj se nalazi pomorski granični prijelaz.

Viša sila mijenja put

U članku 17. stavak 5. Zakona o nadzoru državne granice određeno je kako je nakon obavljene granične kontrole na izlazu iz RH zapovjednik plovila u međunarodnom prometu dužan najkraćim uobičajenim, odnosno najkraćim plovnim putem isploviti iz unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora RH.

---

image
Na pučini se granična crta ne vidi, pa valja dobro paziti na poziciju broda
Cropix
---

U realnim uvjetima to znači da je u obvezi najkraćim plovnim putem isploviti iz unutarnjih morskih voda i plovidbu nastaviti teritorijalnim morem u skladu s pravilima neškodljivog prolaska, najkraćim uobičajenim putem, bez prekida i odgode u željenom smjeru. Neškodljiv prolazak ovdje podrazumijeva da se više ne vraća u unutarnje morske vode.

Međutim, ako u nastavku plovidbe teritorijalnim morem zapovjednik plovila procijeni kako je zbog više sile ili nevolje na moru (npr. loši meteorološki uvjeti) prisiljen skloniti se u unutarnje morske vode RH, dužan je o tome odmah obavijestiti službu nadzora i upravljanja pomorskim prometom, a koja će o dobivenoj obavijesti izvijestiti nadležnu policijsku postaju.

Sve prethodno navedeno pravni je okvir koji sudionici u međunarodnom pomorskom prometu trebaju poštovati. U slučaju sumnje u ispravnost postupanja i kako bi se izbjegle eventualne pravne posljedice, preporuča se preko dostupnih komunikacijskih sustava (VHF pomorski kanali, mobilni telefoni i sl.) komunicirati postupanje s nadležnim službama (VTS služba, lučka kapetanija, pomorska policija).

Ovdje posebno naglašavaju kako izvanredni postupci u slučajevima više sile ili nevolje na moru imaju apsolutni prioritet, odnosno najprije je potrebno poduzeti mjere kojima se osigurava izbjegavanje pogibelji i tek nakon toga obavijestiti nadležne službe.

---

image
Nautičari i brodovi za sport i rekreaciju često se kontroliraju
Božidar Vukičević/Cropix
---

Na pitanje zašto su kažnjavani zapovjednici samo onih plovila koja su imala uključen AIS, dobiveni odgovor je vrlo jasan. Kažnjavaju se svi kod kojih je prekršaj utvrđen, bilo praćenjem tehničkim sustavima, bilo policijskim plovilom. Ova nedoumica možda se mogla odnositi na neka ranija razdoblja, dok tehnički sustav nije bio kompletiran. Danas je cijela granica pokrivena i kamerama vrlo visoke rezolucije, te se i plovila koja nemaju ugrađen AIS lako mogu identificirati.

Što se tiče organizacije pučinskih regata, gdje plovila potencijalno mogu prijeći državnu granicu, problem se rješava već prigodom traženja odobrenja od nadležne lučke kapetanije i policijske uprave. Dovoljno je u prijavi samo zatražiti izuzeće od obavljanja granične kontrole u slučaju da natjecatelji prijeđu državnu granicu, a ti se zahtjevi u pravilu odobravaju.

Međutim, trening i pripreme za višednevne pučinske regate tijekom kojih se napušta i kasnije vraća u teritorijalno more RH nemaju taj privilegij. Ako se namjerava prelaziti državna granica, potrebno je na izlazu, odnosno nakon povratka na ulazu, obaviti graničnu kontrolu.

Pojam najkraćeg puta

Postavljeno je i pitanje što jedrilica koja prigodom uplovljavanja u RH mora poduzeti ako jedri oštro u vjetar i više puta presijeca granicu, a odgovor je također vrlo jasan. Ako plovilo zbog vremenskih uvjeta ne može doploviti direktno do odredišta, ono koristi pravo neškodljivog prolaska kroz teritorijalno more, a kada uplovi u unutarnje morske vode, tada se najkraćim putem treba uputiti na najbliži pomorski granični prijelaz.

---

image
Ako se u kontroli utvrde propusti, slijedi kazna
Tonči Plazibat/Cropix
---

Međutim, ako se radi o višoj sili ili nevolji (nevrijeme, prodor mora, bolest i sl.), tada moraju kontaktirati nadležnu službu, VTS Hrvatska ili lučku kapetaniju, koja će o događaju obavijestiti Nacionalni pomorski centar i nadležnu postaju pomorske policije.

Naravno, prioritet je poduzeti mjere kojima će se osigurati izbjegavanje pogibelji, a zatim obavijestiti nadležnu službu.

Problem s uplovljavanjem iz Jabučke kotline prema Splitu nije nikakav problem, jer ploveći najkraćim putem, kroz Drvenički ili Šoltanski kanal, plovilo zadanom rutom plovi prema najbližem pomorskom graničnom prijelazu u Splitu. Međutim, ako je iz nekog razloga uplovilo s unutarnje strane hridi Blitvenica i Mulo, odnosno ranije uplovilo u unutarnje morske vode, tada se mora ići na najbliži granični prijelaz, dakle u Šibenik.

