Zapis u vremenu Razglednice iz dalmatinskih gradova, sela i zaselaka: pogledajte fotografije iz arhive kolekcionara velikih i malih 'mista', stare i do sto godina

Zapis u vremenu

Nedavno je svjetlo dana ugledala knjiga razglednica "Pozdrav iz zaboravljene Dalmacije" splitskog autora i kolekcionara dalmatinskih razglednica Igora Goleša. Radi se o monumentalnom i kapitalnom djelu, inače trećem ove tematike istog autora.
Nakon knjige razglednica "Zaboravljena Dalmacija" iz 2014. i dopunjenog izdanja iz 2015. godine, Goleš je nadmašio svoje ranije radove i izdao kartofilsku enciklopediju u kojoj je na nevjerojatnih 948 stranica većeg formata objavio 1646 razglednica iz razdoblja između 1893. i 1940. godine!

Ovi "šareni papirići" nalaze se u zbirkama 60 najvećih kolekcionara Dalmacije, a knjiga je objavljena dvojezično, hrvatsko-engleski. Sve razglednice prikazuju motive iz najvećih dalmatinskih gradova, ali i gradića, sela i zaselaka, od kojih su mnogi odavno izumrli i na njih podsjećaju tek zarasle suhozidine. Ove razglednice nam dočaravaju svakodnevni život, običaje, spomenike, izgled gradova i građevine, narodnu nošnju, manifestacije i gospodarstvo stare Dalmacije, pokrajine koja odavno više ne postoji i današnjim generacijama je dostupna samo preko priča starijih te crno-bijelih fotografija i ovakvih požutjelih razglednica.

Svojim trima knjigama, koje je samostalno uredio i financirao, a pogotovo ovom posljednjom, Goleš je očitao lekciju šabloniziranim kulturnim institucijama o tome kako se istražuje, kako se prezentiraju povijest i baština te kako se voli svoj kraj.
Sve navedeno rezultat je rada čovjeka koji nije doktor znanosti ni neki razvikani stručnjak. Goleš je ugostitelj, radi u restoranu i od toga živi. A istovremeno je kolekcionar razglednica i veliki ljubitelj povijesti velikih i malih dalmatinskih mista. Danas živi i radi u Splitu, a posao ga je vodio posvuda po Hrvatskoj. Kaže kako je kolekcionarski gen prisutan u njegovoj obitelji i da su, otkad pamti, svi nešto sakupljali. Njega je u početku dopala filatelija, koja je uskoro prerasla u ozbiljan hobi

- Počeo sam s izlaganjem svoje zbirke poštanskih maraka po internacionalnom izložbama, a otprilike u slično vrijeme kada sam se toga zasitio, naletio sam na stare razglednice koje su mi do tada bile apsolutna nepoznanica. One su u meni probudile najveći kolekcionarski žar. Sjećam se svoje prve razglednice, bila je to panorama Rogoznice iz 1907. koja je putem Ebaya stigla iz Grčke - kaže Goleš.

Najveću strast u skupljanju razglednica vidi u činjenici što nitko ne može znati, pa ni pretpostaviti što će sljedeće i dotad nepoznato ugledati. U pitanju je nepoznata sfera, nitko ne zna koja su naselja imala razglednice i što su one prikazivale.
- Stalno se pojavljuju neke nove razglednice koje ni sakupljači s trideset godina staža nikad nisu imali prilike vidjeti. I u tome je najveća draž kartofilije - objašnjava.

Jedna od posljednjih rijetkih razglednica koja je pronađena prikazuje mještane pred trgovinom u selu Gorica kod Imotskog 1905. godine. Radi se o aukcijskom specijalitetu koji je san svakog sakupljača.

- Možda prođe još 20-30 godina dok se opet ista razglednica odnekud ne pojavi, a možda neće ni tada. I to najbolje pokazuje da su razglednice rijetki svjedoci povijesti. Upravo me taj adrenalinski impuls koji čovjek doživljava kada pronađe nešto ovakvo prije nekoliko godina naveo na rad na knjizi koja bi predstavila Dalmaciju kroz prizmu starih kartolina - kaže Goleš.

Projekt "Zaboravljena Dalmacija", iz kojega su proistekle tri spomenute knjige, star je osam godina. Prva dva izdanja su se začas rasprodala, a čitatelji su bili oduševljeni rezultatom i zato je nakon prve knjige Igor ubrzo krenuo na drugu, a na koncu i treću. Nakon što su prve knjige izišle u javnost, dobio je pozive od pedesetak ljudi iz Dalmacije koji su ga pozvali da pogleda njihove obiteljske zbirke.

