stdClass Object ( [id] => 1141908 [title] => Poznati majstor za izvanbrodske motore: Stručne dileme nema, servis se radi u jesen. A vrlo važnu stvar za održavanje možete i sami napraviti [alias] => poznati-majstor-za-izvanbrodske-motore-strucne-dileme-nema-servis-se-radi-u-jesen-a-vrlo-vaznu-stvar-za-odrzavanje-mozete-i-sami-napraviti [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

​Posljednjih desetak godina puno se toga na svijetu promijenilo i ubrzalo, pa je tako došlo i do velike promjene u poželjnom pogonu plovila za sport i rekreaciju, ali i za poslovne svrhe. Najkraće rečeno, izvanbrodski motori dokinuli su desetljećima dugu dominaciju dizelskih motora kao najpoželjnijih zbog štedljivosti i pouzdanosti.

Glavni su razlozi toga procesa napredak tehnologije, koji je pente učinio također iznimno pouzdanima i znatno štedljivijima u potrošnji goriva, njihova niža cijena od dizelaša, te velika praktičnost. Lako se i brzo ugrađuju, jednako lako se mijenjaju ako trebate jači motor, nude se u širokim gamama modela i snage, jednostavnije su za servisiranje i postale su toliko moćne po snazi da mogu odraditi praktički svaki plovidbeni zadatak, čak i ako je riječ o većim i težim plovilima.

Kako bilo, dizelaši su i dalje tu, ali sada živimo u vremenu masovnog izvanbrodskog pogona.

Naravno, on ima svoje specifičnosti i potrebe, osobito kad je u pitanju održavanje i servisiranje, pa smo o tome porazgovarali s Robertom Katunarićem, jednim od ponajboljih servisera izvanbrodskih motora koji nastavlja obiteljsku tradiciju toga posla u tvrtki Motonautika, koju je davno utemeljio njegov lani preminuli otac, poznati Milorad Katunarić Kata.

Skriveni problemi

Izvanbrodski motori, i to velike snage, posljednjih su godina postali vrlo popularni, a kako im cijena nije niska, logično bi bilo očekivati i veću brigu o njihovu održavanju. Je li taj trend vidljiv u radu servisa?

– S obzirom na to da su vlasnici plovila sve izbirljiviji i traže veći komfor na njima, danas su brodovi znatno veći i teži u usporedbi s onima otprije 20-ak godina. Uz to su oni sve češće i sredstvo za rad, a ne samo za uživanje vlasnika, pa samim tim i motori koji se na njih ugrađuju postaju sve veći i jači. Naravno da tako jaki i sofisticirani motori zahtijevaju i posebno održavanje, u pravilu propisano od proizvođača.

Sve to ima i svoju cijenu, ne baš nisku, jer održavanje obuhvaća dosta izmjena rezervnih dijelova po radnim satima. Pritom sve to treba precizno odraditi i evidentirati u servisnoj knjižici kako bi se zadovoljili uvjeti garancije proizvođača, a sve češće isto traže i osiguravajuća društva ako pokrivaju i štetu zbog kvara motora. Zbog svega toga povećana je i svijest vlasnika o važnosti redovitog servisiranja, a time i pritisak na nas kao servisere.

---

image
Svaki se motor testira u bazenu nakon servisiranja
---

To je onda dobro za vaš posao. Imate li ga više nego prije?

– S jedne strane svakako je dobro, ali postoji i druga strana. Puno se motora koristi za poslovne svrhe, pa svi žele servis obaviti u roku danas-sutra. To je nemoguće ostvariti, a još teže objasniti klijentima kojima gori pod nogama, jer dok stoje, gube novac. Uglavnom, posla ima doista puno, pa nam je sad najveći problem stići ga odraditi u prihvatljivim rokovima.

Čitatelji nam često postavljaju pitanje je li izvanbrodski motor bolje servisirati na kraju sezone ili u proljeće, jer dobivaju oprečne sugestije o tome.

– Tako je kod nas. Čim prođe ljeto i jesenske kiše zatvore sezonu, počinju brige oko raspremanja broda, pa se tada i nama ljudi često obraćaju s tim upitom i dilemom. Naš je odgovor uvijek da servis pente svakako treba obaviti odmah. Glavni je razlog tomu što se tako mogu uočiti i otkloniti neki mogući problemi koji bi se, kada bi motor ne radeći preležao cijelu zimu, dodatno pogoršali.

Dobar primjer za to je prodor mora u getribu motora, koje onda stvara štetnu slanu emulziju unutar samoga kućišta getribe, te niz drugih sličnih problema. Oni često nisu vidljivi dok se motor probno ne upali i započne servisirati, pa vlasnik ne bi ni znao da postoji neki problem ako bi pentu samo oprao i odložio je negdje do proljeća. Preporuka je, dakle, obaviti servis kad sezona završi, jer će tako biti otklonjene sve moguće mane, pa će sređeni motor mirno čekati proljeće.

Razorna sol

Koji se sve radovi obavljaju kad se penta donese na servis početkom jeseni?

– Kod izvanbrodskih motora taj servis obuhvaća izmjenu ulja u getribi radi kontrole samoga ulja i uočavanja eventualne emulzije u getribi. Pritom se obavezno mijenjaju i brtve na čepovima ulja, po domaću rečeno dihtunzi. Ako se pak uoči da je u getribi stvorena emulzija, postupak je nešto složeniji. Tada moramo rastaviti cijelu getribu te zamijeniti sve gumene brtve, semeringe i o-ringove.

Tijekom servisa obavezno se skida noga motora i kontrolira se stanje impelera, koji se po potrebi mijenja. Obavlja se kontrola svjećica, mijenja se filtar goriva ili se očiste ako su perivi, kontroliraju se i mijenjaju, ako treba, cink protektori, te se obavezno dopunjavaju mašću sve mazalice na motoru. To bi bio neki osnovni servis, nakon kojega obavezno isprobavamo motor u bazenu kako bismo se uvjerili da sve radi kako treba. Tek nakon toga obavljamo i završnu konzervaciju motora.

---

image
Prilikom servisa obavezno se provjerava stanje impelera
---

Spomenuli ste štetnost soli za motor. Je li potrebno na kraju svake sezone obaviti ispiranje rashladnog sustava motora sredstvima za uklanjanje skupljene soli i kamenca ili je dovoljno sustav isprati slatkom vodom?