Slična je situacija i s navedenim primjerom plovidbe prema Brindisiju. Plovilo ne treba ploviti oko Jabuke i Palagruže, nego najkraćim plovnim putem isploviti iz unutarnjih morskih voda, dakle, kroz Splitska vrata, oko Vodnjaka i dalje teritorijalnim morem kroz Viški kanal te oko otoka Kopište prema odredištu. U ovom slučaju plovilo je vjerojatno plovilo s unutarnje strane otoka Kopište i tako se ponovno vratilo u unutarnje morske vode, što je prekršaj.

Plovila koja isplovljavaju iz Dubrovnika ili Cavtata prema Boki, nakon granične kontrole, trebaju isploviti iz unutarnjih morskih voda, te plovidbu nastaviti najkraćim uobičajenim putem, dakle najkraćim putem slijedeći liniju obale prema Crnoj Gori.

Ulaskom RH u schengenski prostor i dalje će se, kao i do sada, obavljati granična kontrola nad svim plovilima za sport i razonodu koja dolaze iz država trećih zemalja, međutim, ako plovilo za sport i razonodu dolazi iz luke ili polazi prema luci u državi članici EU-a, tada ne podliježe graničnoj kontroli i može ući u luku koja nije granični prijelaz.

---

image
I carinski nadzor dio je sustava kontrole
Nikša Stipaničev/Cropix
---

Pojmovi i tumačenje

Dakle, kod svih navedenih slučajeva nije problem u slabo napisanim propisima, nego u razumijevanju ili krivom tumačenju pojmova. Potrebno je znati razlikovati pojmove unutarnje morske vode i teritorijalno more, a što je definirano Pomorskim zakonikom u članku 18.

Teritorijalno more je pojas širok 12 NM od polazne crte, koja je precizno definirana istim člankom, a vode koje se nalaze od polazne crte teritorijalnog mora u smjeru kopna su unutarnje morske vode. Zajedno čine obalno more nad kojim RH ima suverenitet, jer vanjska granica teritorijalnog mora ujedno je i morska granica RH.

