StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

RALJE Hvali blockbustere, drž‘ se ‘Ralja‘

28. lipnja 2020. - 13:44

Narodna predaja o "Raljama" (1975.) Stevena Spielberga gotovo je bez presedana u povijesti kinematografije. Kad je film "Jaws" prije 45 godina doplivao u američka kina, izazvao je senzaciju veću i od horora "Psycho". Strah se proširio poput plamena diljem Amerike.

Nakon Hitchcockova "Psiha" nitko se nije htio (o)tuširati u strahu da će netko iznenada razmaknuti zavjese za tuš s kuhinjskim nožem u rukama. Nakon Spielbergova filma nitko nije htio ući u more. Plaže su naglo opustjele. Hvali more, drž' se kraja. I "Ralja".

FILM: Jaws; avanturistički horor triler; SAD, 1975. REŽIJA: Steven Spoielberg ULOGE: Roy Scheider, Richard Dreyfuss OCJENA: *****

Ista priča ponovila se i u ovdašnjim kinima godinu dana kasnije. Pitajte roditelje i starije generacije ako ne vjerujete. Kinodistribucija je započela negdje u rano proljeće i protegnula se do ljeta. U Splitu je film igrao i u Ljetnom kinu "Bačvice". Nikoga nije bilo u moru na Bačama u tom periodu, navodno ni piciginaša, a i ostale plaže su zjapile mahom prazne. Samo rijetki su se odvažili (o)kupati.

Opisano savršeno sumira snažan efekt Spielbergova filma. Znači, "Jaws" je usadio strah od morskog psa čak i tamo gdje morski psi nisu česta pojava (Jadran) i gdje su plaže poznate po plićaku (Bačvice). Usadio je strah i ako ste gledali film kod kuće, na videu, poput potpisnika ovih redaka koji se još uvijek živo sjeća jezovitog iskustva "Ralja" u cca trećem ili plafon četvrtom razredu osnovne škole kod prijatelja doma.

Jer, prije ili kasnije ući ćete opet u more i zaroniti, a tada će vam u ušima zatutnjati napeta tema Johna Williamsa i pred vašim očima se stvoriti ralje velike bijele psine ili peraja na horizontu kad izronite.

U tom pogledu puno je za "Jaws" napravila uvodna scena. Velika bijela psina napada plivačicu tijekom njezina nagog noćnog kupanja pod mjesečinom. (Podvodna) kamera Billa Butlera i Williamsova glazba uspostavljaju nazočnost/približavanje morskog psa ljudoždera, ali neman ostaje nevidljiva.

Mi, dakle, ne vidimo morskog psa, ali osjećamo njegovu zlokobnu prisutnost, evociranu glazbom i kamerom ponekad iz njegove perspektive. Osjećamo da trga nesretnicu ispod površine i jede je živu. Vidimo bol na njezinu licu, čujemo vriskove. Redatelj Spielberg puno skriva i bilda senzibilitet i percepciju gledatelja.

Ozljede od morskog psa ostaju neprikazane, kao rane od noža kod Hitchcocka ("Psycho"), ali manifestiraju se u onome što čujemo i vidimo. Vriskovi i "rezovi" u ritmu ubadanja noža, tj. grickanja morskog psa su segmenti koji slikaju cjelinu i oslikavaju smrt u punom smislu horora. Znamo da je "(moguć) uzrok smrti" napad morskog psa, a ne "propeler, koralj ili Jack The Ripper", čak i ako ga nismo vidjeli.

"Hičkokovsku" taktiku iz uvoda Spielberg nastavlja dalje primjenjivati i rastezati jednominutnu tuš-scenu "Psiha" na jedan sat "Ralja", ali se i sam pokazuje kao nemilosrdni majstor napetosti. Trenutak predaha za nesretnu djevojku signalizirao je načas da je sve gotovo i da ju je morski pas ostavio/poštedio, no to nažalost nije bio slučaj.

U filmu nitko nije siguran, ni žene ni djeca ni kućni ljubimci. Velika bijela psina je stroj za ubijanje kao Terminator, a nevidljiva kao Predator. Horor je strašniji netom prije nego što se treba dogoditi nego dok se događa i na tome je Spielberg sagradio tenziju i anticipaciju strave, usput preokrenuvši stvar u svoju korist s obzirom da je morski pas (danas vidno) mehanički.