– Motor treba obavezno isprati slatkom vodom na kraju sezone, a po mogućnosti to treba činiti što češće, ako je moguće nakon svake vožnje. Problem se inače lako stvori, osobito ako se izvanbrodski motor ne vozi redovito. Tada se zaostala mala količina morske vode u njemu s vremenom osuši i kristalizira se sol, koja onda izazove oštećenja na bloku i glavi motora. Tu ima i kanala koji su slijepi, pa u njih more dođe i zadržava se stvarajući sve veće nakupine soli, koje s vremenom stvore veće probleme.

U servis su nam znale doći pente koje su imale mali broj radnih sati, samo oko 200 do 300, i izvana su izgledale kao nove, no iznutra su bile toliko pojedene od soli da je više puta bila upitna isplativost njihova popravka. Ako pentu nije moguće isprati baš svaki put nakon plovidbe, onda je motor najbolje ostaviti u donjem položaju desetak minuta da se dobro ocijedi, pa ga tek nakon toga dignuti u gornji položaj.

​Motore je također potrebno redovito ispirati kiselinom za skidanje kamenca, a učestalost tog postupka ovisi o broju sati rada, te o režimu same vožnje. Tako je u ekstremnim režimima vožnje motor potrebno isprati kiselinom svakih 200 – 250 sati, dok je za pentu koja se koristi u privatne svrhe ili u lakšem načinu rada dovoljan interval od 500 do 600 sati rada.

---

image
Kamenac može potpuno začepiti kanale za hlađenje
---Kamenac se stvara samim radom motor i neizbježan je kao posljedica, s tim da problem nastane tek kada svojim naslagama začepi kanale za hlađenje motora. U tom slučaju dolazi do pregrijavanja, a najčešća manifestacija toga bude pucanje glave motora. Riječ je ozbiljnom i skupom kvaru, pa je svakako puno mudrije takav scenarij spriječiti pravodobnim ispiranjima kamenca.

Nošenjem do kvara

Dobivali smo upite čitatelja i o konzerviranju motora. Nekima je savjetovano da prije zimovanja takva sredstva poprskaju u cilindre, a drugima da to nije potrebno, jer se tako samo zamasti motor i poslije se teško pali?

– Ni oko toga nema dvojbe što se tiče struke – svaki motor koji se neće voziti duži period potrebno je konzervirati. Za konzerviranje danas postoje adekvatna sredstva, obično pakirana u spreju radi lakšeg korištenja. Naime, ta se sredstva uštrcaju izravno u usis zraka dok motor radi, te poslije toga, kad se motor ugasi, u cilindar ili cilindre kroz otvore za svjećice.

U starijim vremenima to se radilo na neke druge načine koji su tada bili dostupni, pa otuda i spomenute dileme ljudi. Koristilo se, recimo, ulje za konzervaciju motora koje se ulijevalo u cilindar motora i u karter kod dvotaktnih motora, radi zaštite pokretnih dijelova, što bi prouzročilo probleme kod pokretanja motora.

Znalo se dogoditi da zapeku prsteni klipa motora poslije dužeg ležanja, pa bi trebalo ispirati motor prije paljenja. No, današnja su sredstva za konzervaciju posve drukčija. Vrlo su kvalitetna i ne stvaraju nikakve taloge, pa se motor na početku sezone lako upali bez potrebe za dekonzervacijom.

Koje pogreške u eksploataciji najčešće čine korisnici izvanbrodskih motora, a u konačnici vode kvarovima?

– To je teško pitanje. Postoji cijeli niz slučajnih kvarova koje ljudi sami izazovu, ali ih rijetko priznaju. Neki se događaju i zbog nespretnog rukovanja prije korištenja motora, recimo zbog nepravilnog nošenja manjih četverotaktnih penti od auta do broda. Pojedini proizvođači propisuju da ih se smije nositi u bilo kakvom položaju, dok drugi navode točno određeni položaj kako ne bi došlo do izlijevanja ulja iz kartera motora. Ono poslije izaziva niz problema, od teškog paljenja do mogućeg zaribavanja motora zbog nedostatka ulja.

Najčešći su problemi ipak s nečistim gorivom i samim sustavom goriva. Tada motori teško pale, ne primaju gas ili nemaju punu snagu. Glavni su razlozi što gorivo bude prestaro ili u njemu bude nečistoća nakon prelijevanja iz nečistih kanti u spremnik motora. Često su problem i sami spremnici. Zbog dotrajalosti i izloženosti suncu budu deformirani, čepovi i brtve slabo im dihtaju, pa dolazi do proboja vode u gorivo.

To u konačnici može rezultirati kvarovima na sustavu goriva. Imali smo čak i slučajeve da su se gume za dovod goriva počele raspadati od dotrajalosti, pa su sitni gumeni komadići završili u pumpi goriva i karburatoru gušeći ili gaseći motor. Uglavnom, sve su to posljedice nebrige ili nedovoljne brige vlasnika o motoru tijekom njegove eksploatacije.

---

image
Stari benzin zna stvoriti talog u karburatoru koji guši motor
---

Navlake i kondenzacija

Neki vlasnici penti običavaju tijekom zime na njih staviti plastičnu navlaku radi dodatne zaštite. Je li to potrebno i korisno?

– Motor nije potrebno posebno umotavati, jer su svi izvanbrodski motori predviđeni za ekstremne uvjete na moru, gdje dolazi i do polijevanja valova po njima, a mogu podnositi i kišu, jako sunce... Njihovi zaštitni poklopci, ili kape, kako i zovemo, dizajnirani su tako da imaju provjetravanje kako bi se motor osušio u slučaju zaprimanja veće količine tekućine i kondenzata. U tom smislu, prekrivanje motora navlakom može biti korisno jedino radi zaštite od sunca i sprječavanja blijeđenja boje. No, tada navlaka treba biti od nekog prozračnog materijala ispod kojeg se neće događati kondenzacija.

Je li bolje zimi malu pentu staviti u garažu ili je ostaviti učvršćenu na brodu te je povremeno paliti?

– Motore koji se ne koriste redovito, osobito ako znamo da ih nećemo koristiti dulji period, u svakom je slučaju bolje skloniti s broda u neki zatvoreni prostor. Ne samo zbog nepotrebnog izlaganja lošim vremenskim uvjetima, nego i zbog moguće krađe. Prije odlaganja svakako bi bilo dobro obaviti servis i konzervaciju motora, kako bi mirovao u ispravnom stanju.