Prema tome, plovila koja od Hvara ili zapadnije plove prema Palagruži, državnu granicu presijecaju dva puta, a od Žirja ili zapadnije čak četiri puta. Prema važećim propisima, ako žele ploviti najkraćom rutom, ista bi trebala na odlasku i na povratku obaviti carinsku kontrolu ili odabrati rutu kojom neće napuštati teritorijalno more RH. Ulaskom RH u schengenski prostor to više neće biti potrebno.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => prelazak granice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => prelazak granice 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2022-01-22 16:30:23 [created_by] => 3262 [created_by_alias] => Damir Višić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-02-14 12:01:36 [modified_by] => 3262 [publish_up] => 2022-02-14 11:29:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 92 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673648.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20652998.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673650.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673652.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673654.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673656.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673658.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673664.jpg","\/images\/slike\/2022\/01\/22\/20673666.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Duje Klari\u0107\/Cropix","","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Goran \u0160ebeli\u0107\/Cropix","Nik\u0161a Stipani\u010dev\/Cropix","Nik\u0161a Stipani\u010dev\/Cropix","Bo\u017eidar Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","Cropix","Ton\u010di Plazibat\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Na regatama do pu\u010dinskih otoka ponekad se prije\u0111e grani\u010dna crta","Granica teritorijalnog mora Republike Hrvatske","Palagru\u017ea je pu\u010dinski \u010duvar plave granice","Prije plovidbe preko modre granice valja dobro pro\u010diti propise i proceduru","Morska granica Hrvatske odli\u010dno se nadzire, a pokrivena je i kamerama visoke rezolucije","I carinski nadzor dio je sustava kontrole","Nauti\u010dari i brodovi za sport i rekreaciju \u010desto se kontroliraju","Na pu\u010dini se grani\u010dna crta ne vidi, pa valja dobro paziti na poziciju broda","Ako se u kontroli utvrde propusti, slijedi kazna"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1251","hd_20673648_1920.jpg":"1920x1080","k_20673648_1280.jpg":"1280x1280","k_20673648_1024.jpg":"1024x1024","k_20673648_640.jpg":"640x640","k_20673648_480.jpg":"480x480","k_20673648_340.jpg":"340x340","k_20673648_220.jpg":"220x220","o_20673648_1280.jpg":"1280x834","o_20673648_1024.jpg":"1024x667","o_20673648_640.jpg":"640x417","o_20673648_480.jpg":"480x312","o_20673648_340.jpg":"340x221","o_20673648_220.jpg":"220x143","h_20673648_1280.jpg":"1280x854","h_20673648_1024.jpg":"1024x683","h_20673648_640.jpg":"640x427","h_20673648_480.jpg":"480x320","h_20673648_340.jpg":"340x227","h_20673648_220.jpg":"220x147","pp_20673648_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673648_1024.jpg":"805x1024","pp_20673648_640.jpg":"503x640","pp_20673648_480.jpg":"377x480","pp_20673648_340.jpg":"267x340","pp_20673648_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1674","hd_20652998_1920.jpg":"1920x1080","k_20652998_1280.jpg":"1280x1280","k_20652998_1024.jpg":"1024x1024","k_20652998_640.jpg":"640x640","k_20652998_480.jpg":"480x480","k_20652998_340.jpg":"340x340","k_20652998_220.jpg":"220x220","o_20652998_1280.jpg":"1280x1116","o_20652998_1024.jpg":"1024x892","o_20652998_640.jpg":"640x558","o_20652998_480.jpg":"480x418","o_20652998_340.jpg":"340x296","o_20652998_220.jpg":"220x191","h_20652998_1280.jpg":"1280x854","h_20652998_1024.jpg":"1024x683","h_20652998_640.jpg":"640x427","h_20652998_480.jpg":"480x320","h_20652998_340.jpg":"340x227","h_20652998_220.jpg":"220x147","pp_20652998_1280.jpg":"1006x1280","pp_20652998_1024.jpg":"805x1024","pp_20652998_640.jpg":"503x640","pp_20652998_480.jpg":"377x480","pp_20652998_340.jpg":"267x340","pp_20652998_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_20673650_1920.jpg":"1920x1080","k_20673650_1280.jpg":"1280x1280","k_20673650_1024.jpg":"1024x1024","k_20673650_640.jpg":"640x640","k_20673650_480.jpg":"480x480","k_20673650_340.jpg":"340x340","k_20673650_220.jpg":"220x220","o_20673650_1280.jpg":"1280x853","o_20673650_1024.jpg":"1024x682","o_20673650_640.jpg":"640x426","o_20673650_480.jpg":"480x320","o_20673650_340.jpg":"340x226","o_20673650_220.jpg":"220x146","h_20673650_1280.jpg":"1280x854","h_20673650_1024.jpg":"1024x683","h_20673650_640.jpg":"640x427","h_20673650_480.jpg":"480x320","h_20673650_340.jpg":"340x227","h_20673650_220.jpg":"220x147","pp_20673650_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673650_1024.jpg":"805x1024","pp_20673650_640.jpg":"503x640","pp_20673650_480.jpg":"377x480","pp_20673650_340.jpg":"267x340","pp_20673650_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_20673652_1920.jpg":"1920x1080","k_20673652_1280.jpg":"1280x1280","k_20673652_1024.jpg":"1024x1024","k_20673652_640.jpg":"640x640","k_20673652_480.jpg":"480x480","k_20673652_340.jpg":"340x340","k_20673652_220.jpg":"220x220","o_20673652_1280.jpg":"1280x853","o_20673652_1024.jpg":"1024x682","o_20673652_640.jpg":"640x426","o_20673652_480.jpg":"480x320","o_20673652_340.jpg":"340x226","o_20673652_220.jpg":"220x146","h_20673652_1280.jpg":"1280x854","h_20673652_1024.jpg":"1024x683","h_20673652_640.jpg":"640x427","h_20673652_480.jpg":"480x320","h_20673652_340.jpg":"340x227","h_20673652_220.jpg":"220x147","pp_20673652_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673652_1024.jpg":"805x1024","pp_20673652_640.jpg":"503x640","pp_20673652_480.jpg":"377x480","pp_20673652_340.jpg":"267x340","pp_20673652_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1161","hd_20673654_1920.jpg":"1920x1080","k_20673654_1280.jpg":"1280x1280","k_20673654_1024.jpg":"1024x1024","k_20673654_640.jpg":"640x640","k_20673654_480.jpg":"480x480","k_20673654_340.jpg":"340x340","k_20673654_220.jpg":"220x220","o_20673654_1280.jpg":"1280x774","o_20673654_1024.jpg":"1024x619","o_20673654_640.jpg":"640x387","o_20673654_480.jpg":"480x290","o_20673654_340.jpg":"340x205","o_20673654_220.jpg":"220x133","h_20673654_1280.jpg":"1280x854","h_20673654_1024.jpg":"1024x683","h_20673654_640.jpg":"640x427","h_20673654_480.jpg":"480x320","h_20673654_340.jpg":"340x227","h_20673654_220.jpg":"220x147","pp_20673654_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673654_1024.jpg":"805x1024","pp_20673654_640.jpg":"503x640","pp_20673654_480.jpg":"377x480","pp_20673654_340.jpg":"267x340","pp_20673654_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1204","hd_20673656_1920.jpg":"1920x1080","k_20673656_1280.jpg":"1280x1280","k_20673656_1024.jpg":"1024x1024","k_20673656_640.jpg":"640x640","k_20673656_480.jpg":"480x480","k_20673656_340.jpg":"340x340","k_20673656_220.jpg":"220x220","o_20673656_1280.jpg":"1280x802","o_20673656_1024.jpg":"1024x642","o_20673656_640.jpg":"640x401","o_20673656_480.jpg":"480x301","o_20673656_340.jpg":"340x213","o_20673656_220.jpg":"220x137","h_20673656_1280.jpg":"1280x854","h_20673656_1024.jpg":"1024x683","h_