Nakon dvije prve knjige, u koje je uložio mnogo svoga vremena, živaca i novca, Goleš je krenuo u najveći projekt dotad, koji je rezultirao golemom knjigom teškom gotovo pet kilograma, u kojoj je na 948 stranica svoje mjesto pronašlo 1646 razglednica s prikazima više stotina gradova, gradića i sela Dalmacije. Kolekcionari je već nazivaju ukoričenim spomenikom dalmatinske kulture.

Autor kaže da ni uz najbolju volju ne može izabrati najdražu razglednicu i da ih je na desetke takvih. Sve razglednice predstavio je čitateljima kroz logična poglavlja, od kojih prvo okuplja razglednice dalmatinske tradicijske kulture (narodne nošnje), a potom slijede razglednice dalmatinskih primorskih gradova, potom Zagora, otoci i na koncu razglednice mora i riba. Knjigu je izdala tvrtka "Floridita" d.o.o., kolaže i naslovnicu izradio je Filip Peraić, dok je za dizajn zaslužan Dejan Berlan.
Djelo je obogaćeno i znanstvenim radovima o kulturi skupljanja razglednica i povijesti, kulturi te baštini Dalmacije iz pera dalmatinskih stručnjaka i znanstvenika.

- U jedno djelo koje je tako važno za povijest dalmatinske fotografije želio sam uključiti neke od naših najvećih stručnjaka za povijest i kulturu pa su se tako kao autori tekstova u knjigama i recenzenti pojavljivali Ivo Babić, Joško Belamarić, Ivan Bogavčić, Nenad Cambi, Ivana Vuković, Bože Žigo, Arsen Duplančić, Sandi Bulimbašić te Jakša Fiamengo, na čije sam sudjelovanje posebno ponosan jer je za "Zaboravljenu Dalmaciju" napisao jedan od najljepših tekstova o dalmatinskim otocima ikada napisanih. Sva ova imena su prepoznala moj projekt kao vrlo zanimljiv i htjeli su biti dio priče jer su znali da će ova knjiga zadržati posebno mjesto u povijesti Dalmacije - kaže Goleš.

U knjizi se nalaze razglednice koje autor osobno posjeduje, ali veći dio čine primjerci koje čuva šezdesetak najvećih kolekcionara Dalmacije. Okupiti na jednom mjestu sve te ljude bila je gotovo pa nemoguća misija. S većinom je autor dobar prijatelj pa su mu omogućili pristup njihovim zbirkama koje ljubomorno čuvaju kao najveće blago, što one i jesu. I iz tih zbirki koje je rijetko tko vidio osim njihovih vlasnika Igor je odabrao najrjeđe i nikad publicirane i kroz svoje knjige ih dao javnosti na uvid i uživanje.

- Nije to bio lagan posao jer da bi se stekli renome i poštovanje u tim krugovima trebalo je jako puno raditi, potrošiti mnogo novca i vremena; u pitanju su godine naporna rada. Znate što je najsimpatičnije u tom kolekcionarskom svijetu? Tamo se pojavljuju i konobari i doktori, i sveučilišni profesori i povjesničari, trgovci, policajci, menadžeri velikih korporacija, poduzetnici, ali kada sjednu za isti stol razmjenjivati razglednice, svi su oni kolekcionarska braća. Ponosan sam što sam sve te ljude uspio ujediniti u jednom cilju - veli Goleš.

Tisuću primjeraka "Pozdrava iz zaboravljene Dalmacije" izišlo je iz tiska, a uskoro izlazi i specijalna edicija ove knjige od samo 25 primjeraka koji će svojom opremljenošću i cijenom biti nešto što Dalmacija dosad nije vidjela. Naime, prva Igorova knjiga iz 2014., izdana u limitiranoj seriji od samo 100 primjeraka, pokazala je da čitatelje zanimaju vrlo male serije izdanja i to bez obzira na cijenu. Zato je osmislio da "Pozdrav iz zaboravljene Dalmacije" ponudi i u de luxe verziji, u samo 25 primjeraka. Ove knjige se u cijelosti rade ručno, a izrada samo jednog uveza iziskuje gotovo šest tjedana rada. Dio te serije izradit će se u kožnom uvezu, a dio kao inkunabule, uz niz drugih detalja. Radi se o dosad nezabilježenoj praksi u hrvatskom izdavaštvu.