Ako pak vlasnik odluči da neće obaviti konzervaciju zbog nekog razloga, bilo bi vrlo korisno upaliti motor jedanput mjesečno, pustiti ga da nekoliko minuta radi, zatvoriti dovod goriva te pričekati da potroši preostalo gorivo u sustavu i sam se ugasi.

Kolika je trajnost izvanbrodskih motora pod uvjetom da se dobro održavaju?

– Na ovo je pitanje teško dati konkretan odgovor, jer je svaki motor priča za sebe, svaki radi u drukčijem režimu i u drugim uvjetima. Ne može se uopće usporediti motor koji služi kao alat u poslu, recimo prijevoza turista, s pentom koju koriste jedriličari za praćenje regata.

Prvi su stalno preopterećeni i rade na punom gasu, a drugi se koriste povremeno i u puno ležernijem režimu rada. Zbog toga će ovi prvi dogurati do nekih 3000 sati rada, dok ovi drugi znaju nanizati i 7000 radnih sati. Kad je riječ o motorima u privatnom vlasništvu, oni nikad ne naprave izrazito veliki broj sati. Njima vijek trajanja više limitiraju samo starenje motora i kvarovi koji se događaju zbog niza godina izloženosti djelovanju soli u morskoj vodi, galvanskih struja i procesa korozije.

Separatori s alarmom

---

image
Staro ulje se ispusti i kontrolira eventualno prisustvo vode
---Suvremene pente velike snage imaju sofisticirane sustave za ubrizgavanje goriva. Pojavljuju li se zbog toga češće problemi s čistoćom goriva, kondenziranom vodom u gorivu?

– Zapravo i ne. Veći motori imaju bolju zaštitu od vode u gorivu, samim time što u pravilu imaju u brod ugrađeni separator većeg kapaciteta koji u startu odvaja i uklanja eventualnu vodu iz goriva. Čak imaju i dodatni separator goriva u samome motoru s indikatorom za vodu, pa će vlasnik, ako nekim slučajem nije kontrolirao separator u brodu, biti upozoren alarmom ako voda zbog toga dođe do separatora na motoru. U tom slučaju obavezno treba ugasiti motor i isprazniti oba separatora od vode, jer ako se vožnja nastavi, voda će otići dalje u sustav goriva u motoru i on će prestati raditi.

Pente svake godine postaju moćnije, neke imaju i preko 400 KS. Koliko takvo sabijanje konja u male gabarite servisima otežava održavanje?

– Novi motori doista su sve jači, a samim time su i sve kompliciraniji, te je sve manje prostora za rad na njima, pogotovo kad na jednom brodu imate više ugrađenih penti. Tada je između motora gotovo nemoguće pristupiti, a kamoli nešto raditi. Doduše, i proizvođači prilikom dizajniranja penti vode računa o tome, pa nastoje serviseru olakšati obavljanje osnovnih zahvata na motoru, tako da izmjena ulja i spajanje pente na dijagnostiku nisu problem. Novi model Yamahe F425 otišao je i korak dalje, pa omogućava da se ulje u getribi može promijeniti čak i dok je brod u moru.

Ima li neke granice u broju konja ili ćemo za nekoliko godina svjedočiti proboju brojke 1000?

– Svjedoci smo da je donedavno motor od 100 do 200 konja plijenio pažnju na krmi broda, a sada se to daleko pomaknulo, odnosno zamijenili su ih motori od 400 i više konja. Pritom ih na brodu bude i nekoliko, a ne samo jedan. Ne znam koliko će daleko taj trend otići, ali čini mi se da se utrci u broju konja u dogledno vrijeme ne vidi kraj.

---

PROBLEM JE SLABI, A NE JAKI NAPON


Neki tvrde da suvremene pente s puno elektronike mogu javljati kvar i ako ih se priključi na prejaki akumulator?

– To je pretjerana tvrdnja, iako je uvijek najbolje pratiti upute samog proizvođača motora u pogledu vrste i snage baterije. No, motor ne očitava prejaku bateriju, samo može očitati slabi napon baterije ili neki kvar u svojem sustavu koji rezultira prevelikim naponom ili prepunjavanjem baterije.

Veći noviji motori čak imaju dodatne priključke za drugi servisni akumulator, tako da startni akumulator ostaje samo za paljenje motora i funkcije potrebne za njegov rad.

---

---

ADITIVI NISU NUŽNI


Je li dobro i potrebno u gorivo za pogon dodavati neke aditive? Brojne reklame to predlažu kao korisno za motor.

– Za sam rad motora nisu potrebni nikakvi aditivi, ali u svakom slučaju, ne možete učiniti ništa loše ako dodate neki aditiv. Svaki od njih ima i određene prednosti koje navode njihovi proizvođači.

No, najbolje je poslušati savjet proizvođača motora o tome koji aditiv eventualno koristiti, jer obično svaka marka ima neke svoje preporuke u tom pogledu.

---

---

ELEKTRONIKA SE VIŠE NE KVARI


Suvremene pente pune su elektronike koja sve nadzire i svime upravlja. Neki se ljudi boje da bi to mogla biti njihova slaba točka zbog vlage i soli?

- Ne trebaju se bojati. Kad se elektronika počela masovnije ugrađivati u pente, prije nekih petnaestak godina, takvi su se kvarovi doista znali događati. No, u međuvremenu je tehnologija značajno napredovala, pa su elektronske komponente danas vrlo kvalitetne, pouzdane i potpuno vodonepropusne.

Stoga su kvarovi elektronike doista iznimno rijetki i mogu se izbrojiti na prste. Uz to, ako bi se takav kvar eventualno i dogodio, vrlo ga je lako otkloniti. Sve elektronske komponente su modularne i lako dostupne, pa je potrebno samo iskopčati i skinuti stari modul, te montirati i prikopčati novi.