20673656_640.jpg":"640x427","h_20673656_480.jpg":"480x320","h_20673656_340.jpg":"340x227","h_20673656_220.jpg":"220x147","pp_20673656_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673656_1024.jpg":"805x1024","pp_20673656_640.jpg":"503x640","pp_20673656_480.jpg":"377x480","pp_20673656_340.jpg":"267x340","pp_20673656_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1160","hd_20673658_1920.jpg":"1920x1080","k_20673658_1280.jpg":"1280x1280","k_20673658_1024.jpg":"1024x1024","k_20673658_640.jpg":"640x640","k_20673658_480.jpg":"480x480","k_20673658_340.jpg":"340x340","k_20673658_220.jpg":"220x220","o_20673658_1280.jpg":"1280x773","o_20673658_1024.jpg":"1024x618","o_20673658_640.jpg":"640x386","o_20673658_480.jpg":"480x290","o_20673658_340.jpg":"340x205","o_20673658_220.jpg":"220x132","h_20673658_1280.jpg":"1280x854","h_20673658_1024.jpg":"1024x683","h_20673658_640.jpg":"640x427","h_20673658_480.jpg":"480x320","h_20673658_340.jpg":"340x227","h_20673658_220.jpg":"220x147","pp_20673658_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673658_1024.jpg":"805x1024","pp_20673658_640.jpg":"503x640","pp_20673658_480.jpg":"377x480","pp_20673658_340.jpg":"267x340","pp_20673658_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1242","hd_20673664_1920.jpg":"1920x1080","k_20673664_1280.jpg":"1280x1280","k_20673664_1024.jpg":"1024x1024","k_20673664_640.jpg":"640x640","k_20673664_480.jpg":"480x480","k_20673664_340.jpg":"340x340","k_20673664_220.jpg":"220x220","o_20673664_1280.jpg":"1280x828","o_20673664_1024.jpg":"1024x662","o_20673664_640.jpg":"640x414","o_20673664_480.jpg":"480x310","o_20673664_340.jpg":"340x219","o_20673664_220.jpg":"220x142","h_20673664_1280.jpg":"1280x854","h_20673664_1024.jpg":"1024x683","h_20673664_640.jpg":"640x427","h_20673664_480.jpg":"480x320","h_20673664_340.jpg":"340x227","h_20673664_220.jpg":"220x147","pp_20673664_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673664_1024.jpg":"805x1024","pp_20673664_640.jpg":"503x640","pp_20673664_480.jpg":"377x480","pp_20673664_340.jpg":"267x340","pp_20673664_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_20673666_1920.jpg":"1920x1080","k_20673666_1280.jpg":"1280x1280","k_20673666_1024.jpg":"1024x1024","k_20673666_640.jpg":"640x640","k_20673666_480.jpg":"480x480","k_20673666_340.jpg":"340x340","k_20673666_220.jpg":"220x220","o_20673666_1280.jpg":"1280x853","o_20673666_1024.jpg":"1024x682","o_20673666_640.jpg":"640x426","o_20673666_480.jpg":"480x320","o_20673666_340.jpg":"340x226","o_20673666_220.jpg":"220x146","h_20673666_1280.jpg":"1280x854","h_20673666_1024.jpg":"1024x683","h_20673666_640.jpg":"640x427","h_20673666_480.jpg":"480x320","h_20673666_340.jpg":"340x227","h_20673666_220.jpg":"220x147","pp_20673666_1280.jpg":"1006x1280","pp_20673666_1024.jpg":"805x1024","pp_20673666_640.jpg":"503x640","pp_20673666_480.jpg":"377x480","pp_20673666_340.jpg":"267x340","pp_20673666_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15365870 Threads: 5 Questions: 3186677895 Slow queries: 7154039 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235714916 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/pucinske-regate-u-raljama-schengena-istrazili-smo-razloge-kaznjavanja-jedrilicara-zbog-prelaska-granice-ovih-pet-slucajeva-zorno-oslikavaju-moguce-probleme-1167189 [printLink] => /om/nautika/pucinske-regate-u-raljama-schengena-istrazili-smo-razloge-kaznjavanja-jedrilicara-zbog-prelaska-granice-ovih-pet-slucajeva-zorno-oslikavaju-moguce-probleme-1167189?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 666995 [name] => pučinske regate [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-12 20:25:03 [main_article_id] => 0 [alias] => pucinske-regate [link] => /tag/pucinske-regate ) [1] => stdClass Object ( [id] => 666996 [name] => regate pravila [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-12 20:25:03 [main_article_id] => 0 [alias] => regate-pravila [link] => /tag/regate-pravila ) [2] => stdClass Object ( [id] => 666997 [name] => državna granica regate [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-12 20:25:03 [main_article_id] => 0 [alias] => drzavna-granica-regate [link] => /tag/drzavna-granica-regate ) [3] => stdClass Object ( [id] => 666998 [name] => morska granica [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-12 20:25:03 [main_article_id] => 0 [alias] => morska-granica [link] => /tag/morska-granica ) [4] => stdClass Object ( [id] => 666999 [name] => granica na moru [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-12 20:25:03 [main_article_id] => 0 [alias] => granica-na-moru [link] => /tag/granica-na-moru ) [5] => stdClass Object ( [id] => 667000 [name] => granica na moru regata [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-02-12 20:25:03 [main_article_id] => 0 [alias] => granica-na-moru-regata [link] => /tag/granica-na-moru-regata ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => prelazak granice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Pučinske regate u raljama Schengena: istražili smo razloge kažnjavanja jedriličara, ovih pet slučajeva zorno oslikavaju moguće probleme [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3262 [name] => Gordan Jelavić [username] => gordan.jelavic [email] => gordan.jelavic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$pjw9/C5Oziy8qZrqHobR7OT3fv5kb/rIGrGqNLgCe25ow8rbnNDcy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/gordan-jelavic-3262 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1776 [gender] => m [description] => [image] => 1776.jpeg [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1776.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673648.jpg [galleryCount] => 9 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Duje Klarić/Cropix [mainImageDesc] => Na regatama do pučinskih otoka ponekad se prijeđe granična crta [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673648.jpg [title] => Na regatama do pučinskih otoka ponekad se prijeđe granična crta Duje Klarić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20652998.jpg [title] => Granica teritorijalnog mora Republike Hrvatske ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673650.jpg [title] => Palagruža je pučinski čuvar plave granice Božidar Vukičević/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673652.jpg [title] => Prije plovidbe preko modre granice valja dobro pročiti propise i proceduru Goran Šebelić/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673654.jpg [title] => Morska granica Hrvatske odlično se nadzire, a pokrivena je i kamerama visoke rezolucije Nikša Stipaničev/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673656.jpg [title] => I carinski nadzor dio je sustava kontrole Nikša Stipaničev/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673658.jpg [title] => Nautičari i brodovi za sport i rekreaciju često se kontroliraju Božidar Vukičević/Cropix ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673664.jpg [title] => Na pučini se granična crta ne vidi, pa valja dobro paziti na poziciju broda Cropix ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2022/01/22/20673666.jpg [title] => Ako se u kontroli utvrde propusti, slijedi kazna Tonči Plazibat/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

