Legendarni "Tijat" Jedinstveno plovilo- spomenik jedne epohe: vremešni putnički brod "Jadrolinije", s morem u provi i nakon 63 godine, bit će uvršten u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske

Legendarni

Vremešni "Tijat", putnički brod "Jadrolinije", s morem u provi i nakon 63 godine bit će, po svoj prilici, uvršten u Registar kulturnih dobara RH, vijest je iz Konzervatorskog odjela u Šibeniku koja će sigurno naići na nepodijeljeno odobravanje.

S potpisom pročelnice Angele Bujas, konzervatori su Ministarstvu kulture adresirali takav prijedlog za ovo jedinstveno plovilo – spomenik jedne epohe s argumentacijom da je 37-metarski "Tijat" najstariji putnički linijski brod u floti "Jadrolinije" izgrađen u hrvatskom brodogradilištu, za domaćeg naručitelja i za plovidbu hrvatskim morem.

Porinut je daleke 1955., s navoza Brodograđevne industrije Split pod nazivom "Ohrid", a iste godine izgrađena su još dva jednaka broda za istog naručitelja, nekadašnju Jadransku linijsku plovidbu. "Tijat" je još jedini ostao u brazdi, godinama održavajući liniju Šibenik – Zlarin – Prvić Luka – Prvić Šepurine – Vodice, a kako navodi Petar Čičin Šain, predsjednik Filatelističkog društva Šibenik i kroničar šibenskog pomorstva, u početku je spajao Šibenik s prukljanskim naseljima Zatonom, Raslinom i Skradinom, sve dok 1968., nakon izgradnje Šibenskog mosta, magistrala uz obalu zauvijek nije potisnula lokalni brodski prijevoz na toj ruti.

– Bila je to linija 504, s 18 isplovljavanja tjedno i s prijeđenih 20.100 nautičkih milja godišnje, što je mogao jedino mali div poput "Tijata", još uvijek živahni starac na moru u kojem – kao još jedan kuriozitet – i dalje kuca isto, pouzdano srce kao prvog dana porinuća, Shulzerov motor od 600-tinjak "konja" – informira nas Čičin Šain. Oduševljen je što bi taj brod, koji je postao zaštitnim znakom pomorstva šibenskoga kraja, mogao postati kulturnim dobrom prihvati li Ministarstvo prijedlog konzervatora.

Ima i svoju Fb stranicu

Doživio je "Tijat" i to da dobije vlastitu internetsku stranicu. Otvorili su je njegovi poklonici iz Facebook grupe "Tijat u srcu" i prvi su u posljednjim godinama počeli popularizirati brod uz koji naročito šibenske bodule vežu najljepše uspomene. Na njemu su se sklapala prijateljstva i rađale ljubavi, a "Tijat" je onda, kao i danas, značio život, kako često ističu najaktivniji članovi te Facebook grupe Robert Udiljak, Ivana Beban i Saša Jurat. Oni su bili i glavni organizatori "Plovidbe sjećanja" na izletničkoj ruti Prukljanom davne linije 504 ove godine u listopadu, zalažući se od prvog dana za neki oblik zaštite toga broda.

Prijedlog konzervatora svesrdno podupire šibenska Udruga pomorskih kapetana i časnika, čiji tajnik, kap. Branko Skorić, u mišljenju koje su od pomorske struke zatražili konzervatori, ističe da bi u najskorije vrijeme trebalo odrediti na koji bi se način "Tijat" danas-sutra sačuvao: u plovidbenom stanju, kao turistička atrakcija u šibenskom akvatoriju ili konzerviran, privezan za kraj i pretvoren u svojevrstan muzej.

– Što god odlučili, "Tijat" u svojoj novoj namjeni treba biti samoodrživ, da ne postane ruina i sramota onih koji su ga naručili, izgradili, vozili i koji su u njemu plovili, kao što se dogodilo s "Bakrom" – napominje Skorić, podsjećajući na to da nije dovoljno imati jedino hvalevrijednu namjeru za proglašenje "Tijata" kulturnim dobrom. Stoga, zaključio je, prve i svakako nezaobilazne adrese na koje se treba obratiti svakako su "Jadrolinija", kao vlasnik "Tijata", i Hrvatski registar brodova, koji u skladu s međunarodnim odredbama propisuje uvjete održavanja takvih plovila.

Naslovnica Baština