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => produžite im život [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => produžite im život 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-10-18 09:52:48 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Miomir Štrbac [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-11-10 14:48:16 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2021-11-10 14:34:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 68 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/10\/18\/19754254.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/18\/19754256.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/18\/19754258.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/18\/19754310.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/18\/19754320.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/18\/19781390.jpg","\/images\/slike\/2021\/10\/18\/19781394.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Bo\u017eo Vuki\u010devi\u0107\/Cropix","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Robert Katunari\u0107: Pente znaju napraviti i sedam tisu\u0107a sati","Svaki se motor testira u bazenu nakon servisiranja","Prilikom servisa obavezno se provjerava stanje impelera","Stari benzin zna stvoriti talog u karburatoru koji gu\u0161i motor","Kamenac mo\u017ee potpuno za\u010depiti kanale za hla\u0111enje","Staro ulje se ispusti i kontrolira eventualno prisustvo vode","Pumpanje novoga ulja u pentu motora"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1321","hd_19754254_1920.jpg":"1920x1080","k_19754254_1280.jpg":"1280x1280","k_19754254_1024.jpg":"1024x1024","k_19754254_640.jpg":"640x640","k_19754254_480.jpg":"480x480","k_19754254_340.jpg":"340x340","k_19754254_220.jpg":"220x220","o_19754254_1280.jpg":"1280x880","o_19754254_1024.jpg":"1024x704","o_19754254_640.jpg":"640x440","o_19754254_480.jpg":"480x330","o_19754254_340.jpg":"340x233","o_19754254_220.jpg":"220x151","h_19754254_1280.jpg":"1280x854","h_19754254_1024.jpg":"1024x683","h_19754254_640.jpg":"640x427","h_19754254_480.jpg":"480x320","h_19754254_340.jpg":"340x227","h_19754254_220.jpg":"220x147","pp_19754254_1280.jpg":"1006x1280","pp_19754254_1024.jpg":"805x1024","pp_19754254_640.jpg":"503x640","pp_19754254_480.jpg":"377x480","pp_19754254_340.jpg":"267x340","pp_19754254_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1199","hd_19754256_1920.jpg":"1920x1080","k_19754256_1280.jpg":"1280x1280","k_19754256_1024.jpg":"1024x1024","k_19754256_640.jpg":"640x640","k_19754256_480.jpg":"480x480","k_19754256_340.jpg":"340x340","k_19754256_220.jpg":"220x220","o_19754256_1280.jpg":"1280x799","o_19754256_1024.jpg":"1024x639","o_19754256_640.jpg":"640x399","o_19754256_480.jpg":"480x299","o_19754256_340.jpg":"340x212","o_19754256_220.jpg":"220x137","h_19754256_1280.jpg":"1280x854","h_19754256_1024.jpg":"1024x683","h_19754256_640.jpg":"640x427","h_19754256_480.jpg":"480x320","h_19754256_340.jpg":"340x227","h_19754256_220.jpg":"220x147","pp_19754256_1280.jpg":"1006x1280","pp_19754256_1024.jpg":"805x1024","pp_19754256_640.jpg":"503x640","pp_19754256_480.jpg":"377x480","pp_19754256_340.jpg":"267x340","pp_19754256_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1280","hd_19754258_1920.jpg":"1920x1080","k_19754258_1280.jpg":"1280x1280","k_19754258_1024.jpg":"1024x1024","k_19754258_640.jpg":"640x640","k_19754258_480.jpg":"480x480","k_19754258_340.jpg":"340x340","k_19754258_220.jpg":"220x220","o_19754258_1280.jpg":"1280x853","o_19754258_1024.jpg":"1024x682","o_19754258_640.jpg":"640x426","o_19754258_480.jpg":"480x320","o_19754258_340.jpg":"340x226","o_19754258_220.jpg":"220x146","h_19754258_1280.jpg":"1280x854","h_19754258_1024.jpg":"1024x683","h_19754258_640.jpg":"640x427","h_19754258_480.jpg":"480x320","h_19754258_340.jpg":"340x227","h_19754258_220.jpg":"220x147","pp_19754258_1280.jpg":"1006x1280","pp_19754258_1024.jpg":"805x1024","pp_19754258_640.jpg":"503x640","pp_19754258_480.jpg":"377x480","pp_19754258_340.jpg":"267x340","pp_19754258_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1254","hd_19754310_1920.jpg":"1920x1080","k_19754310_1280.jpg":"1280x1280","k_19754310_1024.jpg":"1024x1024","k_19754310_640.jpg":"640x640","k_19754310_480.jpg":"480x480","k_19754310_340.jpg":"340x340","k_19754310_220.jpg":"220x220","o_19754310_1280.jpg":"1280x836","o_19754310_1024.jpg":"1024x668","o_19754310_640.jpg":"640x418","o_19754310_480.jpg":"480x313","o_19754310_340.jpg":"340x222","o_19754310_220.jpg":"220x143","h_19754310_1280.jpg":"1280x854","h_19754310_1024.jpg":"1024x683","h_19754310_640.jpg":"640x427","h_19754310_480.jpg":"480x320","h_19754310_340.jpg":"340x227","h_19754310_220.jpg":"220x147","pp_19754310_1280.jpg":"1006x1280","pp_19754310_1024.jpg":"805x1024","pp_19754310_640.jpg":"503x640","pp_19754310_480.jpg":"377x480","pp_19754310_340.jpg":"267x340","pp_19754310_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2880","hd_19754320_1920.jpg":"1920x1080","k_19754320_1280.jpg":"1280x1280","k_19754320_1024.jpg":"1024x1024","k_19754320_640.jpg":"640x640","k_19754320_480.jpg":"480x480","k_19754320_340.jpg":"340x340","k_19754320_220.jpg":"220x220","o_19754320_1280.jpg":"1280x1920","o_19754320_1024.jpg":"1024x1536","o_19754320_640.jpg":"640x960","o_19754320_480.jpg":"480x720","o_19754320_340.jpg":"340x510","o_19754320_220.jpg":"220x330","h_19754320_1280.jpg":"1280x854","h_19754320_1024.jpg":"1024x683","h_19754320_640.jpg":"640x427","h_19754320_480.jpg":"480x320","h_19754320_340.jpg":"340x227","h_19754320_220.jpg":"220x147","pp_19754320_1280.jpg":"1006x1280","pp_19754320_1024.jpg":"805x1024","pp_19754320_640.jpg":"503x640","pp_19754320_480.jpg":"377x480","pp_19754320_340.jpg":"267x340","pp_19754320_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x3004","hd_19781390_1920.jpg":"1920x1080","k_19781390_1280.jpg":"1280x1280","k_19781390_1024.jpg":"1024x1024","k_19781390_640.jpg":"640x640","k_19781390_480.jpg":"480x480","k_19781390_340.jpg":"340x340","k_19781390_220.jpg":"220x220","o_19781390_1280.jpg":"1280x2002","o_19781390_1024.jpg":"1024x1602","o_19781390_640.jpg":"640x1001","o_19781390_480.jpg":"480x751","o_19781390_340.jpg":"340x531","o_19781390_220.jpg":"220x344","h_19781390_1280.jpg":"1280x854","h_19781390_1024.jpg":"1024x683","h_19781390_640.jpg":"640x427","h_19781390_480.jpg":"480x320","h_19781390_340.jpg":"340x227","h_19781390_220.jpg":"220x147","pp_19781390_1280.jpg":"1006x1280","pp_19781390_1024.jpg":"805x1024","pp_19781390_640.jpg":"503x640","pp_19781390_480.jpg":"377x480","pp_19781390_340.jpg":"267x340","pp_19781390_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2721","hd_19781394_1920.jpg":"1920x1080","k_19781394_1280.jpg":"1280x1280","k_19781394_1024.jpg":"1024x1024","k_19781394_640.jpg":"640x640","k_19781394_480.jpg":"480x480","k_19781394_340.jpg":"340x340","k_19781394_220.jpg":"220x220","o_19781394_1280.jpg":"1280x1814","o_19781394_1024.jpg":"1024x1451","o_19781394_640.jpg":"640x907","o_19781394_480.jpg":"480x680","o_19781394_340.jpg":"340x481","o_19781394_220.jpg":"220x311","h_19781394_1280.jpg":"1280x854","h_19781394_1024.jpg":"1024x683","h_19781394_640.jpg":"640x427","h_19781394_480.jpg":"480x320","h_19781394_340.jpg":"340x227","h_19781394_220.jpg":"220x147","pp_19781394_1280.jpg":"1006x1280","pp_19781394_1024.jpg":"805x1024","pp_19781394_640.jpg":"503x640","pp_19781394_480.jpg":"377x480","pp_19781394_340.jpg":"267x340","pp_19781394_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8117333 Threads: 6 Questions: 1678771336 Slow queries: 4999992 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112426160 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/poznati-majstor-za-izvanbrodske-motore-strucne-dileme-nema-servis-se-radi-u-jesen-a-vrlo-vaznu-stvar-za-odrzavanje-mozete-i-sami-napraviti-1141908 [printLink] => /om/nautika/poznati-majstor-za-izvanbrodske-motore-strucne-dileme-nema-servis-se-radi-u-jesen-a-vrlo-vaznu-stvar-za-odrzavanje-mozete-i-sami-napraviti-1141908?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 655923 [name] => održavanje izvanbrodskog motora [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-10 15:38:38 [main_article_id] => 0 [alias] => odrzavanje-izvanbrodskog-motora [link] => /tag/odrzavanje-izvanbrodskog-motora ) [1] => stdClass Object ( [id] => 655924 [name] => servis izvanbrodskog motora [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-10 15:38:38 [main_article_id] => 0 [alias] => servis-izvanbrodskog-motora [link] => /tag/servis-izvanbrodskog-motora ) [2] => stdClass Object ( [id] => 626364 [name] => održavanje broda [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-12-23 08:08:14 [main_article_id] => 0 [alias] => odrzavanje-broda [link] => /tag/odrzavanje-broda ) [3] => stdClass Object ( [id] => 655925 [name] => robert katunarić motonautika [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-10 15:38:38 [main_article_id] => 0 [alias] => robert-katunaric-motonautika [link] => /tag/robert-katunaric-motonautika ) [4] => stdClass Object ( [id] => 655926 [name] => ispriranje brodskog motora od soli [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-10 15:38:38 [main_article_id] => 0 [alias] => ispriranje-brodskog-motora-od-soli [link] => /tag/ispriranje-brodskog-motora-od-soli ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => produžite im život [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Poznati majstor za izvanbrodske motore: Stručne dileme nema, servis se radi u jesen. A vrlo važnu stvar za održavanje možete i sami napraviti [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19754254.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Božo Vukičević/Cropix [mainImageDesc] => Robert Katunarić: Pente znaju napraviti i sedam tisuća sati [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19754254.jpg [title] => Robert Katunarić: Pente znaju napraviti i sedam tisuća sati Božo Vukičević/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19754256.jpg [title] => Svaki se motor testira u bazenu nakon servisiranja ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19754258.jpg [title] => Prilikom servisa obavezno se provjerava stanje impelera ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19754310.jpg [title] => Stari benzin zna stvoriti talog u karburatoru koji guši motor ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19754320.jpg [title] => Kamenac može potpuno začepiti kanale za hlađenje ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19781390.jpg [title] => Staro ulje se ispusti i kontrolira eventualno prisustvo vode ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/10/18/19781394.jpg [title] => Pumpanje novoga ulja u pentu motora ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