​Nije rijedak slučaj da se ponekad neke odredbe nekog pravilnika ili zakona čine nelogičnima i u praksi apsurdnima, pogotovo one koje su pisane tako da im tumačenja mogu biti različito interpretirana.

Istina, neki su propisi stvarno napisani tako da njima nije predviđen cijeli niz okolnosti koje se javljaju u praksi, a njihova primjena samo nepotrebno stvara komplikacije, ali ipak su češći slučajevi gdje su ti propisi iz neznanja ili površnosti samo krivo tumačeni.

Kada se susretnete s takvim problemom, najbolje se obratiti tijelu koje je taj pravilnik ili zakon donijelo, upozoriti na propust ili zatražiti pojašnjenje vama nelogičnih stavki. Savjesna institucija taj bi problem trebala sagledati i pokrenuti postupak za ispravak ili vam odgovoriti i dodatnim, detaljnijim pojašnjenjem ukazati vam na vašu zabludu.

Jedan takav potencijalni problem, a koji se kroz više slučajeva spominje u jedriličarskim krugovima, odnosi se na prekršajne prijave kod prelaska morske granice.

Naravno, od nadležnoga ministarstva, Ministarstva unutarnjih poslova, zatražili smo pobliže pojašnjenje zakonske odredbe prema kojoj su te prijave i pisane, članak 17. Zakona o nadzoru državne granice, a iz navedenih primjera nameće se i nekoliko pitanja za koje smo zatražili konkretne odgovore.

---

image
Morska granica Hrvatske odlično se nadzire, a pokrivena je i kamerama visoke rezolucije
Nikša Stipaničev/Cropix
---

Pet primjera

Slučaj I.

Više sudionika jedne domaće off-shore, pučinske, regate koja se jedri od Visa, oko otočića Sv. Andrija i Palagruže i natrag u Vis, jedreći oštro u vjetar nekoliko je puta prešlo granicu teritorijalnih voda RH. Jedna je jedrilica, radi osobne sigurnosti, imala ugrađen AIS i nju se moglo lako identificirati. Voditelju te jedrilice stigla je kazna zbog nelegalnog prelaska granice, čl. 17. st. 2. i st. 5. Zakona o nadzoru državne granice.

Slučaj II.

Dvije jedrilice bile su u transferu iz Ancone u Split i obje su radi osobne sigurnosti imale ugrađen AIS. Jedna je plovila nešto brže i dosta se udaljila od druge, nekoliko sati. Dolaskom u zavjetrinu otoka Šolte, skinuli su jedra, stali i pričekali drugu jedrilicu da se zajedno prijave na carinu u Splitu. Voditelju te jedrilice stigla je kazna po čl. 17. st. 2. istog Zakona.

Slučaj III.

U transferu iz Riminija u Split, jedrilica se uputila na carinski pregled u Split. Naravno, i ova je radi osobne sigurnosti imala uključen AIS. Voditelju je stigla prijava po čl. 17. st. 2. Zakona o nadzoru državne granice jer se nije javio u najbliži carinski prijelaz Šibenik. Kasnijim pregledom snimke ipak je utvrđeno kako je u trenutku presijecanja linije teritorijalnih voda RH slučajno bila nekoliko stotina metara bliže Splitu nego Šibeniku, te se od prijave odustalo.

---

image
Granica teritorijalnog mora Republike Hrvatske
---

Slučaj IV.

Jedrilica se iz Splita uputila prema Brindisiju, te nakon kraćeg odmora dalje prema Malti, gdje je sudjelovala na jednoj regati. Kako carinski prijelaz na Lastovu ima radno vrijeme od 8.30 do 15 sati, te kako stoga ne bi nepotrebno gubili jedan dan puta, odjavu i carinski pregled obavili su u Splitu.

