StoryEditorOCM
DubrovnikANTE VOJVODIĆ:

Poljaci uzalud prijete - prekršili su ugovor, nećemo primiti njihove ‘krnje‘ autobuse

Piše Anđelka Kelava
2. srpnja 2020. - 11:30
Solaris, sekundarni retarder i tužbe najčešće su spominjane riječi zadnjih dvadesetak dana u Dubrovniku, a vezano za Prometno poduzeće Libertas. Novih 11 autobusa je došlo, pa pošlo, pa se vratili, pa opet pošli uz „obećanje“ da će se nakon tužbe i suda opet vratiti...

Poljaci su se u ovom slučaju ponijeli potpuno neposlovno ne priznajući grešku, odlučan je direktor Libertasa Ante Vojvodić nakon ponovljenog pokušaja poljskog Solarisa da isporuči autobuse bez sekundarnog retardera kojeg su prema ugovoru bili dužni ugraditi. Autobuse bez dijela koji je naveden u ugovoru nismo mogli, niti smjeli primiti. Radi se o novcima iz Europskih fondova i proračun Republike Hrvatske te ugovorima koji se moraju ispoštovati. Svi oni koji su radili i rade na sličan način dobivajući sredstva iz Fondova znaju kakva su stroga pravila i kakve su moguće kazne za nepoštivanje onog što se potpisalo. Da smo „prešutali“ pogrešku i uzeli autobuse, mogli bi biti kažnjeni sa više od 4 i po milijuna kuna. Ne treba posebno govoriti kako bi time Libertasu bila najvjerojatnije zauvijek zatvorena vrata Europskih fondova.

image
Ante Vojvodić, direktor Libertasa



Za sada već sporne autobuse potpisan je prije dvije godine ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava u visini 18 milijuna kuna. Potpisivanju je tada nazočio i premijer Andrej Plenković...

Nakon potpisivanja Libertas je raspisao natječaj na koji su se javili Autobus d.o.o. (Iveco), Auto Hrvatska PSC (MAN) i Solaris bus and Coach (Solaris). Provedbom natječaja i okončanjem žalbi, za najboljeg ponuđača prema pravilima natječaja izabran je poljski Solaris. U ugovorenom roku, Solaris je doveo autobuse u Dubrovnik 28. svibnja ove godine. Pregledom autobusa napravljen je zapisnik koji su potpisali predstavnici Libertasa, Solarisa i sudski vještak iz kojeg je vidljivo kako isti nemaju sekundarni retarder. Radi toga autobusi se vraćaju Poljacima s rokom od 21 dan kako bi se navedeni tehnički nedostatak ispravio. Nakon isteka roka, autobusi se 19. lipnja ponovno vraćaju u Dubrovnik, ali ih nismo uzeli jer sekundarni retarderi nisu ni tada bili ugrađeni. Stoji njihova priča kako su autobusi ispravni, međutim nije ispoštovano što je potpisano, a što je jasno naglasio i gradonačelnik Mato Franković.

Kako vidite Solarisovu prijetnju tužbom prema Libertasu?

Svatko može tužiti i misliti da je u pravu, ali naši pravni stručnjaci govore da ni pod koju cijenu ne smijemo uzeti autobuse koji nisu u skladu s ugovorom. Upravo obratno, mi ćemo protiv Solarisa podnijeti kaznenu prijavu radi pokušaja prevare i raskinuti s njima ugovor. Isto tako odmah ćemo zatražiti od Središnje agencije za ugovaranje i financiranje iz Europskih fondova pokretanje novog natječaja za nabavku autobusa, pošto smatramo da je posao sa Solarisom, nažalost, propao.


image
Ante Vojvodić, direktor Libertasa


Što je zapravo toliko spominjani sekundarni retarder i koliko je on važan u autobusima?

Sekundarni retarder kod autobusa je pomoćna kočnica koja služi za dodatno usporenje vozila kako bi se smanjio pritisak, tj. olakšalo kočenje na disk pločicama. Navedenim se štede disk pločice i diskovi kod autobusa, a smanjuje se broj šaltanja vozila koje razvija više topline u mjenjaču. Sekundarni retarder puno bolje koči pri većim brzinama vozila.

Iako navedeni novi autobusi neće skoro voziti ulicama Dubrovnika, Libertas je u zadnjih pola godine ipak djelomično pomladio svoj vozni park...

Još u prosincu 2019. krenuli smo u obnovu voznog parka te nabavili tri zglobna autobusa "harmonike". Nakon toga u siječnju ove godine došlo nam je pet kombi vozila koji imaju 16 sjedala za putnike, a kroz desetak dana očekujemo još pet prigradskih autobusa. Svi ovi projekti financirani su putem lizinga. Također, imamo u ponudi još tri vozila "harmonike" za koja čekamo odluku Gradskog vijeća koja će se također financirat putem lizinga.