​Posljednjih desetak godina puno se toga na svijetu promijenilo i ubrzalo, pa je tako došlo i do velike promjene u poželjnom pogonu plovila za sport i rekreaciju, ali i za poslovne svrhe. Najkraće rečeno, izvanbrodski motori dokinuli su desetljećima dugu dominaciju dizelskih motora kao najpoželjnijih zbog štedljivosti i pouzdanosti.

Glavni su razlozi toga procesa napredak tehnologije, koji je pente učinio također iznimno pouzdanima i znatno štedljivijima u potrošnji goriva, njihova niža cijena od dizelaša, te velika praktičnost. Lako se i brzo ugrađuju, jednako lako se mijenjaju ako trebate jači motor, nude se u širokim gamama modela i snage, jednostavnije su za servisiranje i postale su toliko moćne po snazi da mogu odraditi praktički svaki plovidbeni zadatak, čak i ako je riječ o većim i težim plovilima.

Kako bilo, dizelaši su i dalje tu, ali sada živimo u vremenu masovnog izvanbrodskog pogona.

Naravno, on ima svoje specifičnosti i potrebe, osobito kad je u pitanju održavanje i servisiranje, pa smo o tome porazgovarali s Robertom Katunarićem, jednim od ponajboljih servisera izvanbrodskih motora koji nastavlja obiteljsku tradiciju toga posla u tvrtki Motonautika, koju je davno utemeljio njegov lani preminuli otac, poznati Milorad Katunarić Kata.

Skriveni problemi

Izvanbrodski motori, i to velike snage, posljednjih su godina postali vrlo popularni, a kako im cijena nije niska, logično bi bilo očekivati i veću brigu o njihovu održavanju. Je li taj trend vidljiv u radu servisa?