Po putu se nisu nigdje zaustavljali, već su, prilagođeni smjeru vjetra, najkraćim plovnim putem napustili teritorijalno more RH. Cijelo vrijeme AIS je bio uključen. Na povratku voditelj se prijavio na carinski pregled na Lastovu i tamo dobio kaznu po čl. 17. st. 5. Zakona o nadzoru državne granice, jer nije, prema njegovu tumačenju, najkraćim plovnim putem isplovio iz teritorijalnog mora RH.

Kako dalje navodi, da bi se ispoštovao članak 17. st. 5. Zakona o nadzoru državne granice o najkraćem plovnom putu iz teritorijalnog mora, spomenuta jedrilica trebala je zajedriti prema Jabučkoj kotlini, zatim u radijusu od 12 nautičkih milja obići otočić Jabuku, pa u istom radijusu i Palagružu i tek tada se zaputiti za Brindisi.

Ova ruta duga je 245 nautičkih milja, a ako je vjetar iz nepovoljnog smjera, i dosta duža. Najkraći uobičajeni plovni put je kroz Splitska vrata, uz rt Pelegrin na otoku Hvaru, pokraj otočića Kopište, pokraj Lastova, te prema Brindisiju, što je ruta dužine 190 nautičkih milja. Dakle, razlika tih dviju ruta je najmanje 55 NM, a za nepovoljnog smjera vjetra i znatno veća.

---

image
Prije plovidbe preko modre granice valja dobro pročiti propise i proceduru
Goran Šebelić/Cropix
---

Slučaj V.

Slično prethodnom, plovilo koje izvan sezone, kad je carinski prijelaz u Cavtatu zatvoren, treba prebaciti iz Dubrovnika u Boku kotorsku na ruti od 30-ak nautičkih milja, mora isploviti dodatnih približno 25 nautičkih milja kako bi udovoljio uvjetu da najkraćim plovnim putem isplovi iz teritorijalnog mora RH. U sezoni je iz Cavtata taj odnos još veći, umjesto 20, čak 45 nautičkih milja.

Educiranje javnosti

Uz zahvalu na ovoj inicijativi, a u cilju educiranja javnosti i u konačnici smanjenja činjenja prekršaja, pojašnjenja i odgovore na postavljena pitanja nije trebalo dugo čekati.

Općenito, na ulazu u RH policijska granična kontrola obavlja se neposredno nakon dolaska osoba na granični prijelaz, prije carinske i druge kontrole, a na izlazu nakon ostalih kontrola. Granična kontrola provodi se u skladu sa Zakonom o nadzoru državne granice, pravilnicima koji detaljnije razrađuju zakonske odredbe, u skladu s propisima EU-a, Zakonikom o schengenskim granicama i ostalim propisima koji čine schengensku pravnu stečevinu.

Konkretnije, u Prilogu VI. Zakonika o schengenskim granicama, u poglavlju 3. Morske granice, opisane su specifičnosti prilikom granične kontrole na pomorskim graničnim prijelazima, a u članku 17. Zakona o nadzoru državne granice određene su obveze zapovjednika ili voditelja plovila prilikom uplovljavanja u teritorijalno more RH, odnosno isplovljavanja iz teritorijalnog mora RH.

Dodatno, uvjeti dolaska i boravka stranih plovila za sport i razonodu, kao i obveze zapovjednika tih plovila, uređeni su i zakonima i propisima iz domene Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

---

image
Palagruža je pučinski čuvar plave granice
Božidar Vukičević/Cropix
---

Suverenitet Republike Hrvatske na moru prostire se na unutarnje morske vode i teritorijalno more Republike Hrvatske. Nadalje, zaštita državne granice na moru temelji se na dva osnovna elementa: svjesnosti o situaciji i sposobnosti reakcije. Svjesnost o situaciji postiže se objedinjavanjem tehničkih sustava (radari, kamere, AIS bazne postaje i ostali senzori), a sposobnost reakcije prisutnošću policijskih plovila.

Članak 17. stavak 2. Zakona o nadzoru državne granice određuje da je zapovjednik plovila namijenjenoga za sport ili razonodu koji uplovi u teritorijalno more RH te ima namjeru pristati u RH dužan, radi granične kontrole, uploviti najkraćim plovnim putem u najbližu luku s graničnim prijelazom.

Pojam najkraći plovni put odnosi se na plovidbu plovila za sport i razonodu i najkraći je plovni put prema odredištu. Drugim riječima, nakon što prijeđe državnu granicu, vanjsku granicu teritorijalnog mora, u obvezi je ploviti najkraćim uobičajenim putem bez prekida i odgode, ili do pomorskog graničnog prijelaza, ili do uplovljavanja u unutarnje morske vode.

Nakon uplovljavanja u unutarnje morske vode, u obvezi je najkraćim plovnim putem, bez zaustavljanja, uploviti u najbližu luku u kojoj se nalazi pomorski granični prijelaz.

Viša sila mijenja put

U članku 17. stavak 5. Zakona o nadzoru državne granice određeno je kako je nakon obavljene granične kontrole na izlazu iz RH zapovjednik plovila u međunarodnom prometu dužan najkraćim uobičajenim, odnosno najkraćim plovnim putem isploviti iz unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora RH.

