StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

365 DANA Za sve su krive nijanse sive

Piše Marko Njegić
23. lipnja 2020. - 22:30

Ono što smo odavno znali potvrđuje i senzacionalni "netflixovski" uspjeh poljske erotične romantične drame "365 dana": seks s(v)e prodaje. "Kad je riječ o seksualnim sklonostima, mislio sam da me ništa ne može iznenaditi", kaže netko u "365 dni" ili "365 Days", najavljujući iznenađenje do kojeg neće doći.

Sve je ovdje "već viđeno", ali još uvijek je dovoljno da se film titulira kao erotski i eto senzacije, provokacije, kontroverzije, naročito ako se marketinški proširi "fama" o "mekom porniću" sa scenama seksa na jahti koje izgledaju kao "prave".

Dakle, kao da se nisu snimili "Posljednji tango u Parizu", "U carstvu čula", "Devet i pol tjedana", "Sirove strasti", "Sanjari", "Devet orgazama", "Požuda, oprez", "Adelin život", "Nimfomanka"... čak i "Pedeset nijansi sive".

FILM: 365 dni; erotska drama; Poljska, 2020. REŽIJA: Barbara Bialowas i Tomasz Mandes ULOGE: Anna Maria Sieklucka, Michele Morrone OCJENA: **

"365 Days" naveliko se "streama" i pretplatnicima Netflixa ne smeta njegov kritičarski rejting od 0% na Rotten Tomatoesu, identičan nedavnom "nultom" postotku filma "The Last Days Of American Crime" iz ponude istog streaming servisa, ali i jednako pretjeran.

Ovo jest slabašan, pa i problematičan film, ali njegova nula može biti relativno "pozitivna" zbog pojedinih intrigantnosti, a popularnost ne čudi.

Osim što "365 dana" vjerojatno služi kao inicijacija mlađih generacija u svijet erotike, tinejdžera koji ne moraju verificirati svoju dob (18+) da bi gledali film, sigurno privlači i obožavateljice lika i djela gospodina Greya. Poljska erotika već je zasluženo i nimalo laskavo zavrijedila usporedbu s "Fifty Shades Of Grey". Svaka je sličnost, međutim, namjerna.

Film "365 Days" ekranizacija je prvog dijela trilogije spisateljice (tu Blanka Lipinska, tamo E.L. James), glavni muški lik je zgodan, imućan i seksualno devijantan frajer spreman da protagonisticu uvede u njoj dotad nepoznato carstvo čula/seks fantazija i osigura joj privilegiran život, a njihova veza prolazi put od erotske sado-mazo/BDSM romanse do mazne melodramske ljubavi.

Uključimo u računicu seksualne prijetnje tipa "Ševit ću te tako jako da će se tvoje vrištanje čuti u Varšavi", jeftinu melodramu, drvenu glumu atraktivnih i razgolićenih glumaca, režiju na tragu erotskih "soft-core" trilera B-kategorije sa Shannon Tweed iz devedesetih... i "365 dana" doista jest poljski "Pedeset nijansi sive".

Mr. Grey ovog "B(DSM)" filma je sicilijanski mafijaš Massimo (Michele Morrone), Anastasia Steele, pak, Poljakinja Laura (Anna Maria Sieklucka). Massimo odlazi korak dalje od Greya i otima Lauru, djevojku sa slabim srcem koju je vidio prije nekoliko godina i smjesta se u nju zaljubio kad mu se činilo da će, nastrijeljen, umrijeti.

Laura ima titularnih 365 dana da se zaljubi u Massima i zavoli ga ne iz "prisile", nego "zato što želi". Otmica podrazumijeva da je Massimo dobro upoznat s vezanjem otetih, a isprva se Laura, temperamentna kao Talijanka, opire i "feministički" tvrdi: "Nisam ničija stvar."

Naravno, neće proći dugo vremena dok Laura ne (po)klekne, prihvati udvaranje uzničara nadomak seksualnoj eksploataciji koje tipuje na potisnute ženske fantazije i izjavi: "Ne trebaju mi 365 dana zato što te volim." 

Ljubav u "365 Days" je, znači, krajnje dvojbene prirode, posebice zbog toga što se jedna pripadnica ljepšeg spola nalazi iza kamere kao koredateljica filma koji već u uvodu proklamira "Lijepe žene su raj za oči, pakao za dušu i čistilište za novčanik".

Čin otmice predstavlja se kao nešto normalno i romantično, a oteta će zavoljeti svojeg otmičara jer "nema ni grama sala" i kadar je omogućiti joj život na visokoj nozi pomilovan mediteranskim suncem i kupovati dizajnerske krpice u montaži uspostavljenoj u "Zgodnoj ženi", ali opet, ona će u konačnici napraviti to "zato što želi", ne iz "prisile".

Pa ipak, nekima bi film upravo zbog toga na određeni perverzni način mogao biti subverzivan, subverzivniji od serijala "Pedeset nijansi sive", koji je drmao kinima prije nego što je pokret #MeToo dosegnuo vrhunac i neposredno trasirao smjernice za ženske likove i njihov filmski tretman.

Redateljski duet Barbara Bialowas-Tomasz Mandes ne haje za "političku korektnost" i ponaša se erotski nesputano po mjeri devedesetih, kao da se pokret #MeToo uopće nije dogodio i da, k tome, Poljska nije konzervativna zemlja.

Konačno, erotska nesputanost mogla bi "365 dana" kasnije dobiti još veću vrijednost ako film (p)ostane posljednji od svoje vrste zahvaljujući koroni. Pravilnik o filmskim scenama seksa u doba (post)korone nalaže da će takve sekvencije biti izbjegnute, prepravljene ili snimljene pomoću računalne tehnologije.

Talijan glumi i pjeva

Film je prikazan u poljskim kinima pred Valentinovo, davno prije korone, a Netflix ga je kupio i plasirao sredinom lipnja na svoju platformu. Soundtrack je sastavljen od trendovskih hitova, poput “Here She Comes Again” dua Royksopp, “Don't Call Me Up” pjevačice Mabel... Neke pjesme je otpjevao glavni glumac Michele Morrone.

#CINEMARK#CINEMARK U KUĆNOM KINU#EROTSKI FILMOVI

Izdvojeno

28. lipanj 2020 17:31