– S obzirom na to da su vlasnici plovila sve izbirljiviji i traže veći komfor na njima, danas su brodovi znatno veći i teži u usporedbi s onima otprije 20-ak godina. Uz to su oni sve češće i sredstvo za rad, a ne samo za uživanje vlasnika, pa samim tim i motori koji se na njih ugrađuju postaju sve veći i jači. Naravno da tako jaki i sofisticirani motori zahtijevaju i posebno održavanje, u pravilu propisano od proizvođača.

Sve to ima i svoju cijenu, ne baš nisku, jer održavanje obuhvaća dosta izmjena rezervnih dijelova po radnim satima. Pritom sve to treba precizno odraditi i evidentirati u servisnoj knjižici kako bi se zadovoljili uvjeti garancije proizvođača, a sve češće isto traže i osiguravajuća društva ako pokrivaju i štetu zbog kvara motora. Zbog svega toga povećana je i svijest vlasnika o važnosti redovitog servisiranja, a time i pritisak na nas kao servisere.

---

image
Svaki se motor testira u bazenu nakon servisiranja
---

To je onda dobro za vaš posao. Imate li ga više nego prije?

– S jedne strane svakako je dobro, ali postoji i druga strana. Puno se motora koristi za poslovne svrhe, pa svi žele servis obaviti u roku danas-sutra. To je nemoguće ostvariti, a još teže objasniti klijentima kojima gori pod nogama, jer dok stoje, gube novac. Uglavnom, posla ima doista puno, pa nam je sad najveći problem stići ga odraditi u prihvatljivim rokovima.

Čitatelji nam često postavljaju pitanje je li izvanbrodski motor bolje servisirati na kraju sezone ili u proljeće, jer dobivaju oprečne sugestije o tome.

– Tako je kod nas. Čim prođe ljeto i jesenske kiše zatvore sezonu, počinju brige oko raspremanja broda, pa se tada i nama ljudi često obraćaju s tim upitom i dilemom. Naš je odgovor uvijek da servis pente svakako treba obaviti odmah. Glavni je razlog tomu što se tako mogu uočiti i otkloniti neki mogući problemi koji bi se, kada bi motor ne radeći preležao cijelu zimu, dodatno pogoršali.

Dobar primjer za to je prodor mora u getribu motora, koje onda stvara štetnu slanu emulziju unutar samoga kućišta getribe, te niz drugih sličnih problema. Oni često nisu vidljivi dok se motor probno ne upali i započne servisirati, pa vlasnik ne bi ni znao da postoji neki problem ako bi pentu samo oprao i odložio je negdje do proljeća. Preporuka je, dakle, obaviti servis kad sezona završi, jer će tako biti otklonjene sve moguće mane, pa će sređeni motor mirno čekati proljeće.

Razorna sol

Koji se sve radovi obavljaju kad se penta donese na servis početkom jeseni?

– Kod izvanbrodskih motora taj servis obuhvaća izmjenu ulja u getribi radi kontrole samoga ulja i uočavanja eventualne emulzije u getribi. Pritom se obavezno mijenjaju i brtve na čepovima ulja, po domaću rečeno dihtunzi. Ako se pak uoči da je u getribi stvorena emulzija, postupak je nešto složeniji. Tada moramo rastaviti cijelu getribu te zamijeniti sve gumene brtve, semeringe i o-ringove.

Tijekom servisa obavezno se skida noga motora i kontrolira se stanje impelera, koji se po potrebi mijenja. Obavlja se kontrola svjećica, mijenja se filtar goriva ili se očiste ako su perivi, kontroliraju se i mijenjaju, ako treba, cink protektori, te se obavezno dopunjavaju mašću sve mazalice na motoru. To bi bio neki osnovni servis, nakon kojega obavezno isprobavamo motor u bazenu kako bismo se uvjerili da sve radi kako treba. Tek nakon toga obavljamo i završnu konzervaciju motora.

---

image
Prilikom servisa obavezno se provjerava stanje impelera
---

Spomenuli ste štetnost soli za motor. Je li potrebno na kraju svake sezone obaviti ispiranje rashladnog sustava motora sredstvima za uklanjanje skupljene soli i kamenca ili je dovoljno sustav isprati slatkom vodom?

– Motor treba obavezno isprati slatkom vodom na kraju sezone, a po mogućnosti to treba činiti što češće, ako je moguće nakon svake vožnje. Problem se inače lako stvori, osobito ako se izvanbrodski motor ne vozi redovito. Tada se zaostala mala količina morske vode u njemu s vremenom osuši i kristalizira se sol, koja onda izazove oštećenja na bloku i glavi motora. Tu ima i kanala koji su slijepi, pa u njih more dođe i zadržava se stvarajući sve veće nakupine soli, koje s vremenom stvore veće probleme.

U servis su nam znale doći pente koje su imale mali broj radnih sati, samo oko 200 do 300, i izvana su izgledale kao nove, no iznutra su bile toliko pojedene od soli da je više puta bila upitna isplativost njihova popravka. Ako pentu nije moguće isprati baš svaki put nakon plovidbe, onda je motor najbolje ostaviti u donjem položaju desetak minuta da se dobro ocijedi, pa ga tek nakon toga dignuti u gornji položaj.

​Motore je također potrebno redovito ispirati kiselinom za skidanje kamenca, a učestalost tog postupka ovisi o broju sati rada, te o režimu same vožnje. Tako je u ekstremnim režimima vožnje motor potrebno isprati kiselinom svakih 200 – 250 sati, dok je za pentu koja se koristi u privatne svrhe ili u lakšem načinu rada dovoljan interval od 500 do 600 sati rada.

---

image
Kamenac može potpuno začepiti kanale za hlađenje
---Kamenac se stvara samim radom motor i neizbježan je kao posljedica, s tim da problem nastane tek kada svojim naslagama začepi kanale za hlađenje motora. U tom slučaju dolazi do pregrijavanja, a najčešća manifestacija toga bude pucanje glave motora. Riječ je ozbiljnom i skupom kvaru, pa je svakako puno mudrije takav scenarij spriječiti pravodobnim ispiranjima kamenca.

Nošenjem do kvara

Dobivali smo upite čitatelja i o konzerviranju motora. Nekima je savjetovano da prije zimovanja takva sredstva poprskaju u cilindre, a drugima da to nije potrebno, jer se tako samo zamasti motor i poslije se teško pali?