---

image
Na pučini se granična crta ne vidi, pa valja dobro paziti na poziciju broda
Cropix
---

U realnim uvjetima to znači da je u obvezi najkraćim plovnim putem isploviti iz unutarnjih morskih voda i plovidbu nastaviti teritorijalnim morem u skladu s pravilima neškodljivog prolaska, najkraćim uobičajenim putem, bez prekida i odgode u željenom smjeru. Neškodljiv prolazak ovdje podrazumijeva da se više ne vraća u unutarnje morske vode.

Međutim, ako u nastavku plovidbe teritorijalnim morem zapovjednik plovila procijeni kako je zbog više sile ili nevolje na moru (npr. loši meteorološki uvjeti) prisiljen skloniti se u unutarnje morske vode RH, dužan je o tome odmah obavijestiti službu nadzora i upravljanja pomorskim prometom, a koja će o dobivenoj obavijesti izvijestiti nadležnu policijsku postaju.

Sve prethodno navedeno pravni je okvir koji sudionici u međunarodnom pomorskom prometu trebaju poštovati. U slučaju sumnje u ispravnost postupanja i kako bi se izbjegle eventualne pravne posljedice, preporuča se preko dostupnih komunikacijskih sustava (VHF pomorski kanali, mobilni telefoni i sl.) komunicirati postupanje s nadležnim službama (VTS služba, lučka kapetanija, pomorska policija).

Ovdje posebno naglašavaju kako izvanredni postupci u slučajevima više sile ili nevolje na moru imaju apsolutni prioritet, odnosno najprije je potrebno poduzeti mjere kojima se osigurava izbjegavanje pogibelji i tek nakon toga obavijestiti nadležne službe.

---

image
Nautičari i brodovi za sport i rekreaciju često se kontroliraju
Božidar Vukičević/Cropix
---

Na pitanje zašto su kažnjavani zapovjednici samo onih plovila koja su imala uključen AIS, dobiveni odgovor je vrlo jasan. Kažnjavaju se svi kod kojih je prekršaj utvrđen, bilo praćenjem tehničkim sustavima, bilo policijskim plovilom. Ova nedoumica možda se mogla odnositi na neka ranija razdoblja, dok tehnički sustav nije bio kompletiran. Danas je cijela granica pokrivena i kamerama vrlo visoke rezolucije, te se i plovila koja nemaju ugrađen AIS lako mogu identificirati.

Što se tiče organizacije pučinskih regata, gdje plovila potencijalno mogu prijeći državnu granicu, problem se rješava već prigodom traženja odobrenja od nadležne lučke kapetanije i policijske uprave. Dovoljno je u prijavi samo zatražiti izuzeće od obavljanja granične kontrole u slučaju da natjecatelji prijeđu državnu granicu, a ti se zahtjevi u pravilu odobravaju.

Međutim, trening i pripreme za višednevne pučinske regate tijekom kojih se napušta i kasnije vraća u teritorijalno more RH nemaju taj privilegij. Ako se namjerava prelaziti državna granica, potrebno je na izlazu, odnosno nakon povratka na ulazu, obaviti graničnu kontrolu.

Pojam najkraćeg puta

Postavljeno je i pitanje što jedrilica koja prigodom uplovljavanja u RH mora poduzeti ako jedri oštro u vjetar i više puta presijeca granicu, a odgovor je također vrlo jasan. Ako plovilo zbog vremenskih uvjeta ne može doploviti direktno do odredišta, ono koristi pravo neškodljivog prolaska kroz teritorijalno more, a kada uplovi u unutarnje morske vode, tada se najkraćim putem treba uputiti na najbliži pomorski granični prijelaz.

---

image
Ako se u kontroli utvrde propusti, slijedi kazna
Tonči Plazibat/Cropix
---

Međutim, ako se radi o višoj sili ili nevolji (nevrijeme, prodor mora, bolest i sl.), tada moraju kontaktirati nadležnu službu, VTS Hrvatska ili lučku kapetaniju, koja će o događaju obavijestiti Nacionalni pomorski centar i nadležnu postaju pomorske policije.

Naravno, prioritet je poduzeti mjere kojima će se osigurati izbjegavanje pogibelji, a zatim obavijestiti nadležnu službu.

Problem s uplovljavanjem iz Jabučke kotline prema Splitu nije nikakav problem, jer ploveći najkraćim putem, kroz Drvenički ili Šoltanski kanal, plovilo zadanom rutom plovi prema najbližem pomorskom graničnom prijelazu u Splitu. Međutim, ako je iz nekog razloga uplovilo s unutarnje strane hridi Blitvenica i Mulo, odnosno ranije uplovilo u unutarnje morske vode, tada se mora ići na najbliži granični prijelaz, dakle u Šibenik.

Slična je situacija i s navedenim primjerom plovidbe prema Brindisiju. Plovilo ne treba ploviti oko Jabuke i Palagruže, nego najkraćim plovnim putem isploviti iz unutarnjih morskih voda, dakle, kroz Splitska vrata, oko Vodnjaka i dalje teritorijalnim morem kroz Viški kanal te oko otoka Kopište prema odredištu. U ovom slučaju plovilo je vjerojatno plovilo s unutarnje strane otoka Kopište i tako se ponovno vratilo u unutarnje morske vode, što je prekršaj.