Srce užurbano tuče i nasmrt smo prestravljeni prije scene nečije smrti zato što režija pojačava ono što već zamišljamo u glavi i od čega prirodno strahujemo. Za svaki slučaj, Spielberg podsjeća kakva je to beštija i budi primordijalni strah kad šerif Brody (Roy Scheider) lista knjigu o morskim psima. Oštri zubi, ljudi požderanih dijelova tijela...

Fotke morskih pasa montažno se isprepleću s drugom scenom napada, dostojnom prethodne po napetosti. Dva starčića pokušavaju uloviti psinu koristeći pečenku koju je jedan od njih ukrao ženi. Bacaju pečenku s kukom u more s drvenog mola. Psina zagrize mamac i svojom snagom povlači mol u more, zajedno s jednim starčićem. Čovjek pliva natrag, a za njim kreće i mol, sugerirajući morskog psa za njegovim petama.

Sugestija i imaginacija u rukama vrhunskog režisera kakav je Spielberg, prethodno dokazan sa sjajnim "Dvobojem", dovoljna je da tenzija eksplodira. Spielberg snima film kao što stari morski vuk, kapetan Quint (Robert Shaw) priča priču o potopljenom ratnom brodu Indianapolisu i bliskim susretima mornara s morskim psima čije su oči "crne i beživotne, kao u lutke", sve dok vas najednom ne ugrizu.

Gledatelj je gotovo čitavo vrijeme napet i anksiozan kao Brody u sceni njegova iščekivanja/svjedočenja napada morskog psa i ne može se opustiti. Scena je sjajno orkestrirana i školski primjer podizanja napetosti, ovdje tijekom oslikavanja ljetnih radosti. Kamera nišani potencijalne mete, psa s grančicom u ustima, vremešnu gospođu s kapicom, klinca na žutom štramcu...

Jedna lažna uzbuna za drugom, ali slutimo da će se nešto (loše) dogoditi. Kraj gospođe nešto izranja, ma ništa, to je neki stari ronilac. Netko vrišti, to je samo djevojka koju momak diže na ramena i ubacuje u more. A onda najednom nema psa kojeg vlasnik uzaludno doziva ("Peppet!"), samo daščica na površini, plus podvodna kamera se približava žutom štramcu i – aaaah!!! - more se zacrveni puštajući gejzir krvi.

Hororski doživljaj Brodyja snimatelj je potencirao koristeći dezorijentirajuću tehniku iz "Vrtoglavice" – kamera istovremeno zumira i odzumira šerifa. Ni tad, međutim, ne vidimo morskog psa. To se događa tek oko sat vremena, slično kasnijim cjelovitijim ukazanjima monstruma u "Alienu" i "Predatoru".

Slika morskog psa je ovjekovječena časak prije nego što će muškarac u čamcu izgubiti nogu koja, odgrižena, tone na dno mora, a ne, kao što se često pogrešno misli, u zadnjoj trećini filma, trenutku kad Brody baca ribu u more i skamenjen izusti citiranu rečenicu: "Trebat će vam veći brod!".

I tada je odaslana jedna lažna uzbuna (dva dječaka s kartonskom perajom), da bi se onda dogodio napad koji je Brodyjeva sina ubacio u stanje šoka, kao i mnoge njegove vršnjake s ove strane ekrana, iako je morski pas samo proplivao pokraj njega (izvrsna uporaba subjektivne kamere), smrznutog od straha.

"Peraja! Morski pas!", kliču s plaže i eto primordijalnog straha i kolektivne noćne more iz dubokog modrog mora. Ne treba izustiti ništa drugo. "Vikneš 'barakuda' i svi te začuđeno gledaju. Vikneš li 'morski pas', imat ćemo paniku", govori gradonačelnik Amityja Vaughn (Murray Hamilton).

U prvoj polovici filma Vaughn je takoreći veći negativac od velike bijele psine koja preuzima morsku pozornicu u drugoj, kad junaci krenu u "ribolov" i Spielberg njihov brod i cijelu luku kadrira u okviru Quintova suvenira ralja, a hororski triler prirodno i režijski neprimjetno srasta/prerasta u mitsku akcijsku avanturu, borbu čovjeka i (nat)prirode a la "Moby Dick" i "Duel".