– Ni oko toga nema dvojbe što se tiče struke – svaki motor koji se neće voziti duži period potrebno je konzervirati. Za konzerviranje danas postoje adekvatna sredstva, obično pakirana u spreju radi lakšeg korištenja. Naime, ta se sredstva uštrcaju izravno u usis zraka dok motor radi, te poslije toga, kad se motor ugasi, u cilindar ili cilindre kroz otvore za svjećice.

U starijim vremenima to se radilo na neke druge načine koji su tada bili dostupni, pa otuda i spomenute dileme ljudi. Koristilo se, recimo, ulje za konzervaciju motora koje se ulijevalo u cilindar motora i u karter kod dvotaktnih motora, radi zaštite pokretnih dijelova, što bi prouzročilo probleme kod pokretanja motora.

Znalo se dogoditi da zapeku prsteni klipa motora poslije dužeg ležanja, pa bi trebalo ispirati motor prije paljenja. No, današnja su sredstva za konzervaciju posve drukčija. Vrlo su kvalitetna i ne stvaraju nikakve taloge, pa se motor na početku sezone lako upali bez potrebe za dekonzervacijom.

Koje pogreške u eksploataciji najčešće čine korisnici izvanbrodskih motora, a u konačnici vode kvarovima?

– To je teško pitanje. Postoji cijeli niz slučajnih kvarova koje ljudi sami izazovu, ali ih rijetko priznaju. Neki se događaju i zbog nespretnog rukovanja prije korištenja motora, recimo zbog nepravilnog nošenja manjih četverotaktnih penti od auta do broda. Pojedini proizvođači propisuju da ih se smije nositi u bilo kakvom položaju, dok drugi navode točno određeni položaj kako ne bi došlo do izlijevanja ulja iz kartera motora. Ono poslije izaziva niz problema, od teškog paljenja do mogućeg zaribavanja motora zbog nedostatka ulja.

Najčešći su problemi ipak s nečistim gorivom i samim sustavom goriva. Tada motori teško pale, ne primaju gas ili nemaju punu snagu. Glavni su razlozi što gorivo bude prestaro ili u njemu bude nečistoća nakon prelijevanja iz nečistih kanti u spremnik motora. Često su problem i sami spremnici. Zbog dotrajalosti i izloženosti suncu budu deformirani, čepovi i brtve slabo im dihtaju, pa dolazi do proboja vode u gorivo.

To u konačnici može rezultirati kvarovima na sustavu goriva. Imali smo čak i slučajeve da su se gume za dovod goriva počele raspadati od dotrajalosti, pa su sitni gumeni komadići završili u pumpi goriva i karburatoru gušeći ili gaseći motor. Uglavnom, sve su to posljedice nebrige ili nedovoljne brige vlasnika o motoru tijekom njegove eksploatacije.

---

image
Stari benzin zna stvoriti talog u karburatoru koji guši motor
---

Navlake i kondenzacija

Neki vlasnici penti običavaju tijekom zime na njih staviti plastičnu navlaku radi dodatne zaštite. Je li to potrebno i korisno?

– Motor nije potrebno posebno umotavati, jer su svi izvanbrodski motori predviđeni za ekstremne uvjete na moru, gdje dolazi i do polijevanja valova po njima, a mogu podnositi i kišu, jako sunce... Njihovi zaštitni poklopci, ili kape, kako i zovemo, dizajnirani su tako da imaju provjetravanje kako bi se motor osušio u slučaju zaprimanja veće količine tekućine i kondenzata. U tom smislu, prekrivanje motora navlakom može biti korisno jedino radi zaštite od sunca i sprječavanja blijeđenja boje. No, tada navlaka treba biti od nekog prozračnog materijala ispod kojeg se neće događati kondenzacija.

Je li bolje zimi malu pentu staviti u garažu ili je ostaviti učvršćenu na brodu te je povremeno paliti?

– Motore koji se ne koriste redovito, osobito ako znamo da ih nećemo koristiti dulji period, u svakom je slučaju bolje skloniti s broda u neki zatvoreni prostor. Ne samo zbog nepotrebnog izlaganja lošim vremenskim uvjetima, nego i zbog moguće krađe. Prije odlaganja svakako bi bilo dobro obaviti servis i konzervaciju motora, kako bi mirovao u ispravnom stanju.

Ako pak vlasnik odluči da neće obaviti konzervaciju zbog nekog razloga, bilo bi vrlo korisno upaliti motor jedanput mjesečno, pustiti ga da nekoliko minuta radi, zatvoriti dovod goriva te pričekati da potroši preostalo gorivo u sustavu i sam se ugasi.

Kolika je trajnost izvanbrodskih motora pod uvjetom da se dobro održavaju?

– Na ovo je pitanje teško dati konkretan odgovor, jer je svaki motor priča za sebe, svaki radi u drukčijem režimu i u drugim uvjetima. Ne može se uopće usporediti motor koji služi kao alat u poslu, recimo prijevoza turista, s pentom koju koriste jedriličari za praćenje regata.

Prvi su stalno preopterećeni i rade na punom gasu, a drugi se koriste povremeno i u puno ležernijem režimu rada. Zbog toga će ovi prvi dogurati do nekih 3000 sati rada, dok ovi drugi znaju nanizati i 7000 radnih sati. Kad je riječ o motorima u privatnom vlasništvu, oni nikad ne naprave izrazito veliki broj sati. Njima vijek trajanja više limitiraju samo starenje motora i kvarovi koji se događaju zbog niza godina izloženosti djelovanju soli u morskoj vodi, galvanskih struja i procesa korozije.

Separatori s alarmom

---

image
Staro ulje se ispusti i kontrolira eventualno prisustvo vode
---Suvremene pente velike snage imaju sofisticirane sustave za ubrizgavanje goriva. Pojavljuju li se zbog toga češće problemi s čistoćom goriva, kondenziranom vodom u gorivu?

– Zapravo i ne. Veći motori imaju bolju zaštitu od vode u gorivu, samim time što u pravilu imaju u brod ugrađeni separator većeg kapaciteta koji u startu odvaja i uklanja eventualnu vodu iz goriva. Čak imaju i dodatni separator goriva u samome motoru s indikatorom za vodu, pa će vlasnik, ako nekim slučajem nije kontrolirao separator u brodu, biti upozoren alarmom ako voda zbog toga dođe do separatora na motoru. U tom slučaju obavezno treba ugasiti motor i isprazniti oba separatora od vode, jer ako se vožnja nastavi, voda će otići dalje u sustav goriva u motoru i on će prestati raditi.