Građani često negoduju kako još nisu uspostavljene sve linije koje su bile prije krize s koronom...
I bez krize, kada se sve vozilo bilo je onih koji su negodovali. Ima pojedinaca koji bi željeli da im autobus stane točno ispred kuće u vrijeme kada to njima odgovara i odvede ih, po mogućnosti bez stajanja, na mjesto gdje su se uputili... Po mnogim pokazateljima Dubrovnik je prema broju stanovnika i relativno maloj veličini zasigurno grad s najviše autobusnih linija i autobusnih stanica u našoj zemlji. Uzmite primjer linije broj 8 koja na oko 5 kilometara od Viktorije do place u Gružu ima čak deset stanica. Neke od njih udaljene su jedna od druge niti 200 metara... Jednostavno, nismo uspostavili sve linije kao prije korone iz jednostavnog razloga jer nema dovoljno putnika! U odnosu na prošlu godinu Libertas je u svibnju preveo tek 10 posto putnika, a za lipanj očekujemo da neće preći preko 15 posto. Vožnja gotovo praznih autobusa je jako skupa. Vidjet ćemo kakve će biti potrebe s obzirom na turističku sezonu, i svi molimo Boga da budemo morali uvodit linije i autobuse kao i prije korone. Međutim, u Dubrovniku, a posebno na prigradskom prometu prema Pelješcu, Primorju i Konavlima morat ćemo raditi na novim načinima uspostavljanja linija jer su gubici jako veliki.

image
Ante Vojvodić, direktor Libertasa


Upravo radi prometovanja na prigradskim područjima nedavno ste imali sastanak s načelnicima općina i gradonačelnikom Frankovićem. Što je zaključeno?

Od slijedećeg tjedna, točnije 1. srpnja, stupa na snagu novi, poboljšani vozni red koji je za prigradske općine iskomuniciran s njihovim lokalnim zajednicama. Lokalne jedinice nastale iz bivše Općine Dubrovnik su suvlasnici Libertasa, a najveći udio ima Grad Dubrovnik. Svi smo svijesni teške situacije koja nas je zadesila i smatram kako samo zajednički, uz veliko razumijevanje možemo prebroditi ovo stanje. Grad je primjerice za 2019. godinu Libertas subvencionirao sa skoro sedamnaest, a općine od Konavala do Stona i Mljeta sa gotovo tri milijuna kuna. Međutim, nitko ne može trenutno izdvojiti ništa, a nema putnika pa tako ni prihoda. Odlučeno je da Libertas trenutnu tešku situaciju rješava kreditima jer prijevoz ne smije stati, a ljudi moraju primiti plaće.

Znači li to da u Libertasu neće biti otpuštanja viška ljudi radi nedostatka posla?

Moje mišljenje i stav naših vlasnika je da se ljudi moraju zadržati jer doć će vrijeme kad će za svih biti posla. Još do prije pola godine tražili smo radnike na sve strane, a prošlo ljeto smo se „krpili“ sa zaposlenicima zagrebačkog ZET-a. Što će nam autobusi ako ih nema tko vozit. Plaće su trenutno smanjenje za 10 posto onima koji rade, a 20 posto djelatnicima koji su kod kuće. Što će biti dalje ovisit će o situaciji.

Prijevoz putnika s kruzera u Gružu do Pila Libertasovim autobusima mnogima je zasmetao. Ustrajete li i dalje u toj namjeri?

Ne vidim zašto bi odustali! Nabavili smo „harmonika“ autobuse upravo za tu namjenu i za naše najprometnije linije.Pored svega siguran sam kako bi ovakvim načinom prijevoza mogli znatno smanjiti gužve na našim prometnicama zbog većeg kapaciteta autobusa Libertasa u odnosu na turističke autobuse.

Autobusni kolodvor...

Grad Dubrovnik dao je Libertasu Autobusni kolodvor na upravljanje. Mi tamo imamo zaposleno dvadesetak djelatnika od šalterskih radnika do čistačica. Kolodvor u najbolje vrijeme jedva pokriva svoje troškove od peronizacije autobusera i provizije naplate karata. Napominjem kako je prihod s autobusnog kolodvora svake godine sve manji uslijed zakonskih odredbi koje nas kao tvrtku koja upravlja kolodvorom ograničavaju. Korona kriza je i tu učinila svoje jer nam se još nije vratilo niti 20 posto linija niti putnika koji su bile prije krize.


image
Ante Vojvodić, direktor Libertasa


Oporba je u gradskoj vijećnici i putem medija često puta zahtijevala Vašu ostavku...

Njihovo je pravo tražiti, ali isto tako i argumentirano reći zašto to traže, a ne da se sve svodi rekla – kazala. Došao sam u Libertas u lipnju 2017. godine i zatekao minus u visini od 23 milijuna kuna koji se najvećim dijelom odnosio na preseljenje iz grada u Komolac. Zalaganjem svih u Libertasu taj dug je prije korona krize sveden na 12 milijuna kuna. Znači u manje od tri godine smanjili smo dug gotovo upola. Imali smo dobre planove da vremenom Libertas više ne bude tvrtka koja živi od proračuna svojih vlasnika, ali nas je korona u tome trenutno zaustavila. Morate znati da Libertasu za normalno funkcioniranje godište treba gotovo 100 milijuna kuna. Libertas je najbrojnije komunalno poduzeće sa trenutno 350 radnika od čega je gotovo 200 vozača. Dubrovnik, kao rijetko koji grad u Hrvatskoj ima brojne popuste i olakšice za različite skupine naših građana, od učenika do umirovljenika. Sve se to u normalno vrijeme može omogućiti i isfinancirati.


Imate li kao član HDZ-a i direktor jedne od „najvrućih“ stolica u Dubrovniku političke ambicije s obzirom na izbore slijedeće godine?

Istina je da me dopala vruća stolica, ali ona nije vezana s mojim političkim ambicijama jer ih, jednostavno, nemam.
23. travanj 2024 22:44