- Ovo su prestižna de luxe izdanja, usporedio bih ih s Rimčevim Conceptom Two. Iako knjige sa službenom prodajom kreću tek za mjesec dana, o njima se već govori u kolekcionarskim krugovima i već imam nekoliko upita. Javio se i jedan američki kolekcionar, a primjerak će biti poklonjen i papi Frani - kaže autor.

Igor Goleš je projekt od tri knjige iznjedrio na svojim plećima, no poželio je spomenuti i dvojicu kolega, kolekcionare Sinišu Matkovića i Ivana Bogavčića, bez čijeg kolekcionarskog žara, želje za pomoći i poticaja treće knjige nikad ne bi bilo. S druge strane, potpuno je nezadovoljan institucijama, pogotovo Ministarstvom kulture koje ovaj projekt - ne zanima.

- Razumijem da su me kao nepoznatog ignorirali kod prve knjige, ali kako nisu primijetili veličinu ovoga projekta i ovoliki broj suradnika?! Ja sam učinio svoje na promociji kolekcionarstva razglednica i Dalmacije u Hrvatskoj i inozemstvu, a njima neka bude na sramotu - kaže Goleš, a na pitanje ima li budućih projekata u planu, odgovara kako ga je "Zaboravljena Dalmacija" financijski, fizički i intelektualno iscrpila do krajnjih granica i sada slijedi dugi odmor. Do nekih novih razglednica.


Svojim trima knjigama, koje je samostalno uredio i financirao, a pogotovo ovom posljednjom, Goleš je očitao lekciju šabloniziranim kulturnim institucijama o tome kako se istražuje, kako se prezentira povijest i baština te kako se voli svoj kraj


Zadvarje iz Šangaja
Najluđa akvizicija, kako sam Goleš kaže, dogodila mu se prije nekoliko godina kada je preko interneta stupio u kontakt sa šangajskim antikvarijatom gdje je kupio album sa 120 razglednica s početka 20. stoljeća koje su slane s Mediterana u Kinu. U albumu se nalazilo i desetak razglednica Dalmacije, a najegzotičnija je prikazivala Zadvarje kod Omiša.
- Takve pronalaske bi očekivao u Americi gdje su odlazili brojni naši iseljenici, ali Kina je bila apsolutno iznenađenje - kaže Goleš.


Beograđanka u Londonu
Na pitanje tko kupuje njegove knjige, Igor odgovara da se radi o ljudima koji Dalmaciju vole i žive punim plućima. Mnogo primjeraka upućeno je na različite strane svijeta, a kupuju ih i stranci. Primjerci su odlazili u Argentinu, Čile, Panamu, SAD, Kanadu, Australiju i diljem Europe. Nedavno je jedna Beograđanka, koja boravi na Visu, a živi u Engleskoj, ponijela nekoliko primjeraka za svoje dalmatinske prijatelje u Londonu, ali i da nju podsjećaju na Dalmaciju.
- Poseban je osjećaj kad vidiš koliko nekim ljudima te knjige znače, osobito kakvu emociju u njima bude - kaže Goleš.


Split od 3000 eura
Najskuplja razglednica Dalmacije koju je Igor Goleš imao u rukama prikazuje Split iz 1893. godine. Procjenjuje da vrijedi najmanje 3000 eura. Najskuplja strana izdanja koje je imao prigode vidjeti bili su primjerci Bauhausovih izdanja koji vrijede između 10 i 25 tisuća eura.
- Nažalost, iz razumljivih i opipljivih razloga nisam bio u prigodi doći do njih - kaže kroz smijeh ovaj splitski kolekcionar.


Dubrovčani zgrabili zadnji primjerak
Goleš prodaje knjige najviše preko interneta. Najveći uspjeh doživjela mu je prva knjiga, limitirano izdanje od samo 100 numeriranih primjeraka po cijeni od 300 eura. Samo su dva prodana na internetskim aukcijama, i to po cijenama od 400 i 500 eura. Danas je ovo izdanje jako traženo, a nemoguće ga je kupiti u slobodnoj prodaji jer je gotovo cijela naklada završila u muzejima, knjižnicama i kolekcionarskim bibliotekama.
- Posljednji dostupan primjerak nedavno sam nudio Sveučilišnoj knjižnici u Splitu, ali nisu bili zainteresirani. Zato prigodu nije propustila Gradska knjižnica u Dubrovniku, čija je voditeljica nabave ekspresno reagirala i dobila u knjižnični fond ovo vrijedno djelo - kaže Goleš.

Naslovnica Knjige
HtmlNoArticles