Pente svake godine postaju moćnije, neke imaju i preko 400 KS. Koliko takvo sabijanje konja u male gabarite servisima otežava održavanje?

– Novi motori doista su sve jači, a samim time su i sve kompliciraniji, te je sve manje prostora za rad na njima, pogotovo kad na jednom brodu imate više ugrađenih penti. Tada je između motora gotovo nemoguće pristupiti, a kamoli nešto raditi. Doduše, i proizvođači prilikom dizajniranja penti vode računa o tome, pa nastoje serviseru olakšati obavljanje osnovnih zahvata na motoru, tako da izmjena ulja i spajanje pente na dijagnostiku nisu problem. Novi model Yamahe F425 otišao je i korak dalje, pa omogućava da se ulje u getribi može promijeniti čak i dok je brod u moru.

Ima li neke granice u broju konja ili ćemo za nekoliko godina svjedočiti proboju brojke 1000?

– Svjedoci smo da je donedavno motor od 100 do 200 konja plijenio pažnju na krmi broda, a sada se to daleko pomaknulo, odnosno zamijenili su ih motori od 400 i više konja. Pritom ih na brodu bude i nekoliko, a ne samo jedan. Ne znam koliko će daleko taj trend otići, ali čini mi se da se utrci u broju konja u dogledno vrijeme ne vidi kraj.

---

PROBLEM JE SLABI, A NE JAKI NAPON


Neki tvrde da suvremene pente s puno elektronike mogu javljati kvar i ako ih se priključi na prejaki akumulator?

– To je pretjerana tvrdnja, iako je uvijek najbolje pratiti upute samog proizvođača motora u pogledu vrste i snage baterije. No, motor ne očitava prejaku bateriju, samo može očitati slabi napon baterije ili neki kvar u svojem sustavu koji rezultira prevelikim naponom ili prepunjavanjem baterije.

Veći noviji motori čak imaju dodatne priključke za drugi servisni akumulator, tako da startni akumulator ostaje samo za paljenje motora i funkcije potrebne za njegov rad.

---

---

ADITIVI NISU NUŽNI


Je li dobro i potrebno u gorivo za pogon dodavati neke aditive? Brojne reklame to predlažu kao korisno za motor.

– Za sam rad motora nisu potrebni nikakvi aditivi, ali u svakom slučaju, ne možete učiniti ništa loše ako dodate neki aditiv. Svaki od njih ima i određene prednosti koje navode njihovi proizvođači.

No, najbolje je poslušati savjet proizvođača motora o tome koji aditiv eventualno koristiti, jer obično svaka marka ima neke svoje preporuke u tom pogledu.

---

---

ELEKTRONIKA SE VIŠE NE KVARI


Suvremene pente pune su elektronike koja sve nadzire i svime upravlja. Neki se ljudi boje da bi to mogla biti njihova slaba točka zbog vlage i soli?

- Ne trebaju se bojati. Kad se elektronika počela masovnije ugrađivati u pente, prije nekih petnaestak godina, takvi su se kvarovi doista znali događati. No, u međuvremenu je tehnologija značajno napredovala, pa su elektronske komponente danas vrlo kvalitetne, pouzdane i potpuno vodonepropusne.

Stoga su kvarovi elektronike doista iznimno rijetki i mogu se izbrojiti na prste. Uz to, ako bi se takav kvar eventualno i dogodio, vrlo ga je lako otkloniti. Sve elektronske komponente su modularne i lako dostupne, pa je potrebno samo iskopčati i skinuti stari modul, te montirati i prikopčati novi.

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Božo Vukičević/Cropix
Božo Vukičević/Cropix
Robert Katunarić: Pente znaju napraviti i sedam tisuća sati

Svaki se motor testira u bazenu nakon servisiranja

Prilikom servisa obavezno se provjerava stanje impelera

Stari benzin zna stvoriti talog u karburatoru koji guši motor

Kamenac može potpuno začepiti kanale za hlađenje

Staro ulje se ispusti i kontrolira eventualno prisustvo vode

Pumpanje novoga ulja u pentu motora
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/poznati-majstor-za-izvanbrodske-motore-strucne-dileme-nema-servis-se-radi-u-jesen-a-vrlo-vaznu-stvar-za-odrzavanje-mozete-i-sami-napraviti-1141908 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=5eb4781e15a902364da83dbe433f819527a2a050 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Poznati+majstor+za+izvanbrodske+motore%3A+Stru%C4%8Dne+dileme+nema%2C+servis+se+radi+u+jesen.+A+vrlo+va%C5%BEnu+stvar+za+odr%C5%BEavanje+mo%C5%BEete+i+sami+napraviti&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpoznati-majstor-za-izvanbrodske-motore-strucne-dileme-nema-servis-se-radi-u-jesen-a-vrlo-vaznu-stvar-za-odrzavanje-mozete-i-sami-napraviti-1141908 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fpoznati-majstor-za-izvanbrodske-motore-strucne-dileme-nema-servis-se-radi-u-jesen-a-vrlo-vaznu-stvar-za-odrzavanje-mozete-i-sami-napraviti-1141908 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => produžite im život [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

produžite im životPoznati majstor za izvanbrodske motore: Stručne dileme nema, servis se radi u jesen. A vrlo važnu stvar za održavanje možete i sami napraviti

Piše Miomir Štrbac
10. studenog 2021. - 15:34

​Posljednjih desetak godina puno se toga na svijetu promijenilo i ubrzalo, pa je tako došlo i do velike promjene u poželjnom pogonu plovila za sport i rekreaciju, ali i za poslovne svrhe. Najkraće rečeno, izvanbrodski motori dokinuli su desetljećima dugu dominaciju dizelskih motora kao najpoželjnijih zbog štedljivosti i pouzdanosti.

Glavni su razlozi toga procesa napredak tehnologije, koji je pente učinio također iznimno pouzdanima i znatno štedljivijima u potrošnji goriva, njihova niža cijena od dizelaša, te velika praktičnost. Lako se i brzo ugrađuju, jednako lako se mijenjaju ako trebate jači motor, nude se u širokim gamama modela i snage, jednostavnije su za servisiranje i postale su toliko moćne po snazi da mogu odraditi praktički svaki plovidbeni zadatak, čak i ako je rije...

19. svibanj 2024 08:39