"Amity je ljetni grad, trebamo ljetne dolare. Životi nam ovise o gostima, ovo će biti jedna od najboljih sezona", obrazlaže gradonačelnik Brodyju razloge zašto ne smiju zatvoriti plaže i ide toliko daleko da utječe na mrtvozornikovu promjenu iskaza od "mogućeg napada morskog psa" do "nesreće s čamcem".

Vaughn je toliko tvrdoglav da se oglušuje ne samo na Brodyjeve vapaje kad mu kaže da je otvaranje plaža za 4. srpnja istovjetno kao da je pozvao morskog psa na večeru, već i na upozorenja Matta Hoopera (Richard Dreyfuss) iz oceanografskog instituta.

Hooper upozorava da je psina "mnogo veća od vrsta nađenih u ovim vodama" i da je "položila pravo na more oko Amityja", ali avaj - Vaughn je zabrinutiji za turizam i ekonomiju nego za ljudske živote, što će imati katastrofalne posljedice ("Znali da je opasno i dopustili ljudima da se kupaju").

Pitanje zatvoriti plaže ili ne, odnosno jesu li važniji ljudi ili ekonomija, još snažnije odjekuje u koronskom svijetu s dvojbama oko otvaranja granica itd. (umetnuti po vlastitom odabiru). Sve to čini "Jaws" zimzelenim i danas, kad su i hrvatske plaže (zasad) mahom opustjele, baš kao u lipnju 1975., zahvaljujući Spielbergovu kinohitu koji ih je ispraznio, oblikovao pojam ljetnog blockbustera i zauvijek promijenio kinematografiju/filmsku industriju.

"Ralje" su bile fenomen, prvi pravi ljetni megahit sa zaradom od 250 milijuna dolara u američkim kinima i ukupno 490 u svjetskim (na budžet od 12). Ljeto je dotad bilo rezervirano mahom za kupanje i eksploatacijske filmove za tinejdžere, a u kino se išlo ostalih mjeseci u godini. "Jaws" je to promijenio i potjerao kupače iz mora u kino da gledaju film o morskom psu.

Potencijalni hitovi su se nakon toga preselili u ljetnu sezonu i pozicionirali je kao najisplativiju za blockbustere koji su doslovno shvatili Brodyjevu rečenicu. Psina je mutirala u Mega i razna čudovišta mora, kopna i svemira kako bi "bigger boat" osigurao "bigger bank account". Četrdeset i pet godina kasnije, blockbusteri su veći nego ikad prije, ali rijetko bolji i uzbudljiviji od Spielbergova remek-djela. Hvali blockbustere, drž' se "Ralja".

Orke i Pirane
"Ralje" su doživjele niz kopija, počevši od podcijenjenog nastavka i ostalih slabijih dijelova serijala, preko "Orka: Kit ubojica" i "Pirane", do niza filmova o morskim psima od kojih prednjače "Duboko modro more" i "Opasnost iz dubine". Spielbergov film je i svojevrsni "slasher" horor s obzirom da morski pas operira onako kako će kasnije operirati Michael Myers, Jason Voorhees... Prva scena je gotovo pa prototipno "slasherska" i lako je zamisliti more kao Kristalno jezero, a i Carpenter je svom negativcu dao pogled kao Spielberg psini.

Junaci radničke klase, kritika Vijetnama

Film je zanimljiv i po društveno-političkom podtekstu: junaci su ljudi iz radničke klase, kao i takoreći svi likovi osim gradonačelnika. Oni žive od turizma i prijeti im zima na socijalnoj pomoći ako turističko ljeto propadne. Dvojica starčića se odvažuju na lov na morskog psa za nagradu od 3000 dolara.
Također, nad pričom se nadvijaju crni oblaci Vijetnama, odnosno kritike američkog imperijalizma, preko lika Quinta koji je sudjelovao u Drugom svjetskom ratu i isporučio bombu za Hirošimu. Nije slučajno da će Quint stradati na najgrozniji način i polako kliziti ravno u ralje psine koja će ga pregristi popola.

Izdvojeno

12. kolovoz 2020 10:25