Plovila koja isplovljavaju iz Dubrovnika ili Cavtata prema Boki, nakon granične kontrole, trebaju isploviti iz unutarnjih morskih voda, te plovidbu nastaviti najkraćim uobičajenim putem, dakle najkraćim putem slijedeći liniju obale prema Crnoj Gori.

Ulaskom RH u schengenski prostor i dalje će se, kao i do sada, obavljati granična kontrola nad svim plovilima za sport i razonodu koja dolaze iz država trećih zemalja, međutim, ako plovilo za sport i razonodu dolazi iz luke ili polazi prema luci u državi članici EU-a, tada ne podliježe graničnoj kontroli i može ući u luku koja nije granični prijelaz.

---

image
I carinski nadzor dio je sustava kontrole
Nikša Stipaničev/Cropix
---

Pojmovi i tumačenje

Dakle, kod svih navedenih slučajeva nije problem u slabo napisanim propisima, nego u razumijevanju ili krivom tumačenju pojmova. Potrebno je znati razlikovati pojmove unutarnje morske vode i teritorijalno more, a što je definirano Pomorskim zakonikom u članku 18.

Teritorijalno more je pojas širok 12 NM od polazne crte, koja je precizno definirana istim člankom, a vode koje se nalaze od polazne crte teritorijalnog mora u smjeru kopna su unutarnje morske vode. Zajedno čine obalno more nad kojim RH ima suverenitet, jer vanjska granica teritorijalnog mora ujedno je i morska granica RH.

Prema tome, plovila koja od Hvara ili zapadnije plove prema Palagruži, državnu granicu presijecaju dva puta, a od Žirja ili zapadnije čak četiri puta. Prema važećim propisima, ako žele ploviti najkraćom rutom, ista bi trebala na odlasku i na povratku obaviti carinsku kontrolu ili odabrati rutu kojom neće napuštati teritorijalno more RH. Ulaskom RH u schengenski prostor to više neće biti potrebno.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Duje Klarić/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Goran Šebelić/Cropix Nikša Stipaničev/Cropix Nikša Stipaničev/Cropix Božidar Vukičević/Cropix Cropix Tonči Plazibat/Cropix
Duje Klarić/Cropix
Na regatama do pučinskih otoka ponekad se prijeđe granična crta

Granica teritorijalnog mora Republike Hrvatske
Božidar Vukičević/Cropix
Palagruža je pučinski čuvar plave granice
Goran Šebelić/Cropix
Prije plovidbe preko modre granice valja dobro pročiti propise i proceduru
Nikša Stipaničev/Cropix
Morska granica Hrvatske odlično se nadzire, a pokrivena je i kamerama visoke rezolucije
Nikša Stipaničev/Cropix
I carinski nadzor dio je sustava kontrole
Božidar Vukičević/Cropix
Nautičari i brodovi za sport i rekreaciju često se kontroliraju
Cropix
Na pučini se granična crta ne vidi, pa valja dobro paziti na poziciju broda
Tonči Plazibat/Cropix
Ako se u kontroli utvrde propusti, slijedi kazna
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/pucinske-regate-u-raljama-schengena-istrazili-smo-razloge-kaznjavanja-jedrilicara-zbog-prelaska-granice-ovih-pet-slucajeva-zorno-oslikavaju-moguce-probleme-1167189 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=7347a4ee5a267962bb5bf731b6547f794c3bd0d5 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Pu%C4%8Dinske+regate+u+raljama+Schengena%3A+istra%C5%BEili+smo+razloge+ka%C5%BEnjavanja+jedrili%C4%8Dara%2C+ovih+pet+slu%C4%8Dajeva+zorno+oslikavaju+mogu%C4%87e+probleme&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpucinske-regate-u-raljama-schengena-istrazili-smo-razloge-kaznjavanja-jedrilicara-zbog-prelaska-granice-ovih-pet-slucajeva-zorno-oslikavaju-moguce-probleme-1167189 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpucinske-regate-u-raljama-schengena-istrazili-smo-razloge-kaznjavanja-jedrilicara-zbog-prelaska-granice-ovih-pet-slucajeva-zorno-oslikavaju-moguce-probleme-1167189 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => prelazak granice [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

prelazak granicePučinske regate u raljama Schengena: istražili smo razloge kažnjavanja jedriličara, ovih pet slučajeva zorno oslikavaju moguće probleme

Piše Damir Višić
14. veljače 2022. - 12:29

​Nije rijedak slučaj da se ponekad neke odredbe nekog pravilnika ili zakona čine nelogičnima i u praksi apsurdnima, pogotovo one koje su pisane tako da im tumačenja mogu biti različito interpretirana.

Istina, neki su propisi stvarno napisani tako da njima nije predviđen cijeli niz okolnosti koje se javljaju u praksi, a njihova primjena samo nepotrebno stvara komplikacije, ali ipak su češći slučajevi gdje su ti propisi iz neznanja ili površnosti samo krivo tumačeni.

Kada se susretnete s takvim problemom, najbolje se obratiti tijelu koje je taj pravilnik ili zakon donijelo, upozoriti na propust ili zatražiti pojašnjenje vama nelogičnih stavki. Savjesna institucija taj bi problem trebala sagledati i pokrenuti postupak za ispravak ili vam odgovoriti i dodatnim, detaljnijim pojaš...

17. svibanj 2024 07:28